RACE PRO

RACE PRO

7.0

Stačí reputácia švédskeho tímu SimBin na to, aby štartovné pole obľúbených sérií nechal ich konzolový debut o celú dĺžku auta za sebou?

SimBin čaká skúška ohňom, ich najnovší racing sa dostáva aj na konzolové okruhy. Dlhoročné skúsenosti s hard core simulátormi zužitkovali a pretavili do Race Pro. Stačí však reputácia švédskeho tímu na to, aby štartovné pole obľúbených sérií nechal o celú dĺžku auta za sebou? Majstri svojho remesla na novom teritóriu pohoreli a to nemuseli absolvovať ani kvalifikáciu. Ak budú chcieť pokračovať, budú musieť vo svojich boxoch naštudovať rovnako veľa materiálu, ako oni vyžadujú od hráčov. To hovoria zákony telemetrie konzolových hráčov.

Race Pro trpí od začiatku krízou identity. Chcem byť skutočným hard core simulátorom alebo sa len ním budem tváriť? Úvod bez potreby zapínať asistentov a ideálnu stopu na asfalte vystrieda postupné zvykanie si na fakt, že klasickým gamepadom ďaleko nezájdem, ak si chcem škrtnúť na nastavení Professional a preháňať sa na tratiach s agresívnou AI. Race Pro vás v prvých šiestich pretekoch posadí za Mini Cooper a potom za Caterham, čím pocítite, aké to je jazdiť na aute s predným a zadným náhonom. Od tohto momentu je to horšie a horšie. Stúpajúci výkon áut vo vyšších súťažiach nekompromisne trestá akúkoľvek chybu a začína drilovanie trate, hra nielen že neodpúšťa, ale na všetko budete sami.

Odmeraný prístup nesprávne motivuje hráča v kampani, nepustí si ho úplne k sebe neznámou terminológiou a nakoniec ani nenaučí jazdiť, ak nie je trpezlivý a odhodlaný. Race Pro zlyháva v komunikácii smerom k hráčovi. Je absolútne jedno, ako dokonalá je telemetria, keď všetkým tým parametrom rozumejú iba technici SimBinu. Absolútne sparťansky spracované upravovanie parametrov a dôležitých častí auta odrádza svojou komplikovanosťou k experimentovaniu.

Race Pro
Race Pro V kampani môžete súperom utiecť hneď po štarte.
V kampani môžete súperom utiecť hneď po štarte.

Race Pro Deštrukčný model je skôr len kozmetický.
Deštrukčný model je skôr len kozmetický.

Race Pro Race Pro pozná iba dve počasia, slnečné azúro a dážď.
Race Pro pozná iba dve počasia, slnečné azúro a dážď.

Terminus technicus

Technické termíny doplnené o hodnoty a strohý, ešte technickejší výklad nedávajú odozvu v číselnej, grafickej alebo v podobe tabuľky. Ak akceptujete, že namiesto hry vás bude odmeňovať prekonávanie vlastných rekordov, trávenie hodín v garáži a dumaním na tým, čo sa stane, ak zmením hodnotu tlmiču na prednom ľavom kolese, tak máte napoly vyhrané.

Telemetria a fyzikálny engine odvádza šialene výbornú prácu, každé jedno auto sa chová okamžite po odpichu inak, cítite jeho váhu, výkon, po vjazde do zákruty sa prejaví polomer otáčania, priľnavosť k ceste atď. Race Pro však vyžaduje, aby ste sa s autom učili sami bez akejkoľvek motivácie. Benevolentne nastavené časové limity kvalifikačného kola pre jednotlivé tímy zvládnete ľavou zadnou a to si ešte počas skúšky môžete dovoliť hodiny na piesku. AI bez akejkoľvek snahy bojovať vás v ostrom preteku nechá vyhrávať aj s 20-sekundovým náskokom!

Kampaň ako keby bola počas vývoja odložená k ľadu a nebola ďalej ladená a upravovaná. Pred štartom si môžete nanajvýš nastaviť úroveň simulácie (Novice, Semi-pro a Pro), kombinovať vypínanie a zapínanie asistentov a zobrazovania ideálnej stopy hra nedovoľuje. Celkovo 33 kontraktov pre jednotlivé tímy a súťaže sa stane formalitou a jedinou cestou, ako sa dostať ku každému zo 48 áut. Reputácia SimBinu nedokáže zatieniť nedostatky, ako skracovanie trate bez penalizácie (vždy môžete vyhrať súťaž), opieranie sa o súperov v zákrutách za účelom spomalenia, položenie AI na lopatky po 4 – 5 zákrutách, kedy sa už nesnaží dohoniť vás.

Race Pro

Súperus dementus

Nechápem, prečo autori do kampane nezakomponovali AI, ktorá jazdí s vami v móde Single Race. U nej už neuvidíte, že bude priskoro brzdiť pred zákrutou, že neriskuje, že si nekryje vnútornú stranu alebo aby ste sa po prvých sto metroch dostali do vedenia. Avšak aj AI mimo kampane sa slepo drží ideálnej stopy, nevidí vás a kľudne vás vytlačí z vašej pozície. Počas hrania som ani raz nebol svedkom kolízie mimo trate. Ale späť ešte ku kampani.

Za medailové pozície dostávate kredity na vstup do vyšších súťaží a ak absolvujete trojicu pretekov, do garáže vám podľa získaného kovu pribudnú vylepšené verzie auta (bronzové, strieborné a zlaté). Podpísaním kontraktu s niektorým z tímov a výbere obtiažnosti je zmluva uzatvorená a nie je možné bez straty kreditov zmeniť úroveň simulácie ani sa pokúsiť získať zlato. V pretekoch sa zväčša jazdí na 2 – 3 kolá a na trati súperíte s 5 – 15 protivníkmi podľa kategórie.

Z ďalších herných režimov ponúka Race Pro klasickú zostavu – Time Trial, Practice, Championship (s tupou AI ako v kampani), online multiplayer pre 12 a zvláštnu hru pre dvoch na jednej telke. Môžete hrať na striedačku jeden pretek, alebo súperiť v hot seat versus móde, kde jazdíte na rovnakej trati, pričom pri výmene hráčov sa toho neaktívneho chopí AI a udržuje jeho aktuálnu pozíciu. Splitscreen chýba.

Race Pro
Race Pro Akonáhle sa na trať dostanú superšporty, je treba siahnuť po volante.
Akonáhle sa na trať dostanú superšporty, je treba siahnuť po volante.

Race Pro Výborný simulačný model si užijú predovšetkým trpezliví hráči.
Výborný simulačný model si užijú predovšetkým trpezliví hráči.

Race Pro Až príliš úzke mestské okruhy patria medzi to najkrajšie, ale aj naťažšie.
Až príliš úzke mestské okruhy patria medzi to najkrajšie, ale aj naťažšie.

Klamanie telom

Grafickú stránku Race Pro prekonajú aj hry staršieho dáta, je striktne účelová, front end (menu, HUD, loading obrazovky) je viac ako sparťanský, až odpudivý. SimBin oveľa viac úsilia investoval do chovania áut na trati, avšak zabudol, že dobrý simulátor by mal mať aj solídny deštrukčný model. Ten v hre je, ale ak sa vám podarí spraviť s formulou štyri saltá, pristáť na streche a vozidlu sa nič nestane, je jeho existencia sporná. Pri skutočne veľkej snahe roztrieskať auto (rozumej v najväčšej rýchlosti skúšať preraziť mantinely), odpadne kapota, predný spojler, rozbijú sa svetlá a celá karoséria sa zašpiní hrdzou. Môj obľúbený Viper po jednej kolízii ťahal doprava, ale aj s takouto poruchou som dokázal vyhrať pretek!

Z audiovizuálneho spracovania vychádzajú najlepšie zvuky. Ich dravá nátura odráža charakter super rýchlych športiakov, ale je nepochopiteľné, prečo sa nemení ich intenzita pri prepínaní pohľadov. V options si tento nedostatok môžete vykompenzovať. Hudbu v hre nájdete iba v menu a z boxov sa ozve maximálne chlapík vysielačkovým hlasom, ak ste vyhrali pretek, boli diskvalifikovaní alebo odrezali neakceptovateľne zákrutu výletom po tráve. Race Pro je po vzore predchodcov vybavený všetkými menej tradičnými licenciami ako WTCC, Formula 3000, Formula BMW, ako aj neoficiálnymi súťažami Audi R8, WTCC Extreme a pod. Všetky sa jazdia iba na 13 tratiach, medzi ktorými je aj brnenský okruh.

Konzolový debut SimBinu klame telom. Pod dávno prekonaným vizuálnym spracovaním tiká vynikajúci fyzikálny model s telemetriou tak zložitou, že sa nejednému točí hlava. Race Pro by však potreboval návštevu boxov, užívateľská prívetivosť vás demotivuje, tragická AI podkope sebavedomie a akúkoľvek snahu potrestá ďalšími hodinami tréningu. Chcete skutočne vedieť, ako vám nejdú racingy? Nech je Race Pro vaším zrkadlom.

napísal spacejunker 25.2.2009
Race Pro: production cars
Race Pro - Circle de Pau