DAXTER

DAXTER

8.7

Všetko, čo má viac ako štyri nohy, nech sa začne okamžite triasť! Prichádza najväčší spomedzi všetkých sidekickov!

Recenzia na PSP verziu

Hovorí sa, že za všetkým hľadaj ženu, ale za každým hrdinským činom treba hľadať sidekicka! Nebyť Vrany bohvie, či by April dokončila svoju Najdlhšiu cestu (The Longest Journey), kde by bol mladý Skywalker bez robotov? Bez sidekickov by už hrdinovia ležali šesť stôp pod zemou, preto ich každý miluje. Úloha sidekicka sa dá zhrnúť do niekoľkých bodov: nikdy nezatvorí ústa a častými hláškami obsahujúcimi neraz suchý humor dokáže uvoľniť (aspoň na chvíľu) napätú situáciu, benefity partnerstva s hrdinom oceňuje, ale ak má priložiť ruku k dielu, schováva chvost a „špinavú“ prácu prenecháva pravému hrdinovi.

O hrozbe smrti nechce nič počuť a keď prichádza nebezpečenstvo, zachváti ho panika a hystéria. Keď je po všetkom, neváha vychŕliť hrdinské reči a spupne zhrabne uznanie. Ak je v tieni hrdinu, prejavuje sa uňho žiarlivosť, ak niečo pokazí, s radosťou hádže vinu na druhého a ak je požiadaný o pomoc, necháva sa dlho a rád prehovárať. Mastenie ega je jeho slabosťou a pravého hrdinu predstavuje ako svojho sidekicka. Nepripomína vám to niekoho? Pomôžem vám ho pripomenúť.

Kedysi bol pohľadný, mal poriadny predkus a baby sa oň trhali aj keď mu sprcha nič nehovorila (aspoň to o sebe tvrdí). Všetko sa zmenilo, keď sa okúpal v nesprávnej vani. Jeho osudná očista prebehla v jazere naplnenom substanciou Dark Eco a náš pohľadný mladík sa zmenil na chlpatú, ryšavú fretku. Na vyjadrenie svojich superschopností používa mnohé mená, všeobecne reaguje na oslovenie Daxter a spolu s Jakom tvorí (ako najväčší spomedzi všetkých sidekickov hovorí) demoličné duo.

Egoistická one man sidekick show

Chlapíci z Ready at Dawn možno ani nevedeli, koľkým ľuďom zdvihli náladu s Daxterom v čele, keď oznámili, že sa oranžový blesk dočká vlastnej hry. Táto egoistická postavička s dobrým srdcom si to jednoducho zaslúži a to už len z dôvodu, aby svoje hrdinské činy, ktoré náš Daxter zažil medzi hrami JAK II a JAK III, dokázal. Začiatok jeho vlastnej hry je ako vystrihnutý z JAK II. Po nie príliš mäkkom, a o to hlasnejšom pristátí v Haven City, je Jak zatknutý. Stráže si ryšavého potkana nevšímajú, pretože Barón Praxis chce Jaka. Podceňovať chlpáča sa nevypláca, lebo záchrana svojho partnera je jeho prioritou. Alebo nie? Fungovalo by demoličné duo aj bez pravého hrdinu, ehm sidekicka?

Daxter

Budete šplhať, loziť, skákať, zbierať a všetko ostatné, čo bežne robíte v behačkách.
Daxter

Boje neprekážajú prieskumu prostredí a naopak. Navyše sú jednoduché.
Daxter

Smrteľná zbraň v ruke, v očiach odhodlanie deratizovať.

Daxter sľúbi Jakovi, že ho vyslobodí skôr, ako ho stihnú vhodiť do cely. Trvalo mu to síce iba dva roky, ale toto vie každý, kto hral JAK II. Jak bol zachránený vlastným sidekickom, čo z neho spravilo ešte väčšieho kecala ako bol. Lenže, čo robil chlpatý chvost celé dva roky? Čo mohol iné robiť? Chodil po krčmách a rozprával tie najväčšie historky prikrášlené, povedzme o hrdinstvá, ktoré si privlastnil. Pri alkohole sa zabúda ľahko na problémy a keď ho už nik nepočúva a na barovom pulte sa ledva udrží, je mu ponúknutá práca.

Mesto sa hemží chrobákmi (Metal Bugs) a starý, polohluchý deratizátor Osmo potrebuje... sidekicka!? Daxter pri hlasnom kalkulovaní nechtiac prijme ponuku a stáva sa z neho nefalšovaný deratizátor. Jeho úloha nebude spočívať iba v čistení lokácií od chrobákov, ale musí zistiť, prečo sa hmyz v meste rozmnožil a predovšetkým, nájsť a oslobodiť Jaka! Vyzbrojený elektrickou mucholapkou a svojou nevymáchanou papuľou sa vydáva na svoje prvé veľké dobrodružstvo.

Všetko, čo má viac ako štyri nohy, nech sa začne okamžite triasť!

Ako vraví Osmo, hubiť hmyz sa bude po starom a spomedzi všetkých tých mega-tučných-ultra-blasterov a zabijacky-smrteľných-fázerov vytiahne obstarožnú mucholapku, nad ktorou Daxternator ohrnie iba nos. Ak si myslíte, že postupne si otestujete aj spätný ráz na výbušných hračkách, ste vedľa. Mucholapka prekvapivo aj bez upgradov vydrží do konca hry a stáva sa základnou fackovacou zbraňou. Malých chrobákov sfúknete jedným maximálne dvoma údermi a tých silnejších mucholapkou za asistencie práškovacej pištole dorazíte.

Jedinou upgradovateľnou zbraňou, ktorá prekvapivo slúži aj ako jet-pack, je práškovacia pištoľ. Jej účinky postupne modifikujú upgrady od Taryn, do ktorej sa (ako do každej inej sexi kosti) beznádejne zamiluje Daxter. Paralyzujúci zelený plyn postupne vystriedajú plamene a nakoniec budú z hlavne vystrelované modré energetické bomby. Každé strelivo má iný účinok na nepriateľov a inak rýchlo vycucne zdieľanú nádrž. Plynom sa dá efektne omráčiť každý drobnejší nepriateľ, ktorého dorazíte kombo úderom s mucholapkou. Ak sa s nimi nechcete babrať, vypustíte jednu bombu a potom už len pozbierate to, čo z nich vypadne (zväčša Eco gule alebo život).

Daxter

Minihry ako tento tobogán výborne dopĺňajú už tak rozmanitú hrateľnosť.
Daxter

Po dohraní sa môžete do každej úrovne vrátiť, objavovať tajné miestnosti a zbierať Eco orby na nákup bonusov.
Daxter

Ovládanie vyžaduje trochu cviku, potom vám nebude robiť problém ukormidlovať jet-pack.

Sekundárnou funkciou práškovacej pištole je jet-pack, ale vo vzduchu udrží ryšavca iba krátku dobu kvôli klesajúcemu tlaku a ten pri použití modrej energie klesá ukrutne rýchlo. Ak včas zoberiete počas letu zelenú guľu, tlak sa doplní za letu a môžete plachtiť o kus ďalej. Iba takýmto spôsobom sa dajú prekonať miestnosti bez podlahy či lávové jazerá, kde sa vyškerenec zaručne pripečie. Hra Daxter sa drží starých princípov a vracia sa ku koreňom série JAK. Skákanie a prekonávanie prekážok sa vhodne dopĺňa s bojom s nepriateľmi a riešením drobných logických problémov pomocou minihier (mačkanie tlačítok v presnom poradí).

Hrdinovia si vždy nájdu cestu

Dizajn levelov je veľmi intuitívny, prehľadný a nedovolí vám vo farebnom svete zablúdiť. Napredovanie v príbehu ide prakticky samo, začo môže aj rýchla výmena prostredí, striedanie nepriateľov, pribúdanie prekážok a občasné jazdenie na vozidlách. Genocída chrobákov sa týmto stáva zábavnou a veľmi chytľavou záležitosťou. Ani kŕče spôsobujúci analog vás nedonúti odložiť hru. Bolesť nebolesť, v hre budete pokračovať a jeden boss bude padať za druhým, počet Eco orbov bude narastať, postupne si budete odomykať bohatý bonusový obsah (Hra podporuje aj výmenu obsahu s racingom JAK X: Combat Racing.) a chlpáč pri každej scénke zaútočí svojimi gagmi na bránicu.

Daxter sa nezastaví pre ničím a nešetrí nikoho. Pozornosť si už dokázal ukradnúť aj predtým, ale teraz vyťahuje všetky tajné zbrane, dáva do pľacu s nezameniteľnou ležérnosťou jeden hlod za druhým a výdatne, ale s patričnou dávkou klišé, ktoré v tomto prípade prekvapivo fungujú, paroduje slávne filmové snímky. Radšej ani nechcite vedieť, čo sa sníva takej hysterickej fretke po náročnom dni! Sny predstavujú jednoduché minihry a Daxter sa v nich prezlieka za najväčších hrdinov kinematografie. Štýl a spôsob, akým poráža agentov dostane do kolien aj neohrozeného Nea.

Je len veľmi málo hier, ktoré sa môžu pochváliť nápisom killer titul. Daxter rozhodne medzi ne patrí. Momentálne sa jedná o najkrajšiu hru pre PSP. Grafika sa môže smelo porovnávať s PS2 sériou JAK. Keď sa preletíte v vznášadle v záhrade a budete sa naháňať s vážkami pomedzi veľké stromy a kvety, nestačíte sa čudovať, čo PSP dokáž vykúzliť na displeji. To platí pre každú úroveň i skvelo animovaného malého hrdinu, ktorého opäť nadaboval nezameniteľným hlasom Max Cassela. Daxter má ešte jedno prvensto, je momentálne najlepšie technicky zvládnutou hrou. Pri vysokej kvalite grafiky tu nenájdete ani jednu nahrávaciu obrazovku. Šikovne sú maskované (bez vedomia hráča) dverami, ktoré sú bránou do ďalšej úrovne. Keď sa pred ne postavíte, začnú sa pomaly otvárať a na pozadí prebieha loading, pritom sa môžet hýbať a manipulovať kamerou.

Daxter

Chytený pri čine. Stealth elementy nemôžu chýbať ani v tejto hre.
Daxter

Všetky levely sa nahrávajú bez zbytočných loadingov.
Daxter

Multiplayer v hre zastupujú ťahové boje chrobákov s vylepšovateľnými vlastnosťami.

Aj napriek faktu, že v hre hubíte hmyz, nejaké tie mušky sa nájdu aj na tvári takéhoto výnimočného titulu. Keď pominieme nízky počet nepriateľov a skutočnosť, že neznalým série JAK nebude koniec a postavy mihnúce sa v príbehu nič hovoriť, tak je to jednoduchosť a celková krátkosť. Môžete sa síce po ukončení vydať zbierať do všetkých úrovní Eco gule, zahrať si znovu minihry, prekonávať rekordy, ale viacej levelov by určite nezaškodilo.

Malou kompenzáciou za krátkosť sú ťahové boje mixnuté pravidlami kartových hier, kde do arény posielate svojho bojového chrobáka. Ak ste dávali pozor v leveloch, tak si z nájdených častí poskladáte chrobákov a vhodnými flaštičkami a tokenmi vylepšíte ich vlastnosti pred samotným súbojom. Tento malý bonus môžete hrať sólo alebo v multiplayeri s kamarátom.

Daxter si dokázal získať svojím humorom tisíce hráčov a po dlhých rokoch sa dočkal vlastného dobrodružstva, kde je skutočným hrdinom. S chytľavou hrateľnosťou v spojení s výborným dizajnom a vysokou kvalitou grafiky nemôžete šliapnuť vedľa.

napísal spacejunker 28.5.2006
8.7
DAXTER