REDOUT

REDOUT

8.0

Extrémna rýchlosť v šialených pretekoch

Ako dlho je odvtedy, čo sme si mohli sadnúť do poriadne nadupaných lietajúcich strojov, ktoré sa po trati preháňajú rýchlosťami, čo sa blížia k rýchlosti zvuku? S výnimkou titulu Fast Racing Neo je to už poriadne dávno a nového Wipeoutu sa pravdepodobne už nikdy nedočkáme, pretože štúdio stojace za touto sériou je už minulosťou. Sony sa so značkou rozlúčilo a nič momentálne nenasvedčuje tomu, že by sa blížil jej návrat. Aj keď v ére virtuálnej reality to je presne ten typ hier, ktorý by mohol predávať hardvér vo veľkom. Minimálne na začiatku ako lacná vábnička na dravých zákazníkov s peňaženkou v ruke. Každopádne podobný pocit ako Wipeout nám chce pripomenúť partia zo štúdia 34BigThings, ktorá len prednedávnom prišla s novou hrou s názvom Redout. Tvorcovia sa netaja tým, že ich hra je poctou klasikám, ako F-Zero, Rollcage a už spomínaný Wipeout.

Zároveň je taktiež hra vytvorená pre zariadenia virtuálnej reality, čiže kompatibilita s HTC Vive alebo Oculus Rift je tu zaručená. Bohužiaľ, v recenzii sa nemôžem venovať tejto funkcii hry, kedže žiadnu súčasnú VR nevlastním. A aby som bol celkom úprimný, som možno aj rád, pretože pri takej šialenej hre to chce skutočne silný žalúdok stráviť s okuliarmi na hlave čo i len pár minút, nie to ešte hrať v tomto režime niekoľko hodín a nebodaj aj celú hru prejsť. Týmto, pochopiteľne, nechcem VR režim zhadzovať bez vyskúšania, ale ide čisto o môj pocit a skúsenosť z iných hier, ktoré som vo VR režime hral. Väčšina z nich bola síce dobrá, no všelijaké vývrtky pri extrémnych rýchlostiach si žiadajú buď človeka, ktorý si na kolotočoch zažil svoje, alebo poriadny tréning (aj) v iných hrách.

Redout
Redout Základom je zvládnuť aj ostré zákruty pri vysokých rýchlostiach.
Základom je zvládnuť aj ostré zákruty pri vysokých rýchlostiach.

Redout Na fotkách je blur až priveľmi silný, v pohybe je však úplne v poriadku.
Na fotkách je blur až priveľmi silný, v pohybe je však úplne v poriadku.

Redout Kariéra nie je len o pretekoch o prvé miesto.
Kariéra nie je len o pretekoch o prvé miesto.

Po spustení pôsobí Redout vskutku lacným dojmom. Nie som si úplne istý, čím to je, ale asi to bude jednoduchosťou, respektíve fádnym menu. Na úvod si môžete zvoliť niektorý z režimov, ktoré hra ponúka. Medzi ne patrí rýchla hra, kde si iba vyberiete z veľkého množstva dostupných typov pretekov. K nim sa ale vrátim neskôr. Ďalej je k dispozícii online režim, kde sa môžete spojiť s kamarátmi, aby ste si zmerali sily priamo na trati. Naraz sa do jedného preteku môže pripojiť až dvanásť hráčov, čo je v skutočnosti ešte šialenejšie, ako to znie. Nakoniec je tu, pochopiteľne, aj kariéra, ktorá je ťažiskom celej hry. V nej si budujete svoj profil, vašu zbierku lodí a, samozrejme, level, ktorý sa odráža od počtu získaných skúseností.

Úvod hry je úplne štandardný. Prvú loď dostávate zadarmo, pričom si sami môžete vybrať, ktorá bude pre vás „tá víťazná". Ďalej vám netreba nič nastavovať a môžete sa rovno pustiť do pretekov. Tie sú rozdelené do samostatných eventov, ktorých je skutočne hojne - viac ako sedemdesiat. Bohužiaľ, tak dobre na tom nie je počet tratí, ktorých je síce 20, no rozostavené sú v štyroch lokalitách. Podľa autorov je miesto, kde sa hra odohráva, naša modrá planéta, no v post-apokalyptickej ére.

Na druhej strane je grafické spracovanie celej hry, nielen tratí, skutočne na dobrej úrovni, pričom ak sa preháňate šialenými zákrutami a vývrtkami pri rýchlosti 900 km/h na stabilných 60 fps+, o zážitok máte skutočne postarané. Pocit z rýchlosti je v hre zvládnutý výborne. Už v prvých sekundách strávených na trati budete mať dojem, že prvý do cieľa neprídete, nech sa snažíte akokoľvek. Celé je to ale o zvyku a možno by som to prirovnal k situácii, keď sadnete po dlhej dobe do auta a idete rovno mimo mesta 90 km/h.Spočiatku sa vám to zdá rýchlo, no keď zrazu prídete do mesta a musíte ísť 50 km/h, máte pocit, ako keby ste išli krokom. Autorom sa ich zámer vytvoriť čo možno najlepší pocit rýchlosti jednoducho podaril na výbornú.

Režim kariéry je postavený na triedach, respektíve skúsenostiach a výške vášho levelu. Do troch rôznych kategórií sú rozdelené aj preteky - eventy a s tým sa zhodujú kategórie lodí, pričom do každého preteku môžete ísť iba s loďou zodpovedajúcej triedy. Teda ak už teraz kalkulujete, že by skúsili zabojovať o zlaté medaily v pretekoch druhej úrovne s loďou tretej úrovne, môžete na také niečo zabudnúť.

Za každý dokončený pretek získavate stanovený počet skúsenostných bodov a peniaze, za ktoré si môžete kupovať vylepšenia pre konkrétny stroj, lode ako také a powerupy. Cena lodí sa mení na základe ich úrovne, pričom hodnota powerupov je stále rovnaká. Na pretek môžete využiť dva, no sú aj také eventy, kde je využívanie podpory zakázané. No ak sa vám nejaký event zdá príliš náročný, môžete kúpiť inú loď alebo tú aktuálnu skúsite upraviť. Zdokonaľovať sa dajú všetky jej prvky - od zrýchlenia, cez rýchlosť, stabilitu na trati, až po odolnosť voči nárazom a poškodeniu.

Hlavne povzbudzujúce doplnky sú veľmi dobrým pomocníkom, ktorý vás vie z posledného miesta dostať až na prvé. Svojim protivníkom, ak sú v blízkosti, môžete odčerpávať energiu pre zrýchlenie. Každá loď má totiž k dispozícii turbo, ktoré pre spustenie potrebuje energiu. Tá sa regeneruje sama, no ak ju rýchlo doplníte pomocou vašich súperov, máte eso v rukáve. Zároveň si ale treba dávať pozor na poškodenie lode. Pri veľkých rýchlostiach je veľká šanca, že sa o mantinely budete obtierať oveľa častejšie a svoju loď môžete úplne zničiť. Na trati sa síce obnovíte prakticky okamžite, no pri takýchto rýchlostiach je aj desatina sekundy príliš veľa času. To zistíte po chvíle hrania, pretože často o získaní určitého miesta rozhodujú stotiny sekundy. Loď sa, našťastie, vie opraviť aj sama, no nejaký čas s ňou nemôžete naraziť. Ak to však s vaším udržaním na trati nie je veľmi ružové, môžete využiť powerup, s ktorým si loď rýchlejšie a priamo za jazdy opravujete sami.

Čo sa týka eventov, sú rôznorodé, no nie natoľko, aby sa pri ich počte nedostavil stereotyp. Hra vás prevedie rôznymi pretekmi, či už sú to klasické o umiestnenie, na čas, ale aj v štýle eliminácie posledného hráča v danom kole, až kým v poslednom nezostanú len dve lode, medzi ktorými sa rozhodne o víťazovi. Taktiež sú tu preteky s checkpointmi, kde musíte prejsť niekoľkými bránami, ktoré vám zároveň predĺžia čas pobytu na trati. Podstatne zaujímavejšie sú však tie druhy pretekov, kde sa strieda viacero tratí. Trate sú rozdelené na úseky, na každom z nich je teleport, ktorý vás bez akéhokoľvek zdržania okamžite presunie na úplne inú mapu a vy sa musíte behom zlomku sekundy zorientovať v priestore.

Ďalšia zaujímavá vec, ktorou sa autori snažia obohatiť hru, je možnosť prijímať kontrakty. Náhodne po dokončení preteku sa vám ozve nejaká spoločnosť, ktorá vám dá určitú ponuku. Napríklad musíte odjazdiť s vašou loďou nasledujúci pretek s vopred stanovenými podmienkami a ako odmenu dostanete buď peniaze, alebo nejaký doplnok. Ponuku môžete, ale nemusíte prijať.

Redout
Redout Iskry nikdy nie sú dobré znamenie.
Iskry nikdy nie sú dobré znamenie.

Redout Ak sa vám zdá pretek ťažký, viete, že prišiel čas na vylepšovanie.
Ak sa vám zdá pretek ťažký, viete, že prišiel čas na vylepšovanie.

Redout ...alebo môžete trénovať v rýchlej hre.
...alebo môžete trénovať v rýchlej hre.

Po hernej stránke je Redout dobre vyladený, len, samozrejme, najlepšie sa hrá na ovládači. S klávesnicou to nie je práve najpohodlnejšie a tak isto je to, takpovediac, záruka zlých výkonov. Umelá inteligencia je pri pretekoch vždy dôležitá a tu som mal počas hrania pocit, že je niekedy taká zdravo agresívna. Občas so mnou dokonca AI súperi tak vybabrali, že ma jednoducho otočili o 120 stupňov. Navyše sa nedajú len tak ľahko predbehnúť, o pozíciu musíte naozaj veľmi tvrdo bojovať a rovnaké úsilie vás bude stáť aj to, aby ste si ju udržali.

Ak si chcete pripomenúť Wipeout, Redout vôbec nie je zlý výber. Hrá sa aj vyzerá veľmi dobre a ponúka veľké množstvo eventov, ktoré vás zabavia niekoľko hodín. O to viac vás však bude mrzieť, že tu nenájdete viac tratí, respektíve prostredí. Nebude totiž trvať dlho, kým začnete pociťovať určitý stereotyp. Ak teda hru chcete prejsť behom pár dní, určite sa tomuto pocitu nevyhnete, ak ju ale plánujete ako príležitostnú zábavu, rozhodne ide o dobrú voľbu.

napísal play3man 14.10.2016
8.0
8.1