X-MEN: THE OFFICIAL GAME

X-MEN: THE OFFICIAL GAME

7.0

Ovládnite schopnosti troch mutantov z populárneho komixu X-men.

POOOW! KRANK! CHRRRR! GOOONG! SMASH!
Wolverine zatiahol adamantiové drápy a zľahka zasyčal od bolesti. Jeho telo síce regenerovalo obrovskou rýchlosťou, ale ani tento dar ho celkom nezbavil bolesti. Urastený chlap s hustými vlasmi a bokombradmi do pol tváre smutným pohľadom prešiel obe hánky na rukách a uvažoval, čí to je vôbec dar. Už stokrát preklial svoju výnimočnosť, už stokrát preklínal všetkých bohov, prečo sa mutácia musela prejaviť práve na ňom. „Aspoň na niečo to je dobré“ pomyslel si, keď sa obzrel za seba a pokochal sa skazou, ktorú spôsobil v radoch strážcov tajného výskumného komplexu pod jazerom Alkali. Toto miesto mu naháňalo strach. Vedel, že laboratórium je miesto, kde ho Stryker vytvoril, ale nechápal, prečo ho tu Xavier poslal znova. „Starému pánovi asi už z toho Cerberusa načisto preskočilo.“ Opatrne vykukol za roh a keď sa mu naskytol pohľad na ďalšiu prázdnu chodbu, vydal sa popri stene smerom do riadiacej miestnosti. V tom zastal a zavetril. Vzduchom sa niesla ťažká vôňa drahého parfumu. Takto vonia len jedna osoba. Dáma, ktorá má značné problémy so svojimi nechtami a mala by urýchlene navštíviť pedikúru. Deathstrike!

ALARM! ALARM! Celá, doteraz tichá chodba sa otriasala zvukom poplašnej sirény a výkrikmi z reproduktorov. „Toľko k nepozorovanému vniknutiu. Teraz to skúsime inak.“ povedal si Wolverine a rozhodol sa privítať prvú hliadku vojakov organizácie HYDRA po svojom. Keď znova vysunul drápy a vykročil oproti armáde, na perách sa mu dokonca mihol úsmev.
CLASH! SLAM! GRRRR! SWIST!

Predpokladajme, že poznáte vydavateľstvo Marvel. Predpokladajme tiež, že poznáte niektoré z ich komixov. Jeden z najpopulárnejších obrázkových príbehov bez bezpochyby rozprávajú postavy mutantov pod vedením profesora Xaviera. Áno, hovoríme o X-Menoch. Tí sa dočkali už aj dvoch slušných filmových spracovaní a tak vám iste neušiel ani blížiaci sa tretí diel. Z popularity komixu a prichádzajúceho filmu ťaží multiplatformová akčná mlátička od štúdia Bennox, X-Men: The Official Game (XOG).

Keďže som v čase písania recenzie tretí filmový príbeh X-Menov ešte nevidel, neviem dej hry položiť do paralely k tomu filmovému. Zatiaľ čo z náznakov a trailerov sa môžeme domnievať, že filmu vládne námet zázračného „lieku“ proti mutácii, ktorý raz a navždy ukončí „trápenie“ X-Menov, hra sa točí okolo gigantických robotov, Sentinelov, ktorí majú v pláne vysporiadať sa s mutantami menej bezbolestným spôsobom. Výsledok je bez ohľadu na metódu rovnaký. Definitívny zánik génu X. Tejto situácii musia rovnako čeliť „dobrí“ aj „zlí“ mutanti. Obe skupiny však pri tom sledujú svoje ciele a na ich dosiahnutie používajú iné metódy.

X-Men: The Official Game

Wolverine v japonskej záhrade...
X-Men: The Official Game

v súboji s Deathstrike...
X-Men: The Official Game

a zoči voči samurajovi

XOG vám ponúkne tri hrateľné charaktery – Wolverine, Iceman a Nightcrawler. S každým z nich prejdete určitú časť z 28 misií, budete bojovať o prežitie a odhaľovať čriepky vlastnej minulosti. Hoci sú na výber iba tri postavy, vďaka úplne odlišnému štýlu hrania sa nemusíte obávať nudy ani nezáživnej sterility.

Wolverine
Charakteristika: agresívny, arogantný, problémy s disciplínou a ovládaním
Špeciálne znamenie: adamantiové drápy, schopnosť rýchlej regenerácie, bojové šialenstvo „fury“
Štýl hrania: boje telo na telo, priamočiara akcia, niekoľko účinných kombo úderov
Obvyklí protivníci: hocikto, čím viac tým lepšie
Osudoví protivníci: Deatshtrike, Sabretooth

Iceman
Charakteristika: pubertálny vek, pravdepodobne zamilovaný do Rogue, pochybnosti o vlastných schopnostiach
Špeciálne znamenie: rýchly pohyb po ľadovom cencúli (takmer ako lietanie), snežný paprsok vhodný na hasenie, ľadový štít, ľadové gule
Štýl hrania: rýchle naháňačky na čas, hasenie požiarov a chladenie potrubí, ničenie Sentinelov
Obvyklí protivníci: ohnivé strely, roboti
Osudoví protivníci: Pyro

Nightcrawler
Charakteristika: extrémne pobožný, odsudzuje násilie, tímový hráč
Špeciálne znamenie: dlhý modrý chvost, schopnosť teleportácie, pohyb po 4 končatinách
Štýl hrania: rýchle teleportové útoky, deaktivovanie výbušnín, vypínanie elektronických systémov
Obvyklí protivníci: čím menej, tým lepšie
Osudoví protivníci: Multiple Man

Myslím, že hranie za Wolverina a Icemana si hravo viete predstaviť, preto ich viac nebudem rozoberať. Zastavím sa na chvíľu pri Nightcrawlerovi. Zo začiatku sa zdalo, že jeho misie len pretrpím a budem si priať, aby ich bolo čo najmenej. Pobožný Nemec je slabý, vydrží veľmi málo, neustále mi umieral a ja som sa pri tom často vyjadroval dosť nepobožne. Postupom času som sa však naučil používať jeho schopnosť teleportácie a situácia sa razom obrátila. Systém waypointov reagujúcich na smer pohybu tvorí základný pilier jednoduchého používania tejto schopnosti. V Nightcrawlerovej blízkosti sa na stenách/rúrach/nosníkoch/stĺpoch objavujú modré znamenia. Po stlačení príslušného tlačidla sa X-Men okamžite presunie na toto znamenie, pričom sa v smere predpokladaného pohybu zobrazí ďalší terčík. Takto sa dá veľmi rýchlo (a efektne) presunúť aj na dlhšie vzdialenosti. Teleport sa dá navyše skombinovať s útokom na zameraného nepriateľa, ktorý mnohokrát ani netuší, odkiaľ príde smrť. Odlišných hrdinov najlepšie dokumentujú videá, ktoré ako obvykle nájdete pod článkom. Okrem týchto troch expertov sa dočkáte aj občasnej pomoci ostatných X-Menov. Sexi Storm v najhorúcejších momentoch zasmaží okolie elektrickými výbojmi z atmosféry, Colossusove päste oceníte pri ničení generátorov.

X-Men: The Official Game

Nightcrawler v plnej kráse...
X-Men: The Official Game

...a v akcii
X-Men: The Official Game

Wolverinova najhoršia nočná mora

Storm sa vyčítavo pozrela na Nightcrawlera. To, čo sa chystal urobiť, nebolo iba nebezpečné, ale aj hlúpe. „Áno, áno, meine liebling, dám na seba pozor. Boh ma povedie svojou pevnou rukou, nič sa mi nestane.“ Nightcrawler zopäl ruky v krátkej modlitbe, zastrčil malý krížik na zlatej retiazke za opasok a skočil. O stotinu sekundy sa zhmotnil na prvom piliere mostu, o sekundu ďalej sa sériou teleportov dostal až na jeho najvyšší bod. Odtiaľ mal dobrý výhľad na celú scenériu pod sebou. Zablokovaný Brooklynský most sa zmenil na bojové pole. Obhorené vraky automobilov, diery v asfaltovej ceste a pokrivené kovové konštrukcie ostali nemým svedkov vyčíňania Multiple Mana. Ten sa medzitým stihol naklonovať a svojim kópiám prikázal na strategické miesta pripraviť explozívne nálože. Nightcrawler dlho neváhal, teleportoval sa k prvému klonu a presne miereným úderom ho vyradil z boja. Rýchlo deaktivoval bombu a znova skočil. To už si ale bohužiaľ všimla asi desiatka ostatných kópií a na Nightcrawlera sa zniesla spŕška úderov. Bizarná modrá postava s potetovaným telom a dlhým chvostom zavrela oči a prosila Pána o rýchly koniec. Namiesto neho sa však objavil anjel. Tmavý anjel s úplne bielymi očami, ktorý sa z oblohy zniesol na krídlach bleskov. Skôr než Nightcrawler dopadol na zem, začali okolo neho blesky svoj smrtonosný tanec. „Ďakujem, Storm.“

Upgrady postáv? Ale samozrejme! V tomto prípade sú šikovne zamaskované za genetické modifikácie po konci každého levelu. Po hlbokom výdychu a prečítaní nápisu MISSION COMPLETE dostanete k dispozícii pár bodíkov. Investovať ich môžete do niektorej zo hrdinskej superschopnosti (ľadové strely, regenerácia, presnosť teleportu...). Počet získaných bodov závisí od toho, na akej obtiažnosti daný level dohráte. Našťastie si náročnosť nastavujete zvlášť pre každú misiu a k už dohraným levelom sa dá ľubovoľne vracať, nie je preto problém získať dostatok génov na vytvorenie naozaj superského superhrdinu. Niekoľko poznámok mám k levelom ako takým. Na najľahšej obtiažnosti sa dajú dohrať za niekoľko minút, sú krátke a nabité akciou. Akcie je ale niekedy až príliš a keďže jediný save, ktorý XOG pozná, je po konci misie (ak nerátame niekoľko checkpointov riedko roztrúsených v dlhších misiách), pripravte si slovník vulgarizmov a invektív. Budete ho potrebovať. Štruktúrou a dizajnom sú prostredia prispôsobené hrdinovi. Wolverine sa s protivníkmi stretáva v rôznych laboratóriách, čínskej záhrade a podobne. Iceman si lieta cez diaľničné tunely a ponad niekoľkoprúdovú magistrálu. Nightcrawlerovi vyhovujú temné zákutia či vnútrajšok obrovského elektronického zariadenia.

Vlastníkom kvalitných gamepadov nebude ovládanie mutantov spôsobovať žiadne problémy. Je intuitívne, ľahko zapamätateľné, presné a efektívne. Možno sa dá podobný efekt dosiahnuť aj pri hraní s klávesnicou, ale XOG je jednoducho hra, pri ktorej je dobrý gamepad na nezaplatenie. K prehľadnosti ovládania prispieva aj fakt, že postavy nevynikajú veľkým počtom kombinácií úderov. Priam naopak, kômb je žalostne málo. Dokonca tak málo, že sa dajú spočítať na prstoch jednej ruky. Jednotliví X-Meni majú rozličné kombá, ale žiadne 6 tlačidlové meganičivé orgie sprevádzané epileptickými zmenami farieb na obrazovke nečakajte. Prepáčiť musíme aj rýdzo konzolovú grafiku. Nemá asi zmysel dopodrobna rozpitvávať prečo je to tak, stačí sa pozrieť na obrázky a väčšina majiteľov PC a Xbox360 len ohrnie nos. K záporom treba pripočítať aj absenciu akéhokoľvek iného herného módu okrem jednoduchého singleplayera. Poteší kvalitný dabing, zaujímavo spravené prestrihové scény medzi misiami a prítomnosť reklám na obľúbené produkty (to je na pováženie, ale mne osobne to nevadilo).

X-Men: The Official Game

Iceman kontra drak...
X-Men: The Official Game

... ochladzovanie elektrárne...
X-Men: The Official Game

a zneškodnňovanie Sentinelov

Gigantický cencúľ, na ktorom sa šmýkal ako surfer na prílivovej vlne, sa rýchlo približoval k cieľu. Celý čas, ako sa muž pohyboval, rozmýšľal nad tým, kedy sa to medzi ním a Pyrom definitívne zlomilo. Určite k tomu nechtiac dopomohla aj Rogue a hlavne lanárenie zákerného Magneta. Nech už je to ako chce, Pyrovi jeho moc zjavne prerástla cez hlavu. Tentokrát si za obeť svojho vyčíňania vybral atómovú elektráreň. Už z diaľky bolo vidieť husté kúdoly dymu a firebally pretínajúce oblohu. Keď dorazil k elektrárni, ľadovec sa prestal pohybovať a na tvári sa mu objavil výraz neuveriteľného úžasu. To, že Pyro stál na najvyššom komíne a z rúk vypúšťal horúcu plazmu ho až tak neprekvapilo. Obrovský ohnivý drak obmotaný okolo chladiarenskej veže bolo ale aj na svet mutantov príliš veľké sústo. Postava si ťažko vzdychla, nasmerovala svoj dopravný pás priamo na draka a začala v ľavej ruke sústreďovať vzdušnú vlhkosť. V priebehu niekoľkých okamihov sa jej v ruke zhmotnila ľadová guľa. Svoje meno si Iceman predsa nevyslúžil bezdôvodne...

Majitelia konzol už videli tony hier a lá XOG. Krátke, ale intenzívne levely zaplnené až po okraj protivníkmi, používanie komb a špeciálnych úderov, diabolská obtiažnosť, viacero odlišných hrateľných postáv. Na PC je takýchto hier menej a práve tu môže sláviť hra väčší úspech. PC-čkári však budú reptať na priemerné technické spracovanie a systém sejvovania. Konzolistov zas nenadchne malý počet kombinácií úderov a len jeden herný mód. Ak však nad týmito nedostatkami prižmúrite oči a necháte sa vtiahnuť do akčného sveta X-Menov, odmenou vám bude slušná zábava a perfektné navnadenie na prichádzajúci film.

napísal je2ry 1.6.2006
X-men: Offical game
| X-MEN: OFFICAL GAME