SPLINTER CELL: CHAOS THEORY

SPLINTER CELL: CHAOS THEORY

9.5

Po rekordne krátkom vývoji nám tím Ubisoftu prináša už tretie pokračovanie obľúbenej stealth akcie Splinter Cell.

Recenzia

Špionážne akcie sa pomaly, ale isto stávajú jednými z najobľúbenejších herných žánrov a tak niet divu, že každé väčšie vývojárske štúdio má vo svojich plánoch aj produkciu nejakej tej stealth gamesy. Dôležité je ale spomenúť, že súčasným kráľom tohto žánru je bezpochyby Metal Gear Solid 3, ktorý rozhodne nesklamal a priniesol všetko to, čo sa od neho očakávalo. Tento článok ale nebude o ňom. Bude o jeho možnom premožiteľovi, ktorý už svojimi dvoma predchádzajúcimi dielmi dal jasne najavo, že nielen japončíci sú v tomto odbore schopní, ale aj frantíci majú čo-to v sebe. Sam Fisher je teda konečne tu, aby opäť odvrátil hrozbu tretej svetovej vojny a to v najnovšom pokračovaní série Splinter Cell s podtitulom Chaos Theory.

 

Splinter Cell: Chaos Theory
Splinter Cell: Chaos Theory
Splinter Cell: Chaos Theory

 

Sam Fisher, aj napriek svojmu pokročilému veku, nemá chvíľku pokoja a musí hasiť jeden svetový problém za druhým. Po odvrátení hrozby zo strany Gruzínska a Východného Timoru sa svet v roku 2007 ocitá na pokraji ďalšieho vojnového konfliktu, ako inak, svetového rozmeru. Podobne ako aj predchodcovia, aj Chaos Theory začína úplne nevinne a až s pribúdajúcimi odohranými hodinami dochádza k odhaleniu tej skutočnej hrozby. Vaša prvá misia vás teda zavedie do Peru, kde revolucionári (nazývajúci sa The People´s Voice) pod vedením Huga Lacerdu držia v zajatí dôležitého IT experta. Na tom by nebolo nič zvláštne až na jeden podstatný fakt. Dr. Bruce Morgenholt, ako sa daná osoba volá, drží v svojich mozgových bunkách dôležité informácie o nebezpečných algoritmoch, tiež nazývaných Masse Kernels, ktoré dokážu paralizovať celý svet a priviesť tak ľudstvo na pokraj skazy.

Situácia sa však vyhrotí v momente, keď Japonsko vytvorí Information Self Defence Force (ISD-F - niečo ako SISka skombinovaná s ŠTB a KGB :
), ktorá je v rozpore s medzinárodným právom, čím si proti sebe poštve jednak Čínu, ale aj Severnú Kóreu. Tlak medzi týmito krajinami postupne prerastie do takých rozmerov, že Čína spolu so Severnou Kóreou vyhlási námornú blokádu Japonska. To ani chvíľku neváha a o pomoc požiada svojich spojencov, USA. A zatiaľ čo jednotlivé národy mobilizujú, svet zažíva ďalší teror v podobe zdrvujúcich informačných útokov zo strany počítačových teroristov, ktorých útoky nielenže zdevastujú ekonomiku Japonska, ale zasiahnu aj americký kontinent v podobe masívnych výpadkov elektrického prúdu. Konflikt na ďalekom východe však nie je jediným, ktorý tvorí príbeh nového Splinter Cella. V skutočnosti sa budete prvé misie zaoberať výlučne vnútro americkými problémami v podobe spomínaného únosu Morgenholta, za ktorým stojí jeho spolupracovník Zherkezhi. Až následné preskúmanie niekoľkých dôležitých objektov vám dá dostatok dôkazov o tom, že obidva konflikty majú k sebe bližšie, než sa zo začiatku zdalo. Celkovo tak musím konštatovať, že príbeh je skutočne napínavý a aj poriadne zamotaný, takže neočakávajte, že ho pochopíte po prvom dohratí hry (v skutočnosti mám z dejovej línie mišung aj ja… a to som Chaos Theory prešiel 2x).

 

Rozmery medzinárodného konfliktu majú okrem svojej komplikovanosti, ale aj veľa výhod (pre nás hráčov) a tak sa môžete tešiť na úžasne rozmanité a komplexné prostredia, ktoré vás zavedú do samých krásnych lokácií. Prvá misia na ostrove s majákom je ešte taký odvar, ale taká banka, honosný apartmán Zherkezhiho či posledné misie v Japonsku sú skutočne úžasné, plné samých WOW – scenérií, takže bez problémov vás prikovajú k monitoru a ani si nevšimnete, že ste si z tej eufórie poriadne nakládli do nohavíc. Okrem totálnej rozmanitosti jednotlivých misií treba spomenúť, že autori zamakali aj na ich designe, takže vo väčšine z nich sa stretnete, ako s interiérmi, tak aj s exteriérmi, pričom oboje sú dokonale vyvážené a po krátkom úseku na uliciach sa vnoríte do útrob tej či ktorej budovy, nasleduje pár miestností a hop, znova ste na ulici (slávici). Ďalším plusom všetkých levelov je fakt, že niektoré zadané úlohy môžete splniť viacerými cestami a tak sa hra stáva aj čiastočne nelineárnou, čo sa o predchádzajúcich dieloch rozhodne povedať nedalo.

Spomínané úlohy sa v Chaos Theory delia na primárne a sekundárne, pričom nedokončené druhotné zadania sa vám prenesú do ďalšieho levelu, kde ich už budete musieť splniť či chcete alebo nie. Popri hlavných cieľoch misií sa vám naskytne aj možnosť vyriešiť „oportunity“ úlohy, vďaka ktorým dosiahne váš finálny rating závratných výšok. Level designéri taktiež nešetrili na všemožných rúrach, plátnach, zákutiach, tmavých zónach a iných strategicky využiteľných miestach, takže všetky tie špeciálne pohyby, hmaty a špiónske hračky konečne nájdu svoje uplatnenie. A aby autori predišli problémom strácania sa v leveloch, importovali do hry ešte aj 3D mapu, ktorá spočiatku pôsobí zúfalo neprehľadne, ale vďaka nej sa hľadanie cesty stane skutočne malinou. Celkovo tak ponúka singleplayerová kampaň vynikajúci herný zážitok a so svojimi desiatimi obrovskými misiami vás dostatočne zamestná na viac než 12 hodín. A keď už som načal tému výbavy a pohybov, tak sa na ňu zblízka pozrieme.

 

Splinter Cell: Chaos Theory
Splinter Cell: Chaos Theory
Splinter Cell: Chaos Theory

 

Najmarkantnejšou inováciou, ktorá nový Splinter Cell opäť viac priblížila k stealth akcii je pridanie noža do výbavy Sama Fishera. Doteraz bol náš hrdina prakticky bezbranný voči priamym útokom telo na telo, ale to sa s príchodom Rambo nožíka mení. Osobne mi je dosť divné, že chlapíci z Ubisoftu prišli na tento excelentný nápad až tak neskoro, pretože je celkom logické, že špión musí pracovať v tichosti a v takom prípade je spomínaný bodný predmet skutočne užitočný. Nielenže ním dokážete defusovať bomby, „napichávať“ kamery a prerezávať niektoré materiály (napr. papierové steny v japonsku, závesy z plátna a pod.), ale vďaka nemu sa priame strety s protivníkmi pre vás stanú neskutočne zábavnými a nie ako to bolo u predchodcov, kde frustrácia z takýchto situácií dosahovala zavrátenej výšiny. Čo je ale dôležité, narábanie s týmto tichým nástrojom smrti je detsky jednoduché a ak sa ocitnete tvárou v tvár nepriateľskému žoldnierovi, Sam sa behom sekundy vrhne na obeť a v tom okamihu mu vrazí kus chladnej ocele priamo do hrudníka. Nevýhodou frontálneho útoku je vysoká pravdepodobnosť vyvolania všeobecného rozruchu a nezriedka sa stane, že partner zavraždeného vás zbadá a v tom prípade máte minimálne šance na prežitie. Preto je omnoho výhodnejšie zaútočiť na nepriateľa zozadu, pričom v tomto prípade máte až dve možnosti, ako s ním naložiť. Ak ste náhodou tlačení časom či prítomnosťou ďalšieho nepriateľa, potom využijete variantu jedna, a síce tiché vrazenie dýky do chrbta nič netušiacej obete. Takýto postup ale využijete len ojedinele, pretože druhá varianta je nielenže tichšia, ale často vám poskytne aj viacero užitočných informácií.

 

Teda, aj v tomto prípade sa potichučky priblížite k obeti avšak na rozdiel od rýchleho vpichu do mäsa, si osobu pekne odchytíte a priložením noža k jej krku docielite toho, že daná obeť sa zo strachu doslova po… a vysype vám všetky informácie, ktoré drží v hlave. Po ukončení výsluchu sa odchyteného nešťastníka zbavíte buď zalomením jeho chrbtovej kosti (ak ju má) alebo elegantným skorouškrtením. Ďalšou výhodou tohto postupu je, že obeť v žiadnom prípade nezabijete, čo sa obzvlášť hodí v niektorých misiách, kde zabitie nepriateľa znamená potupný koniec misie. Tak či onak, nožík sa stane vašim neoceniteľným spolupracovníkom a palné zbrane tak začnú hrať len druhé husle. Čo sa týka ostatného náradia, aj tu došlo k viacerým zmenám. Po novom má vaša pištoľka s tlmičom namontovaný aj akýsi EMP emiter, ktorý vám poslúži na tiché vypínanie osvetlenia, ale pozor, len na určitú dobu, takže svoj postup zatemnenou miestnosťou budete musieť previesť skutočne urýchlene. Po starom ostali rôzne násadce pre vašu ultramodernú pušku SC-20K, kde okrem hlavného doplnku, ako 20mm sniper či po novom aj brokovnica, si svoje uplatnenie počas boja nájdu aj elektrošokový náboj, omračujúci náboj, prísavná kamera či novinka v podobe plynovej strely, ktorá v mieste dopadu vypustí do ovzdušia nervový plyn, paralyzujúc tak okolitých zvedavých čumilov. Klasika v podobe granátov je taktiež prítomná, ale povedzme si na rovinu, kto ich bude v stealth akcii používať? Ako poslednú časť výbavy som si nechal rôzne režimy videnia, kde okrem termookuliarov, nočného videnia a FPS pohľadu (ktorý využijete aj na také špecialitky, ako wireless nabúravanie sa do laptopu) si môžete zapnúť aj pohľad citlivý na elektroniku a ľahšie tak objaviť skryté mikrofóny, míny a iné nebezpečné predmety.

 

Splinter Cell: Chaos Theory
Splinter Cell: Chaos Theory
Splinter Cell: Chaos Theory

 

Mierne som bol sklamaný bol zo začiatku z nových pohybov a schopností, ktorých je skutočne len obmedzené množstvo (napríklad Swat move bol vypustený), ale postupne som si ich obľúbil a stali sa neoddeliteľnou súčasťou môjho postupu hrou. V preview Chaos Theory som rozšíril poplašné správy o zrušení univerzálneho pískania, ale našťastie sa tieto informácie nenaplnili a hvízdanie je v celej svojej kráse späť. Jeho používanie spolu s vypínaním resp. likvidovaním osvetlenia je hlavným strategickým manévrom k dolapeniu a eliminovaniu nepriateľa, takže zvládnutie oboch postupov bude pre váš ďalší posun v hre skutočne kľúčové. Po starom ostalo aj vybehnutie na stenu či lozenie po rúrach, tentokrát obohatené o pár efektných hmatov pre prípad, že vašu obeť nalákate priamo pod vás. Z ďalších nových pohybov a schopností stojí za zmienku chytenie nepriateľa cez stenu z tenkého materiálu a sfukovanie sviečok, ale s týmito špecialitkami sa v hre stretnete len ojedinele. Menšie zmeny doznalo otváranie dverí, ktoré môžete po novom nielenže tichúčko otvoriť (s tým, že kontrolujete rýchlosť ich otvárania), ale aj surovo tresnúť a zlikvidovať tak nič netušiaceho protivníka, ktorý pred nimi stál.

Nesmiem zabudnúť ani na lockpicking, ktorý môžete tentokrát vyriešiť aj rýchlym, ale hlučným vylomením zámku, ako inak, použitím môjho obľúbeného nožíka (samozrejme, že v tom prípade, keď si ho pred procedúrou riadne očistíte od krvi, masla a iných tekutín). Ďôležitou súčasťou špionážnych akcií je aj hackovanie do počítačov, ktoré tím Ubisoftu vyriešil vcelku elegantne, avšak samotný popis by bol dosť krkolomný, a tak stačí, keď sa pozriete na jeden z obrázkov a v samotnej hre si to vyskúšate naostro. S vyššie spomínaných špecialitiek by sa mohlo navonok zdať, že hra je až príliš jednoduchá, ale opak je pravdou. Váš tichý postup budú neustále sťažovať všadeprítomné kamery (po novom aj kamery s infračerveným svetlom, pred ktorým sa neskryjete ani v tme), občasné detektory pohybu a nástenné míny, ale najväčším orieškom pre vás rozhodne budú spolu s osvetlením aj patrolujúci vojaci.

 

Autori počas tej krátkej doby vývoja poriadne zamakali na AI a my sa tak konečne môžeme tešiť na relatívne „chytrých“ protivníkov. To, že si všimnú rozbitého resp. vypnutého svetla, poprípade otvorených dverí či bezvládneho tela ich spolubojovníka, to je ešte v pohode, ale fakt, že sa podozrivé miesto vydajú preskúmať vo dvojici, to už je pre mňa novinka. A ak si ešte v tmavých priestoroch posvietia zapálenou svetlicou či baterkou, potom mi ostáva len sucho konštatovať, že Ubisoft sú v oblasti AI machri na n-tú. V súvislosti s vnímaním protivníkov je nutné spomenúť, že Sam Fisher nafasoval ku svojej stealth lište aj teplomer hluku, vďaka ktorému bude musieť tentokrát kontrolovať aj množstvo rušivých zvukov, ktoré pri pohybe či strieľaní vydáva. Verte mi, zdá sa to ako banalita a nepodstatná vec, ale vaši protivníci skutočne počujú a ak sa vaša zvuková lišta dostane do zelených farieb, okoloidúci nepriateľ to započuje a hneď sa vydá zdroj hluku preskúmať. Vtedy vám ostáva len jediné - zobrať nohy na ramená a utekať k najbližšiemu tmavému miestu. Pozornosť hliadky dokáže ale upútať aj taká maličkosť, ako výstrel z tlmenej pištoľky, takže túto lištu si budete striehnuť ako oko v hlave.

   

 

Ak ste si mysleli, že Splinter Cell: Pandora Tomorrow ukázal z technického hľadiska maximum tejto série, šeredne ste sa mýlili. Úroveň detailu prostredí je až zarážajúca a hra svetla a tieňov s kľudom Angličana konkuruje hororovému titulu Doom 3, pričom nebojím sa povedať, že ho aj vo viacerých aspektoch prekonáva. Ako som už spomínal, prostredia sú bohaté na detail a to isté platí aj o samotných postavách. Výborný dojem vo vás vyvolajú aj realistické pohyby, ako Sama Fishera, tak aj jeho protivníkov, ktoré dávajú vedieť, že motion-capture štúdio pracovalo na 100%. Fyzikálny engine je taktiež úžasný a telo protivníka po dopade z desať metrovej výšky sa zachová presne tak ako v skutočnosti – poláme sa na fragmenty. Rukou v ruke spolu s úžasným grafickým spracovaním ide aj zvuková stránka, ktorá si drží vysoký štandard a bez problémov vás vtiahne do hry. O hudbu sa postaral mixér :) elektronickej hudby Amon Tobin a soundtrack Chaos Theory tak predstavuje unikátny hudobný zážitok.

Ovládanie ostalo prakticky bez zmeny, až na jeden podstatný fakt – konzolový vírus napadol aj PC verziu a tak po stlačení klávesy pre otočenie postavy doľava sa Sam Fisher daným smerom aj vydá. Občas to dokáže byť frustrujúce a osobne sa mi neraz stalo, že som sa chcel s podchyteným protivníkom niekam otočiť, ale na rozdiel od obrátenia sa moja postava daným smerom rovno vydala, často priamo pred nos ešte živého protivníka. Ako náplasť za tento kix môžem ale považovať viacero humorných situácií a scénok, ako napríklad úvod druhej misie, kde Lambert vysvetľuje Samovi, že na lodi majú zavedený funkčný alarm, načo Sam poznamená, že ho môže aktivovať tri krát a dosť, pričom Lambert mu odpovie, že to nie je hra, ale realita, čím naráža na predchádzajúci diel Pandora Tomorrow, kde bol počet alarmov obmezdený číslom 3. Podobných vtipných momentov tam je mnoho a hra tým získava ďalšie plusové body. Multiplayer je taký bonbónik na koniec, ale vďaka jeho komplexnosti si ho rozpitveme v osobitnom článku.

Čo povedať na záver? Jedine slová chvály. Po obrovskom úspechu predchádzajúcich dielov predstavuje Splinter Cell: Chaos Theory vrchol tejto série a Ubisoft týmto dokázal, že je všestranne zameraný a nerobí mu problém vyprodukovať herný trhák akéhokoľvek žánru. A ak by som mal tento titul porovnať s nemenej úspešným Metal Gear Solidom, dostal by som rovnaké hodnotenie, čo pre vás, hráčov, znamená iba jediné – zaobstarať si obe gamesy. A bez reptania!


napísal blade 29.3.2005
Páči sa mi!
VIDEÁ Z HRY
Splinter Cell 3 E3 (cam)
9.5
Ohodnotiť
SPLINTER CELL: CHAOS THEORY
+ príbeh
+ rozmanitosť misií
+ AI nepriateľov
+ technické spracovanie
- konzolové črty ovládania
- hardwarová náročnosť
Hardverové požiadavky:
Minimálne požiadavky: Pentium 4/AMD 1400 MHz, 256 MB RAM, graf: 64MB DirectX 9 , DVD
Doporučená konfigurácia: Pentium 4/AMD 2000 MHz, 512 MB RAM, graf: 128MB DirectX 9 , DVD


RECENZIE HRÁČOV
Splinter Cell: Chaos Theory
9.5
N_GAGE092101    21.8.2009
Výpadky elektrickej energie, nabúravanie sa do obranných systémov štátu, sabotáže burzových a bankov...prečítať celé
Splinter Cell: Chaos Theory
9.7
RAINBOW    3.8.2005
Niektorí ľudia sa každý rok tešia na Vianoce, iní sa tešia na Silvester a posledné tri roky nám Ubis...prečítať celé
Splinter Cell: Chaos Theory
9.8
MARCINKO    27.7.2005
Chcel by som upozorniť, ze toto je moja prvá recenzia a nie som vôbec v týchto veciach zdatný, aby s...prečítať celé
Splinter Cell: Chaos Theory
9.7
PRO_GAMER    19.7.2005
Sam Fischer je chlapík, ktorého pozná hádam každý, kto má aspoň trocha rád veľmi osobitý žáner nazýv...prečítať celé
Splinter Cell: Chaos Theory
9.5
PATRICK00    10.7.2005
Na poli taktických a špionážnych akcií už neraz nastala malá revolúcia alebo aj prevrat. Ako prvý sa...prečítať celé
PC

Vývoj: Ubisoft / Kontiki / Ubisoft
Štýl: Akcia
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania:  december 2003
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Problém so zvukom v starších h... (0)
Zdravím, chcel by som sa opýtať či by mi niekto ne...
|It takes two (0)
Čaute. Chýba mi hráč na It Takes Two na Playku. Je...
|Odpoved na spravy (1)
Ahoj. Vedel by mi niekto poradit preco nemozem odp...
|Poradíte rpg hru pro tatíka a ... (19)
Ahojte, od doby, co jsem pařil Q3, Skyrim, Fallo...
|Predavam cpu, dosku, sluchadla... (0)
Snad nikomu nebude vadit ked tento priestor vyuzij...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2021 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk