WIPEOUT: PULSE

WIPEOUT: PULSE

8.5

Explozívne futuristické preteky diabolsky rýchlych klzákov s dunivým soundtrackom, to je WipEout v najlepšej forme.

Recenzia na PSP verziu

Možno je to rýchlosťou, možno je to spracovaním a možno je to charakterom hry, prečo sa WipEout stráca medzi kolegami zvučnejších mien. Zainteresovaní vedia, že táto séria dlhé roky dominuje futurustickým racingom a že WipEout je ich nekorunovaným kráľom. Patrí medzi posledné série Sony, ktoré ešte neokúsili silu next-genu, ale zato sa jej darí skvele na handhelde PSP, kde si svoju pozíciu zacementovala výborným launch titulom WipEout: Pure. Skôr, než Studio Liverpool vypustí na trate s urýchľovačmi klzáky v remixovanej verzii WipEout HD, schodnosť cestičky vydupanej pionierom na handhelde preverí WipEout: Pulse.

Pure má prvenstvo za mnoho prvkov, vrátane sťahovateľného obsahu distribuovaného zdarma, o čo sa nik v takej podobe už nikdy nepokúsil. Pulse to má o to jednoduchšie. So zdvihnutou hlavou svedomito kráča po ceste, kde pravidlá určujú rýchlosť a sila palubných zbraní. Nepotrebuje si zopakovať pravidlá fair play. O víťazstve rozhodujú reflexy, zákernosť a agresia stratégie. Na pretekoch rýchlych klzákov na striktne vymedzených tratiach ohraničených vysokými mantinelmi, ozdobených zrýchľovačmi a power-upmi sa základný herný princíp len tak ľahko nezmení.

Komfort vs prispôsobenie

Bilancovanie a filozofovanie nad prinášanými novinkami sa tak stráca v tradičnosti ponúkaného a po roky nemenného gameplayu. Pulse je však iný a pôsobí nielen sviežo po stránke hernej ponuky, ale hra má úplne odlišnú náladu a inak vplýva na hráča. Studio Liverpool si zobralo na mušku prispôsobenie hry predstavám hráča a spríjemňuje pobyt všetkými možnými i nemožnými prvkami. Menu pôsobí kompaktnejším a čistejšie. Tým, nechceme povedať, že grafika z pera Designers Republic nijako neovplyvnila výtvarnú stránku.

Prehľadný info box vás rolujúcim textom zasypáva informáciami o odomknutých tratiach, oznamuje, čo ste ešte nevyskúšali, alebo naopak, koľko krát ste použili urýchľovač či koľko hodín ste strávili v hre. Tieto drobnosti do absolútneho detailu eviduje maniakálna štatistika, kde nájdete aj také zbytočnosti (okrem tých užitočných), koľko kôl ste odjazdli na ktorej trati, koľko hudobných trackov ste počuli, koľko času ste venovali jednotlivým módom a obľúbenosť vašich zbraní nájdete zakreslenú v grafoch atď.

WipEout: Pulse
WipEout: Pulse Eliminator, jeden z nových módov, nešetrí nikoho, ani PSP, ktoré sa zadýcha.
Eliminator, jeden z nových módov, nešetrí nikoho, ani PSP, ktoré sa zadýcha.

WipEout: Pulse Viac ako 200 súťaží vás zamestná na dlhé hodiny.
Viac ako 200 súťaží vás zamestná na dlhé hodiny.

WipEout: Pulse Magnetické časti dovoľujú jazdiť aj dolu hlavou bez straty kontroly nad ovládaným klzákom.
Magnetické časti dovoľujú jazdiť aj dolu hlavou bez straty kontroly nad ovládaným klzákom.

Masívna singleplayer kampaň nabrala úplne iný kurz a mieša jednotlivé rýchlostné triedy spolu s hernými režimami v chutnom hrateľnom kokteile. Tvoria ju gridy zložené zo šesťuholníkov, pričom každý jeden reprezentuje jeden pretek, rýchlostnú skúšku, či celý turnaj. Postup do ďalšieho gridu vám otvárajú body na vašom konte, ktoré kumulujú so získanými medailami. Ich stavba je výborne navrhnutá a pokiaľ nemáte radi dlhé turnaje, môžete ich ignorovať a potrebné body získať napríklad v sérii závodov Time Trial alebo divokej jazde v Zone. Na postup ďalej nie je nutné mať prejdený každý pretek v jednom gride.

Bodmi je ohodnotená aj vaša spriaznenosť s klzákmi. Favorizovaná značka dostáva za každý odjazdený pretek vernostné body a za tie sa ďalej odomyká bosunový obsah. Tu však treba povedať, že body rastú pomerne pomaly a hra nerobí nič preto, aby ste siahli po inom klzáku, ako po tom, s ktorým sa vám darí. Úloha zmeny ovládaného vozidla je utlačená práve týmto systémom do úzadia a výborne vybalansované Feisar alebo Assegai sa stávajú vhodnou voľbou pre všetkých. Klzáky okrem rozdielnych vlasností podporujú aj skiny, ktoré sa dajú na oficiálnej stránke navrhnúť a potom do hry stiahnuť (v dobe písania recenzie táto funkcia nebola prístupná).

Zmyslov zbavená AI

Vo WipEout vždy štartujete na poslednom mieste osem členného pelotónu. AI súperov tentoraz prekvapuje a výraz umelá ju dokonale vystihuje. Chová sa šablónovito, na štarte extrémne akceleruje, v strede je agresívna a na konci jej dochádza dych, čo sa dá pri každom preteku dokonale zneužiť. Toto chovanie je najviac vidieť v Head to Head móde, kde si to rozdávate s jedným súperom na jednej trati bez zbraní. Pretek má svoj adrenalínový nádych, až kým súpera nepredbehnete, vtedy už nedokáže diktovať rýchlosť, ale dynamiku preteku určujete vy. Aj keď napálite do steny, alebo vás turbo vystrelí na obrubu trate a následne obúcha o protiľahlé mantinely, tak vašu pozíciu nik neohrozí.

Nezávisí to od režimu, ani od rýchlostnej triedy, ani od obtiažnosti. Súperi sa podľa tejto schémy chovajú vždy a všade a vedia byť neskutočne krutí, ak ste na chvoste. Zásah rakiet alebo plná salva z guľometov vás odstaví a nedokážete sa tak rýchlo pozbierať ako protivníci. Paľba z diaľky sa tak stáva neúčinná, pretože dokáže extrémne rýchlo akcelerovať. Viditeľné podvádzanie prehlbuje vyššia obtiažnosť, kedy sa zbrane AI stávajú presné a mimoriadne účinné. Zo začiatku jemnú frustráciu vystrieda satisfakcia, ak sa úspešne prebojujete do čela vystrelením jednej quake vlny hneď po prvej zákrute.

WipEout: Pulse
Kliknutím na obrázok sa prehrá trailer.

AI síce podvádza, ale dokáže vám aj poriadne zakúriť pod kotlom. Na medium a hlavne na hard obtiažnosti ste neustále v konštantnom strachu, že vás niečo zozadu zlikviduje. Tu prichádza k slovu aj taktika a správne dávkovanie power-upov, ich premena do zničených štítov, aby ste vôbec dokončili pretek, o používaní každého zrýchľovača nehovoriac. Zbraňový arzenál v Pulse zobral to najlepšie z Pure a obohatil ponuku (riadené, neriadené rakety, štít, bomba, quake, míny, turbo, autopilot) o nový guľomet, veľmi účinný pri skupinách protivníkov, Leech na kradnutie energie zo súperov a v móde Eliminator sa ukážu v plnej sile Shuriken a Repulsor. Obe zbrane majú široký rádius a zasahujú takmer každého na trati.

WipEout: Pulse pulzuje novým obsahom. Z herných režimov sa vrátil Eliminator, čo je vlastne deathmatch, pribudol spomínaný Head to Head a Speed Lap – séria kôl s cieľom o čo najlepší čas na jednej trati. V Time Trial si môžete ukladať ghost car a vymieňať si najlepšie jazdy s kamarátmi, v Zone sa už jazdia po novom aj skoro všetky trate zo Single Race, kde sa toho veľa nezmenilo. Pre úplnosť už len dodáme, že v ponuke nájdete pochopitene aj Tournament. Avšak tou najlepšou novinkou je online multiplayer pre ôsmich hráčov. Review kód však túto možnosť neponúkal a tak nebolo možné poriadne otestovať hru cez internet. Lokálny multiplayer je však stabilný a môže byť ešte viac, ak založíte hru po lokálnej sieti (LAN) cez WiFi router.

Obsah, viac obsahu...

Už Pure, ako jediná hra pre PSP, ponúkala zdarma sťahovateľné balíčky s takým obsahom, za ktoré na iných platformách platíte. Pre Pulse je v príprave rovných päť rozširujúcich packov, ktoré budú postupne vychádzať po vydaní a okrem nových skinov pre klzáky, budú obsahovať trate a hudbu. Samotný obsah základnej hry sa dá donekonečna nafukovať editorom gridov v móde Race Box. Vaše výtvory môžete zdieľať s kamarátmi.

Spomínaná otvorenosť hráčovi dovoľuje meniť vzhľad HUDu, zapínať/vypínať tagy v multiplayeri, okamžitý reštart preteku v novej obtiažnosti, manuál, užitočné tipy a triky na loading obrazovkách alebo prehrávanie obľúbených mp3 súborov počas hrania. Soundtrack je však dostatočne dunivý a rýchly, aby ste nemuseli po tejto voľbe siahnuť okamžite. Komu nevoňajú DnB a electro skladby, môže si ich spokojne vymeniť za dychovku. Vítaným doplnkom je foto režim, v novodobých racingoch už etablovaný štandard. Všetky obrázky v recenzii boli vytvorené vo foto režime a zábery možno fotiť v ktoromkoľvek okamihu, aj počas replayov. Hra je tak ohybná a prispôsobivá, že bude sedieť naozaj každému. K dokonalosti chýba snáď už len zmena tém menu, známa z Pure.

WipEout: Pulse
WipEout: Pulse Trate svojou stavbou neprekvapujú, stále sú zradné a rýchle.
Trate svojou stavbou neprekvapujú, stále sú zradné a rýchle.

WipEout: Pulse Nezameniteľný výtvarný štýl Designers Republic je neprehliadnuteľný.
Nezameniteľný výtvarný štýl Designers Republic je neprehliadnuteľný.

WipEout: Pulse AI sa prispôsobuje vašej rýchlosti, čo sa dá zneužiť.
AI sa prispôsobuje vašej rýchlosti, čo sa dá zneužiť.

Stavba tratí v Pulse je divokejšia ako kedykoľvek predtým. S novými magnetickými časťami sa objavujú aj prvky ako looping, rôzne vývrtky a nakláňanie trate do strán. Mag stripy sú výborným spestrením a udržujú klzák na trati (bez straty kontroly nad ním) aj vo chvíľach, kedy by ho rýchlosť mala vystreliť do vzduchu. Všetky trate majú svoju zrkadlovú verziu a ich zaradenie v jednotlivých gridoch je nastavená tak, aby ste sa s nimi dokonale zoznámili a ich stavbu si zapamätali aj v neskorších fázach hry. Napriek výbornému dizajnu niektoré zrkadlové verzie vyhadzujú klzák na mantinely a majú tendenciu pri pomalších rýchlostiach klzák naviesť na stenu, čo znamená stratu drahocenných sekúnd.

Slabinou a zároveň prednosťou WipEout: Pulse je technické spracovanie. Prednosti sú evidentné už z obrázkov a radia hru medzi najkrajšie racingy na PSP. Prostredia sú dostatočne pestré a živé farbami i animovanými prvkami. Pretek spestrujú: dážď, stekajúce kvapky po displeji, priehľadné časti tratí, svietiace tabule, trasúci sa HUD a samozrejme efekty zbraní. A práve zbrane, reps. ich časté používanie, vedie k poklesu fps. Pri poriadnej mele, kedy sa na vás valia dve ničivé Quake vlny strácate precíznosť ovládania a tým aj pevnú kontrolu nad klzákom. Pri vyšších obtiažnostiach sa táto chyba ukáže ako najväčšia slabina hry.

WipEout: Pulse je po všetkých stránkach vylepšené pokračovanie. Možnosťami ide ďalej ako predchodca a i keď neponúka až toľko závratných noviniek, drobné vylepšenia tu a tam spríjemnia chvíle strávené naháňaním časov a súperov zbraňami počas každého preteku. A to predsa ide, nie?

napísal spacejunker 4.12.2007
8.5
WIPEOUT: PULSE