LITTLEBIGPLANET 3

LITTLEBIGPLANET 3

7.5

Nové nápady, nové chyby

Media Molecule dali zbohom svojmu dieťaťu, prvotine LittleBigPlanet. Stáli za prvými dvomi časťami série, vypomáhali na odbočkách s motokárami a pre handheldy. Teraz však hlavný vývoj odovzdali do rúk ďalším Britom, štúdiu Sumo Digital. Práve to stojí za pokračovaním hlavnej série a najnovším prírastkom do malej-veľkej rodiny roztomilých skákačiek – LittleBigPlanet 3. Noví ľudia znamenajú nové nápady, ktorými hra môže prekvapiť. Taktiež nový prístup. No keď sa pozriete na portfólio Sumo Digital, tak aj mierne obavy. Títo tvorcovia Fungujú už desaťročie, no väčšina ich kariéry bola založená na portovaní. Teraz sa museli popasovať s vývojom milovanej značky. A to od základov.

Podobne ako v predchádzajúcich dvoch inkarnáciách, aj teraz by ste si len ťažko mohli predstaviť lepší začiatok hry. Úvod každej časti LBP vás do hry vtiahol unikátnym spôsobom. Trojka, samozrejme, nie je výnimkou. Sledujete ideálny svet. Nie ušitý z bavlny, ale ten náš. Svet, kde sa ľudskej kreativite medze nekladú a vďaka nej okolo nás môžete vytvárať krajší život. LBP je o radosti z tvorenia, radosti zo života a radosti z hrania samotného. Ako deti sme vo všetkom vôkol nás videli zázraky a takúto radosť  zo sveta v nás chce hra opäť vyvolať. Chce prebudiť aj v dospelých to, čo v nich niekde hlboko drieme. A keď si k tomu pripočítate podmanivý hlas fenomenálneho britského komika Stephena Frya, ktorý vás príbehom hry sprevádza od úvodného intra, dojem je takmer dokonalý.

Hneď potom je to už len o tom, čo už dobre poznáte. Aj tak sa na to tešíte, aj tak sa od toho nebudete vedieť odtrhnúť. Pred vami sa objavuje vaša obľúbená štrikovaná postavička. Zatiaľ „holá“, no nepotrvá to dlho a Sackboya (alebo girl) si budete môcť prispôsobiť presne podľa svojich predstáv. Užívateľské rozhranie zostalo nezmenené. Ocitáte sa v hlavnom hube, kde pred vami stojí Dualshock a pomocou neho sa orientujete v hernom svete. Prepínate sa medzi planétami, ktoré reprezentujú jednotlivé časti hry – logické, hravé a kreatívne.

LittleBigPlanet 3
LittleBigPlanet 3 Prostredia sú krásne vymodelované v niekoľkých vrstvách.
Prostredia sú krásne vymodelované v niekoľkých vrstvách.

LittleBigPlanet 3 Humor hre nechýba.
Humor hre nechýba.

LittleBigPlanet 3 Občas treba aj pohnúť rozumom.
Občas treba aj pohnúť rozumom.

Dôraz je v prípade LBP3 opäť kladený na komunitu, no nikto by nemal opomenúť nosný príbeh hry. Ten vás vytrhne z prostredia známeho z predchádzajúcich hier a prenesie na nové miesta. Konkrétne na planétu Bunkum, novú lokalitu v univerze LBP, ktorá kedysi prekypovala kreativitou, no teraz potrebuje niekoho, kto jej navráti zašlú slávu. Teda aspoň tak vám to prezentuje Newton, nová postavička v sérii, ktorá je vytvorená zo žiarovky a svoj hlas jej prepožičal jedinečný Hugh Laurie (Dr. House). Newton má veľké ambície, no chýbajú mu schopnosti. A ako ste si už určite domysleli, nakoniec sa to celé strašne pokazí.

Newton vypustí troch hrozivých titanov, ktorí ovládnu jeho telo a pokúsia sa zničiť celú planétku Bunkum. A to je už, bohužiaľ, niečo, na čo Sackboy sám nestačí. A tu na scénu prichádza asi najväčšia inovácia Sumo Digital. Hlavnou postavou je síce vlnený panáčik, no v boji proti zlu nebude sám. Postupne musí oslobodiť troch strážcov planéty: „psíka“ menom Oddsock zo starej ponožky, operenca Swoopa a obra Toggla, ktorý sa však razom dokáže zmeniť na drobca. Každá z týchto postavičiek má vlastné schopnosti. Oddsock je rýchly a dokáže sa šplhať aj po kolmých stenách. Swoop môže po leveloch voľne lietať. Toggle vie meniť nie len veľkosť, ale aj svoju hmotnosť, čo mu pomáha pri prekonávaní prekážok.

Okrem hrateľného prológu sa hra skladá z troch ďalších kapitol. Každá predstavuje jedného titana ako hlavného bossa a jedného z hrdinov, ktorých treba oslobodiť, pričom väčšinu práce odmaká Sackboy a v záverečnej časti každej kapitoly sa k slovu dostane aj osobitý hrdina. Každá kapitola je venovaná unikátnemu regiónu na planétke, a teda je jedinečná svojim vzhľadom, postavami aj konceptom. A všade je to o tom istom - nájsť orby, oslobodiť hrdinu a popritom plniť nejaké tie vedľajšie úlohy, pričom čím viac schopností ste si v hre odomkli, tým viac vedľajších miest môžete navštíviť.

A tu už môžeme hovoriť o menších chybičkách. LBP séria nikdy nestavala na kampani, ale na komunite, ktorá prinášala nový obsah. Aj tak je škoda, že ten základ príbehu budete mať za sebou už za jeden večer. Ak budete zbierať čo najviac vecí a snažiť sa splniť aj vedľajšie úlohy, tak si k tomu pripočítajte ďalší večer. Celkovo je to však máličko. Navyše sa autori až príliš spoliehajú na komunitu aj v oblasti trojice nových hrdinov, ktorí v základe hry dostanú len obmedzený priestor a stále z nich cítite premárnený potenciál.

Ten vám môže vynahradiť kreatívna časť. Máte vlastný mesiac. Nie ten veľký na oblohe, ale maličký, ušitý presne vám na mieru. Pri ňom nájdete tutoriály, keby ste náhodou v nejakom aspekte hry tápali. A samozrejme, tu môžete tvoriť. Zobrať veci, ktoré ste vyzbierali po leveloch, vybrať si z veľkého množstva rôznych elementov a spojiť to do niečoho jedinečného. Alebo sa môžete poobzerať po množstve levelov, ktoré vytvorili členovia komunity. Samotná tvorba nie je náročná, no ak sa o ňu pokúšate po prvý raz, chvíľku vám potrvá, kým sa tu dokonale zorientujete. Potom je to už len o tom, nakoľko sa necháte obmedzovať vlastnou fantáziou.

Okrem planétky s „kampaňou“ a kreatívneho mesiaca tu nájdete aj ďalšie vyšívané vesmírne teleso – planétu s Popit rébusmi. V nich sa spája hravosť bežných levelov s jednoduchými možnosťami editora. Čelíte sérii prekážok, pričom po ceste sú roztrúsené aj objekty, ktoré by ste mali zbierať pre lepší výsledok. Bežný platforming však na to nestačí. Musíte siahnuť do svojho batôžka s predmetmi a upraviť niečo v úrovni tak, aby ste mohli postúpiť ďalej a čeliť ďalšej prekážke. Na začiatku stačí niekde pridať správnu plošinku, potom niekde ubrať, postupne však náročnosť úloh rastie.

LBP hry nikdy neboli určené na to aby ste pri nich sedeli sami. Vždy je to oveľa veselšie vo chvíľach, keď si posadíte niekoho vedľa seba na gauč a do rúk mu zveríte druhý ovládač s vlastnou postavičkou. Presne o tom istom je aj trojka. Vo dvojici sa to ťahá lepšie a najmä zábavnejšie. Dizajn jednotlivých levelov dokonca nabáda k tomu, aby ste ich hrali vo dvojici, nakoľko na niektoré miesta vás samých hra ani nepustí. Hrať však môžete aj s hráčmi online. Pri spustení každého levelu vám hra zahlási, že našla niekoho, kto tiež práve hrá tú istú úroveň. Stačí už len poslať žiadosť a čakať, či ju človek na druhej strane potvrdí.

LittleBigPlanet 3
LittleBigPlanet 3 Variabilita herného sveta vás vtiahne.
Variabilita herného sveta vás vtiahne.

LittleBigPlanet 3 Okrem hlavných úloh môžete plniť aj zaujímavé vedľajšie.
Okrem hlavných úloh môžete plniť aj zaujímavé vedľajšie.

LittleBigPlanet 3 Nové postavy sú zaujímavé, no nevyužité.
Nové postavy sú zaujímavé, no nevyužité.

Plynulo však prechádzame k problémom hry a bohužiaľ, rozhodne nie sú malé. Kým hrateľnosťou LBP3 stúpa do výšin, dole ju ťahá obrovská, priam vianočná nádielka bugov. Napríklad hra nie vždy dobre rozdýcha žiadosť o pripojenie k niekomu online a môže mierne zmrznúť. Ale to len občas. Ojedinele sa vám taktiež môžu poblázniť uložené pozície a hra vás pošle o pár levelov späť. Najhoršie však je, keď je vo vašich rukách Toggle, napríklad pri súboji so záverečným bossom. Kým je veľký, všetko je v poriadku. Akonáhle ho zmenšíte, postavička zmizne. Alebo sa jej model zmení na Sackboya, hoci schopnosti sú stále ako u Toggla. Oveľa horší je však prípad, keď je postava neviditeľná, to sa potom ťažko bojuje.

Graficky je LBP3 veľmi vydarenou hrou, ktorá stavia najmä na príjemné vizuálne spracovanie, do ktorého sa každý okamžite zamiluje. Veď sa len pozrite na obrázky okolo. PS4 verzia beží v plnom 1080p rozlíšení (PS3 na 720p), no horšie je to už so snímkovaním. To je väčšinu času stabilné, no má vo zvyku v najnevhodnejších chvíľach padať. Napríklad pri skokoch. A asi si viete domyslieť, čo sa s vami stane, keď uprostred výskoku hra laguje. Našťastie, podobné chyby sa zvukovej stránke vyhli. Soundtrack sa počúva veľmi dobre a ohľadne dabingu som už naznačil, že je skutočne vynikajúci.

Sumo Digital mohli z LittleBigPlanet 3 spraviť najlepšiu hru v celej sérii. Skutočne. Priniesli množstvo nápadov, tri zaujímavé nové postavy, kopu nových power-upov, no keď to celé skombinovali, niečo nezafungovalo. Hra stále zabaví, obzvlášť vo dvojici, no drží sa nad ňou opar premárnenej príležitosti väčšiny noviniek. A nepomáhajú tomu ani tie kvantá bugov, ktoré vám znepríjemňujú hranie. Stále ide o vecičku, ktorá prebudí dieťa v každom z nás a ponúka veľa možností. Stále je to dobrá kúpa,  napríklad aj pod stromček, no musíte počítať s tým, že tu a tam to v hre poriadne zaškrípe.

napísal matus_ace 19.12.2014
7.5
7.9