DRIVECLUB BIKES

DRIVECLUB BIKES

8.5

Šialené preteky teraz na dvoch kolesách

Už je to viac ako rok, čo sa DriveClub, ktorý mal na PlayStation 4 konečne zaplniť medzeru v žánri pretekárskych hier, dostal na pulty obchodov. Hra síce mala vyjsť hneď pri premiére PS4, no autori sa nakoniec rozhodli odložiť ju a vyčleniť si tak o niečo viac času na jej dokončenie. Tento čas však z niekoľkých týždňov predĺžili až na takmer jeden celý rok, vďaka čomu bol deň, keď sa mal DriveClub konečne objaviť v obchodoch, o to viac očakávaným. Rovnako ako pre hráčov, tak aj pre vývojárov sa však nezačal vôbec podľa predstáv. Hra, ktorá je veľmi previazaná so sociálnymi funkciami, sa razom ocitla offline, kedže servery nezvládali nápor hráčov. Nanešťastie nešlo len o nejakú drobnú chybu a tvorcom trvalo niekoľko mesiacov, kým problém úplne odstránili a všetky sociálne funkcie začali fungovať na sto percent.

Popri zvyšovaní kapacity serverov však vývojári stíhali pridávať aj nové funkcie spolu s obsahom – napríklad nové autá, trate, veľmi očakávané dynamické počasie a taktiež fotorežim či replay. Po stránke obsahu tak bolo o DriveClub vždy veľmi dobre postarané. Aby toho ale nebolo málo, autori v tichosti pracovali na ešte väčšom prídavku, ktorý mal pre hru znamenať zásadnú zmenu. Ako nám odhalila Sony konferencie na Paris Games Week minulý týždeň, ide o DriveClub Bikes - expanziu a zároveň samostatnú hru, ktorá rozširuje tradičné štvorkolesové preteky o výkonné dvojkolesové stroje.

DriveClub Bikes
DriveClub Bikes Pohľad z helmy vystreľuje pocit z rýchlosti ešte vyššie.
Pohľad z helmy vystreľuje pocit z rýchlosti ešte vyššie.

DriveClub Bikes Oslepujúce slnko v spojení s dažďom je veľmi zradná kombinácia.
Oslepujúce slnko v spojení s dažďom je veľmi zradná kombinácia.

DriveClub Bikes Preteky v noci sú zvlášť obtiažne.
Preteky v noci sú zvlášť obtiažne.

Poslať na trať vozidlo, ktoré má o dve kolesá menej ako štandardné auto, nie je pre vývojárov také jednoduché, ako to môže znieť. A to aj napriek tomu, že motorky nemenia vizuál a ani princípy hry, iba dopĺňajú existujúci obsah o poriadnu dávku novej zábavy. Autori však museli prísť hlavne s novým jazdným modelom, animáciami a inými detailmi, ktoré robia z motoriek plnohodnotnú súčasť hry. DriveClub Bikes je navyše k dispozícii ako expanzia pre pôvodný titul, no taktiež aj ako samostatná hra pre nováčikov. Tí, čo vlastnia DriveClub, však zaplatia za toto rozšírenie o 5 € menej – samostatná hra stojí 20€, rozšírenie len 15€.

DriveClub Bikes tak ponúka po stránke funkcií všetko čo pôvodná hra. Súčasťou je plnohodnotná kampaň s viac ako štyrmi desiatkami súťaží, v ktorých môžete získať celkovo 162 hviezd. Sily si môžete zmerať s ostatnými hráčmi vo výzvach, ktoré sa objavujú priamo na trati. Musíte napríklad prekonať priemernú rýchlosť vašich priateľov v určitých úsekoch na trati. Klasické drifty vystriedali dve nové výzvy – jazda na zadnom a prednom kolese. Samozrejmosťou sú eventy, ktoré si môžete vytvárať podľa vašich preferencií. Vybrať si môžete ktorýkoľvek režim, dennú dobu či počasie na trati. Ak však preferujete sociálne prvky a cudzí vám nie je ani multiplayer, rovnako ako v DriveClube, tak aj tu si môžete vytvárať vlastné kluby, prípadne sa pripájať už do existujúcich. Pôvodní hráči ale, pochopiteľne, nemusia začínať odznova a pokojne môžu pokračovať vo zvyšovaní svojho existujúceho levelu. V balení nájdete okrem vyššie spomínaných funkcií aj dvanásť motoriek od známych značiek, ako Yamaha, Ducati, Kawasaki, Honda alebo BMW. Je však škoda, že súčasťou nie sú aj nové trate.

Grafickú stránku hry je, myslím, zbytočné priveľmi rozoberať. Ak ste už DriveClub hrali alebo ste z neho aspoň videli nejaké videá, tak viete, že z tohto pohľadu je na tom hra jednoducho výborne. Prvky, ako detailné scenérie, prepracované prostredia, dynamické oblaky či dážď, stoja za skutočne skvelým vizuálnym zážitkom. Pocit z rýchlosti je tu navyše skvelý, no a ak vystúpite z „obrnených“ automobilov a sadnete si na krehký motocykel, celkový zážitok z jazdy je razom omnoho väčší. Jazdný model je, pochopiteľne, dosť odlišný v porovnaní s tým pri autách, no vôbec nie je jednoduchý, práve naopak. Do zákrut musíte ísť s oveľa väčším citom v prstoch na plyne a brzde, prípadne aj na ručnej brzde. Kedy dupnete na brzdu, plyn a ako prejdete cez apex nebolo v DriveClube nikdy také dôležité ako teraz.

K pretekom na motorkách neodmysliteľne patria aj pády, ktoré sú spravidla vážne a minimálne na pohľad dosť nepríjemné. Tu však nič také na obrazovke neuvidíte. Rovnako nečakajte ani model poškodenia. Jazdci sú na motorkách ako keby prilepení. Síce veľmi pekne kopírujú pohyby pri nakláňaní v zákrutách, zrýchľovaní alebo brzdení, no z motorky nikdy nevypadnú. Pri rýchlych nárazoch do zvodidiel vás teda nečaká pád, ale resetovanie na trati s plynulým prechodom v podobe DriveClub loga. Či toto považujete za mínus alebo nie, je na každom z vás, no mne to neprekážalo. Autori sa tak rozhodli možno aj preto, aby udržali nízky rating hry 3 +. Každopádne spomínané resetovanie na trati nie je očividne doriešené. V niektorých úsekoch totiž môžete vraziť s motorkou do steny vo vysokej rýchlosti a pokračujete ďalej. V iných stačí, že sa len kolesom trochu dotknete zvodidiel a hra vás vracia späť na trať, strácate cenné sekundy a v horších prípadoch aj dobrú pozíciu.

Pri hraní si môžete prepínať medzi piatimi pohľadmi – z motorky, za ochranným sklom, z helmy a posledné dva sú za motorkou. Zo všetkých piatich bol pre mňa pohľad z helmy tým najprijateľnejším a zároveň najobtiažnejším na ovládanie - vysoká rýchlosť, náhle pohyby, motorky vašich súperov a nakoniec obmedzený výhľad na trať. Ak však okruh dokonale poznáte a hranie z tohto pohľadu vám nerobí problém, jazdu si užijete o to viac. A to už vôbec nehovorím o dynamickom počasí či oblakoch. Prírodné javy, tma, oslepujúce lúče slnka i výdatný dážď, sú vaším najväčším nepriateľom na trati, no zároveň posúvajú celkovú atmosféru z pretekov o level vyššie.

DriveClub Bikes
DriveClub Bikes Niektoré scenérie vyrážajú dych.
Niektoré scenérie vyrážajú dych.

DriveClub Bikes Teraz body nezískavate za drifty, ale jazdu na zadnom či prednom kolese.
Teraz body nezískavate za drifty, ale jazdu na zadnom či prednom kolese.

DriveClub Bikes Až poriadne upršané počasie otestuje vaše schopnosti.
Až poriadne upršané počasie otestuje vaše schopnosti.

DriveClub sa po vydaní v minulom roku stretol s kritikou umelej inteligencie jazdcov. Mne síce nejako veľmi neprekážala ani tá pôvodná, no na žiadosť hráčov sa na AI autori rozhodli zapracovať. Keď sa po prvých pretekoch skamarátite s jazdným modelom, s umelou inteligenciou budete súperiť doslova o tisíciny sekundy a o zábavu máte postarané. S nedostatkami, ako vytláčanie z ideálnej trasy či blokovanie, som sa tu nestretol, čo je ale pochopiteľné, kedže s malou motorkou ani veľmi zavadzať nemôžete. A ak s pretekárskymi hrami nemáte veľké skúsenosti, Evolution Studios už čoskoro do hry pridá brzdového asistenta, takže si hru môžu užiť aj menej zdatní hráči.

DriveClub Bikes je rozhodne príjemným doplnkom k pôvodnej hre. Preteky sú na vysokej úrovni a pocit z jazdy je jednoducho výborný. Dvanásť motoriek, plnohodnotná kariéra a pôvodné funkcie rozhodne potešia, pričom priaznivá cena robí z tohto rozšírenia výhodnú kúpu. Je však škoda, že autori nepridali aj zopár nových tratí.

napísal play3man 2.11.2015
8.5
i.t