FIFA 06

FIFA 06

8.0

Fanúšikovia futbalu teraz určite oslavujú postup nášho mužstva a aby si túto eufóriu užili, je tu pre nich nová FIFA.

Recenzia na PS2 verziu

Počiatky futbalu ako jedného z najpopulárnejších športov súčasnosti siahajú poriadne hlboko do minulosti a niet sa čomu čudovať. Veď, kto by si nezamiloval zábavnú zmes premyslenej hry a športu? Verte neverte, už dávna civilizácia Mayov sa zabávala pri športe, ktorého cieľom bolo dostať len za pomoci nôh a bokov akúsi napodobeninu súčasnej lopty cez vysoko položený otvor. Z toho dôvodu vás nemôže potom zaraziť ani fakt, že to bol práve americký kontinent, ktorý zabezpečil futbalu taký status, aký má v súčasnosti. Samozrejme, že svoje zohrali aj európske krajiny, ale nebyť takej Brazílie, dozaista by sme namiesto Ligy Majstrov sledovali Tigra Woodsa, ako sa po x-té netrafil do lišiacky umiestnenej jamky, kdesi na severne orientovanom kopci zo spádom 12%.

História „kopanej“, ako futbal nazývajú naši susední bratia, je teda poriadne pestrá a nebyť nej, EA by ani zďaleka nedosiahlo takých rozmerov, ako má teraz. Reč je samozrejme o jeho športových sériach, ktorým popri NHL a NBAčku dominuje predovšetkým FIFA, obľúbený to titul množstva futbalových fanúšikov. V posledných rokoch sa ale nad ľuďmi z EA začínajú sťahovať čierne mračná nesúce názov Pero Absolutista Ocer a kedysi zarytí fanúšikovia ich futbalového dieťaťa sa húfne presúvajú ku konkurencii. Kde došlo k chybe? Prečo sa séria FIFA po rokoch slávy dostáva na herné dno? A ako je na tom vlastne najnovší diel z číslovkou 06? Odpovede na tieto a ďalšie otázky už ale nájdete v nasledujúcich riadkoch.

FIFA 06

Pozor, prilieta UFO.. či je to lopta?
FIFA 06

To je on! Môjho srdca šampión!
FIFA 06

Fíha, nová FIFA!

Musím vám na rovinu povedať, že po minuloročných prehnaných očakávaniach som sa tento rok rozhodol neklásť si veľké nároky a privítať FIFU 06 tak povediac s otvorenou náručou. Ako sa neskôr ukáže, tento môj prístup bol rozhodne na mieste. Ale nepredbiehajme. S každým novým dielom nás baníci z EA obšťastnia aj úpravou herných možností a nie je tomu inak ani dnes. Našťastie menu novej FIFY nechýba štipka ergonomickosti a tak sa vcelku rýchlo dostanete k požadovaným položkám. Tie už ale nevzbudzujú taký úžas ako po minulé roky a ak prižmúrim jedno oko, môžem rovno povedať, že nový ročník neprináša z hľadiska herných volieb nič nové. Jasné, že klasika v podobe Turnaja, či Squad Creation je opäť prítomná, ale po toľkých rokoch vychádzania by som od každého nového ročníka čakal predsa len viac (hlavne z dôvodu udržania si fanúšikov by tento fakt mohli konečne pochopiť aj v EA).

Aby som tomuto titulu ale len nekrivdil. Podobne ako u nového NHL, aj tohtoročný diel socceru totiž ponúka quick match (konkrétne s názvom Kick Off) a tak už nedočkavci nebudú musieť zbytočne tráviť zdĺhavé minúty len tým, aby sa konečne cez všetky tie položky preklikali aj k hre samotnej. A tak ako aj u hokeja, aj tu sa dočkáte retro módu, v ktorom si zahráte priam muzeálny diel FIFY, konkrétne ročník 1994 a verte mi, že v niektorých aspektoch mú dnešný titul nesiaha ani po päty. Ďalšou novinkou do tejto série je potom aj tzv. FIFA Lounge, ktorá je akousi odľahčenou alternatívou klasického multiplayeru a umožní hráčom nielen rýchlu voľbu hry, ale taktiež aj rôzne „cheaterské“ power-upy (tzv. Cheap shots), ktoré sú inak neprístupné. Tieto bonusy získavajú hráči za svoje postavenie v lige a z celkového počtu 20 kúskov spomeniem napríklad možnosť udelenia žltých kariet protivníkovým hráčom či kompletný reštart pre vás nepriaznivo vyvíjajúceho sa zápasu. Tak či onak, všetky tieto novinky sú fakt len okrajové a zbytok herného času strávite tak či tak hraním hlavného módu, o ktorom si teraz povieme trošku viac.

Manager Mode, ktorý sa po vzore Dynasty módu v NHL určite stane ťahúňom futbalovej série FIFA, ponúka obrovské spektrum herných možností a my si ich teraz priblížime. Pre neznalých problematiky len pripomeniem, že spomínaný mód postaví hráča do role manažéra jedného z množstva futbalových tímov a počas dlhých 15 sezón mu umožní svojich zverencov vytrénovať do podoby futbalových majstrov. Fanúšikovia určite privítajú väčšie spektrum možností, čo sa týka voľby osobného manažéra, kde sú prítomné aj také položky, ako napríklad vek, či národnosť, takže vo výsledku si každý hráč stvorí manažéra presne k obrazu svojmu. Samozrejme že jedna osoba na zvládnutie celej futbalovej mašinérie ani zďaleka nepostačí a preto si budete musieť do svojho tímu najať až osmičku špecializovaných pracovníkov, zahrňujúcich také profesie, ako sú scout, vyjednávač, manažér štadiónu, tréner taký, tréner onaký atď. Tieto osoby pritom nie sú majstrami vo svojom odbore a teda na to, aby svoju robotu robili na 100%, budete ich musieť aj nejak finančne podporiť. Apropo, financie.

Tie sa v hre dajú relatívne lacno získať prostredníctvom lukratívnej sponzorskej zmluvy, ktorú podpíšte s jednou z dostupných firmičiek (spomeniem dobre známe Uprako :-)). Povrchné povahy by si ale mohli myslieť, že jednotlivé firmy sú zo svojimi ponukami na chlp rovnaké, ale opak je pravdou. Totižto, každý sponzor má rozdielne spektrum požiadaviek, pričom zvyčajne platí formula, že väčšie množstvo ponúkaných peňazí = väčšie kvalifikačné nároky (napr. nutnosť umiestniť sa v turnaji do prvej trojky a pod.) Ďalšou cestou k získaniu chechtáčikov sú potom aj neprestávajúce víťazné ťaženia, ako aj peniaze za predaj vstupeniek, ktorých cenu môže podľa okolností ľubovoľne regulovať (ľubovoľne ako ľubovoľne – môžete ich výšku nastaviť len v troch úrovniach). Ostatné aspekty manažovania sú už ale klasickou kópiou tých reálnych a okrem získavania financií, tak budete musieť napríklad udržiavať mužstvo v dobrej nálade a kondícii, riešiť problémy medzi jednotlivými hráčmi, určovať predzápasové zostavy či v rôznych rozhovoroch odpovedať na otázky tými správnymi odpoveďami. Skrátka, futbal zo všetkým, čo k tomu patrí (samozrejme, že pivko a nejaký ten pamlsok si budete musieť zaobstarať sami :-)). Nakoniec som si ale nechal jednu super mega bomba špecialitku, nad ktorou sa každý budúci futbalový manažér bude rozplývať. Je ňou totiž možnosť draftovania hráčov z akejkoľvek dostupnej ligy, takže ak si skutočne zakladáte na dokonale vyváženom tíme, pripravte sa nekonečne dlhé hodiny skúmania, počas ktorých vám cez ruky prejdú tony a tony hráčskych štatistík. Fanúšik aby sa z tej roboty rozdrapil!

FIFA 06

Futbal 21. storočia - buchnát na každom kroku
FIFA 06

Vytvor si svojho šampióna k obrazu svojmu
FIFA 06

Korzár

Je na čase sa teraz obrátiť smerom k herným mechanizmom, ktoré sú zo strany EA každoročne vylepšované a neraz aj mohutne dopĺňané. Prvou takouto novinkou je pridanie nových ovládacích prvkov, kde okrem čudlíka na vykonanie zdanlivého pohybu (v prípade ak k vám smeruje prihrávka) budete môcť pomocou D-padu behom zápasu zmeniť ofenzívnu a defenzívnu taktiku tímu. Týchto taktík je pritom osem a ak zvládnete ich vhodné zapínanie, šance na váš úspech radikálne vzrastú. Oslnivý comeback zažívajú aj špeciálne, ofenzívne ladené pohyby, ktoré opäť prischli pravej analógovej páčke a tak si znova do sýtosti užijete množstvo futbalových parádičiek, ktoré by nedokázal vykonať ani len jeden hráč našej kvázi prvej ligy. Ďalšou nemenej zaujímavou novinkou je pridanie akejsi morálky pre hráčov, vďaka ktorej budú hrať podľa toho, ako sa pre nich vyvíja zápas. Čo to ale v praxi znamená? Predstavte si, že vynikajúcou kombinačnou hrou vám súper už počas prvých 10 minút strelí dva góly. Ako sa asi tak cítite? No predsa nervózne a bez akejkoľvek koncentrácie.

V takom stave potom môžete v pohodke zabudnúť na nejakú tú vydarenú akciu, pretože by ste sa nedostali ani len do súperovho obranného pásma. Tak a presne takýto princíp (či skôr pud) bol vštepený aj virtuálnym hráčom. Tí sa samozrejme kus od kusu v tomto aspekte odlišujú (okrem tvrďasov, ktorých nerozhádže takmer nič, sa v hojnom množstve vyskytujú aj silne labilné postavy), ale dokopy majú jedno spoločné – dokážu až neskutočne razantne zamiešať kartami zápasu. Tu ale musím doplniť, že rovnaké princípy panujú aj u protivníka a ak budete na ihrisku predvádzať jednu parádičku za druhou, dozaista to súperi neunesú a začnú robiť začiatočnícke chyby. Nakoniec som si ale nechal jedno podstatné negatívum a síce umelú inteligenciu. Tá sa totiž v podaní hráčov javí ako totálne nevyladená a tak sa vám počas zápasu neraz stane, že vaši obrancovia ani nemrknú okom, keď sa cez ich obrannú zónu vyberie protivníkov útočník. Taktiež som si nemohol nevšimnúť akési oneskorené reakcie brankárov, ktorí sa často dali do pohybu až v momente, keď už bolo neskoro.

Ako som už v úvode spomínal, nová FIFA ponúka viacero multiplayer možností a niektoré z nich stoja rozhodne zato. Odhliadnuc od faktu, že zápas s ľudským protivníkom je oproti tomu singleplayerovému neporovnateľne zábavnejší, javí sa mi práve online hra ako tým zďaleka najpádnejším argumentom, prečo si novú FIFU kúpiť. Nielenže ponúka obrovské spektrum herných možností, ale vďaka užívateľsky príjemnému menu vás zbytočne nezdržiava a umožní vám vhupsnúť do zápasu behom krátkych okamihov. Má to ale jeden malý háčik. 2$. Totiž na to, aby ste sa mohli stať členmi online futbalového spoločenstva, musíte nenažrancom z EA zacvakať príslušnú sumu, čo sa mi javí ako čisté zdieračstvo. Našťastie, na každý neduh existuje aj liek a preto sa vám naskytne aj druhá možnosť v podobe dobre známej webovej stránky, ktorej keď poskytnete platný mail (za účelom zasielania spamu :-)), zaplatí tu sumičku za vás. No nech už to je ako je, multiplayer je vskutku jedinečný (ako u každej športovej hry (s výnimkou golfu :-)) a futbaloví fanúšikovia budú pri ňom zažívať nefalšované loptové orgie. Posledné riadky tohto odstavca ešte venujem drobnému zhrnutiu ovládania, ktorého zvládnutie sa pre FIFA nováčikov stane drsnými galejami a dokonca ani moja maličkosť ho ešte nemá kompletne zmapované. Môže to byť aj tým, že som ľavák, ale každopádne si myslím, že ovládanie by malo prejsť hráčom do krvi relatívne rýchlo, pretože inak hrozí strata záujmu a s tým aj súvisiaci unninstal.

FIFA 06

Skoro ako na Tehelnom poli
FIFA 06

Nieee, len nie do rozkroku!
FIFA 06

Lola beží o život

Keď prejde reč na úroveň technického spracovania, všetky obavy vyznievajú do stratena. FIFA 06 sa s každým novým dielom približuje čoraz viac k realite a tento ročník je toho ďalším dôkazom. Detaily hráčov sú priam dychberúce a to isté je možné povedať aj o ich animáciach. Darmo, EA sú pri peniazoch a preto si na prezentácii ich titulov dávajú sakramentsky záležať. Obrovský podiel na vynikajúcej atmosfére majú aj jednotlivé štadióny, ktoré svojou majestátnosťou vzbudzujú tichý údiv a obdobne na tom sú aj zaplnené tribúny, o ktorých môže slovenský futbal len tichúčko snívať. Popri grafickej stránke neostalo samozrejme pozadu ani audio, ktoré okrem nárezového soundtracku prichádza aj s novou dvojicou komentátorov (John Motson a Ally McCoist boli vystriedaní Cliveom Tyldesleyom a Andym Greyom), ktorí svoju prácu vykonávajú neporovnateľne lepšie, než ich predchodcovia. Skrátka, úžasná audio-vizuálna hostina, občas kazená nepríjemným trhaním v dôsledku poklesu frameratu. No nič, dane sa musia platiť na všetkých frontoch.

Asi sa teraz čudujete, ako som počas článku zmenil názor z temného pesimizmu na svetlý optimizmus. FIFA 06 sa rozhodne radí medzi tie lepšie diely a aj keď neprináša nič svetoborné, vďaka množstvu viac či menej zábavných noviniek si dozaista zaslúži pozornosť. Hardcore futbaloví fanúšikovia sa pravdepodobne znechutene odvrátia ku svojmu Pro Evu, ale pre ordinárneho futbalového nadšenca je tento titul dokonalým virtuálnym stelesnením jeho obľúbeného športu. A čo my ostatní? Nuž, odpoveď na túto otázku je silne subjektívna, ale trošičku vám poradím: Góóóól!

napísal blade 19.10.2005
8.0
FIFA 06