UFO: EXTRATERRESTRIALS

UFO: EXTRATERRESTRIALS

5.5

Návrat X-comu vo veľkom štýle? Pozrime sa bližšie na to, čo dokázalo vyžmýkať druhé české štúdio z tejto tématiky.

Z Čiech prileteli tento rok dve UFÁ. O tom, čo priniesla prvá letka z dielne Altar Games sme už písali, nastal čas oťukať si „emzákov“ od Chaos Concept. Hra sa podľa slov autorov pridŕža klasiky X-Com a pokúša sa o jej návrat vo veľkom štýle. Je to končene dôstojný nástupca legendy, alebo len jeden z mnohých nevydarených klonov?

UFO: Extraterrestrials
Bojuje sa aj na púšti, ale sú aj atraktívnejšie prostredia.
Už pri sledovaní nemastne-neslaného úvodného videa ma začalo obchádzať nepríjemné tušenie. Pravdu povediac, doteraz som si nepomyslel, že aj scéna, v ktorej sa odohráva boj, môže byť taká nudná, že sa vám pri nej zatvárajú oči. No, možno to zapríčinila aj fádna hudba, priam stvorená na hypnózu alebo pri dlhodobom počúvaní vyvolávajúca šialenstvo. Ale čo tam po videu, dôležitejší je predsa obsah hry, povedal som si a s novým zápalom som sa presunul k voľbe obtiažností, aby som v zápätí nechápavo krútil hlavou. Prečo? Do hry vstupujete bez akejkoľvek inštruktáže, bez načrtnutia deja a v konečnom dôsledku - bez cieľa. Jediným vodítkom je tak spomínané odstrašujúce intro, z ktorého vyplýva, že ľudia sa dostali do konfliktu s mimozemšťanmi.

Našťastie užívateľské rozhranie je nenáročné a ľahko pochopiteľné, hoci úplní „núbovia“ v danom hernom žánri zrejme budú potrebovať istý čas na zorientovanie. Aspoň symbolický tutoriál by skrátka bodol. Absencia príbehu, bez akýchkoľvek dialógov, bez stanovených cieľov misií, bez postáv, ktoré by ste si mohli obľúbiť, však už hneď v úvode robí z hry studeného a bezcitného terminátora, čo vás zahŕňa chladom a ľadom. Dokonca aj snehová kráľovná z Andersenovej rozprávky vyvoláva vo vás teplejšie a priateľskejšie pocity ako atmosféra UFO: Extraterrestrials. Po spamätaní sa zo šoku z pustého (alebo skôr nijakého) úvodu sa určite rozhodnete preskúmať možnosti hry a zistíte nasledovné:

UFO: Extraterrestrials
Na planéte vidíte označené setkory a odohrávajú sa tu letecké súboje.
Udalosti sa odohrávajú na planéte, ktorá je rozčlenená na väčší počet území. V každom sektore môžete postaviť základňu, aby ste lepšie kontrolovali oblasť a pružnejšie reagovali na UFO, čoraz častejšie preletavajúce nad povrchom planéty. Sektory sú dôležité, pretože sú zdrojom príjmov a ak sa vám v nich priveľmi premávajú „ufáci“, znepokojujú civilistov, alebo si dokonca založia vlastnú základňu, vašich financií citeľne ubúda.

O prelete UFO ste vždy informovaní a vtedy je vhodné vyslať letku, najlepšie zloženú z viacerých jednotiek, aby nevítaného návštevníka zrazila k zemi. Vzdušné boje sú symbolické. Odohrávajú sa priamo nad orbitom planéty, kde vidíte ako vaše lietadielka vystreľujú raketky do unikajúceho taniera. Po úspešnom zostrelení nepriateľa je vhodné poslať transport s mariňákmi a bojovými vozidlami, ktorí by mali doraziť mimozemšťanov v pozemnom boji. Vyslaniu bojového tímu však predchádza viacero procesov, ktoré sú spojené s manažmentom základní.

V prvom okne vidíte členov posádky základne, vojakov, ktorí sporadicky pribúdajú do vašich radov. Jednotlivé postavy majú rôzne rozvinuté atribúty a zlepšujú sa tréningom alebo v boji. Každý vojak musí mať odeté brnenie a okrem toho mu určíte zbrane a muníciu. Tím určený na výjazd priradíte k transportu.

UFO: Extraterrestrials
Zničiť sa dá v podstate všetko.
V ďalšom menu máte prehľad o leteckých jednotkách. Jednotlivé lietadlá a raketoplány  zlepšíte vhodným výberom rakiet, kanónov a ochranného štítu. Nové technológie získavate výskumom, pričom  si z dostupných možností vyberiete jeden alebo viacero aktívnych projektov a pridelíte k nim určitý počet vedcov. Čím viac vedátorov, tým rýchlejší výskum. O dokončených projektoch ste informovaní prostredníctvom informačnej UFO pédie.

Vyskúmané predmety vyrábajú pridelení technici, keď ich začleníte k požadovaným položkám v menu produkcie. Ak súrne potrebujete výbavu a momentálne ju nemáte na sklade, môžete si ju vyhľadať v obchodnej ponuke, kde aj predávate nadbytočné predmety. Napokon je tu možnosť prevážať jednotlivé časti výstroje z jednej základne do druhej.

UFO: Extraterrestrials
Pri zameraní cieľa môžete zvoliť režim streľby.
Aby ste mohli skúmať, vyrábať a dopĺňať stavy techniky, musíte budovať laboratóriá, hangáre, dielne, detekčné systémy a ďalšie priestory, ktoré umiestňujete vo forme segmentov na limitovanej ploche základne. Všetky činnosti vyžadujú určitý čas a peniaze na dokončenie a tieto procesy urýchlite zmeneným režimom času, ktorý plynie v reálnej dobe, 20 minútových či hodinových intervaloch alebo po jednom dni. Príjmy a výdaje sa zhodnocujú na konci každého mesiaca.

Manažment základne nie je zlý a osvojiť si ho je naozaj hračka. Nie je to nič nové a nepadnete z toho na zadok, ale je to prijateľné a hlavne, veľmi jednoduché. Napriek tomu, po vstupe na bojisko právom očakávate oživenie stereotypu, ktorým by mali byť prepracované pozemné boje. Mali by byť, ale nie sú. Práve naopak, zabíjajú v konzumentovi zbytky nádeje na zábavnú hru.

UFO: Extraterrestrials
Ufopédia vás podrobne informuje o nových technológiách.
Po vylodení pošlete členov posádky von z transportu a musíte vypátrať  všetkých mimozemšťanov v okolí. Prostredia sú rôzne od púšte, cez interiéry vašich a nepriateľských základní, zalesnených oblastí, až po zasnežené lokality. Boj je rozdelený na kolá, pričom v každom ťahu vykonáte akcie v rozmedzí stanovených bodov každej postavy či bojového vozu. Takže sa pohybujete a strieľate, prípadne môžete zakľaknúť, prebiť zbraň a použiť predmety z inventáru. Každým vojakom hýbete jednotlivo. Pri stretnutí s nepriateľom kurzorom myši zameriate cieľ a vybranú časť tela a zvolíte druh útoku. Najúčinnejšia je obvykle mierená streľba a zvyčajne môžete použiť zbraň v pravej alebo ľavej ruke (napríklad puška a granát) alebo primárnu či sekundárnu zbraň bojového vozu. Toto všetko znelo zatiaľ idylicky, teraz však prídu známe „ale“, kvôli ktorým je boj neatraktívny.

Na bojisku môže byť viacero druhov nepriateľov, nikdy neviete, s kým máte práve tú česť, kým ich neuvidíte. Niektorí útočia zblízka, iní z diaľky a práve tí druhí vám pripravia pekelné chvíľky. Dôvodom je fakt, že strieľajú presnejšie aj z veľkej diaľky a hlavne vždy vás vidia skôr, ako vy ich, lebo majú väčší dohľad. V praxi to znamená, že skôr, ako uvidíte nepriateľa, prvý z vašich vojakov už leží na zemi mŕtvy. Naopak vaši vojaci sú natoľko neschopní, že trafia nepriateľov, až keď sú veľmi blízko a kým sa do takejto pozície dostanú, neraz voňajú fialky odspodu. Je pravda, že časom sa to môže zlepšiť, ak vaši muži prežijú niekoľko bitiek, to je však veľmi nepravdepodobné. Zdolať už úvodné misie na hocijakej obtiažnosti je náročné a bežne to končí vyvraždením celého vášho tímu už v prvých kolách misie.

UFO: Extraterrestrials
Pred pozemným bojom vyzbrojíte vojakov zbraňami a muníciou.
Vyhľadávanie protivníkov býva často zdĺhavé a vaše postavy majú nezmyselný uhol pohľadu, vlastne vidia len pred seba, takže ak sa neotočia, nespozorujú ani útočníka, čo stojí hneď po ich boku. Pritom reálne človek vníma okolie vo veľmi širokom uhle, len kto vie, prečo tento fakt tvorcovia hry nevzali do úvahy. Ciele misií sú vždy banálne, zničiť všetkých mimozemšťanov, prípadne získať nejakú vzorku na výskum, ale pritom sú také neuveriteľne rozťahané, že aj tá najjednoduchšia misia vám zaberie niekoľko desiatok minút, teda ak prežijete. Je síce pravda, že sa jedná o ťahovú stratégiu, ale časové rozmedzie bojov v hre je aj na ťahovku extrémne dlhé. Nepekné sú aj efekty zbraní, nehovoriac o tom, že niekedy si nie ste istí, či ste protivníka poranili. Totiž, keď niekoho trafíte, nijako sa to neprejaví, žiadne myknutie postavy, krv alebo zvíjanie v kŕčoch. Zásah detekujete len podľa trajektórie strely, skrátka keď je dráha strely neprirodzená, v rozpore s fyzikálnymi vlastnosťami a v nezmyselnom uhle, minuli ste.

Jediným zaujímavým aspektom bojov tak zostávajú stopy, čo zanechávajú postavy a fakt, že väčšina objektov je rozbitná a dá sa zdemolovať, hoci zbúrať brokovnicou stenu je prehnané. Povedzme, že pochváliť by sa dala pomerne dobrá AI nepriateľov, ktorí postupujú koordinovane a keď vás jeden z nich zahliadne, privolá ostatných a snažia sa vás dostať spoločnými silami.

UFO: Extraterrestrials
Výskum a produkcia prebiehajú podobne. Zvolíte požadovaný predmet či technológiu a pridelíte pracovníkov.
Pre úplnosť ešte dodám, že súčasťou hry sú aj také pozemné boje, kde musíte chrániť civilné obyvateľstvo, keď mimozemšťania vzbudzujú nepokoje. Tu sa pôvodne mal prejaviť vplyv tretej strany, čo mali byť civilisti, vojaci a armáda, v podstate jediná avízovaná inovácia hry. Z úmyslu napokon zostali len ustráchaní civilisti, čo vám nijako nepomôžu, len panikária a tak hovoriť o nejakej tretej strane je smiešne.

Technická úroveň hry sa presne hodí k danému titulu. Je síce 3D, ale bez možnosti otáčať bojisko alebo priblížiť jednotky. To by však ani nevadilo, keby hra bola zábavná a hlavne stabilná. Neraz sa vám totiž stane, že padne alebo zamrzne. Klincom do rakvy je príšerné ozvučenie, doplnené o už kritizovanú monotónnu hudbu.

UFO: Extraterrestrials
Aj výzbroj leteckých kednotiek je možné upraviť.
Hoci sa tvorcovia hry bránia podobenstvu s titulom, respektíve sériou od Altar Games,  porovnávanie je na mieste. UFO: Afterlight rovnako ako UFO: Extraterrestrials totižto vychádza z pôvodnej hry X-Com, čo je zrejmé zo základného konceptu a takmer totožného manažmentu. V oboch prípadoch nájdete rozvoj základne, výskum, výrobu predmetov, výzbroj tímov a dobíjanie sektorov v  ťahových bojoch. Lenže zatiaľ čo Altar Games vcelku úspešne experimentuje a aplikuje rôzne vylepšenia, vývojári z Chaos Concept vytvorili podpriemerný klon klasickej hry, bez akýchkoľvek zaujímavých doplnkov, navyše s mnohými chybami a závadami. UFO: Extraterrestrials je nemastný-neslaný polotovar, vyzerá ako alfa verzia a nie ako plnohodnotný titul. V tejto súvislosti ma napadá neslávny príklad týkajúci sa slovenskej spoločnosti Byte Software a ich akčnej hry Specnaz. Vývojári boli pod takým tlakom distribútorov, že napokon vypustili do sveta nedoladený produkt, ktorý nestál ani za fajku močky. Má UFO: Extraterrestrials podobnú príčinu?

Tí, čo očakávali dôstojného nástupcu  X-Com, budú opäť sklamaní. Žiadne prekvapenie sa nekoná, iba ak v negatívnom zmysle. UFO: Extraterrestrials prepadol na plnej čiare. Rozhodne lepšou voľbou je UFO: Afterlight od Altar Games, prípadne sa poobzerajte po klasike X-Com: UFO Defence (Enemy Unknown).

napísal uni 23.5.2007
Ufo Extraterrestrials
| UFO EXTRATERRESTRIALS