UNCHARTED: THE NATHAN DRAKE COLLECTION

UNCHARTED: THE NATHAN DRAKE COLLECTION

9.0

Nekompromisná akcia v ultimátnom prevedení

Kto by pred pár rokmi povedal, že tvorcovia nezabudnuteľného Crasha Bandicoota vytvoria akciou nabitú adventúru, ktorá si získa milióny hráčov po celom svete? Štúdio Naughty Dog sa pri prechode na novú konzolu od Sony – PlayStation 3, rozhodlo zmeniť žáner a vyskúšať si niečo nové. Po dlhom premýšľaní, analýzach a neúspešných pokusoch prišli tvorcovia von s prvou ukážkou ich akčnej adventúry s názvom Uncharted. Ponúknuť mala pútavý príbeh, kvalitné postavy, chytľavú hrateľnosť a v neposlednom rade pôsobivé grafické spracovanie. Uncharted: Drake's Fortune nakoniec priniesla to, čo autori sľúbili a z novej značky sa behom večera stal veľký hit, ktorý si vyslovene pýtal pokračovanie.

Naughty Dog sa po vydarenej jednotke pustili do vývoja druhého dielu s ešte väčším nadšením. Uncharted 2: Among Thieves je v porovnaní s prvou hrou série úplne niekde inde. Už aj tak vysoko nastavenú latku dokázali autori posunúť ešte o niekoľko úrovní vyššie. Rovnako zábavnú hrateľnosť obohatili o ešte kvalitnejší príbeh, pričom celé to pekne zabalili do nádhernej grafiky, ktorej by sme v čase vydania hľadali konkurenciu na konzolách len ťažko. Tretí diel bol teda len otázkou času, jednoducho sa čakal a oznámenie nikoho veľmi neprekvapilo. V Naughty Dog si však očividne nestanovujú hranice a s Uncharted 3: Drake's Deception dokázali opäť to, čo s predchádzajúcimi hrami, no v ešte lepšej kvalite. Filmový nádych bol pre sériu špecifický už od prvého dielu, ale v tretej časti sme dostali maximálnu akčnú jazdu preplnenú dychberúcimi sekvenciami.

Ako každý poriadny dobrodruh, aj Nathan Drake si vždy so sebou nosí konskú dávku šťastia, z ktorej čerpá takmer bez prestávky. Nebezpečné skoky, padajúce budovy, poškodený padák, padajúce lietadlo, potápajúca sa loď či nekonečné prostredie rozpálenej púšte – Nathan Drake vyjde z každej situácie maximálne s malými škrabancami a nepriateľom ukazuje s úsmevom prostredník.

Uncharted: The Nathan Drake Collection
Uncharted: The Nathan Drake Collection Obedná siesta na lodi.
Obedná siesta na lodi.

Uncharted: The Nathan Drake Collection Nočný Londýn teraz vyzerá ešte lepšie.
Nočný Londýn teraz vyzerá ešte lepšie.

Uncharted: The Nathan Drake Collection Medzi jednotlivými dielmi môžete prepínať aj bez vypnutia hry.
Medzi jednotlivými dielmi môžete prepínať aj bez vypnutia hry.

Štvrtý diel je na obzore, za úspešnou sériou sa sťahuje opona a autori chcú skrátiť čakanie hráčov kolekciou zloženou z pôvodných troch dielov pre PlayStation 3. O tom, že kolekcia Uncharted hier dorazí na PlayStation 4, sa špekulovalo tak dlho, až si ju Sony predčasne odhalilo samo cez PlayStation Store. Naughty Dog teda už nemali na čo čakať a prišli s oficiálnym odhalením hry Uncharted: The Nathan Drake Collection pre PlayStation 4. Súčasťou kolekcie sú teda všetky tri hry, ktoré pôvodne vyšli pre PlayStation 3. Autori síce zvažovali, že na disk pridajú aj Uncharted: Golden Abyss z PS Vita, no kedže nechceli narušiť dejovú líniu trilógie, nakoniec od toho upustili.

Vďaka kolekcii sa síce v názve nenachádza neslávne známe slovo „remaster“, no všetky tri hry, samozrejme, prešli rukami grafických chirurgov. Pôvodní vývojári zo štúdia Naughty Dog sú už dlhší čas maximálne vyťažení prácou na Uncharted 4: A Thief's End, a tak premenu museli zveriť do rúk iného štúdia - Bluepoint Games. Výsledok je presvedčivý a zamyslíte sa nad tým, či ten Uncharted vyzeral tak dobre už na PlayStation 3 alebo si s tou kolekciou dali autori naozaj toľko práce.

Uncharted vyzeral už na PlayStation 3 skvele, no po bližšom skúmaní jednotlivých dielov musím skonštatovať, že v Bluepoint Games urobili výborný kus práce. Najväčšie zmeny, pochopiteľne, nastali v prvej časti, no väčšie či menšie vylepšenia obsahuje aj druhý a tretí diel. Uncharted: The Nathan Drake Collection beží na PlayStation 4 v plnom 1080p rozlíšení pri 60 fps. Už len táto zmena hre veľmi prospieva, no v konečnom zúčtovaní je to len zlomok toho, čo vývojári zlepšili.

videorecenzia

Výraznou zmenou prešli všetky textúry, ktoré sú teraz vo vysokom rozlíšení. Postavy majú viac detailov v tvári či na rukách, pribudli im realistickejšie vlasy a celková kvalita ich modelov stúpla. Tvorcovia ich vyhladili ich a pridali viac polygónov. Toto sa však netýka len postáv, ale aj celého herného sveta. Pri priamom porovnaní je možné vidieť, ako predmety nabrali prirodzenejší tvar a dostali viac záhybov i nerovností. Veľkou premenou si prešlo nasvietenie, ktoré je teraz kvalitnejšie a tiene nielenže nabrali na rozlíšení, no taktiež pribudli na tých miestach, kde pôvodne vôbec neboli. Vo filmových sekvenciách si podobných zmien môžete všimnúť ešte viac. Áno, na hrách je aj napriek veľkej snahe vývojárov vidieť zub času, no je potrebné brať do úvahy fakt, že nejde o remake, ale iba o remaster. Z tohto pohľadu patrí Uncharted kolekcia medzi tie najlepšie, aké sme tu mali.

Mierna zmena nastala v ovládaní. Vývojári sa totiž rozhodli celkom upustiť od využitia gyroskopu v ovládači. V Uncharted ste pôvodne pomocou gyroskopu mierili pri hode granátom a jeho nakláňaním zase vyvažovali rovnováhu, ak Nathan kráčal napríklad po úzkych doskách. Čo sa týka rovnováhy, tak tu ju už neriešite vôbec a vzdialenosť pri hádzaní granátom nastavujete pravou páčkou.

Bluepoint Games obohatili všetky tri hry o nové režimy a možnosti nastavenia. Novinkou sú dve herné obtiažnosti - najjednoduchšia a najťažšia. Prvá spomínaná - prieskumník, je vytvorená pre úplných nováčikov v hrách a tá druhá druhá - brutálna, je určená len pre tých najskúsenejších hráčov. Pre speedrunerov pribudol voľný režim, v ktorom vám v pravom hornom rohu beží čas. Len je teda škoda, že v kombinácii s ním nemysleli tvorcovia na rebríček najlepších časov pre celú hru či jednotlivé kapitoly. No a keď už sme pri štatistikách, tak predsa len nejaké pribudli. Hra totiž neustále sleduje počet zabití a sem-tam vám v ľavom rohu vyskočí informácia o tom, koľko nepriateľov ste v porovnaní s vašimi priateľmi zabili napríklad potichu či výbuchom granátu. Nakoniec nechýba ani fotorežim, ktorý obsahuje všetky štandardné funkcie. V niektorých momentoch je ale zablokovaný.

Uncharted: The Nathan Drake Collection
Uncharted: The Nathan Drake Collection Lepšie nasvietenie prospelo aj džungli.
Lepšie nasvietenie prospelo aj džungli.

Uncharted: The Nathan Drake Collection Dokážete hrou prejsť najrýchlejšie práve vy?
Dokážete hrou prejsť najrýchlejšie práve vy?

Uncharted: The Nathan Drake Collection S fotorežimom môžete opäť vytvárať podobne pôsobivé obrázky.
S fotorežimom môžete opäť vytvárať podobne pôsobivé obrázky.

V rámci nových možností si ľubovolne môžete nastaviť blur. Zapnúť sa dá buď na objekty, objekty a kameru, alebo ho tiež môžete úplne vypnúť. Nadšenci kvalitného ozvučenia určite ocenia možnosť rozsiahlejšieho nastavenia reproduktorov, ktorú sme tu mali už v The Last of Us Remastered. Môžete si tu nastaviť presný uhol rozloženia vašej audio zostavy, no taktiež to, či zo stredného reproduktoru má ísť iba reč postáv alebo aj zvukové efekty. Veľkým plusom pre hráčov v Českej republike a na Slovensku je česká lokalizácia formou titulkov. Pôvodne totiž vyšiel s českými titulkami len tretí diel, a tak sa dlho špekulovalo o tom, či sa aspoň ten dostane na PS4 v češtine. Sony nás ale príjemne prekvapili a české titulky obsahujú všetky tri hry, vďaka čomu si celú kolekciu môže užiť naplno naozaj každý.

Čo však v kolekcii chýba, tak to je multiplayer. Ten nie je prítomný ani v jednej časti, čím autori jasne dávajú najavo, že Uncharted: The Nathan Drake Collection je určená hlavne pre tých, ktorí nemali PlayStation 3 a s touto sériou sa stretávajú po prvýkrát. Predsa len, ak plánujete kúpiť Uncharted 4: A Thief's End, bolo by fajn, aby ste sa v príbehu vedeli orientovať.

Ak ste nehrali Uncharted na PS3 a teraz máte doma PS4, Uncharted: The Nathan Drake Collection si zaslúži vašu pozornosť. Všetky tri diely patria k špičke akčných adventúr a táto kolekcia vám ich ponúka na jednom disku. To je snáď dostatočný dôvod na kúpu.

napísal play3man 5.10.2015
9.0
8.7