MONSTER HUNTER 3 ULTIMATE

MONSTER HUNTER 3 ULTIMATE

9.0

Ultimátny lov monštier?

Recenzia na WiiU verziu

Monster Hunter 3 Ultimate je vylepšená verzia Monster Hunter Tri, ktorý prišiel na jar 2010. Novinka má lepšiu grafiku (na Wii U i 3DS), nové questy, zónu, viac zbraní a lepšie sa ovláda, najmä na Wii U.

Najprv je to aprílové deja vu. Sledujem bombastickú animáciu, kde sa pláňach preháňajú monštrá a skupina hrdinov sa ich snaží zdolať. Raz sú v horách, potom na lúke a intro vrcholí ozrutou vo vode. Nasleduje 10-minútovka na vytvorenie postavy, typická pre RPG. Keď mám s niekým stráviť 80 či viac hodín, dám si rozhodne záležať na tom, ako vyzerá, čo má na sebe a najmä bojový hlas.

Hlavný hrdina sa dostáva do Moga Village, rybárskej dedinky, ktorú sužujú zemetrasenia a neďaleko sa premáva vodná beštia, preto je jeho príchod celkom vítaný. Najprv spoznáva niektorých obyvateľov a zisťuje, ako mu môžu pomôcť. Rybári, pestovatelia, obchodníci a šéfko. Spočiatku sa vydávate len na krátke výlety do divočiny, kde zbierate huby a med, neskôr nájdete šéfovho syna a popritom zabijete prvé monštrá, no to sú iba drobné zvery, čo padnú za pár sekúnd. So skutočným epickým bojom majú spoločné len ovládanie – taktika a spôsob hry sú odlišné.

Prvá séria questov slúži na rozbeh, záchranu dediny a tvorí tutoriál. Znalci série sa rýchlo zoznámia s novým ovládaním (na 3DS i Wii U čakajú nové finesy), vrhnú na prvú porciu úloh. Pomalý štart je v poriadku, aj tak vás nenaučí všetkým pravidlám a rýchlo zistíte, že gro vedomostí získate metódou pokus-omyl a praktickými skúsenosťami. Nič nevyjde navnivoč – že zoberiete o tri huby alebo dva medy navyše neznamená plytvanie, skôr príprava zásob na ťažšie questy. Samoukovia budú nadšení, že im hra všetko nepodsúva na podnose.

Monster Hunter 3 Ultimate
Monster Hunter 3 Ultimate Prístav a dedinka nemajú dychberúcu grafiku, ale skvelú atmosféru domova, kam sa vždy radi vrátite.
Prístav a dedinka nemajú dychberúcu grafiku, ale skvelú atmosféru domova, kam sa vždy radi vrátite.

Monster Hunter 3 Ultimate Súboje vo štvorici sú absolútnym základom a nevznikajú zbytočné chaotické momenty, kto kde stojí v akcii.
Súboje vo štvorici sú absolútnym základom a nevznikajú zbytočné chaotické momenty, kto kde stojí v akcii.

Monster Hunter 3 Ultimate Z niektorých modelov prýšti veľmi zvláštny až duchovný pocit, ale netreba sa báť, mimo bojiska nič nehrozí.
Z niektorých modelov prýšti veľmi zvláštny až duchovný pocit, ale netreba sa báť, mimo bojiska nič nehrozí.

Základný štýl Monster Huntera sa nemení a má tri typy questov. Prvým je zber – plodiny rastú stále na rovnakých miestach a keď sa naučíte mapy naspamäť (je ich šesť, po 60 hodinách to nie je problém), budete ich brať automaticky. Zisk konkrétneho predmetu je ťažší, pokiaľ nejde o voľný kus v prírode, spája sa s bojom. Každý predmet využijete – z plodov vzniknú nápoje, časti rastlín a monštier posilnia vaše schopnosti i výkon v boji a železná ruda, kovy i ostatné predmety putujú do lepších zbraní.

Druhá aktivita je boj s monštrami. Je to najčastejšia aktivita v hre, ktorá tvorí jadro Monster Huntera. Proces je jednoduchý – dostať quest, v časovom limite 30/40/50 minút sa pokúsiť zabiť monštrum a veselo napochodovať s triumfom do dediny. V praxi sa uvedie do pohybu už známy mechanizmus: príprava potrebná na plnenie vrecák (inventár je obmedzený), lov menších potvor, získanie predmetov na výrobu lepšej zbrane, jej vytvorenie a opätovný pochod na nepriateľa s cieľom skoliť ho. A pritom získať pár vzácnych predmetov na ďalšie využitie. Vzorec je neporaziteľný, plne funkčný, prirodzene sa spája s nutnosťou opakovať jeden súboj tri, päť i desať ráz. Je to grinding v plnej kráse. Stalo sa mi, že jeden quest skúšam od utorka do soboty každý večer 45 minút.

Čo je na opakujúcom sa pocite z prehry a občasného víťazstva také povzbudzujúce a neodradzuje hrať ďalej? Práve moment satisfakcie, ktorý nie je automatický a prichádza až po náročnej sérii a príprave. Toto nie je hra pre tých, čo budú robiť stále tie isté chyby a myslieť si, že ich pustí ďalej len vďaka tomu, že dosiahnu vyšší level, budú mať väčší ukazovateľ zdravia a môžu si dovoliť rovnako naivnú taktiku zas a znova. Monster Hunter ich pri tomto štýle ďalej nepustí. A zároveň po desiatkach hodín dokáže ukázať stále niečo nové: monštrum, náplň questu, typ odmeny.

Tretím štýlom je chytanie monštier, ktoré vychádza z ich postupného oslabovania a zabíjania, kým sa neobjaví možnosť chytenia a o tú sa už postaráte cez systém pascí (najprv je potrebné naučiť sa, ako ich nastražiť). Tento druh úlohy prichádza oproti ostatným sporadicky, no existuje kopa dôvodov, prečo je taký náročný - niekedy stihnete monštrum skôr prizabiť, inokedy nevyjde pasca atď.

Putujete po šiestich územiach zložených z menších častí. Púšte, hory, sopečné, vodné a ľadové prostredie dopĺňa mystická džungľa. Väčšina questov sa odohráva na rovnakých mapách, preto sa vám podarí rýchlo si zapamätať, kde čo hľadať – a neskôr to pomáha pri plnení úloh v časovom limite. Hra obsahuje desiatky sólo questov, tá pravá zábava začína až pri co-ope štyroch hráčov, ktorí majú dedikované vlastné dobrodružstvá, často oveľa náročnejšie. Spájanie sa cez online systém nie je také intuitívne ako na Xbox 360 či PS3, no zvyknete si. A putovanie vo štvorici a spoločný boj je fakt bohatší.

Monster Hunter 3 Ultimate je teda klasický zástupca série. Všetko v ňom funguje ako má, rovnako ako v tretej časti pre Wii. A pokiaľ ste ho nikdy nehrali a máte chuť na niečo typicky japonské, náročné a skutočne trošku viac hard-core, čaká vás jedna z najvplyvnejších hier tejto generácie.

V čom je Ultimate verzia lepšia oproti Tri pre Wii a čo je dôležitejšie, oplatí sa do nej investovať? V zásade platí áno, niektoré časti obsahu si nebudete pamätať a na iné sa budete pozerať s nadhľadom. Navyše už sólo porcia sa rozšírila o questy na vyššej úrovni (šesť až deväťhviezdičkové, skutočne mimoriadne výzvy). Je síce pravda, že sa k nim budete dostávať zhruba 30 - 60 hodín (každý podľa svojho tempa a výletov do multiplayeru), ale stoja za to a latku náročnosti nastavili vysoko. Navyše zvýšil sa počet zbraní na 12, máte teda väčšie možnosti zbierania a motiváciu opakovať questy za novým účelom.

Pri plnení neskorších úloh objavíte nového pomocníka – okrem starého známeho Cha-Cha sa objaví aj Shakalaka (neskutočné meno pre postavičku!) Väčšia skupina známych buduje vtipné momenty, ktoré sú oživením série. Zlepšenia sa dočkal čiastočne aj multiplayer pre vyhľadávanie a kooperáciu so známymi, ale stále nie je intuitívny ako v iných hrách. Je tu cítiť archaický japonský štýl a najmä prebraný z lokálneho co-op, čo potvrdzuje aj promo hry, kde jeden hráč sedí za Wii U a ďalší traja sa k nemu pripoja cez 3DS. Ale ak budete trpezliví, čakajú vás pekné lovecké večery.

Monster Hunter 3 Ultimate
Monster Hunter 3 Ultimate Chat a interakcia sú skôr povinnou jazdou ako príležitosťou pre nadviazanie vzťahov s hráčmi.
Chat a interakcia sú skôr povinnou jazdou ako príležitosťou pre nadviazanie vzťahov s hráčmi.

Monster Hunter 3 Ultimate Ultimate verzia sa rada hrá aj so svetlom a mnohé lokality vrhá do tieňa či tmy.
Ultimate verzia sa rada hrá aj so svetlom a mnohé lokality vrhá do tieňa či tmy.

Monster Hunter 3 Ultimate Piesočné planiny skrývajú skutočne nebezpečné držky, ale v tom čase ste už ostrieľaným lovcom. Na piaty raz asi padne.
Piesočné planiny skrývajú skutočne nebezpečné držky, ale v tom čase ste už ostrieľaným lovcom. Na piaty raz asi padne.

Čo je najdôležitejšie, hranie Monster Hunter 3 Ultimate na Wii U je fantastická záležitosť, od éry Wii sa posúva vpred. Na HDTV vyzerá hra výborne, najmä jednotlivé monštrá. Samotné prostredia veľa polygónov navyše nedostali, rovnako ani prostredie dedinky či bojové zóny. Veľké plus patrí Ultimate verzii za citeľne rýchlejšie načítavanie zón. A osobne ho vnímam ako najlepšie hrateľný diel vďaka ovládaniu.

GamePad je pre túto hru ako stvorený. Dvojica analógových páčok skvele funguje pre pohyb hrdinu i ovládanie kamery. Funkcia druhého displeja je ideálne pre stiahnutie mapy a ukazovateľov z veľkej TV na inú plochu, ktorú si môžete dokonca sami usporiadať vďaka rozloženiu na jednotlivé panely. Mapu podľa potreby zoomujete, máte promptný prístup k inventáru a celkovo si vaše ruky skôr oddýchnu ako keď museli metať aj polhodinu pri boji s bossom. Tlačidlá sú na boj bohato postačujúce. (Hoci dokážem si predstaviť zarytých fanúšikov, čo budú tvrdiť, že práve boj s Wiimote a Nunchakom bol práve dostatočne hard-core a v rukách cítili slasť po páde bossa.)

Je to možno nízky počet dôvodov, ale práve pre viac questov, nové zbrane a najmä nový štýl ovládania prechádzam Monster Huntera 3 znova v Ultimate verzii. Nebudem vám klamať, nie som na konci, ale pár nových questov sa ukázalo vo výbornom svetle a už sólo porcia hry je dostatočne prepracovaná aj pútavá. Úlohy sú lepšie zoradené a motivácia sadnúť za hru každý večer neopadá. Ak ste chceli začať s fenoménom Monster Hunter, máte dva systémy (Wii U a 3DS) kde začať. Osobne volím Wii U a v diaľke vidím sedemhviezdičkové questy, ktoré so Shakalaka nesmieme minúť.

napísal korec 2.5.2013
9.0
MONSTER HUNTER 3 ULTIMATE