HER STORY

HER STORY

8.0

Jej atypicky podaný príbeh

Úvodné slová recenzie interaktívneho dobrodružstva Her Story budú možno trochu kruté, ale aspoň budeme všetci hneď vedieť, na čom vlastne sme. Tak po prvé, Her Story nie je hra v klasickom zmysle slova. Je to vlastne pozeranie krátkych videosekvencií. Pozerate videá, nachádzate nové, a to vyhľadávaním kľúčových pojmov, ktoré odhalíte v ukážkach už videných. A to je všetko. No dobre, tak teda je Her Story nesmierne zaujímavé a originálne dobrodružstvo.

Vyriecť finálny verdikt a označiť Her Story číselným hodnotením je krutá rana na solar a kopačka do miest, kde sa to mužskej populácii nerobí. Pretože to nejde tak ľahko. Napíšete, že je to skvelá zábava (čo pre Her Story jednoznačne platí) a polovica herných „odborníkov" vás roznesie na virtuálnych kopytách v diskusii, pretože to nie je hra. A nestrieľa sa tam a nie je tam Geralt. Alebo čosi podobné. Budú mať pravdu, pretože to skutočne nie je hra v pravom zmysle slova. Zvozíte tento interaktívny počin za minimum herných prvkov (pretože tu fakt myš a klávesnicu neroztrieskate) a druhá polovica hráčov vám vynadá do ignorantov, ktorí vedia len strieľať a rozdávať virtuálny genofond Geralta kade-tade. Tak ako? Jednoduché - rozhodnite sa sami, berte alebo nechajte tak už hneď teraz.

Her Story stojí predovšetkým na príbehu a aby zostal vesmír ako ho poznáme zachovaný, bolo by neradno nielen prekrížiť naše lúče, ale zároveň aj napísať viac, než je nutné. Potom sa ale dosť ťažko hodnotí a ukazuje, prečo teda Her Story za tých pár drobných stojí - musíte nám veriť. Hneď po spustení hry vás jediná možnosť v menu hry posadí za počítač. Nie za hocijaký, rýchlosť procesoru sa v roku 1994 dala počítať v desiatkach Hertzov. V „options" si ponechajte zapnutú imitáciu obrazu starých CRT monitorov a do toho raz za čas započujete rachotenie harddisku. Ak si tieto časy pamätáte, istotne ich oceníte a atmosféra začne hustnúť nie po pár minútach, ale behom pár sekúnd, ako šibnutím čarovného prútika.

Her Story
Her Story Počujete len Hannah, ale napriek tomu s vyšetrovateľom komunikuje a vy si domýšľate, o čom sa asi rozprávajú.
Počujete len Hannah, ale napriek tomu s vyšetrovateľom komunikuje a vy si domýšľate, o čom sa asi rozprávajú.

Her Story Pri odhaľovaní intímnych tajomstiev začne hustnúť atmosféra.
Pri odhaľovaní intímnych tajomstiev začne hustnúť atmosféra.

Her Story Prejavy emócii zvládla Viva Seifert na výbornú
Prejavy emócii zvládla Viva Seifert na výbornú

V kancelárii policajnej stanice sa dostanete k prípadu, ktorého vyšetrovanie vôbec neleží na vašich pleciach. Tajomný detektív SB vám ho len ukáže. No môžete sa do kauzy ponoriť naplno a mozaiku zloženú z drobných dielikov v podobe 271 videí trvajúcich od zopár sekúnd do dvoch minút (nerátajúc jedno príjemné intermezzo) si zložíte sami. Od počítačovej obrazovky sa nepostavíte, inteface vychádzajúci zo starých Windwsov (nie XP, ani 95, ale poctivé 3.11) vám dá len niekoľko možností, kam kliknúť. Okrem read.me súborov, ktoré aspoň na úvod niečo vysvetlia, nájdete v systéme napríklad logickú hru Reversi. Základ ale tvorí databáza videí nahraných na ručnej videokamere.

Na ukážkach je zachytená žena, ktorá sa zúčastnila siedmich výsluchov: od zmiznutia manžela Simona, po nájdenie jeho tela, potvrdenia vraždy, sledovania motívov, jeho minulosti, až po vyvrcholenie vyšetrovania. Viac nepotrebujete vedieť. Herecký výkon hlavnej protagonistky Vivy Seifert je obdivuhodný. V komornej dráme dokázala ukázať hneď niekoľko hereckých postojov, vdýchla hrdinke skutočný život a bez väčších problémov sa pohráva s vašimi sympatiami presne tak, ako to práve ona chce. V jednej chvíli snímanú postavu takmer nenávidíte, najradšej by ste ju poslali do horúcich pekiel. Strih. Spustíte ďalšie video a už by ste jej dokázali všetko odpustiť, držíte jej palce a máte nahlodané svedomie. Verte, pohltenie vďaka tomuto hereckému výkonu funguje na výbornú.

Základný kameň hrateľnosti je prostý: aby ste si video mohli pozrieť, musíte ho najprv nájsť v databáze ručným zadaním kľúčového výrazu. V príkazovom okne máte na začiatku zadaný výraz „murder“ a na čo prídete, ktoré videá nájdete ako prvé, ktoré si pozriete skôr než iné, záleží len na vašom snorení. Postupné odmotávanie zápletky a jednotlivých súvislostí je odlišné pre každého hráča. Nielenže môžete prísť k rovnakému záveru odlišnými cestami, ale výsledok si nemusíte vyložiť rovnako, nakoľko každý mohol vidieť čosi iné, v inom poradí a vo finálnom verdikte pôsobia scény odlišne. Aby toho nebolo málo, v tom istom momente sa pod vybraným výrazom môže zobraziť len 5 videí (zvaľme to na technickú nedokonalosť vtedajšieho hardvéru), hoci v databáze ich môže byť mnohonásobne viac, nepreklikáte sa k nim. Musíte sa k nim dostať inak, cez iné slová - nápovedu nájdete v ďalších ukážkach.

Her Story má špecifický štýl budovania atmosféry. Úvod prekvapí minimalistickou hrateľnosťou, neveríte, že sa z toho môže vykľuť niečo zaujímavé. Lenže ono to postupne príde, začnete si na papier čmárať najprv už odhalené slovíčka, neskôr možno dôjde aj na stranu počmáranú pavučinou postáv a ich vzťahov. Časom hlavná protagonistka odhalí (v jemných náznakoch) svoje tajomstvá a – extrémne dôležitý fakt – monológy sú perfektné, nepočujete otázky, len odpovede. Scenár je napísaný presne tak, aby sa zbytočne neplytvalo slovami, prezentujú sa maximálne prirodzeným spôsobom, nejde len o zhluk rozťahaných, odrapkaných súvetí. A dabing si zaslúži palec smerom nahor. Isteže, je tu len jedna hlavná postava a jej monológy so skromnejším rozsahom. Avšak Sam Barlow, ktorého dieťaťom tento projekt je, dokázal dobre známu pravdu. Aj komorná dráma má šancu pohltiť - pri správne načasovanom gradovaní deja a jeho prirodzenom prerozprávaní.

Spracovanie a jeho kvalitu vidíte na okolo rozhádzaných obrázkoch. Rozlíšením nastaveným na HD nič nezískate, obraz odporúčame ponechať decentne zrnitý cez CRT filter. Her Story nepotrebuje pompéznu grafiku. Postava sedí za stolom a rozpráva, gestikuluje, mení svoje správanie (a hlasovú intonáciu), do čoho vám na nervy brnká nevtieravá hudba. Herný interface svojou jednoduchosťou neruší, veď vlastne pomaly ani nie je kam kliknúť. Obtiažnosť hodnotiť nebudeme, je na každom z vás, ako sa k príbehu postavíte, no znalosti angličtiny odporúčame mať na vyššej úrovni, než dovolenkovej „vanbírplíz".

Chybičky krásy? Odhliadnuc od toho, že Her Story je skôr pozeranie krátkych videí než hra, nám prekážalo, že sa ukážka napríklad nedá zapauzovať. Vypnúť ju skôr, posúvať, to áno. Ale natvrdo zastaviť, aby sme myšou nemuseli držať ukazovateľ stopáže, už nie. Odozva písaných výrazov je pomalšia, než sme dnes zvyknutí, no ako simulátor trieskania do klávesov na starších klávesniciach to berieme. Dobre, už je to varenie z vody a zápory si cucáme z prsta.

Her Story
Her Story Her Story je detektívka a budete si všímať aj to, čo postava pije.
Her Story je detektívka a budete si všímať aj to, čo postava pije.

Her Story Veta, ktorú neprijme každý chlap s úsmevom na tvári.
Veta, ktorú neprijme každý chlap s úsmevom na tvári.

Her Story Detektor lži. Niektoré videá majú len niekoľko sekúnd a jednoduché odpovede  - áno alebo nie.
Detektor lži. Niektoré videá majú len niekoľko sekúnd a jednoduché odpovede - áno alebo nie.

Her Story je interaktívny projekt, ktorý si buď užijete, alebo si nad nim znechutene odpľujete. Ak ste pripravení na to, že hrať tu takmer nie je čo a len sledujete videá, premýšľate nad významom slov a hlavne si domýšľate, čo sa vlastne deje, potom je tá osmička tam hore oprávnená. Za tých pár Eur to berte, veď za lístok do kina alebo piatkový relax po práci/škole dáte vonku určite viac. Ak vám originálny štýl nevonia, môžete pokojne nadávať, zúriť, v diskusii si klopkať na čelo. A odčítať si od hodnotenia ľubovoľný počet bodov medzi sedmičkou a osmičkou. Ale to je všetko, čo môžete spraviť. Her Story je totiž vynikajúci zážitok, ktorý vám z hlavy len tak nevyprchá. Po dokončení hry sa do nej pustíte znovu, aby ste pozorne sledovali monológy, hľadali prehliadnuté a jednoducho to skúsili úplne inak. Bravo, takto si predstavujeme nezávislé hry!

napísal kordi 13.7.2015
Her Story - Trailer
| HER STORY - TRAILER