EARTH 2160

EARTH 2160

8.7

Dobehlo najnovšie pokračovanie Earth vyvoj v stratégiach a dostalo sa na next-gen úroveň?

Earth 2160 je voľným pokračovaním sci-fi real-time stratégií Earth 2140 a Earth 2150. Prichádza po niekoľkoročnej pauze a zdá sa, že vývojárska firma Reality Pump Studios odviedla kus dobrej práce. Snaha sa síce cení, ale výsledok nebýva vždy taký, ako by sme očakávali. Po dôkladnej analýze titulu vám prezradíme, do akej miery boli napokon tvorcovia  a samozrejme celý projekt úspešný.

Dej hry nadväzuje na predošlé časti len je, ako už z názvu vyplýva, posunutý o desať rokov. Zem je zničená. Pozostatky ľudstva sa formujú a prežívajú na okolitých planétach, hlavne na Marse. Počas okupovania vesmíru sa sformovali a upevnili tri významné frakcie. Euraziánska dynastia (ED), Spojené civilizované štáty (UCS) a Lunárna korporácia (LC). Nenažívajú práve v priateľskom duchu a neustále vedú nezmyselné vojny. Ale nepredvídateľné udalosti v roku 2160 ich prinútia zamyslieť sa a snáď aj spolupracovať. Do hry totiž vstupuje nový nepriateľ, ktorý ohrozuje celé ľudstvo.

Nosnou časťou hry sú štyri rozsiahle kampane, ktoré postupne rozuzlia všetky tajomstvá a privedú hráča ku (šťastnému?) koncu. Poteší voľba nasledujúcej misie, hoci v konečnom dôsledku musíte napokon absolvovať všetky. Bohužiaľ treba povedať, že nie sú celkom vyvážené. Častým problémom je udržovanie hrdinov pri živote, niekedy zbytočne zdĺhavé blúdenie po mape a v neposlednej rade obtiažnosť. V každom prípade, pokiaľ nie ste  skúsenými stratégmi, uspokojte sa s najnižšou úrovňou. Kampane za ED a LC sú k dispozícii hneď na počiatku. Ďalšie dve, ktorých stredobodom je UCS a cudzopasná mimozemská rasa, si musíte najprv zaslúžiť. Každá strana má osobité jednotky, štruktúru výstavby  a technológie. Tradičný herný systém je však zachovaný – výstavba budov a opevnení, ťažba surovín, produkovanie jednotiek a boj. Výstavba budov prebieha prostredníctvom veľmi praktického a pohodlného menu. Nájdete v ňom ponuku nových objektov a súčasne tu  koordinujete produkciu  jednotiek.

EARTH 2160

Bum! A cesta je voľná.
EARTH 2160

Kto sa mi teraz odváži kradnúť zo záhrady kapustu?
EARTH 2160

Výskum je v hre veľmi dôležitý.

Euraziánska Dynastia (ED)

Je to frakcia tvorená predovšetkým štátmi, ktoré na Zemi obývali európsky kontinent a Áziu. Po výstavbe kolonizačného centra môžu budovať ďalšie objekty, ale len v dosahu základne. To znamená, že nové budovy sú spojené s centrom a to buď priamo, alebo pomocou konektorov, čo sú akési gigantické potrubia. Na výstavbu potrebujú zásoby kovu a vody, ktoré ťažia pomocou prepravných dopravných prostriedkov. Energiu zabezpečujú fúzne generátory.  Bojovú zložku tvorí ľahká pechota, terénne vozidlá, tanky a účinné lietadlá a ich podoba  zodpovedá klasickým pozemským zbraniam. Zaujímavosťou  efektné obranné delá, ktoré sa dajú presúvať po obrannom múre.

Lunárna korporácia (LC)

Až na niekoľko výnimiek tu nájdete výlučne ženy. Štandardné budovy umiestňujú na konštrukčné moduly a to v niekoľkých vrstvách. Základňa sa teda nerozširuje do plochy, ale skôr do výšky. Energiu generujú solárne moduly. Na obranu vhodne slúžia energetické ploty vytvorené pospájaním stenových generátorov a doplnené útočnými vežičkami. Požadovanými surovinami sú kryštály a voda. Prísun týchto zdrojov zabezpečuje ťažobná továreň, ktorá automaticky spracúva všetky suroviny na ohraničenom území. Vojenské sily "amazoniek“  tvoria pešiaci ženského pohlavia s možnosťou lietať, futuristické stroje, lietadlá a niekoľko mimozemských technológií na ovládnutie, či eliminovanie protivníkov.

Spojené civilizované štáty (UCS)

Hojne využívajú umelú inteligenciu a robotizáciu. Budovy sú stavané v energetickom poli pomocou dronov, a potrebné suroviny – kryštály a kov ťažia lietajúce stroje zvané termity. Vojenské zložky predstavujú ozbrojení roboti podobní terminátorom a vyspelé mechanické stroje a lietadlá.

Mimozemšťania (cudzopasná rasa)

Sú veľmi špecifickí a vyžadujú úplne iný prístup a hernú stratégiu. Až na pár obranných veží nemajú žiadne budovy ani technológie. Základ ich spoločnosti tvoria mohutné lietajúce stroje replikátory a biologické pozemné jednotky, ktoré sa klonujú, pretvárajú a mutujú do vyspelejších foriem. Na vývoj potrebujú vodu a jednoducho ju nasávajú, keď sú v blízkosti zdroja. Replikátory sa dokážu zmeniť na masívne bojové lode alebo menšie efektívne letky. Pozemné jednotky sa transformujú na hmyzoidné kreatúry s ničivým útokom.

EARTH 2160

Letka ED v akcii
EARTH 2160

Prišli posily
EARTH 2160

Tak, akú misiu si zvolíme teraz?

Veľký význam v hre má výskum nových technológií a zdokonaľovanie jednotiek kombinovaním získaných inovácií. Na vynálezy je potrebná výstavba výskumného centra a potom už len stačí vhodne vyberať z množstva ponúkaných inovácií v technologickom strome. Samozrejme potrebujete dostatok surovín. Vynájdené stroje produkujete vo vojenských budovách. Určite sa oplatí vytvárať vyspelejšie jednotky kombinovaním a výmenou nových doplnkov, motorov, štítov a zbraní prostredníctvom konštrukčného menu. Návrh novej jednotky je úplne jednoduchý. V ponuke zvolíte a pospájate optimálne súčasti, pomenujete nový výrobok a môžete ho okamžite produkovať. Namiesto pomalých a neefektívnych síl takto získate jednotky so silnou obranou, zvýšeným útokom a väčšou rýchlosťou. To platí pri všetkých troch stranách pozemského pôvodu. Mimozemská rasa je jedinou výnimkou a nemá možnosť vynaliezať ani navrhovať nové zložky.

Úspech v hre môže ovplyvniť aj výber nájomných žoldnierov a agentov. Obvykle dostávate počas hry priebežné ponuky od rozličných odborníkov, ktorých si môžete najať za určitý počet surovín. Títo hrdinovia sa neuplatnia len na bojovom poli, ale zabezpečia aj bonus pri výstavbe a ťažbe surovín či lacnejší výskum. Navyše majú vlastný inventár a môžu si meniť zbrane a výstroj. Dokonca ich obvykle môžete umiestniť aj do ľubovoľného vozidla, či lietadla. Špeciálne to platí o hrdinoch kampaní, ktorí však na rozdiel od žoldnierov, nesmú zahynúť.

Okrem kampaní si môžete zahrať aj samostatné mapy a verte, že ich tu nájdete naozaj požehnane. Parametre si môžete meniť podľa uváženia a k dispozícii sú štyri herné módy. V prvom je cieľom zničenie všetkých nepriateľských budov, v ďalšom sa snažíte eliminovať súperovho hrdinu. "Cease – fire  Start “ povoľuje hráčom útok na oponentov až po vypršaní stanoveného časového limitu. Napokon je tu trochu svojský mód s názvom Strýko Sam. Je to klasická hra, kde však neťažíte, ale dostávate suroviny v istých časových intervaloch. Všetky uvedené údaje a súčasti nájdete aj v sieťovej hre. Multiplayer si môžete zahrať na lokálnej sieti, ale aj po internete prostredníctvom EarthNet.

Vojenské jednotky v hre majú niekoľko módov streľby, pohybu a správania. Na základe vašej voľby pália dávkami, alebo mierenými strelami, prenasledujú nepriateľa, či vyčkávajú, stoja, alebo sa plazia. Niekedy vám pomôže automatický mód. V boji môžete využívať vlastnosti terénu a fyzikálne zákony. Veľmi zábavné a realistické je manipulovanie s kameňmi. Mohutné kamene na kopci, pod ktorým vyčkáva protivníkova armáda, sú naozajstným pokušením. Stačí pár výstrelov a ťažké balvany sa rútia do kotliny, strhávajú ostatné kamene a padajú na prekvapených nepriateľov. Jedinečne sú spracované aj poveternostné javy a striedanie dňa a noci. Prírodné faktory sa postupne menia. Ráno svitá a večer sa stmieva, hlbokú noc pretínajú zažaté reflektory vojenskej techniky a svetlá základne.

EARTH 2160

Nejakí tí odborníci padnú vhod.
EARTH 2160

Tábor mimozemšťanov
EARTH 2160

Cudzopasná rasa v akcii

To už sa však dostávam ku grafike a technickému spracovaniu hry. Treba povedať, že grafika  a ozvučenie je skutočnou dominantou Earth 2160. Po pekne modelovanom plastickom teréne sa presúvajú detailne spracované jednotky. K nebu sa týčia moderné budovy a stúpa dym zo zdemolovaných základní. Po krajine sa rozliehajú výbuchy a boje sprevádzajú vydarené efekty. Nechýba rotácia mapy a veľmi precízne priblíženie objektu, či jednotky. Musím pochváliť aj obraz v obraze, ktorý hráčovi ponúkne úchvatný pohľad na bojové pole. Podobný doplnok ste mohli vidieť už v hre Empire Earth 2. Earth 2160 však spomínanú vymoženosť ešte vylepšil. Nielenže vidíte situáciu na bojisku, ale môžete si v okne prepnúť pohľad a tak vnímate situáciu z pohľadu určenej jednotky. Potom to vyzerá ako v akčnej hre. Moderné spracovanie si však žiada istú daň v podobe zvýšených hardvérových nárokov. Pri menšom počte jednotiek nezaznamenáte problémy, ale mnohopočetné boje poriadne vyšťavia vaše PC.

Earth 2160 je atraktívny a zaujímavý titul, ktorý sa môže popýšiť výbornou hrateľnosťou a jedinečnou grafikou. Istým kazom sú nie celkom vyvážené a vydarené kampane a minimapa s problematickou orientáciou. Nepoteší ani značná hardvérová obtiažnosť, no hra ako celok je naozaj úžasná. Jedná sa o skutočne modernú RTS dvadsiateho prvého storočia so všetkým, čo k tomu patrí.
EARTH 2160

Návrh novej techniky je jednoduchý a zábavný

EARTH 2160