BLITZKRIEG 2

BLITZKRIEG 2

8.6

Veľkolepá RTS z obdobia druhej svetovej vojny sa vracia v plnohodnotnom pokračovaní.

Tak a je to tu. Veľkolepá RTS z obdobia druhej svetovej vojny sa vracia v plnohodnotnom pokračovaní. Nastal čas predstaviť definitívnu podobu titulu Blitzkrieg 2 a povedať si na rovinu, či splnil očakávania alebo nie. Vojnových stratégií je ako húb po daždi, takže konkurencia je silná. Zožne Blizkrieg II ovácie podobne, ako jeho predchodca?

Blitzkrieg II ponúkne tri rozsiahle kampane za Spojené štáty, Nemecko a Sovietsky zväz a možnosť absolvovať množstvo bojov prakticky, od počiatku vojny, až po jej vyvrcholenie. Priebeh kampaní je nelineárny a voľba nasledujúcej misie voliteľná. Hráč koordinuje postup vojsk na hlavnej mape. Tam je zobrazených niekoľko základných konfliktných oblastí a napokon miesto finálnej bitky. Hráč musí najprv absolvovať niekoľko menších bojov a až potom môže nastúpiť do rozhodujúcej bitky. Ani zďaleka sa však nejedná o konečný zápas. Po výhre na hlavnom bojovom poli totiž nasleduje ďalšia mapa, s novou oblasťou a pokročilými misiami.

Blitzkrieg 2

Bombardovanie lietadlami je veľmi praktické
Blitzkrieg 2

Misie sa odohrávajú aj v noci
Blitzkrieg 2

Prideľovanie veliteľov

V každej misii máte niekoľko pridelených jednotiek a možnosť privolávať posily. Tieto záložné sily sú vlastne rozhodujúce, pretože predstavujú vašu hlavnú bojovú zložku. Ponuka posíl závisí od vybraného bojiska a vašich predošlých úspechov. Nové druhy jednotiek a niekedy aj pokročilú úroveň totiž získavate len ako odmenu za výhry na bojových poliach. O tom, aké  jednotky môžete používať pri danom konflikte a aké získate v prípade triumfu, ste oboznámený na hlavnej mape prostredníctvom informačného okna. Počet privolaných posíl v boji je limitovaný, ale ich výber závisí výlučne od vás. Iba vy rozhodnete, či a kedy privediete pešie jednotky, tanky, delostrelectvo alebo lietadlá. Dokonca je na vás, či budete neustále povolávať len tankové divízie alebo rozmanité jednotky podľa situácie a okolností. Je stanovený len celkový počet posíl a nie jednotlivých vojenských zložiek. Vďaka tomu môžete dosiahnuť úplne ľubovoľné zloženie armády a zvoliť rôzne druhy taktiky.

Posily prichádzajú z blízkosti vojenských postov, ktoré sú pod vašou kontrolou. Tieto základne sú na minimape označené  vlajočkami. V úvode zvolíte miesto príjazdu jednotiek a potom sú plne pod vaším velením. Môžete priamo ovládať nielen pozemné sily, ale dokonca aj lietadlá. Ak chcete presúvať vzdušné sily, stačí keď kliknete na príslušnú ikonu a potom si pohodlne volíte miesto letu a cieľ útoku. Ak neminiete všetky posily na  vybranom bojisku, pripočítajú k hlavným rezervám operácie. Tieto potom môžete nasadiť vo finálnom boji na aktuálnej mape. Hlavný boj je naozaj veľmi dramatický, počet možných posíl neraz presahuje dvadsiatku a do bitky sa zapoja veľké počty vašich aj nepriateľských jednotiek.

Posily počas boja získavajú skúsenosti a pribúdajú im schopnosti. Najprv im však musíte prideliť veliaceho dôstojníka. Jednotlivé druhy jednotiek potrebujú samostatného veliteľa. Divízia ľahkých tankov má iného oficiera ako divízia stredných tankov alebo elitná pechota atď. Hoci sa  vojenské sily zaobídu aj bez dôstojníkov, ich prítomnosť výrazne zvyšuje efektivitu jednotiek v boji a preto ich prideľujte, kedykoľvek máte nejakého k dispozícii. Skúsené a povýšené druhy jednotiek potom nastupujú do všetkých nasledujúcich bojov s vyššou úrovňou aj bonusmi - ak si ich vyberiete z ponuky záloh. Nové schopnosti určite padnú vhod. Napríklad  tanky sa na prvej úrovni môžu zakopávať a hliadkovať, na druhej získajú rýchlostreľbu, potom môžu vytvoriť mobilnú pevnosť a napokon si osvoja aj streľbu v pohybe. Pri úspešnom ťažení sa zdokonaľujú nielen vaši velitelia a vojenské jednotky, ale aj vaša osobnosť. Určite poteší udelenie vyššej hodnosti a medaily za zásluhy na bojovom poli.

Blitzkrieg 2

Zima nezima, bojovať sa musí
Blitzkrieg 2

Mapa celej oblasti
Blitzkrieg 2

Za mostom je front

Náplňou misií je obvykle obsadenie určených pozícií alebo naopak obrana mesta a strategických bodov. Dočkáte sa aj ochrany námorných konvojov a eskortu dôležitých pozemných síl. Jednotlivé scenáre sú kvalitne navrhnuté, majú rozmanitý povrch a poskytujú slušné taktické možnosti. Obtiažnosť hry je voliteľná, ale misie sú predsa len jednoduchšie ako v prvom Blitzkriegu. Na normálnej úrovni je to úplná pohoda. Napriek tomu, nepočítajte s tým, že nepriateľa zdoláte početnou prevahou. Bez premysleného postupu sa ďaleko nedostanete.

Vraky nepriateľskej techniky zostávajú na povrchu dovtedy, kým sa tadiaľ nepresúvajú funkčné vozidlá. Vtedy elegantne explodujú a zmiznú. Je to praktické a nehrozí, že hordy šrotu zatarasia prechod. Ale keby predsa, tanky si to bez problémov mašírujú aj cez lesy a ploty, pričom zrážajú všetko, čo im príde do cesty. Boje sa odohrávajú v okolí európskych miest, na púšti, v zasnežených končinách aj tropických pralesoch, kde vrcholia najmä konflikty Američanov s Japoncami. Misie sú spestrené dažďom, snehovými prehánkami a inými poveternostnými vplyvmi a niekedy sa odohrávajú v noci. Inteligencia nepriateľov  je pomerne nízka. Nie je to síce až také zlé, ale ak máme spomenúť nejaké slabiny hry, tak je to práve AI nepriateľov. Pravdou je, že aj vlastné jednotky sa občas správajú trochu hlúpo. Síce sa nezasekávajú, ale niekedy majú oneskorené reakcie a občas robia zbytočne komplikované pohyby.

Na svoje si prídu aj milovníci sieťovej hry. Multiplayer si môžete zahrať už klasicky prostredníctvom LAN alebo internetu. Len škoda, že tvorcovia pripravili len jediný herný mód, kde zvíťazíte po obsadení všetkých strategických bodov na mape. Je to síce celkom originálna hra, pri ktorej sa vám zvyšujú prídely posíl v závislosti od počtu obsadených základní, ale trochu pestrosti by predsa len nezaškodilo. Napríklad tu mohla byť pripravená rekonštrukcia historickej bitky s vopred zvolenými jednotkami, bez prídavných síl. 10 máp, ktoré sú k dispozícii ako-tak postačí, ale po čase tiež zunujú. Na druhej strane poteší, že pri hre cez Nival.net hráč získava aj hodnotenie a hodnosti, ktoré si prenáša do ďalších sieťových bojov. Práve v multiplayeri však rýchlo objavíte najväčšie slabiny hry. Vďaka nekontrolovaným leteckým náletom a ďalekonosnému delostrelectvu hra stráca svoj taktický potenciál a mení sa na primitívnu akciu, kde strategické prvky ustupujú do úzadia - najmä keď je oponentom zákerný hráč, ktorý ich použije okamžite po štarte hry. Navyše protiletecká obrana je zúfalo neefektívna.

Blitzkrieg 2

Bombardovanie slušne zriedi počty nepriateľov
Blitzkrieg 2

Tak tento vlak už došiel...
Blitzkrieg 2

Generál Rommel bude vaším veliteľom v Tobruku

Blitzkrieg 2 má peknú a praktickú 3D grafiku. Jednotky si môžete približovať a vzďaľovať podľa potreby a mapu ľubovoľne otáčať a polohovať. Terén je plastický a čiastočne deformovateľný explóziami. Prakticky všetky objekty vrátane, stromov, bunkrov, zátarasov a domov, ideálnych pre úkryt pechoty, sa dajú poškodiť a úplne zničiť. Pekne zobrazené sú vplyvy počasia a rôzne detaily, ako prádlo, vlajúce vo vetre, rozhúpané hojdačky a rozsvietené okná budov  v tme. Na bojisku počujete kvalitnú hudbu, ktorá prispieva k dokonalej atmosfére vojnových čias, pokriky vojakov v rôznych jazykoch, dunivé explózie, rachot tankov a hrozivý hluk lietadiel. Nový grafický kabátik aj ozvučenie skrátka nemá chybu. Navyše technické požiadavky sú na dnešnú dobu veľmi ústretové.

Plusom hry je aj kompletný preklad do zrozumiteľného českého jazyka. Týka sa to nielen všetkých textov a správ, ale aj komentára k autentickým sprievodným filmovým doplnkom. Hoci tvorcom občas nejaké slovíčka ušli, dabing aj texty výrazne zlepšujú pohodu pri hre. Bezmála sedemdesiat stránkový slovenský manuál je tiež veľmi praktický, hoci systém hry si ľahko osvojíte aj bez neho. A komu sa stále máli, nech si vyskúša vytvoriť nové scenáre alebo celé kampane pomocou editora úrovní.

Pýtate sa, či je Blitzkrieg 2 hra, ktorú sa oplatí vyskúšať? Titul obsahuje takmer 70 hrateľných misií, 250 autentických jednotiek, 3 dynamické kampane a český preklad. Keď k tomu pripočítame skvelú hrateľnosť a ústretové hardvérové nároky, nie je nad čím rozmýšľať. Trochu síce zamrzí len jediný mód sieťovej hry a nízka AI súperov, ale nad to sa dá povzniesť. Blitzkrieg 2 je momentálne jednoznačne najlepšia RTS z obdobia druhej svetovej vojny. Tak neváhajte a do zbrane!

Blitzkrieg 2

Ponuka posíl je naozaj bohatá

Blitzkrieg 2