MIGHT & MAGIC HEROES VI

MIGHT & MAGIC HEROES VI

8.5

Vykúpenie hrdinov sily a mágie

Hrdinovia sily a mágie nás sprevádzajú už roky. Objavujú sa stále znova a znova, raz v lepšej, inokedy v menej vydarenej podobe. Najnovší prírastok Might & Magic Heroes VI prichádza s trochu mätúcim názvom, hoci v podstate ide len o prehodený slovosled. Možno tým tvorcovia chceli naznačiť, že všetko bude naruby. Veľké upratovanie a rekonštrukcia od podlahy niekedy nezaškodí. Nie vždy však dopadne ideálne a nie každý prijíma zmeny s pochopením. Takže, aké je to tentoraz?

Na kráľovskej pôde Heroes VI vás privíta intro, ktorému nechýba správna atmosféra. Vzápätí vás osloví ponuka služby Conflux. Obsahuje online podporu, Skype, Uplay a profil dynastie, kde sa zaznamenáva hráčov progres. Dynastii sa zvyšuje úroveň a zahrňuje úspechy, beštiár a odmeny v žetónoch, ktoré premeníte na bonusové doplnky. Odomknuté chuťovky z oltára prianí ako aj unikátne zbrane dynastie, prinesú výhody v nasledujúcich hrách, ktoré absolvujete. Je to dobrá motivácia, ktorá poženie vpred.

Príbeh začína výukovým ťažením, po ktorom sa sprístupní päť kampaní za každú rasu. Zamknutý zostáva epilóg, ktorý si treba zaslúžiť. Výuka nie je taká banálna, ako by sa mohlo zdať. Druhá a súčasne finálna misia ide na vec dosť zostra a vrcholí neľahkým súbojom, ktorý vám dá zabrať. Zhostíte sa úlohy vojvodu Slávu, ktorý preveruje hrozbu v podobe démonov. Stretáva sa s orkom Kraalom, ktorý sa stane spojencom a pomôže Slávovi v boji. Na oplátku sa vojvoda postaví za orkov, keď ich ohrozuje Gerhart z vlčieho panstva, ktorý sa oháňa cisárskym dekrétom. Päť nasledujúcich kampaní rozpráva o osudoch Slávových potomkov. Sú plné úkladov, pomsty, boja o moc či vykúpenia. Súrodenci majú rôzne ciele a bijú sa v mene odlišných frakcií, spája ich však krv a prekliatie rodu Gryfov.

Might & Magic Heroes VI
Might & Magic Heroes VI Mapy sú niekedy veľmi exotické.
Mapy sú niekedy veľmi exotické.

Might & Magic Heroes VI Predelové scény dopĺňajú dej v misiách.
Predelové scény dopĺňajú dej v misiách.

Might & Magic Heroes VI Azylový hrad pod kontrolou barbarov.
Azylový hrad pod kontrolou barbarov.

Misie v ťaženiach sú nápadité a komplexné. Na rozsiahlych mapách plníte niekoľko hlavných úloh a oplatí sa venovať aj vedľajším. Ciele sa neobmedzujú na prostú elimináciu nepriateľa, zadania sú pestré. Budete oslobodzovať zajatcov, riešiť konflikt medzi znepriatelenými kmeňmi orkov, hľadať stratených súrodencov, pátrať po úkladných zradcoch a mnoho ďalšieho. Udalosti dopĺňajú dialógy vo forme vyskakujúcich okien a občas výraznejšie predelové scény. Neraz sa môžete rozhodnúť, ako sa zachováte. Napríklad zradných vojvodov môžete popraviť, alebo ich omilostiť. Na základe vašich rozhodnutí sú vyvodené dôsledky. Smrť rivala nemusí byť vždy najlepším riešením.

Každý čin je ohodnotený bodmi dračej krvi alebo dračích sĺz. Násilné riešenia, agresivita a ofenzívny postup rozvíjajú hrdinu na ceste krvi. Milosrdnosť, mierumilovnosť a defenzívny postoj sú cestou sĺz. Reputácia sa zvyšuje a hrdinovi pribúdajú špecifické schopnosti a zvyšuje sa ich sila. Na ceste sĺz napríklad získate schopnosť očariť nepriateľskú jednotku, ktorá dočasne neútočí. Ale krvavý hrdina bude mať devastačný útok. Kampane sú najsilnejšou stránkou hry, avšak misie zle vybalansované. Aj na najľahšej obtiažnosti sa niekedy dostanete do pekelnej situácie, v ktorej sa budete cítiť bezmocní. Keď sa prebojujete cez monštrá a konečne postavíte pred nepriateľského hrdinu, často vás prevalcuje výrazne početnejšou armádou. Ak ho predsa porazíte, zaskočí vás druhý nepriateľ, ktorý striehne s nadupanou armádou v zálohe. Čakanie na posily nie vždy pomôže, pretože prírastky pribúdajú aj vašim súperom. Rozhodne často ukladajte pozície. Začínať odznova misiu, kde ste strávili niekoľko desiatok minút, sa vám asi nebude chcieť.

Zábavu si užijete aj vo vlastnej hre, kde si vyberiete z bohatej kolekcie máp. V bitke vás čaká kompletný postup s ekonomikou a bojmi. Môžete nastaviť počet kôl, časový limit, bonusy dynastie či rýchlosť pribúdania skúseností. Režim súboja sa zas obmedzuje výlučne na duel predvolených jednotiek na vybranom bojisku. Počty sa zvýšia s doplnkovou voľbou légie. Podobné možnosti má multiplayer, či už využijete online formát, alebo režim horúceho kresla, kde sa hráči striedajú pri jednom PC.

Hrdinovia a ich vojsko v plnom nasadení.

Systém hry stojí na osvedčených základoch, ale pri postupe neprehliadnete určité zmeny. Hráči si vyberú spomedzi piatich frakcií a s hrdinami putujú po mape. Bojujú s monštrami a nepriateľskými hrdinami, získavajú zlato, artefakty a suroviny, ktoré investujú do nových budov a jednotiek. Všetko prebieha v ťahovom režime. Každých sedem dní pribúdajú posily. V hradoch narazíte na známe, ale aj nové bytosti s rôznym vzhľadom aj schopnosťami. Azyl má svojich strážcov, kušostrelcov a gryfov, Peklo sukubu a rôznych démonov. Barbarov sprevádzajú orkovia, harpyje a kyklop. Nekromanti disponujú kolekciou nemŕtvej hávede. Výraznejšími zmenami prešla svätyňa, inšpirovaná orientálnou kultúrou a zasvätená živlu vody. Zoznámite sa tam so žraločou strážou, koralovou kňažkou či bojovníkom Kenshi s dvomi katanami. Všetky jednotky sa dajú vylepšiť na pokročilú úroveň.

V teréne tentoraz zbierate len štyri suroviny, drevo, kameň, vzácne kryštály a zlato. Mohlo by sa zdať, že je to málo a hra sa tak zjednodušuje. Čoskoro zistíte, že to tak nie je. Heroes VI sa viac sústredí na hrdinov, takže si vystačí s menej náročnou ekonomikou a manažmentom. Určite však nezanedbáva ani sídla, kde vylepšujete mesto, hradby, prikupujete vojenské budovy, tržnicu, mestský portál a hostinec. Okrem toho si vyberáte špeciálne stavby, kedy sa musíte rozhodnúť medzi dvomi voľbami. Keď pristavíte jednu, k druhej máte nadobro odrezaný prístup. Niekedy tak získate bonus k obrane, zrýchli sa pohyb hrdinov alebo účinnosť v boji. U nekromantov sa dokonca za mastný príplatok môžu oživiť jednotky, ktoré ste nedávno stratili v boji.

Diskutabilnou novinkou je nový spôsob obsadzovania baní, ktoré pravidelne prinášajú suroviny. Bane nepriateľskej frakcie nedokážete trvale dobyť. Keď sa hrdina vzdiali, ložisko sa vráti pôvodnému vlastníkovi. Dokonca aj keď vybojujete neutrálne bane na súperovom území, priradia sa rivalovi. Bojovať priamo o ložiská teda väčšinou nemá zmysel. Aby ste si ich privlastnili, musíte ovládnuť hrad alebo vysunutú pevnosť v okolí, s ktorou sú prepojené. Potom sa vlajočky na súperových baniach okamžite zmenia na vaše.

Might & Magic Heroes VI
Might & Magic Heroes VI Toto bude náročný boj.
Toto bude náročný boj.

Might & Magic Heroes VI Hrdina sa rozvíja, buduje reputáciu a zbiera artefakty.
Hrdina sa rozvíja, buduje reputáciu a zbiera artefakty.

Might & Magic Heroes VI Nemŕtvi vyčkávajú za hradbami.
Nemŕtvi vyčkávajú za hradbami.

Hrdina pri postupe získava vyššie levely. Základné atribúty sa upravia automaticky, ale inak si postavu ľubovoľne prispôsobíte. Nahrabané body prerozdeľujete v kategóriách sily a mágie. Schopnosti sily sú členené do piatich skupín a každá obsahuje niekoľko konkrétnych talentov. Môžete si vybrať permanentné zvýšenie útoku obrany, šťastia či vodcovstva. Alebo zvýšite dojazd hrdinu v kole, pridáte bonusy strelcom, či získate možnosť rozmiestniť jednotky pred bojom. V kategórii mágie je niekoľko magických škôl. Každá zahrňuje špecifické kúzla, ktoré sa po výbere zapíšu do hrdinovej knihy. V dueli sa určite hodí regenerácia označenej jednotky, veterná smršť, ohnivý štít, vampírizmus a na vyšších úrovniach hoci aj vyvolanie elementálov. Parametre postavy dokresľujú schopnosti hrdinu. Tam figurujú frakčné a reputačné danosti a získaná špecializácia. Výkonnosť hrdinu a armády ešte ovplyvňujú artefakty v inventári, rysy a zbrane dynastie.

Bojuje sa na priestrannom poli, ktoré si môžete približovať a posúvať. Hrdina pohodlne rozmiestni až sedem skupín jednotiek, ktoré sa posúvajú po štvorčekoch. Sám stojí v pozadí, je nezraniteľný a porazený, len ak príde o celé vojsko, alebo zuteká. Hrdina používa manu a knihu na zosielanie kúziel a schopností. Ak v kole nečaruje, môže použiť hrdinský úder, ktorý nič nestojí, ale môže prispieť k víťazstvu. Pomocou v núdzi je aj frakčná schopnosť. Pomaly sa nabíja počas bitky a keď je pripravená, môžete ju hneď aplikovať. Každá frakcia má inú schopnosť, môže to byť nezraniteľnosť na jedno kolo, alebo posilnenie zbroje, či zúrivosť. Jednotky majú rôzne parametre, rýchlosť pohybu a silu. Niektoré aj individuálnu schopnosť, ktorú podľa potreby aktivujete, či už liečenie a zrýchlenie spojenca, alebo ničivý výpad.

V boji si všimnete rôzne zaujímavosti. Napríklad niekedy zasiahnete viac obetí, ktoré stoja v dráhe strely. Ale pozor, takto sa dajú zraniť aj vaše vlastné jednotky! Je preto dôležité vhodne umiestniť vojská v teréne. Animácie pohybov sú pekné, ale zdĺhavé, preto odporúčam nastavenie parametrov boja v hlavnom menu. Priebeh bitky môžete primerane popohnať, alebo zvolíte rýchly súboj a vtedy sa iba vygeneruje výsledok. Neúspešný boj môžete reštartovať. Pri obliehaní miest treba prekonať hradby. Sídla s vylepšenou obranou majú aj strieľajúce veže. Po víťazstve sa mesto môže (ale nemusí)konvertovať a potom ponúkne rovnaké jednotky, ako domovská frakcia. Takto hráč získa väčšie prírastky rovnakého druhu. Navyše sa zálohy totožných miest dajú nakúpiť všetky naraz v ľubovoľnom hrade. Takže nemusíte navštíviť všetky mestá, aby ste zozbierali jednotky.

Might & Magic Heroes VI
Might & Magic Heroes VI Taktika verzus hrubá sila.
Taktika verzus hrubá sila.

Might & Magic Heroes VI  Na produkciu potrebujete už iba štyri suroviny.
Na produkciu potrebujete už iba štyri suroviny.

Might & Magic Heroes VI Čím vyspelejšie mesto, tým viac druhov jednotiek a možností.
Čím vyspelejšie mesto, tým viac druhov jednotiek a možností.

Na Heroes VI sa veľmi dobre pozerá. Grafika kráča s dobou. Mapy sú pekné a kvalitne navrhnuté. Niektoré bojiská majú veľmi pôsobivú atmosféru a občasné predelové scény oživujú boj. Animácie jednotiek a ozvučenie ladia s celkovo vydareným dizajnom. V dueli aj na mape môžete využívať zoom. Na všetko sa pozeráte vo vysokom rozlíšení a v menu si prispôsobíte čokoľvek od vizáže až po rýchlosť plynutia hry. Čerešničkou na torte je slušný český preklad, ktorý sa hodí najmä v kampaniach. Pikoškou sú anomálie na mapách kampaní, kde každý môže napísať odkaz ostatným hráčom. Pri prvom spustení si hra automaticky stiahne záplatu a už je takmer bez chýb. Po nechutne zabugovanom Strongholde 3 je to priam raj.

Heroes VI sa na rozdiel od spiatočníckej päťky nevyhýba inováciám. Nie všetci hráči prehltnú zmeny a úpravy, ktoré sú niekedy viac, inokedy menej praktické. Určite však nezaškodia, inak by séria zostala sterilná a archaická. Silnou stránkou, ale paradoxne aj najväčšou slabinou Heroes VI, sú kampane. Komplexné a s dynamickým príbehom, lenže zle vybalansované. Pripútajú si vás a v niektorých momentoch nalomia a privedú do mimoriadne náročných situácií. Hravý multiplayer, online podpora a rozvoj dynastie vás však prívetivo pohladia. Hrdinovia sa vrátili s upraveným názvom aj obsahom, ale stále je to svet sily a mágie, do ktorého sa oplatí vstúpiť.

napísal uni 4.11.2011
8.5
7.7