FAR CRY 4

FAR CRY 4

8.5

Nebezpečne nádherné dobrodružstvo

Keby ste sa vrátili o dva roky dozadu a mali by ste odpovedať na otázku, aká je podľa vás hra roka, väčšina by zrejme odpovedala celkom jednoznačne - Far Cry 3. Ubisoft so svojim dobrodružstvom na tropickom ostrove zabodoval na plnej čiare, titul si odniesol vysoké hodnotenia od všetkých herných webov a periodík a povyhrával niekoľko ankiet laickej aj odbornej verejnosti. Koniec roka 2014 ale patrí aj iným veľkým hrám - o vašu priazeň bojuje GTA, Assassins Creed, Dragon Age. Ustojí Far Cry 4 tento tlak a dokáže zopakovať úspech svojho staršieho brata?

Rodičia Američana Ajaya Gale-a, pochádzajú zo štátu Kyrat, ktorý je rovnako malebný ako nebezpečný. Krajinu z každej strany obklopujú osemtisícovky, ale tvrdá príroda nie je tým najväčším zlom. Naoko demokraticky pôsobiaci vládca Pagan Min vládne tvrdou diktátorskou rukou, hoci tvrdí presný opak. Za záchranu krajiny bojuje iba malá hŕstka povstalcov z organizácie Golden Path. Ajay cestuje do krajiny s pozostatkami svojej matky a je proti svojej vôli vtiahnutý do centra diania, aby postupom času zistil, že posledné želanie jeho matky nebolo ani zďaleka také náhodné, ako si spočiatku myslel a že jeho priezvisko ho predurčuje k veľkým veciam. Pagan je etalónom geniálne krutého zločinca, jeho osobnosť je návyková a motion capture i dabing priam dokonalý. Škoda len, že ho budete viac počuť cez vysielačku a menej reálne stretávať.

Diktátor disponuje niekoľkými zástupcami, ktorí, ako iste tušíte, budú predstavovať minibossov a najmä obrovskou armádou snažiacou sa vám zabrániť v oslobodení Kyratu. Príbeh hry je pomerne predvídateľný a ak ste hrali Far Cry 3, veľmi skoro zistíte, že je postavený na podobných základných pilieroch. Domáci odboj, ktorý nie je celkom jednotný, severná a južná časť krajiny líšiaca sa počtom a výzbrojou armády, mystické zážitky, občas zásadné rozhodnutia. Navyše, osobne mi trochu prekážalo, že Ajay už päť minút po príchode do krajiny zvláda horolezecké vložky, pitvanie zvierat a výrobu liečivých elixírov. Zrejme dobrý skautský výcvik.

Far Cry 4
Far Cry 4 Kyratské prislovie: Nosorožec je dobrý sluha ale zlý pán.
Kyratské prislovie: Nosorožec je dobrý sluha ale zlý pán.

Far Cry 4 Hunteri sa rýchlo stanú vašimi najnenávidenejšími protivníkmi.
Hunteri sa rýchlo stanú vašimi najnenávidenejšími protivníkmi.

Far Cry 4 Vrtulníčky sa dajú použiť na množstvo činností.
Vrtulníčky sa dajú použiť na množstvo činností.

Príbehové misie v sérii Far Cry (a najmä v treťom dieli) tvorili iba časť žijúceho, dýchajúceho sveta. Kyrat je na tom rovnako, hoci tropický ostrov vystriedali hory. Krajina, občas ako vystrihnutá z gýčovitej pohľadnice, skrýva nádherné zákutia, od pralesov, jazierok, malebných dediniek ovešaných farebnými vlajočkami, až po nadmorské výšky, kde bez kyslíkovej masky prežijete iba pár minút. Prostredie je jednoznačne rozmanitejšie a variabilnejšie ako v prípade trópov. Takmer všade sa skrývajú poklady, masky, ktoré treba zbierať, propagandistické postery, ktoré treba stŕhať, modlitebné zvony, stratené listy. Môžete loviť zvieratá na zákazku, súťažiť na dopravných prostriedkoch, eliminovať dôležité ciele vopred predpísaným spôsobom a ďalšie maličkosti, ktoré spôsobujú, že ani po 20 – 30 hodinách nebudete mať Kyrat prelezený na 100 %.

Malé „honby za pokladmi“ sa prelínajú s „veľkými“ bočnými misiami. Na vieru obrátený priekupník so zbraňami, dvaja priaznivci omamných látok, gladiátorská aréna, pomoc miestnemu dídžejovi a tiež starému "kamarátovi" z Langley, pátranie po zvitkoch v surreálnom svete Shangri-la a najmä snaha pomáhať obyvateľom krajiny v takzvaných. karmických úlohách (osloboď rukojemníkov, znič bomby, obráň nevinných pred zúrivými zvieratami atď.) častokrát sprístupňujú nové zbrane, vybavenie alebo upgrady.

Obrovská plocha Kyratu rozdelená do dvoch častí (druhá nie je prístupná hneď od začiatku) si priam vyžaduje používanie dopravných prostriedkov. Autá, motorky, jeepy, člny, vodné skútre i malý vrtuľníček sa na presun hodia takmer dokonale, ešte lepšie je ale použiť teleport do niektorých z už objavených miest.

Á propos, objavené miesta. Vysielacie veže a outposty sú späť v plnej kráse. Rovnako ako v trópoch, aj teraz budete loziť po vežiach, aby ste si odokryli časti mapy a oslobodzovať stanovištia, tentokrát obohatené o silnejšie varianty – pevnosti, aby ste sa do nich mohli neskôr teleportovať. A tu začína najväčší problém Far Cry 4. Obsadzovanie budov, zbieranie rastlín a vyrábanie odvarov, lovenie zvierat na výrobu väčších ruksakov a ďalšie viac či menej dôležité herné mechanizmy vás občas dostanú do stavu déja vu a robia z Far Cry 4 skôr Far Cry 3,5. Fanúšikovia sú rozdelení do dvoch veľkých táborov. Jedným podobnosť s predošlým dielom vyhovuje a svoje tvrdenia podporujú starým známym: keď to funguje, netreba to meniť. Druhej skupine ale táto situácia príliš nevonia a keďže sú okopírované aj také veci, ako niektoré animácie liečenia, musíme sa prikloniť skôr na stranu „frflošov“. Nehovoríme, že hra ako taká tým zásadné trpí. Rozhodne to ale nesvedčí o snahe autorov posunúť sériu niekam ďalej a s prižmúrením oka treba povedať, že ak by nedošlo k zmene prostredia, niekto by si možno ani nevšimol, že sa jedná o plnohodnotný nový titul.

Aby sme sa ale autorov zastali, pozrime sa podrobnejšie na niektoré novinky. Zabudnite na propagovanú jazdu na slonoch. Ak ste nevyrastali v cirkuse a nemáte k slonom nadštandardný vzťah, po jednom - dvoch útokoch na chrbte slona sa pravdepodobne vrátite k starému dobrému ostreľovaniu z diaľky, stealth likvidovaniu pomocou takedown animácií alebo jednoduchému vykoseniu všetkého živého rambo štýlom. O niečo viac budete zrejme používať možnosť akéhosi autopilota v autách, keď sa zapne funkcia nezávislého šoférovania a vy sa tak môžete naplno venovať záslužnej činnosti - rozdávaniu pravidelných prídavkov olova vojakom kráľovskej gardy. Takticky uvažujúci hráči privítajú možnosť používať časti ulovených zvierat ako návnady. Tie do cieľovej oblasti privolajú niektorú z veľkých šeliem Kyratu a o zábavu na bojisku je postarané. Ale pozor, podobné taktiky používajú aj noví nepriatelia, hunteri, ktorí navyše dokážu zmiznúť z vašich radarov. Rovnako dobre aplikovanou novinkou je aj možnosť privolať si do veľkých skrumáží spriatelených bojovníkov, ktorí sa navyše, podobne ako hlavná postava, dajú upgradovať.

Vylepšenia vo všeobecnosti fungujú na rovnakej báze ako naposledy, až na karmu, ktorá vám nedovolí beztrestne zabíjať civilistov. V hre existujú dva vývojové stromy postavy: cesta slona (liečenie, výroba odvarov, opravovanie atď.) a cesta tigra (presnejšie mierenie, takedowny...). Nemusíte sa báť, pri poctivom hraní nie je problém namaxovať takmer všetky vlastnosti. Vylepšovať sa dajú aj zbrane a bonbónikom je exteriérová i interiérová starostlivosť o rodinné sídlo Galeovcov.

Možno to bude pre niekoho prekvapením, ale Far Cry sa nespolieha iba na masívnu singleplayerovú kampaň. V ponuke ďalej nájdete napríklad coop výpomoc, ktorá najmä pri dobíjaní pevností ušetrí nejeden load. Veľmi solídne pôsobí i klasický multiplayer s niekoľkými módmi (variácie na bomb defusal, capture the flag a king of the hill). Zaujímavosťou je, že tam proti sebe stoja členovia Golden Path ozbrojení klasickými zbraňami s možnosťou využívať vozidlá a za získané peniaze upgradovať svoju výzbroj proti mystickým bojovníkom Rakshanom. Tí disponujú rôznymi superschopnosťami - dokážu sa zneviditeľniť či proti nepriateľovi poslať nasrdeného zástupcu zvieracej ríše.

Far Cry 4
Far Cry 4 Vo veľkých nadmorských výškach je váš život závislý od kyslíkového prístroja.
Vo veľkých nadmorských výškach je váš život závislý od kyslíkového prístroja.

Far Cry 4 Pagan Min je úchvatný záporák
Pagan Min je úchvatný záporák

Far Cry 4 Mortar je pri útokoch na opevnenia prvým bodom v zozname cieľov.
Mortar je pri útokoch na opevnenia prvým bodom v zozname cieľov.

Nami recenzovaná verzia (Playstation 4) ukázala silu novej generácie konzol v plnej kráse. Kyrat je do detailov spracovaný, nádherný a živý. Grafika patrí k absolútnej špičke, či už po stránke bohatosti geometrie, kvality textúr, alebo komplexností animačného modelu. AI občas zahapruje, veľké zvieratá sa sem-tam zaseknú o prekážku, no pri celkovej rozľahlosti (plošnej aj časovej) sa jedná o minoritné incidenty. Na PC sa síce hráči sťažujú na slabšiu optimalizáciu, no na druhej strane sa zrejme môžu tešiť na šikovných modderov, ktorí už teraz dobre vyzerajúce veľhory prepracujú do úplne iného grafického levelu. Modding, respektíve výroba custom máp prekvapivo neobišla ani konzoly a tak si priamo z menu môžete nalistovať zoznam najpodarenejších užívateľských výtvorov a rovno si ich vyskúšať. Kreatívnejší jedinci iste skúsia niečo pripraviť vo vlastnej réžii. Nedá nám tiež nespomenúť výborný český preklad, ktorý je tvrdý a vulgárny tam, kde to hra vyžaduje a naopak správne epický pri opise histórie Kyratu a jeho legiend.

Ubisoft stavil na istotu a Far Cry 4 pokračuje v stopách, ktoré po sebe zanechal posledný diel série. Stále je to fantastická hra, plná nádherných prostredí a nezabudnuteľných herných momentov, ale pocit déja vu, pri ktorom si budete hovoriť, že ste to už niekde videli, sa dostavuje častejšie, než by ste si želali. A jedna vec je istá. Pri Far Cry 5 to už určite znova nezafunguje.

napísal je2ry 24.11.2014
8.5
8.5