AUTO ASSAULT

AUTO ASSAULT

8.2

Auto Assault je novou MMORPG a tvorcovia za poplatky sľubujú osobitú hru so všetkým, čo k tomu patrí. O čo vlastne ide?

Už je to raz tak, súčasné dianie v oblasti hier sa točí predovšetkým okolo MMORPG titulov. Budúcnosť počítačovej zábavy je úzko spojená s internetom a online hraním a vývojári pracujú najmä na projektoch, kde sa komunita hráčov stretáva vo virtuálnom svete so svojskými pravidlami. Bohužiaľ, mnohé z týchto titulov sú plytké a ponúkajú obmedzené možnosti. Jedná sa najmä o úplne bezplatné hry, kde autorom zrejme chýba finančná motivácia. Auto Assault je novou MMORPG, ktorá vyžaduje poplatky, ale tvorcovia za to sľubujú osobitú hru so všetkým, čo k tomu patrí. O čo vlastne ide?

Mnohé napovie už názov hry. Áno, hlavný dôraz v tomto titule je kladený na autá a jazdu, čo je samo o sebe v oblasti MMORPG rarita. Ale poďme pekne po poriadku. Úvod hry je už klasicky venovaný tvorbe charakteru a úpravám základných parametrov. Auto Assault ponúka tri rôzne frakcie. Sú to všeteční ľudia, mutanti a biomechanizmy. Predstavitelia každej strany žijú v inej časti postapokalyptickej zeme, kde je prežitie úzko spojené s automobilom. Preto si spolu s postavou a jej osobitosťami, akou je výška, farba vlasov a ďalšie banality určujete aj dizajn vozidla, ktoré bude vašou nedeliteľnou súčasťou.

Každá rasa má na výber 4 osobité povolania, ktoré však zodpovedajú základným triedam. V prvom rade tu nájdete bojovníka (commando, champion, terminator), ktorého vozidlo je ideálne do prednej línie a vyznačuje sa vynikajúcimi bojovými vlastnosťami, vysokým počtom bodov života a dobrým chladením. V konvojoch sa určite vhodne uplatní podporná jednotka, určená na liečenie, respektíve opravu vozidiel (engineer, shaman, constructor ). Má slabší útok, ale solídnu obranu a bohaté zásoby energie, ktorá sa využíva pri aplikovaní rôznych zručností. Velitelia (lieutenant, archon, mastermind) sú predurčení na vedenie a koordináciu tímu, vyznačujú sa vodcovskými schopnosťami, priemernými bojovými vlastnosťami a vysokou odolnosťou a inteligenciou. Napokon je tu špeciálna jednotka (bounty hunter, avenger, agent) s vynikajúcimi bojovými a špionážnymi technikami. Vzhľad vozidiel a postáv je ovplyvnený voľbou daného povolania a k dispozícii sú aj ženské ekvivalenty.

Auto Assault

S voľbou charakteru si vyberáte aj automobil.
Auto Assault

Takmer všetky informácie, ktoré potrebujete, nájdete na tejto obrazovke.
Auto Assault

Pri voľbe misií vidíte aj odmenu, niekedy si môžete vybrať z viacerých možností.

Do hry vstupujete za volantom vášho auta. Celkovo väčšinu času stráveného pri hre vnímate váš charakter ako automobil, s ktorým blúdite po spustošenej krajine. Z vozidla nemôžete vystúpiť a všetky činnosti boj, komunikácia, preprava a obchodovanie, prebiehajú prostredníctvom vášho štvorkolesového (alebo viackolesového) tátoša. Výnimkou sú mestá a garáže, o ktorých si povieme viac trochu neskôr.

Úvod je venovaný zoznamovaniu s hrou a jej princípmi a nenásilnej výuke základných činností. Deje sa tak prostredníctvom série jednoduchých misií. Po zahrievacích skúškach vstupujete do pustého nehostinného sveta, kde ste odkázaní sami na seba, alebo pomoc iných hráčov. Najrýchlejší spôsob, ako nadobudnúť vyššiu úroveň je plnenie ďalších misií. Niektoré sú úplne banálne, iné trochu náročnejšie, odmena v podobe skúseností a často predmetov a kreditu však padne vhod. Úlohy nájdete veľmi ľahko. Stačí, keď budete sledovať biele lúče, ktoré sa zo zeme dvíhajú vysoko do neba. Na týchto miestach nájdete obyvateľov, ktorí vám zaručene ponúknu nejakú prácu. Podobný systém ste mohli vidieť v hre Black and White a treba povedať, že je naozaj veľmi praktický. Zadaná úloha sa vám zapíše do prehľadného žurnálu.

Cieľ aktuálnej misie vidíte na ľavej strane obrazovky a miesto, kde sa realizuje je vyznačené na minimape. Orientácia v teréne je opäť riešená veľmi dobre. Potrebné miesta nájdete pomocou modrých šípok a sú ohraničené modrými kruhmi. Keď ste veľmi blízko, oranžovou šípkou (aj na obrazovke) ste navádzaný priamo na konkrétny cieľ. Takže, ak máte napríklad zničiť zmutovaný hmyz, šípky vám  presne ukazujú, ktorí jedinci vyhovujú zadaniu misie. Jednoducho nemáte šancu zablúdiť. Mnohé úlohy sú orientované na boj, ale niekedy musíte doručiť správy, zostrojiť určitý komponent, alebo skenovať objekty.

Pohyb vozidla kontrolujete klávesnicou a ostatné činnosti vykonávate veľmi jednoducho myšou. Po kliknutí ľavým tlačítkom začnete rozhovor, preskúmate objekt, alebo si zvolíte cieľ, na ktorý páli vaša útočná veža, stredné myšítko slúži na zmenu kamery. Pravé tlačítko používate na streľbu, pričom útočíte všetkými zbraňami súčasne. Zbrane nemajú limitovanú muníciu, ale líšia sa intenzitou streľby, dostrelom a triedou poškodenia. S výnimkou veže nie sú pohyblivé a tak, ak chcete zasiahnuť protivníka, musíte mať vozidlo otočené správnym smerom. Sortiment zahrňuje bodce a rôzne prídavky pre priamy náraz, guľomety, raketové systémy, plameňomet, radiačné systémy a ďalšie zaujímavosti.

Zbrane sa pri útoku zahrievajú a v prípade prehriatia dočasne nefungujú, kým sa neochladia. Umiestnenie a počet bojových systémov závisí od povolania, typu vozidla a vašej úrovne. Najčastejšie sa jedná o prednú a zadnú zbraň, vežu a zbraň na blízko (nárazovú). Ak v boji veľmi rýchlo a efektne ničíte nepriateľov, získate dočasný bonus v podobe zvýšeného útoku. AI súperi sú podobne, ako misie, označení rôznofarebnými nápismi, ktoré vám napovedia, akí silní sú, respektíve, aké náročné je ich splnenie. Siví pre vás neznamenajú nič, zelení sú slabí, naopak oranžoví už predstavujú skutočnú výzvu, červení sú extrémne silní a pod.

Auto Assault

Policie, policie, všechno tady korupcí hnije...
Auto Assault

Tranportné lietadlo vás v prípade potreby odvezie do opravy.
Auto Assault

V mestách sa môžete túlať zásadne pešo.

Neraz vám pomôžu špeciálne zručnosti, ktoré sú rozdelené do dvoch základných skupín a majú stromovitú štruktúru. Prvú zložku tvoria špeciálne schopnosti vášho povolania. Napríklad šaman a ďalšie podporné jednotky tu majú rôzne opravárenské techniky a zvýšenie odolností pre seba a svoj tím. Druhá zložka obsahuje tri podskupiny, ktoré sa týkajú celej frakcie, alebo len vybraných súčastí. Nájdete tu vyvolanie liečebného objektu, permanentné zvýšenie počtu životov alebo odolnosti a ďalšie zaujímavosti. Väčšina špeciálnych zručností vyžaduje pre aplikáciu dostatok energie (niečo ako mana vo fantasy hrách) a ich úroveň sa dá niekoľkonásobne zvýšiť. Na to sú však potrebné body, ktoré nadobudnete pri zvýšení úrovne vašej postavy. Získate ich popri ďalších bodoch, určených na zvýšenie atribútov charakteru, respektíve vozidla; boj určuje mieru poškodenia, ktorú spôsobíte pri útoku, tech ovplyvňuje počet bodov života a zahrievanie, teória ovplyvňuje počet energie a znižuje odolnosť oponentov, presnosť určuje hodnotu kritického zásahu a obrany.

Súčasťou výstroje vášho vozidla sú aj pneumatiky, motor, ornamenty a brnenie, ktoré majú výrazný vplyv na jazdné a bojové vlastnosti automobilu. Všetky uvedené objekty a zbrane sa dajú kedykoľvek vymeniť a nahradiť lepšími, alebo sa dajú rôznym spôsobom upravovať. Výnimkou sú pneumatiky, ktoré je možné vymieňať iba v meste. Zaujímavé je, že pri menení systémov sa vám ukážu vlastnosti súčasného aj nového komponentu a tak vidíte, či sa výmena naozaj oplatí. Predmety, ktoré kúpite alebo často získate z objektov a trosiek po krajine, skladujete v rozsiahlom inventári. Jeho súčasťou je aj zložka na špeciálne predmety, ako sú kľúče, skener a rôzne objekty potrebné pre splnenie misie. Zatiaľ čo bežnú výmenu komponentov uskutočníte aj v divočine, konštrukciu nových a ich opravu môžete praktizovať len v meste.

Po vstupe do mesta, prípadne do garáže, sa ocitnete v oblasti plnej obydlí a obchodníkov a vystupujete tam ako postava (bez automobilu). V tejto zóne nie je možné bojovať. Okrem zadávateľov úloh a bežných obchodníkov, akých nájdete aj v divočine, kde obchodujete priamo z auta, v meste stretnete špecifických predavačov a NPC. U jedného si môžete upraviť doplnky vášho vozidla, u ďalšieho dokonca kúpiť komplet nové vozidlo (limitované vašim povolaním, úrovňou a financiami) a stretnete tu učiteľov, ktorí vás naučia a zdokonalia v remeselných zručnostiach. Tieto disciplíny sú potrebné, ak chcete vkladať doplnkové predmety do výstroje auta, opraviť pokazené zbrane a systémy a z nájdených surovín vyrobiť polotovary alebo kompletné výrobky. Poškodené brnenia môžete obnoviť blízko fabriky, zbrane v „control shope“ a štandardné predmety na dosah reaktorov.

Výdatne vám pomôže rozvoj výskumu v štyroch kategóriách. Experimentovanie vám umožní využiť pri oprave extra možností a zlepšíte sa pri manipulácii s materiálmi. Zapamätanie pomôže pri osvojení receptov. Čím lepšia pamäť, tým viac návodov si osvojíte a môžete ich opakovane použiť aj bez asistencie odborníkov. S pomocou drotovania otvoríte uzamknuté miesta na predmetoch, čo vám umožní ich modifikáciu a zdokonalenie. Reverzné inžinierstvo umožní pretvorenie jedného predmetu na iný, príbuzný predmet.

Osvojenie remesiel a konštrukcie si vyžaduje určitý čas, ale nie je to ani zďaleka také zložité, ako by sa mohlo zdať. Navyše nemusíte si všetko robiť sami. Takéto práce môžete prenechať na iných hráčov, prípadne AI postavy a vy sa môžete venovať len boju a zbierať pritom medaily, ktoré sa vám hromadia v zberateľskom menu. Z ďalších vymožeností mesta ešte spomeniem možnosť ukladať si veci do trezoru, ako aj pozvať známych do vášho domu, ktorý si môžete vybaviť rôznymi doplnkami. Zaujímavé sú súboje a turnaje, kde sa váš tím stretne v boji proti inému tímu v určenej aréne.

Auto Assault

Stretnutie v pustatine.
Auto Assault

Mapa s rozdelením frakcií.
Auto Assault

Biele lúče označujú miesta, kde vás čakajú misie.

To najdôležitejšie sa však predsa len odohráva mimo opevnených sídiel, tam, kde sa to hemží zmutovanými chrobákmi, pešími a jazdnými banditami a v neposlednom rade živými hráčmi. V krajine toho síce nejako veľa nenájdete, ale všetko, s výnimkou objektov vašej frakcie, môžete zdemolovať a zničiť na márne kúsky. Domy, veže, oplotenia, stroje, stromy a stĺpy... pre vaše vozidlo nič nie je prekážkou. Do sýta sa vybláznite a navyše neraz nájdete užitočné predmety, ktoré môžete použiť, alebo ďalej spracovať. A smrti sa pokojne môžete vysmiať do očí. Keď padnete a z vášho auta zostane len vrak, priletí prepravné lietadlo a zanesie vás do najbližšej opravovne. Po obnovení života na rekonštrukčnej plošine, môžete pokračovať tam, kde ste prestali. Bez akýchkoľvek postihov a strát! Jediné, čo vás môže naštvať je absolvovanie veľkej vzdialenosti, aby ste sa dostali tam, kde ste mali rozrobenú prácu. Ale na aute to predsa nie je žiadny problém. Navyše minimapa alebo niekoľko väčších máp s prehľadom lokality, väčšieho územného celku a celej krajiny vám umožní dokonalý rozhľad a orientáciu o vašom aj nepriateľskom svete.

Čo sa týka súbojov živých hráčov (PvP), tie si užijete v už spomínaných arénach, ale hra je orientovaná predovšetkým na plnenie rôznorodých misií, ktorých tu nájdete naozaj hojne. Už počas prvých desiatich úrovní som absolvoval asi 100 rôznych úloh a pritom som sa ani veľmi nemusel namáhať s hľadaním na vzdialených miestach. Inak nechýba možnosť založiť klan a skupina hráčov môže vytvoriť osemčlenný konvoj.

Grafická stránky hra je veľmi slušná, hoci detaily krajiny a objektov mohli byť aj lepšie. Celkovo vzhľad hry mi, v dobrom slova zmysle, pripomína Fallout a svet tejto legedárnej RPG by som si v MMORPG prevedení predstavoval asi takto. Čo sa týka celkového systému hry, menu postáv, štruktúry misií a dialógov, to mi zas nápadne pripomenulo World of Warcraft (prípadne vetvenie zručností hru Diablo II), čo opäť nie je mienené ako mínus. Ozvučenie trochu strohé, ale realistické a namiesto pochmúrnej hudby by som skôr uprednostnil tvrdý adrenalínový rock, ale inak bez problémov.

Auto Assault je jedna z najvýraznejších MMORPG, aké v súčasnosti nájdete na trhu. Hra má solídnu grafiku, originálny koncept, založený na jazde automobilom a obsahuje mnoho praktických súčastí, hoci niektoré sa už objavili v iných hrách. Možnosti titulu sú široké a aj keď prvotným zameraním je plnenie misií, v arénach si užijú aj priaznivci PvP. Štruktúra hry má svoju hĺbku a nápaditosť a preto zarmúti, že servery hry zatiaľ zívajú prázdnotou. Auto Assault je svojím ponímaním atypická MMORPG, World of Warcraft na kolesách, ktorý rozširuje hranice online zábavy.

Auto Assault

Výroba polotovarov a opravovanie má svoj význam.

Auto Assault