REDEEMER

REDEEMER

8.0

Brutálna a nemilosrdná nakladačka

Niekedy pomôže, keď si môžete len tak udrieť. Ideálne do boxovacieho vreca alebo protivníkov vo videohre. Redeemer v tomto smere spĺňa všetky predpoklady na to, aby ste sa zabavili a vybúrili. Ponúka nenáročný koncept a efektnú frenetickú akciu, čo kvôli svojej brutalite nie je vhodná pre deti, ale je ideálna na odreagovanie pre trochu odrastenejších hráčov, ktorí nie sú puritáni.

V komiksovo ladených vstupoch medzi jednotlivými levelmi sa dozviete, kto je Vasily, ako sa dostal do chrámu medzi mníchov, komu musí rozbiť hubu a zlomiť väzy a prečo. Každopádne je to hora svalov, podľa niekoho pokazený stroj na zabíjanie, ktorý odmietol poslušnosť a chcel nájsť pokoj. Ale to by mu ho musel dopriať  výrobca kybernetických zbraní, ktorému holohlavý bitkár kedysi sám slúžil. Teraz je však situácia iná. Vasily opäť musí zabíjať, ale postavil sa proti svojmu bývalému zamestnávateľovi. A pomsta je poriadne krvavá a nemilosrdná.

Redeemer je o mlátení a zabíjaní. Nemusí vás zaujímať nič iné, len ako zdolať šestnásť úrovní nabitých kyborgmi a mutantmi. Masaker sa začína v chráme, presunie sa do základne, kde sa niečo parádne pos...pokazilo, prebojujete sa cez laboratóriá, šachty, výrobné haly, letecký hangár, až k tomu najväčšiemu darebákovi. Pred ním však vyľudníte miestnosti, ktorými budete prechádzať a napravíte frizúru niekoľkým bossom.
Je to priamočiara zábava, ale skutočne poriadne drsná, a hlavne náročná. Pripravte sa na časté umieranie, po ktorom sa, našťastie, oživíte pri poslednom checkpointe. Ak však vyskočíte z hry, musíte začať posledný načatý level pekne od začiatku. Úrovne pritom nie sú nejako mimoriadne dlhé, ale niektoré pasáže pekelne ťažké, takže sa z vás bude liať pot, krv a nadávky. Okrem príbehového režimu sa budete biť aj v samostatných arénach, ktoré sa odomykajú počas progresu, a tam už sa len treba na vymedzenom priestore popasovať s desiatimi vlnami nepriateľov.

Redeemer
Redeemer Vraždy mníchov a vypálenie chrámu - to sa nedá odpustiť!
Vraždy mníchov a vypálenie chrámu - to sa nedá odpustiť!

Redeemer Uži si to, kámo.
Uži si to, kámo.

Redeemer Tu si treba dávať pozor, z tých nádob náhodne vyliezajú mutanti.
Tu si treba dávať pozor, z tých nádob náhodne vyliezajú mutanti.

Vasily nemá žiadnu permanentnú zbraň. Základ boja tvoria jednoduché údery vyvolané jedným tlačidlom a plošné, ktorými zasiahnete viac protivníkov naraz po stlačená druhého tlačidla. Pri podržaní tlačidiel dosiahnete silnejší úder s väčšou prieraznosťou. Keď nepriateľov poriadne obúchate, neraz ich môžete doraziť finálnym úderom alebo chmatom, ktorý vám okrem ukážky efektnej vražednej sekvencie doplní trochu života. Ten správny moment je zvýraznený ikonou lebky a vtedy už viete, že je čas konať a nemali by ste túto šancu premeškať. Niektorí húževnatí protivníci sa totiž inak ani zabiť nedajú. Ak im dáte chvíľu na oddych, zakrátko sa spamätajú a znovu sú v plnom nasadení. Pravdou však je, že ich kamaráti vám nedovolia len tak niekomu zakrútiť krkom, takže si neustále treba dávať pozor, aby s vami neurobili krátky proces. Ale niekedy sa naskytne aj príležitosť využiť stelath kill a okamžite odstrániť niekoho z cesty, keď ho prekvapíte odzadu.

V hre nenájdete žiadne lekárničky, doliečujú vás len spomínané špeciálne zabitia, ktoré sa nie vždy dajú uskutočniť. Časť zdravia sa vám síce samovoľne obnovuje, keď váš život visí na vlásku (to pomáha hlavne pri bossoch), ale nikdy na tom nie ste tak dobre, aby ste mohli inkasovať priveľa rán. Dôležité je byť neustále v pohybe a využívať možnosti, ktoré vám poskytuje okolie, ale aj samotní nepriatelia. Inak je rýchlo po vás.

Prostredia, v ktorých sa pohybujete, dávajú šancu na environmentálne zabitia. To znamená, že keď pohotovo zareagujete na správnom mieste, protivníka popravíte unikátnym spôsobom. Obúchanie hlavy o stenu alebo hodenie do toxickej tekutiny je účinné, ale skutočne efektne vyzerá napichnutie svojej obete na ostne, rozpílenie na cirkulárke alebo zmasakrovanie tela vrhnutého do ventilátora. Budete si  to užívať. Okrem toho môžete po nepriateľoch hádzať stoličky, sudy a rôzne prístroje zavesené na stenách.

Po nebožtíkoch bežne zostávajú ich zbrane, ktoré môžete pozbierať a použiť, ale iba krátkodobo. Palice, elektrické obušky, fakle, mačety, sekery, nože a hasáky sa rýchlo opotrebujú. Sú účinné, ale po niekoľkých zabitiach sa jednoducho rozpadnú. Pištole, brokovnica a samopaly zas majú limitovaný počet nábojov - niekoľko guliek alebo jeden zásobník, a keďže ich neviete znovu nabiť, skrátka ich zahodíte. Ale zbraní je pri skrvavených telách bežne celá kopa, takže ich môžete brať jednu za druhou. Len sa to treba naučiť robiť rýchlo a za pohybu. A potom je tu ešte skvelá možnosť vytrhnúť protivníkovi zbraň z ruky. Tým jednak súpera odzbrojíte a súčasne mu môžete okamžite napáliť dávku do brucha. Mutantom dokážete takýmto spôsobom odtrhnúť ruku, ktorou ich potom mlátite.

Dôležité je vhodne kombinovať údery, zbrane a objekty v okolí, aby ste spacifikovali svojich prenasledovateľov, na ktorých neraz platí odlišná taktika alebo nejaká finta. Napríklad narazíte na ozbrojencov so štítmi, ktorých sotva zraníte strelnými zbraňami. Musíte im zblízka rozbiť ochranu a aj potom ešte robia veľké problémy. Iným protivníkom treba po zabití odraziť hlavu, inak sa o chvíľu opäť postavia a bojujú ďalej. Niekedy môžete využiť to, že kyborgovia a mutanti bojujú proti sebe, takže počkáte, kým sa vzájomne oslabia. Nepripúšťajte si nikoho príliš k telu, lebo vás vojaci začnú škrtiť a kreatúry vám skočia na chrbát. Vtedy musíte rýchlo stláčať vybrané tlačidlo, kým nemáte život na nule. Útoky nepriateľov sa dajú vykryť, ale účinnejšie je pobehovanie a kotrmelce s následným výpadom na útočníka.

Na malých a veľkých bossov platia rôzne fígle. Napríklad plameňometčíka treba mlátiť, keď práve mení muníciu, čo mu ale netrvá dlho, čiže platí taktika pár úderov - ústup - vyčkať - útok. K bossom sa neraz dostanete so zvyšnými zbraňami z predošlej časti levelu, no ak po prvom pokuse skonáte, duel si spravidla zopakujete už len s tým, čo je nablízku. A niekedy toho pri silných protivníkoch veľa nenájdete. Veľmi praktické sú značky, ktoré vám na okrajoch obrazovky zobrazujú polohu nepriateľov, ktorých zatiaľ nevidíte. Tieto symboly ukazujú nielen to, ako a ktorým smerom sa protivníci pohybujú, ale aj či majú strelnú zbraň. Môžete sa teda na nich pripraviť. Prípadne sa im vyhnete - nemusíte totiž všetkých zabiť, treba len nájsť cestu k východu. To je neraz sprevádzané spínačmi, výťahmi a dverami, ktoré sa otvoria po naskenovaní postavy.

Redeemer
Redeemer Prehovoril som im do duše a cesta je voľná...
Prehovoril som im do duše a cesta je voľná...

Redeemer Občas narazíte aj na elektrické a ohnivé pasce.
Občas narazíte aj na elektrické a ohnivé pasce.

Redeemer V aréne sa čoskoro nakopí množstvo bezvládnych tiel.
V aréne sa čoskoro nakopí množstvo bezvládnych tiel.

Hru vnímate pohľadom zhora, čo vám poskytuje slušný prehľad o okolí. Príležitostne sa kamera prepne do iného pohľadu, zvyčajne keď chcú autori zvýrazniť nejaký kľúčový moment alebo zabitie. Celkovo sa na hru dobre pozerá a aj zvuková stránka je vyhovujúca, hoci hudbu začujete ojedinele. Na ovládanie môžete použiť gamepad, ale mne osobne vyhovovala klávesnica so zameriavaním myšou. Hlavne keď som si niektoré klávesy prestavil podľa vlastných preferencií.

Zamrzí príležitostné zaseknutie postavy, či  už sa jedná o vás, alebo nepriateľa. Môže vás to stáť cenný život a raz som musel reštartovať arénu, lebo sa jeden protivník zablokoval za stenou mimo hracieho priestoru. Okrem toho sa mi viac ráz stalo, že som po smrti namiesto reštartu checkpointu omylom vyskočil do menu. Tam by sa hodilo potvrdenie tohto kroku, inak nechtiac prídete o celý proces v danom leveli. Ako už totiž bolo spomenuté, hra sa ukladá len na začiatku každej úrovne, čo vzhľadom na náročnosť niektorých pasáží nie je úplne šťastné riešenie, a keď opustíte rozohranú úroveň, musíte ju potom absolvovať kompletne odznova.

Redeemer je poriadna nakladačka. Ak sa chcete s niekým pobiť, vrelo vám túto hru odporúčame. Teda ak sa nezľaknete vysokej obťažnosti. Aj napriek tomu, že sa jedná o priamočiaru akciu, do boja sa nemôžete vrhnúť bezhlavo, inak rýchlo skončíte. Odlákanie protivníkov a vystihnutie správneho momentu na útok je rovnako dôležité ako pohotové reakcie a využívanie zbraní a interaktívnych objektov v okolí. Keď to zvládnete a odpustíte autorom pár nevyvážených úrovní, niekoľko hodín si budete užívať parádny masaker. A potom môžete v pokoji meditovať...

Redeemer
Redeemer Štrnásty level je peklo. Prežiť niekoľko vĺn nepriateľov v premenlivom bludisku a bez checkpointov je fakt stresujúce.
Štrnásty level je peklo. Prežiť niekoľko vĺn nepriateľov v premenlivom bludisku a bez checkpointov je fakt stresujúce.