DRAGON AGE: ORIGINS

DRAGON AGE: ORIGINS

9.5

RPG roka v znamení draka

BioWare si hráči automaticky spájajú s RPG vysokej kvality. To vkladá do rúk vývojárov značnú zodpovednosť. Hráči si už totiž zvykli a očakávajú minimálne rovnakú, ak nie ešte vyššiu úroveň nových titulov od tejto tlupy. Celý herný svet netrpezlivo očakával premiéru Dragon Age: Origins, ešte viac provokovaný bombastickými reklamami a pekne krvavými videami, ktorými nás doteraz kŕmili ako vyhladovaných pitbullov. A konečne nadišiel ten deň, keď hru posúdime a povieme si do očí pravdu, nemilosrdnú ako ostrie obojručného meča a žeravú ako inferno.

Rád by som vás udržiaval v napätí, ale takmer maximálna známka v hlavičke recenzie jasne dáva najavo, že to dopadlo veľmi dobre, ba priam excelentne. A priznávam, že som dokonca koketoval s rozhodnutím udeliť Dragon Age plný počet bodov. Od istého času sa mi nestáva často, aby som sa stretol s hrou, ktorá by ma skutočne nadchla. Ale Dragon Age ma upútal ako sexi čiernovláska v mini sukničke a podľahol som, ako ako malé dieťa cukrovej vate alebo stavebnici Lego. Neviem, či dokážem dostatočne opísať pôvab tejto hry, v každom prípade sa o to aspoň pokúsim. Nemajte mi za zlé, ak budem chvíľami krochkať blahom, alebo naopak, ak občas trochu podpichnem. No čo na srdci, to aj na jazyku, v tomto prípade v recenzii.

Dragon Age je hra, v ktorej cítite ducha predošlých titulov od BioWare, najmä Baldurs Gate a Newerwinter Nights. Nájdete však aj spoločné prvky s KOTOR či Mass Effect. Otecko tohoto vydareného synčeka sa skrátka nezaprie. Dokonca by sme po hlbšej analýze prišli na to, že kostra hry má viacero nápadne podobných dejových zvratov, ako spomínané klasiky (všimol si to aj istý vnímavý hráč, za čo sa dostal do nemilosti vývojárov). Avšak vo všetkom cítite precíznosť a príbeh a obsah Dragon Age je servírovaný s takou presvedčivosťou a zanietením, že mu ochotne podľahnete a uveríte. Toto čaro nevplýva len na mňa, ale aj iných príležitostných aj hardcore hráčov. O hre sme napríklad nadšene diskutovali s Junkerom, ktorý sa priznal, že namiesto filé z kapra bude mať na sviatočnom stole Dragon Age. Súčasne ma jemne deprimoval správou, že som zmeškal prvý sex v priestoroch magickej univerzity (Veža kruhu mágov), kde som začínal s postavou čarodejníka. Z toho som si zobral ponaučenie, že sa v hre oplatí porozprávať aj s naoko bezvýznamnými postavami, pretože to môže mať prekvapivú dohru.

Okrem spomínaného mága môže byť váš hlavný hrdina ešte bojovníkom alebo zlodejom. Pričom si pri generovaní postavy vyberáte z troch rás (človek, elf, trpaslík) a sú aj za ženské ekvivalenty. Vaše voľby určia, ako bude vyzerať úvodná pasáž hry a ovplyvnia aj konanie postáv a niektoré udalosti počas deja. Napríklad pri hre za ľudskú bojovníčku sa ocitnete v paláci, ako dcéra hradného pána, ktorej bude nešikovne dvoriť syn istej šľachtičnej. Samozrejme pri hre za muža budú isté logické odchýlky. Prostý trpaslík začne v trpasličom podzemnom meste, medzi spodinou, trpasličí šľachtic je však následníkom trónu. Mág štartuje vo Veži kruhu mágov a podobne. Po úvodných „oťukávačkách“, úlohách a rozhovoroch sa vždy dočkáte krízového momentu a napokon sa v sprievode chrabrého šedého strážcu Duncana uchýlite do divočiny, kde sa už začnú diať vážne veci a príbehová línia sa zjednotí.

Dragon Age: Origins
Dragon Age: Origins S Lelianou môžete nadviazať krásny romantický vzťah... časom.
S Lelianou môžete nadviazať krásny romantický vzťah... časom.

Dragon Age: Origins Duchovia v opevnení Šedých strážcov patria do sťahovatelného obsahu.
Duchovia v opevnení Šedých strážcov patria do sťahovatelného obsahu.

Dragon Age: Origins Bonusový predmet, Dračie brnenie, tak skoro nosiť nebudete a má dosť futuristický ráz.
Bonusový predmet, Dračie brnenie, tak skoro nosiť nebudete a má dosť futuristický ráz.

Nebudem prezrádzať, čo všetko sa zomelie, pôjde však o tradičný boj dobra so zlom, ktorý je v prípade Dragon Age podaný veľmi presvedčivo a bohatý na dramatické momenty. Láska, nenávisť, zrada, pomsta, neha, brutalita, chrabrosť, zbabelosť, strach a odvaha, to všetko krúži v povetrí Dragon Age ako Orol kráľovský. Týka sa to vás, vašich nepriateľov, ale aj druhov, čo s vami putujú a ktorí tiež majú svoje emócie, rozmary a príbehy, čo môžete (ale nemusíte) odkrývať. A hoci nosný dej naozaj nie je zvlášť originálny, skladá sa z mnohých menších príbehov, ktoré sú niekedy netradičné a vystačili by aj na viacero štandardných RPG. Pripravte sa teda na nesmierne dlhé putovanie, ktoré môžete počítať nie na hodiny, ale dni. Hlavne ak budete plniť aj nepovinné úlohy.

Hoci pri putovaní môžete postupovať maximálne v štvorčlennej skupinke, postáv, ktoré sa dajú prijať do partie, je oveľa viac. A keď sa už s niekým „pobratríte“, nemusíte sa lúčiť so slzami v očiach, pretože už máte full house. Všetci vaši druhovia budú s vami pri táborovom ohni, kam sa môžete uchýliť kedykoľvek pri zmene lokality prostredníctvom globálnej mapy. Na tomto mieste sa so všetkými dá pokojne porozprávať, a keď sa povyzvedáte na ich súkromie a svoju priazeň prejavíte darčekmi, budú k vám prechovávať väčšiu náklonnosť a dôveru. To je dosť dôležité, ak s nimi chcete naďalej spolupracovať a možno sa aj pomilovať... V tábore sa časom udomácni aj trpaslíčí obchodník, ktorý z vďaky za pomoc kráča po vašich stopách a jeho syn vám vylepší zbrane vkladaním rún. A tiež emisári z kráľovstiev, ktorým ste pomohli.

Navyše v tábore a meste si môžete zmeniť zostavu aktívnych postáv, s ktorými budete ďalej putovať a bojovať. Okrem sympatií to býva z praktických dôvodov. Niektorí členovia družiny si totiž lezú na nervy. Ale hlavne, v štvorčlennej formácii by mali byť zastúpené rôzne povolania, ktoré sa v teréne vhodne dopĺňajú. Mal by to byť aspoň jeden bojovník, nasadzovaný v prednej línii. K tomu tulák, ktorý je šikovný s lukom a uplatní sa pri zakrádaní a otváraní zámok. Najväčším ničiteľom, ale ak dobre investujete talenty, aj skvelým liečiteľom, je mág. Preto je dobré s nim počítať a súčasne ho držať v úzadí, lebo je fyzicky slabý. K tejto zostave sa mi hodil bojový pes, ktorý mi robil radosť trhaním nepriateľských lukostrelcov na framforce. Neskôr som však uplatnil rôzne kombinácie. Samozrejme, vaša zostava môže vyzerať úplne inak a nemusíte mať zastúpené všetky povolania. Potom ale treba upraviť taktiku a stratégiu boja.

A tá je náramne dôležitá, pretože bez koordinovaného postupu aj silné kvarteto skôr, či neskôr podľahne. Hráč má možnosť ovládať jednu postavu a prenechať konanie ostatných na AI, alebo kontrolovať všetkých hrdinov súčasne. Pri ovládaní jednotlivca sa dá kedykoľvek prepnúť na inú postavu a používať jej schopnosti. Navyše je tu možnosť dianie zapauzovať a udeliť každému jednotlivcovi pokyn, čo ďalej. Čiže v pokoji stanovíte, kam sa kto presunie, zmeníte zbraň, alebo zadáte príkaz na použitie odvaru a schopnosti. Pri používaní odvarov a zmene výzbroje (a tiež pri obchodovaní) dobre padne inventár spoločný pre všetky postavy, ktorý uľahčuje výmenu a aplikáciu predmetov. Keď ovládate jednotlivca, ostatní členovia sa riadia schémou, ktorú majú nadefinovanú v taktickom menu. Teda ak im nezadáte možnosť stáť na mieste, čo sa hodí napríklad keď lákate protivníkov do pasce a jeden z hrdinov robí návnadu. Alebo pri najničivejších kúzlach, ako je metelica alebo zemetrasenie, ktoré v oblasti pôsobenia zrania aj vašu družinu.

Dragon Age: Origins
Ukážky bojov v reálnom čase aj s plánovaním počas pauzy.

Menu taktiky vlastne tvoria algoritmy, kde je určené, čo daný hrdina urobí, ak sa vyskytne nadefinovaná situácia. Takže napríklad zadáte, že ak hrdina uvidí nepriateľa vo veľkej vzdialenosti, použije luk. Ak príde o polovicu života, použije liečivý odvar. Ak niekto zaútočí na spojenca, odláka (bojovník) pozornosť protivníka a podobne. Počet taktických príkazov závisí od úrovne taktiky hrdinu, ktorú môžete vylepšiť popri iných schopnostiach pri získaní levelu (každej) postavy. Bod na nové alebo vylepšené schopnosti získate na každom treťom leveli postavy. V ponuke sú rôzne užitočné aktivity, vrátane kradnutia, nátlaku (presvedčovacej schopnosti) hlavnej postavy a v neposlednom rade aj výroba pascí, jedov a odvarov. Pasce sa dajú nastražiť v teréne, jedy otrávia čepele zbraní, odvary umožnia produkovanie vlastných nápojov zdravia, magickej energie, balzamov na hojenie zlomenín a podobne. Výroba u všetkých prebieha jednoducho, stačí zhromaždiť suroviny, napríklad na základný odvar prázdnu fľašku a vybranú bylinu. Zručný hrdina potom kedykoľvek, aj počas boja, môže okamžite vyrobiť, čo treba. Lepšie recepty treba kúpiť a vyžadujú úroveň schopnosti na pokročilom stupni.

Okrem toho hrdinovia získavajú body na vylepšenie atribútov. Mágovi sa oplatí zvýšiť hlavne úroveň magickej energie a magickej sily, bojovníkom a zlodejom šikovnosť a silu. Každému sa hodí slušná úroveň ľstivosti a kondície. No a samozrejme dostanete aj body na nákup talentov a kúziel. Tie sú vždy rozdelené do kategórií a zoradené v štyroch stupňoch. Kategórií je veľa a závisia od povolania. Napríklad bojovník má rozlíšené talenty na boj obojručným mečom, dvomi zbraňami, so štítom, lukostreľbu a základy všeobecného boja. Sortiment sa však ešte rozšíri. Každej postave môžete priradiť ešte dve zo štyroch špecializácií a to na siedmej a štrnástej úrovni. Podmienkou je nájsť majstra, čo vás ich naučí (často to dokážu aj vaši spoločníci), alebo kúpiť u obchodníkov manuál. K tomu vaši spolubojovníci získajú extra talent, ak sa o nich zaujímate a sú spokojní s vašim velením. Talenty sú veľmi praktické a nápadité, jedná sa o aplikovateľné útoky, aury a pasívne bonusy a veru budete mať problém, čo uprednostniť z bohatej ponuky. Zaujímavosťou je, že vhodné kombinácie talentov a kúziel v boji spôsobia extrémne ničivo. Napríklad zmrazenie protivníka s kombináciou kamennej pästi často spôsobí okamžitú smrť súpera, bez ohľadu na jeho úroveň života.

Dragon Age však neobsahuje len dobre riešené skupinové boje, ale dáva veľký priestor aj dialógom. Hoci rozhovory v úvode hry často vedú k jednému cieľu, neskôr si dobre rozmyslite, čo kedy odvetíte a vyberajte vhodné odpovede. Postavy, s ktorými komunikujete, sa totiž môžu zmeniť na priateľskejšie, alebo naopak u nich stratíte sympatie. Niekedy to vedie k zamedzenému prístupu k nejakej úlohe, neraz vypukne boj, ktorému sa dalo predísť. Naopak pri správnom prístupe získate informáciu, alebo dokonca spojenca, navyše. Ak vhodne investujete body pri zvyšovaní úrovni hlavnej postavy, ľahšie sa dorozumiete. Toto sa týka aj vašich spoločníkov, takže s nimi jednajte opatrne. Pri úlohách je vaša voľba v dialógu kľúčová, pretože neraz zásadne určí ďalší vývoj udalostí. A možnosti nemusia byť len dve. Ako vyriešite spor v Brecilianskom lese? Pridáte sa k elfom, alebo k vlkolakom? Pokúsite sa o kompromis, aby boli obidve strany spokojné, alebo dáte od všetkého ruky preč, nech si to vybavia medzi sebou? Niekedy budete na vážkach a nezabudnite, že nech spravíte čokoľvek, vždy to niekoho uspokojí a niekoho popudí. Hoci je to povedzme len vo forme náhodných skupín, ktoré na vás zaútočia pri presune na novú lokalitu na mape. Pomohli ste elfom? Počítajte s nájazdmi vlkolakov. Dojednali ste mier? Niektorí elfovia vás za to znenávidia, pretože nechápu všetky súvislosti. V neposlednom rade dialógy prispievajú aj k spoznávaniu spoločníkov, odomknutiu ich extra schopností a bonusových úloh.

Dragon Age: Origins
Dragon Age: Origins Zmrazovacie kúzla sú ideálne na zastavenie protivníkov.
Zmrazovacie kúzla sú ideálne na zastavenie protivníkov.

Dragon Age: Origins Metelica poriadne vytrápi všetkých v jej dosahu.
Metelica poriadne vytrápi všetkých v jej dosahu.

Dragon Age: Origins Rodinka úžasných, alebo vaša partia, ktorá sa neustále rozrastá.
Rodinka úžasných, alebo vaša partia, ktorá sa neustále rozrastá.

Dragon Age má aj svoje chybičky krásy, ale nič strašidelné. Hoci platenie za sťahovateľné doplnky, ktoré vyšli v deň premiéry, trochu strašidelné je. Kamenný väzeň a bašta Sivých strážcov sa nachádzajú len v deluxe edícii, ale inak treba „cálovať“. Pritom každý z týchto doplnkov zaberie asi tak pol hodinu-hodinu času, čo nie je veľa, i keď kamenný golem vás môže sprevádzať celú hru. Okrem toho chvíľami zlyháva AI aj pri stanovení taktiky vašich druhov v boji. Narazíte tiež na nejaké menšie technické chyby, napríklad zádrhele pri určitých rozhovoroch. Mne osobne ešte prekážalo, že keď som ukradol niečo v dome alebo z voza a majiteľ bol pri tom, vôbec nezareagoval. No a napokon grafika, tá veru nie je žiadna špička, hoci dizajn samotných úrovní je na jednotku. Väčšine však vôbec nebude prekážať, že nie je „prerfektná“ len „dobrá“. Už preto, že takto hru rozbeháte na maxime aj na slabších zostavách, čo je super. A napokon, z atmosféry to neuberá ani za mak. A to aj vďaka prepracovanej mimike a pohybom postáv v určitých situáciách, špičkovému dabingu a jedinečnej hudbe.

Čo sa týka krvi a brutality, našťastie to tvorcovia neprehnali. Dragon Age nie je drsnejší, ako iné hry. Taký Zaklínač je rozhodne brutálnejší. Postavy postriekané po boji krvou a pár špecifických momentov nepôsobia nevhodne a pritom zážitok z boja je presvedčivý. Keď už porovnávame, Dragon Age je pri meraní síl s RPG Risen jednoznačne v popredí, či už hovoríme o grafike, ozvučení, rozsiahlosti alebo obsahu dialógov. Túto hru spomínam hlavne preto, že je na trhu v rovnakom čase. Ak si teda vyberiete jeden titul, berte Dragon Age, ak máte oba, hrajte najprv Risen. Dôvod je jednoduchý. Po ochutnaní Dragon Age vám Risen bude pripadať ako chudobný príbuzný, ako Trabant zaparkovaný vedľa Porsche. Dragon Age je skrátka špička. Navyše jednoduché a dobre fungujúce princípy tejto hry ochotne akceptujú nováčikovia aj hardcore komunita. A mimochodom, s nimi aj zákutiami hry vás oboznámi aj bezmála dvestostranová česká príručka.

Sú hry, ktoré majú bombastickú reklamu a napokon dopadnú zle. A sú hry, ktoré majú veľkú propagáciu a skončia ešte lepšie, ako sa očakávalo. Taký je aj Dragon Age, veľkolepý, ušľachtilý, silne návykový. Má síce drobné chybičky krásy, ale nič to nemení na tom, že sa jedná o RPG roka a možno nie len tohoto. Dať známku pod deväť by bolo neseriózne, pol bodíka naviac pridávame (okrem iného) za editor, ktorý ešte predĺži hrateľnosť. A ak si výsledné hodnotenie zaokrúhlite na rovnú desiatku, nemám žiadne námietky. Tento kúsok totiž v súčasnosti (a zrejme aj v dohľadnej budúcnosti) jednoducho nenájde konkurenciu. (Hoci uvidíme, čo ukáže Mass Effect 2, mimochodom tiež od BioWare.)

Dragon Age: Origins
Dragon Age: Origins Čo asi robí kráska medzi vlkolakmi?
Čo asi robí kráska medzi vlkolakmi?