SUPREME COMMANDER: FORGED ALLIANCE

SUPREME COMMANDER: FORGED ALLIANCE

8.0

Nekonečná vojna skončila a jej dôsledky spustili ďalšiu, tento krát už možno poslednú.

Tri predtým na smrť znepriatelené frakcie viedli tisícročnú vojnu o nadvládu galaxie a vojnu o večný mier. Pri tomto konflikte použili extrémne prostriedky, vďaka čomu netušiac otvorili bránu pre zlo pohlcujúce sny o vysnívanom pokoji. To je však len začiatok, pretože Gas Powered Games vás postaví pred možno posledný boj ľudstva, tento krát už zjednoteného proti spoločnému nepriateľovi.

Po tom, ako bol na ukončenie tisícročnej vojny použitý experimentálny kanón Black Sun, sa otvorila medzipriestorová brána z iného sveta, zo sveta, kde vládne neznáma krvilačná rasa, Seraphim. Tá túto príležitosť na ničenie všetkého živého v našej galaxii bez váhania využila a začala žatvu na všetkých, ktorí im prišli do cesty. Všetci traja bývalí nepriatelia okamžite túto hrozbu zhodnotili a tak im nezostalo nič iné, ako sa zjednotiť a pokúsiť prežiť. Vy preberáte velenie nad jednou zo špeciálnych bojových jednotiek za účelom posledného odporu, avšak či sa vám to podarí, závisí už iba na vás.

Supreme Commander: Forged Alliance

Koordinovaný útok na základňu.
Supreme Commander: Forged Alliance

Nové grafické efekty.
Supreme Commander: Forged Alliance

Ak prerazia, štít ich zadrží.

Autori pre milovníkov predošlých singelayerových kampaní pripravili novú kampaň hrateľnú za ktorúkoľvek zo starých známych frakcií s príbehom, rozprávaným u každej strany z iného uhľa pohľadu. Príbeh je plný zvratov, zrady a intríg, odohrávajúci sa celkovo v šiestich úrovniach, čo sa síce môže zdať málo, ale vzhľadom na rozsiahlosť a dobu trvania jednotlivých úrovní vydrží hodne dlho. Každá úroveň sa odohráva na obrovských mapách 81x81km s úlohami meniacimi sa podľa situácie, čo neraz prináša zvraty i nemilé prekvapenia.

Vzhľadom na veľkosť máp a ďaleko prudších bojov (za úroveň padne aj 4000 až 5000 jednotiek, z toho 30 až 40 experimentálnych) ako v predošlej kampani môžete očakávať, že vám každá úroveň potrvá približne dve až tri hodiny (36-54 hodín hracej doby). Tempo je vysoké a už v prvej misii ste postavení do prvej línie, ktorá je aj posledná, čomu zodpovedá aj to, ako rýchlo sa táto línia stenčuje nebezpečne sa posúvajúc smerom k vám. Misie spolu s mapami sú tradične veľmi dobre navrhnuté a i tento krát poskytujú priestor pre zahrievanie vašich taktických mozgových závitov.

Okrem máp vám mozgové závity nebude zahrievať len celkom nová frakcia so svojimi vlastnými jednotkami, ale aj množstvo nových jednotiek za každú jednu stranu. Dočkáte sa jednak nových stavieb poskytujúcich nové takticko-strategické možnosti, ako sú automatické opravovne, satelitné delo na obežnej dráhe a iné dobré nápady, ale aj množstvo nových jednotiek či upravených starých z rôznych technických úrovní a určenia od obyčajných, až po ničivé experimentálne bojové monštrá. To, že ich budete potrebovať, zistíte už v úvodných stretoch so silnými jednotkami krvilačných Seraphim. Trochu škoda, že ich jednotky sú v podstate to isté, s čím ste sa už stretli pri starých frakciách.

Supreme Commander: Forged Alliance

Táto základňa to má spočítané.
Supreme Commander: Forged Alliance

Za nami je už iba princezná, nikto nesmie prejsť.
Supreme Commander: Forged Alliance

Ešte chvíľku a štít povolí.

Majú všetky budovy účelovo podobné, ba dokonca rovnaké ako UEF, Cybran či Aeon, a to isté platí aj pre pozemné, námorné či letecké jednotky. Z tohto dôvodu nečakajte veľké odlišnosti, skôr ako vždy, len taktické drobnosti odlišujúce jednu stranu od druhej. Okrem toho sa stretnete aj s už spomínanými novými jednotkami starých frakcií, ktoré sú o dosť silnejšie od starých verzií kvôli vyrovnaniu síl so Seraphim. To však prináša určitú nerovnováhu a neraz si všimnete, že nové jednotky už nie sú tak dobre vybalansované ako tie pôvodné.

Lepšie vybalansovanie by určite potreboval aj engine zahrievajúci váš počítač vďaka novým efektom a krajšej grafike viac ako kedykoľvek predtým. Doporučené oficiálne požiadavky autorov sú len pre stredné mapy a maximálne štyroch hráčov po internete (je možných až 8 hráčov), avšak môžete si byť istí, že teplo zo skrine pocítite omnoho skôr. Bez dvojjadrového procesora spolu s výkonnou grafickou kartou nemá zmysel kampaň ani spúšťať, samozrejme, pokiaľ si chcete vychutnať všetky drobné technické vylepšenia ako výbuchy alebo svetelné efekty pripravené autormi pre tú správnu atmosféru neľútostného boja.

Vylepšeniu sa nevyhol ani prepracovaný interface zlepšujúci výhľad na bojisko a lepšie ovládanie jednotiek, stavanie základní či manažment ekonomiky plus nové možnosti ako privolanie spojeneckej podpory, určovanie spoločných cieľov útokov pre spojencov, vytváranie šablón pre stavebné jednotky zľahčujúce stavanie základne a iné. Vylepšená bola aj často kritizovaná a patchmi dolaďovaná umelá inteligencia, ktorá síce v kampani neohúri, ale v skirmishe dá pekne zabrať aj skúsenejším hráčom.

Okrem vylepšení autori priniesli aj prídavky vo forme nového módu pre skirmish, sadu nových multiplayerových máp rôznych veľkostí (celkovo 14) a nové nastavenia hry pre viac hráčov. Pomerne veľkými zmenami prešiel aj ekonomický systém, kde boli hodnoty, ktorá budova koľko surovín minie, či vyprodukuje, značne upravené a i také detaily, ako znížená účinnosť nukleárnych rakiet starých strán, čo taktiež zmení strategické plány nejedného z vás.

Supreme Commander: Forged Alliance

Zrejme nepočítali s tak silným odporom.
Supreme Commander: Forged Alliance

Vydrž Colossus, Zeus letí na pomoc!
Supreme Commander: Forged Alliance

Bojisko niekedy pripomína skôr pohrebisko.

Naopak nezmenená ostala krásna monumentálna hudba a expresívne zvukové efekty spolu s dobre navrhnutým multiplayerom a jeho možnosťami. Nemusíte sa báť ani o atmosféru gigantických bojov, kedy sa na bojisku stretávajú stovky jednotiek naraz, aby v zapätí premenili bojisko na pohrebisko posiate zhorenými troskami. Skôr naopak, celková atmosféra sa obrovskými masívnymi bojmi ešte viacej okorenila a tak krížová obrana základne, útok na postavenia nepriateľa, námorné bitky, útoky na nepriateľské základne, výsadky pod paľbou, to všetko sprevádzané vzdušnými súbojmi stíhačiek dodatočne podporované delostreleckou paľbou z diel a lodí, svišťaním taktických rakiet, pozemnými ohlušujúcimi stretmi, má znova neopakovateľnú, skvelú, jedinečnú atmosféru prudkých bojov na odľahlých planétach.

Či sa však budete chcieť do týchto bojov opäť ponoriť a zažiť novú kampaň záleží iba na vás. Ak vás pôvodná hra so svojím štýlom príliš neoslovila, prípadne ste sa k nej po dohraní nemali prečo vrátiť, nebudete mať ani teraz dôvod tak urobiť. Ak sa vám ale predošlá kampaň páčila, máte silné železo, stále hrávate skirmish či multiplayer a neviete sa tejto hry nabažiť, je tento prídavok práve pre vás. Prinesie vám hodiny skvelej zábavy v novom prepracovanom ťažení, kompletne novú hrateľnú frakciu a nové jednotky pre tie staré, plus mapy, módy, vylepšené ovládanie a mnohé vychytávky, zmeny či prídavky, ktoré váš zážitok z tejto skvelej hry predĺžia o ďalšie hodiny intenzívnej zábavy.

Supreme Commander: Forged Alliance

Tam odpočíva už zuhoľnatený Seraphim.

Supreme Commander: Forged Alliance