GEARS OF WAR

GEARS OF WAR

9.0

Ako dopadla konverzia Xbox360 klasiky pre PC? Zvládlo ovládanie prechod z gamepadu na klávesnicu a myš?

Kolesá vojny sa točia ďalej a tentoraz znovu premelú konflikt na planéte Sera, ktorý po roku prichádza z konzoly Xbox360 na PC obohatený a vylepšený. Ľudia znovu potiahnu do boja proti strašným Loctusom z hlbín planéty. Marcus Fénix a jeho skupinka posledných vojakov na planéte sa púšťajú do náročnej úlohy, prežiť a popritom sa pokúsiť zničiť čo najviac monštier skákajúcich na nich z každej strany.

Nonstop boj o prežitie môže začať! Nepriatelia budú tvrdo útočiť, využívať celú plejádu svojich monštier od slabých gruntov, cez netopierov číhajúcich na vás v temných miestach, až po silných berserkov rúcajúcich steny s labami schopnými rozdviť lebku vojaka ako škrupinu. Prejdete rozmanitými lokáciami v areáloch zničeného renesančného mesta, čakajú vás námestia, záhrady, vnútorné priestory budov, akcia si užijete na železničnej stanici alebo vlaku a hlavne v podzemných domovoch hordy s nádhernými jaskyňami plnými smrtiacej zlatistej lávy. Oproti pôvodnej Xboxovej verzii pribudla aj nová lokácia, kde si zalovíte na Brumaka, jedného z hlavných nepriateľov a skolíte ho. Síce nová časť s piatimi kapitolami je do deja včlenená trochu nahrubo, ale ponúka zacelenie príbehových dier pôvodnej verzie a užijete si v nej pár hodín ďalšej zábavy. Oproti pôvodným levelom táto kapitola ponúka výrazne rozsiahlejšie lokácie a v určitej časti aj nečakané prekvapenie a to niekoľko ciest k cieľu. Nerátame nové a pekné prostredia.

Gears of War
Gears of War Parta sa vydala znovu do akcie.
Parta sa vydala znovu do akcie.

Gears of War Takmer celú hru budete strieľať.
Takmer celú hru budete strieľať.

Gears of War Krv bude striekať všade navôkol.
Krv bude striekať všade navôkol.

Celá akcia v hre je založená na krytí. Budete sa kryť za rohmi budov, za skalami, bariérami, kvetináčmi, jednoducho všetkým, čo bude po ruke a po ruke toho bude naozaj dosť. Desiatky nepriateľov budú čakať, kedy vystrčíte svoju hlavu, aby vám z nej narobili sitko. Vy budete buď strieľať naslepo, alebo sa mierne vystrčíte a presne zamierite na budúce obete vašich projektilov. Pôvodne bola celá hra vytvorená na ovládanie Xbox360 ovládačom, ktorým síce môžete hru ovládať aj na PC, ale pre mnohých je dôležitejšia otázka - ako sa ovláda myšou a klávesnicou? Odpoveď je jednoduchá, veľmi dobre. Epic je PC firma a vie, ako sa robia hry na túto platformu. Napriek tomu sa ovláda len veľmi dobre, nie perfektne. Perfektné by to bolo až vtedy, ak by skrčenie sa za prekážkou a beh boli rozdelené na dve rôzne klávesy. Zlúčenie činností pod jednu klávesu môže viesť k zbytočným nehodám a komplikáciám. Na druhú stranu, mierenie myšou umožňuje lepšie zameranie nepriateľov, ale treba dodať, že prechádzanie hry to nezľahčuje.

Je pravda, že uzdravovací systém je autoregeneračný, teda zdravie sa vám samé doplní, akonáhle sa chvíľu zdržíte za prekážkou a stránite striel nepriateľov, ale nie je to vždy možné, a aj keď AI nepriateľov je takmer čisto predskriptovaná, majú svoju mušku a vedia, kam treba strieľať. A keď už nie ich strely a šípy, nájdu si vás ich granáty. Všetky tieto zbrane môžete používať aj vy a zbierať ich po mŕtvolkách hromadiacich sa pred vami. Najefektívnejšia je vždy vaša útočná puška s implementovanou motorovou pílou. Napriek akčnému konceptu hry, nie všetko je v hre založené na zbraniach a misiách na štýl postupuj k cieľu, alebo obráň oblasť. Okoreňujú to tu nočné stealth levely, kde je vašou úlohou držať sa vo svetle lámp mimo dosahu netopierov ala Pitch Black, alebo utekanie pred bossmi, hľadanie ich slabého miesta a vytváranie si cesty do bezpečia. Od hry však nečakajte nič iné, ako postup z bodu A do bodu B. Môžeme podotknúť, že sa to deje za neustálej akcie s kinematickým štýlom a perfektnou kamerou doľadujúcou priam filmové zábery. Trochu škoda, že pri tej všetkej akcii a grafike sa zabudlo na príbeh, ktorý je v hre takmer úplne vynechaný a nič o pozadí vojny sa nedozvedáte.

Gears je síce o akcii, ale to. čo z neho robí pravú hru. je atmosféra, ktorú dotvárajú charaktery jednotlivých postáv, ich vyjadrovanie, správanie sa ako v misiách, tak aj v perfektných prestrihových animáciách, ktoré sú síce in-engine, ale Unreal 3 im dodáva štýl, aký by ťažko dosiahli, aj keby boli predrenderované. V PC verzii vidieť, že pôvodná hra a všetky elementy v nej boli optimalizované pre rozlíšenie 720p. Niektoré textúry to dávajú najavo, ale stále je kvalitou grafiky vysoko v aktuálnych štandardoch, kvalitné objekty postáv a prostredí všetko vynahradzujú. Dojem z dokonalosti celého grafického štýlu takmer nič nekazí. Na engine vidieť, ako sa pekne od konzoly vylepšil, pribudli efekty, odstránili niektoré neduhy s pomalým loadovaním textúr a nechýba DX10 podpora s niekoľkými novými efektmi.

Gears of War
Začína to znovu! A bude to len horšie.

Zaujímavou vecou v hre je absencia fyziky, ktorá je poväčšine ignorovaná aj v aktuálnych vojnových hrách a dokonca ani nový COD4 ju nemá aplikovanú. Prakticky jediné, kam bola v GOW aplikovaná fyzika, sú postavy, ktoré efektívne reagujú na granáty, sú odhadzované vašimi projektilmi a odkopávate ich nohami. Na to, že hra má podporu Ageie, je to veľmi málo. Sú tu síce explózie a ničenie stien, ale všetko je predskriptované a pripravené na niektorú z častých animácií v hre. Dokonca ani všadeprítomné rozbité autá sa nepohnú pod nárazom projektilov a granátov, čo v boji vyzerá príliš staticky. Grafická stránka je doplnená perfektnou orchestrálnou hudbou, ktorá spolu s drsnými hlasmi mariňákov a vrčaním nepriateľov robia zvukovú stránku priam dokonalou.

Hra vám aj s novými levelmi ponúkne okolo 10 - 12 hodín zábavy, čo je už nadštandard pri dnešných hrách a k tomu má Gears aj v tejto verzii coop a aj multiplayer. Obe sú to ťažké zbrane, ktoré hru na Xbox Live držali na špici rebríčka hrávanosti celý rok. PC to bude mať ťažšie, keďže je hra jednou z úvodných hier s plnou podporou Games for Windows Live, teda aj multiplayeru cez Live, ktorý je ešte málo zabehnutý na tejto platforme a ľudia mu príliš nedôverujú. Microsoft zaskočil hráčov hlavne platením za naďstandardné Gold konto. Ale pre úplnosť, multiplayer cez Live je na PC zadarmo, síce sa nemôžete zúčastniť ranked matchov, ale inak funguje bez problémov. Ešte síce nezískavate body za splnené achievementy (rôzne méty v hre, ktoré si systém automaticky kontroluje a boduje) do vašej gamekarty a budete sa musieť uspokojiť len so singleplayerovými achievementmi. Na Xbox360 zbieranie achievementov funguje perfektne a niektorí jedinci priam túžia po dosiahnutí plného počtu 1000 bodov za každú hru. Uvidíme, ako sa to zabehne na PC. Pozitívom je, že majitelia PC a Xbox360 si môžu zbierať body do jednej karty, hrať na ľubovolnej platforme a platia len raz.

Kooperatívnu hru si budete môcť online zahrať vo dvojici a vychutnať si celú hru bok po boku. Jeden hráč preberie Marcusa Fénixa a druhý jeho verného kolegu Dominica Santiaga. Vzhľadom na ležérnu tímovú AI sa týmto stane akcia ešte intenzívnejšou a koordinovanejšou. Ak vám budú aj hodiny v coope málo, multiplayer v hre ponúka 19 máp v piatich rôznych módoch, tri mapy sú oproti Xbox verzii nové a rovnako aj mód King of the Hill je novinkou pridanou k DM módom - Warzone, Execution, Assasination a Annex. Multiplayer je tímový a vždy hrá 8 hráčov, čo je síce trochu menej, ako je zvykom, ale vzhľadom na rozlohy máp je v tomto prípade ideálny. Séria máp je rozmanitá a na multiplayeri sa ľahko stanete závislým. Síce neponúka nič prevratné, ani extrémne inovatívne, ale je to trochu iné ako bežné FPS prestrelky. Akcia z tretej osoby a rozpáranie lebiek motorovou pílou dodáva hre na originalite a brutalite. Ovládanie myšou celú hru ešte zintenzívňuje a určite by som gamepad proti myši v multiplayeri neskúšal.

Gears of War
Gears of War Farebná škála bude dosť monotónna.
Farebná škála bude dosť monotónna.

Gears of War Ale nájdu sa aj výnimky.
Ale nájdu sa aj výnimky.

Gears of War Mohol to byť dobrý parťák v boji, keby ho niekto skrotil.
Mohol to byť dobrý parťák v boji, keby ho niekto skrotil.

Celkovo môžeme povedať, že PC port dopadol nad očakávania dobre, síce už na ňom vidieť zub času a to hlavne na textúrach, ale ovládanie a aj rýchlosť enginu, ktorý si Epic pekne zoptimalizoval nemá problémy na priemerných PC. Napríklad na DualCore s GF8600 nemala hra problém fungovať na najvyšších detailoch pri 40 fps v rozlíšení 1280x768 zo zapnutými DX10 funkciami. Zatiaľ čo hardvérové konfigurácie nebudú problémom, PC hráči možno nebudú mať radi checkpointy, často sú aj niekoľko bojov ďaleko a po malej neopatrnosti a následnom zabití bude treba celé sekcie opakovať. Tento detail spolu so slabším optimalizovaním obtiažnosti na myšoidné ovládanie mohli doladiť. Hra ale nestráca nič na štýle, takže si vysoké hodnotenie právom zaslúži.

PC verzia okrem už spomínaných vylepšení dostala priamo pri vydaní aj editor máp, ktorý môže hru pekne rozšíriť. Len je otázne či budú mať autori máp chuť sa púšťať práve do tohto, keď sa nám teraz objavilo toľko zaujímavých multiplayerových titulov, kde je mimochodom rovno od Epicu aj konkurencia v UT3.

Ak ste hru hrali na Xbox360 a pýtate sa, či sa vám oplatí pre nové levely zahrať hru aj na PC, odpoveď je jednoduchá - pre týchto pár levelov to nie je nevyhnutné, ale pre skalných fanúšikov to určite bude zážitok a nebude ani stresujúci, keďže hra podporuje aj Xbox360 ovládač s rovnakým systémom ovládania ako na konzole.

Gears of War
Gears of War Hra má najefektívnejšie spracovaný beh.
Hra má najefektívnejšie spracovaný beh.