OVERLORD

OVERLORD

9.0

Vraj byť dobrým nie je zábavné. Myslíte si, že byť zlým bude bude iné?

Vraj byť dobrým nie je zábavné. Možno na tom niečo bude, v každom prípade byť zlým, teda aspoň v hre,  to znie veľmi zábavne, čo poviete? Takže zabudnite na klasických hrdinov, ktorí sa snažia zachrániť svet a pomáhajú  babičkám krivkajúcim po ulici, je tu Overlord a toho zaujíma len to, ako rozšíriť svoju temnú moc!

Overlord je sympaťák, takže sa s ním určite bez problémov stotožníte. Nápadne sa podobá na Saurona z Pána prsteňov a aj jeho veža pripomína sídlo temného lorda, teda aspoň po rekonštrukcii. Ale dať do poriadku sídlo v ruinách, ako aj rozšíriť svoju moc v krajine, dá celkom slušne zabrať. Našťastie na to nebudete sám, tipy v úvode poskytne starý radca a v boji vás budú sprevádzať nezbední služobníci. V krajine žijú tradičné fantasy bytosti ako sú hobiti, elfovia či trpaslíci, ale predstavia sa tak, ako ich ešte nepoznáte. Napríklad hobiti v úvodných misiách vôbec nie sú priateľskí, práve naopak. Zúrivo sa oháňajú mečmi a obhadzujú skalami každého, kto im príde do cesty. Navyše zotročujú ľudí. Nečudo, že keď vyplienite hobitie nory a dáte na frak ich vypasenému kráľovi, oslobodení väzni vás nie len uctievajú, ale dokonca považujú za dobrodinca a ponúkajú vám svoje dcéry. Keď ste zlí, ale zlikvidujete niekoho ešte horšieho, stávate sa vlastne dobrým. Tento paradox funguje v celej hre, takže napriek tomu, že plienite a vyrabujete celé dediny, budete zbožňovaným Overlordom.

Overlord

Napriek tomu, že ste zlý, dedinčania vás budú milovať.
Overlord

Nájdete tu aj finálnych bossov, toto je kráľ hobitov.
Overlord

Vaši služobníci sa vyzborja hocičím, napríklad si hlavu chránia tekvicou.

Tu sa síce trochu stráca pôvodný zámer, vytvoriť záporného hrdinu, ktorý bezohľadne kráča za svojim cieľom, ale na atraktivite to hre veľmi neuberá. Napokon príbeh je naozaj zaujímavý a nabitý humorom a odohráva sa na početných územiach, kam sa teleportujete zo svojej veže. Zápletky sú naozaj rôzne, neraz sa prelínajú a prekážať môže snáď len fakt, že na niektoré územia sa musíte viackrát vrátiť. Okrem hobitieho mestečka navštívite prekliaty les elfov, dedinku agresívnych trpaslíkov, podhradie plné nemŕtvych, ale aj kráľovské sídlo, bažiny, podzemné bludiská a kobky.

Hoci Overlord nie je žiadny slaboch a dokáže dať slušnú ranu svojou sekerou, alebo ohňom ugrilovať hordu zombíkov, či dokonca zabiť vodného hada, bez služobníkov by sa ďaleko nedostal. Služobníkov privolávate prostredníctvom vyvrelín, ktoré sa popri teleportačných kameňoch  objavujú v rôznych častiach krajiny. Na počiatku vás sprevádzajú iba hnedé potvorky, ktoré však hravo umlátia väčšinu bežných protivníkov ale  pokojne aj trola. Keď uvidíte, ako devastujú sudy, rozhadzujú jedlo a ničia nábytok, budete sa skvele zabávať. Oslobodení červení služobníci budú vďačne obhadzovať vašich odporcov ohnivými strelami a odstránia horiace prekážky. Je zábavné pozorovať, ako zapália pole, odkiaľ vybiehajú horiaci nepriatelia, čo sa tam ukryli. Na prekonanie niektorých prekážok budete potrebovať aj zelených, pretože len oni zneškodnia jedovaté rastliny a odolajú nákaze. Navyše sú ideálni na ničenie veľkých ťažkopádnych kreatúr. Nakoniec získate aj hniezdo a oddanosť modrých. Tí ako jediní  (okrem Overlorda) dokážu plávať a prežiť vo vode. Hoci sú v boji slabí, oceníte ich schopnosť oživovať vašich padlých. K tomu sú odolní voči mágii, takže nepodľahnú vábeniu sukubusa  a môžu odstrániť kreatúry, čo vyvolávajú halucinácie v ostatných služobníkoch.

Počet vyvolaných príšeriek závisí od dostatku energie. Na každý druh potrebujete odlišnú energiu, v zodpovedajúcej farbe. Najčastejšie ju získate z nepriateľov a neutrálnych bytostí. Na hnedákov napríklad stačí vymlátiť stádo oviec, modrú energiu získate aj zo žiab, červenú z ohnivých chrobákov. Služobníkov môžete podľa potreby vrátiť do vyvreliny a iste to neraz urobíte, už preto, že máte stanovený maximálny počet všetkých príšeriek a neraz musíte v boji používať ich kombinácie. Kapacitu služobníkov zvýšite pomocou artefaktov, ktoré z času na čas nájdete v krajine. Ďalšie predmety vám zvýšia počet životov, či pridajú nové kúzla.

Tieto predmety nestačí len nájsť, treba ich dopraviť k najbližšiemu teleportu, odkiaľ sa prenesú do veže. To však vaši zverenci urobia automaticky, keď ich navigujete k požadovanému objektu. Niekedy prenášajú aj časti mechanizmov, pomocou ktorých potom otvoria zatvorené brány či mosty, pritom neraz je požiadavka, koľko príšeriek sa do toho musí zapojiť, aby to zvládli. Na požiadanie ukradnú aj vtáčie vajce, čím upútajú pozornosť operencov, alebo do blízkosti nepriateľov prinesú jedovatú rastlinu, či trpaslíčiu bombu. Tieto súčasti aspoň z času na čas využijete, najmä na miestach, kam sa dostanú len príšerky, ale Overlord nie.

Overlord

Každý druh služobníkov máte plne pod kontrolou, keď do veže dopravíte ich hniezdo.
Overlord

Ani v tejto hre nechýbajú nemŕtvi.
Overlord

Prehľad úloh a aktuálna bilancia.

Napokon môžete svoje príšerky aj obetovať pri oltároch, čím si doplníte manu, alebo stratený život. Za pozornosť stojí aj vyzbrojovanie služobníkov. Totiž keď ich pošlete do útoku, pozbierajú všetko, čo sa im hodí a potom to využívajú pri útoku či obrane. A keď hovoríme všetko, tým je myslené naozaj všetko. Vystroja sa nie len mečmi, krompáčom či trpaslíčou helmou, ale na hlavu si nasadia aj kožu z mŕtveho potkana či  korunu padlého kráľa a využijú odtrhnutú ruku kostlivca. Vyzerajú pri tom veľmi komicky.

Originálne nie sú nie len schopnosti príšeriek, ale aj ich ovládanie. Hoci je zrejmé, že sa jedná o modifikovanú úpravu pre konzoly, sadne aj majiteľom PC. V podstate na všetko, s výnimkou pohybu postavy Overlorda, vám postačí myš a klávesa shift. Samotným pohybom myši meníte pohľad kamery. Ak podržíte ľavé tlačítko na myši, služobníci vyrazia  vybraným smerom, odstránia prekážky aj nepriateľov v ceste a keď treba, obídu aj neschodné úseky. Ešte lepšie skoordinujete ich pohyb podržaním obidvoch tlačítok myši a potom sa presúvajú v súlade s jej pohybom.  Shift využívate hlavne pri označovaní cieľov a vyvrelín.

Spestrením hry je popri rozkošných grimasách príšeriek a humorných vstupoch zariaďovanie veže. V sídle vám postupne pribúdajú miestnosti a v jednej z nich si môžete za peniaze z bojiska dokupovať rôzne doplnky pre celú budovu. Takže si zadovážite majestátnejší trón, sochy strážcov, strašidelnú vežu, červený koberec, ružové tŕnie, alebo nové vlajky. A určite vás poteší aj temná lady, ktorú si privediete z výpravy a ktorú, mimochodom, neskôr môžete vymeniť za inú „domácu pani“. Potešia strážiace príšerky a šašo, čo omieľa chválospevy a do ktorého sa veľmi dobre kope. Inak tu nájdete všetko, čo ste objavili na potulkách a je tu aj tréningová miestnosť, kde si môžete precvičiť vaše schopnosti.

Naozaj vydarenú hru pre jednotlivca dopĺňa symbolický multiplayer pre dvoch hráčov. Buď môžete s partnerom  absolvovať mód prežitia, kde v aréne pomocou služobníkov likvidujete neustále prichádzajúcich nepriateľov, alebo si zabojujete proti sebe, ale tu rozhoduje najmä skóre za zabitie neutrálnych príšer. Sieťová hra Prostredníctvom LAN a internetu, u Xbox 360 LIVE systém,  síce poteší, ale nie je zvlášť atraktívna.

Overlord

Krvavá party môže začať!
Overlord

Služobníkov vyvolávate z vyvrelín príslušnej farby.
Overlord

Z veže sa teleportujete na ktorékoľvek známe územie.

Hra v podstate nemá žiadne veľké kazy, no multiplayer mohol byť naozaj lepší. Mne osobne chýbala na bojisku mapa, pomocou ktorej by som sa lepšie zorientoval. Síce sa tu nestratíte, ale chvíľami naozaj zbytočne beháte po tých istých lokalitách, aj keď niekedy je to zámer. Taktiež  ma mrzelo, keď môjho Overlorda zablokovala skupina nepriateľov, hoci teoreticky by sa bolo kadiaľ  prešmyknúť.

Grafika hry vám môže byť povedomá, pripomína totiž engine hry Fable a tak sa môžete tešiť na rozkošne animované postavičky a pekne modelované prostredie. Grimasy vašich služobníkov vás budú zabávať dokonca aj v menu s nastaveniami a efekty kúziel sú slušné. Ozvučenie nijako zvlášť nevyniká, ale nie je dôvod sťažovať sa. Podlizovanie vašich služobníkov vám polichotí a príležitostné rozhovory, ktoré spolu s nenáročnými rébusmi spestrujú akčný profil hry, sú dôveryhodné.

Overlord je atraktívnym počinom, ktorý ponúka nie len výbornú zábavu a humor, ale aj originalitu, čo je v dnešnej dobe vec takmer nevídaná. Drobné chyby sa strácajú v kvalitnom obsahu, snáď len ten vlažný multiplayer trochu zamrzí. Hru neodporúčame jedine milovníkom hobitov a trpaslíkov, (iba ak pečených), pretože budete ťažko niesť ich straty.  Overlord je lahôdka, po ktorej si budete prsty oblizovať a dokazuje, že je naozaj dobré, dokonca veľmi dobré byť zlým. Aspoň v tomto prípade určite.

Overlord

Modrí sú slabí bojovníci, ale vedia plávať a oživovať mŕtvych spojencov.

Overlord