Recenzia pre PS4 (recenzovaná verzia), PC, PS3, Xbox360, Xbox One

stále výborný basketbal
z ponuky módov si vyberie každý
urýchlenie niektorých činností
spomalenie niektorých činností
sociálne zameranie MyCareer
žiadne zásadné zmeny

Získajú Warriors svoj ďalší titul? Alebo sa vynovení Cavaliers s LeBronom, Derrickom Roseom a Dwayne Wadeom stanú nezastaviteľnou mašinou, ktorá prevalcuje všetko, čo im príde do cesty? Ktorí nováčikovia sa uchytia a ktorí nie? Na väčšinu týchto otázok si v súvislosti s aktuálnou sezónou NBA budeme musieť počkať ešte veľmi dlho. Dovtedy by ale fanúšikovia mohli ako čiastočnú náhradu použiť NBA 2K18 z dielne 2K Games.

Zvyknutí na situáciu z minulých rokov, siahli sme najprv automaticky po zrejme najvyužívanejšom z ponúkaných módov MyCareer. S vlastnoručne vyrobeným hráčom sa musíte z ligového suterénu prepracovať až na absolútne výslnie, medzi hráčov, ako Steph Curry alebo LeBron James .Príbehovo a RPG orientovaný režim, v ktorom musíte nielen hrať zápasy, ale aj trénovať, zlepšovať svoje schopnosti, vyberať si sponzorova a spolupracovať s nimi a riešiť čiastočne aj súkromný život mimo palubovky, mal v posledných rokoch kolísavú kvalitu. Raz bol pod neho podpísaný Spike Lee, inokedy v ňom hral jednu z hlavných úloh známy herec z Hollywoodu, ani to však negarantovalo kvalitu.

Westbrook je najlepšie hodnoteným hráčom v kategórii Point Guards...
...LeBron zase v kategórii Small Forwards.
Niekedy príde čas aj na zásadné rozhodnutia.

Tentoraz sa zoznamujeme s chlapíkom prezývaním DJ, ktorý sa objavuje na streetbalových ihriskách, kde si ho všimne skaut ligového množstva a ponúkne mu miesto v širšom kádri ligového družstva. DJ sa chytí príležitosti a zvyšok už je na vás. Budete musieť zvoliť štýl hrania a tomu prispôsobovať svoje tréningy, ktoré sú oproti minulému roku o čosi lepšie spracované, a to najmä kvôli svojej praktickosti. Po každom zápase môžete navštíviť tímovú telocvičňu a odkrútiť si tri rôzne typy tréningov, ktoré vám pomôžu zdokonaľovať sa v konkrétnych herných činnostiach. Zo začiatku sezóny budete v zápasoch dostávať obmedzený priestor, no postupne sa prepracujete do základnej zostavy, čo znamená viac odohraného času, viac získaných skúsenostných bodov a rýchlejšie zlepšovanie vlastností. Samozrejme, EXP body (resp. mince) si už niekoľko rokov môžete kúpiť aj za reálne peniaze a celý systém tak trochu „podviesť“.

V minulých rokoch sme sa často sťažovali, že prechody medzi jednotlivými tréningami, ale aj medzi tréningami a zápasmi samotnými, sprevádzali zbytočné nahrávacie obrazovky a animácie. Tentokrát autori niektoré procesy značne urýchlili, tréningy nasledujú v rýchlej náväznosti za sebou, bez loadingov. Od jedného zápasu môžete plynulo prejsť do druhého zápasu, bez nutnosti vracať sa do súkromného apartmánu. Geniálne! Alebo? Autori totiž na jednej strane zapracovali na zrýchlení, na druhej strane ale hráčov začali „obťažovať“ novodobými súčasťami, ako sú rozhovory s upratovačmi a pomocnými trénermi pred/po zápasoch, ktoré sa nedajú preskočiť. Zbytočne pôsobia i „príbehové“ vsuvky, väčšinou za prítomnosti mierne retardovanej ázijskej spolubývajúcej (nie, bohužiaľ, to nie je TAKÝ typ aziatky). A úplne najhorší je centrálny hub MyCareer módu, neighborhood, ktorý je spracovaný ako mestská štvrť.

V praxi to vyzerá tak, že pri prechode zo zápasu do telocvične sa musíte premiestniť do svojho bydliska, kde musíte fyzicky dobehnúť do telocvične, do holičstva, do teniskového obchodu, do multiplayerového simulátora, do svojho apartmánu alebo do kancelárie vášho manažéra. Spolu s vami sa po tých istých uliciach pohybuje niekoľko desiatok ďalších reálnych hráčov. No, teda, pohybuje... Väčšina z nich stojí na mieste a vybavuje veci z mobilného telefónu, plánuje ďalší postup v hre a manažuje zápasy. Na uliciach teda stoja desiatky postáv, ktoré nič nerobia a naopak, keď potrebujete niečo vybaviť a prípadne sa posunúť v príbehu, treba behať na druhý koniec štvrte (aj keď, už sme videli aj pár típkov na bicykloch).

Dosť bolo reptania na MyCareer, aj tak sa jedná len o „obal“, respektíve o vsuvky medzi samotným pobytom na ihrisku. Nie sú potrebné žiadne elaboráty ani rozsiahle opisovanie. Basketbal ako taký je spracovaný výborne. Ak ste fanúšikom tohto športu, vytečie vám pri hraní neraz aj slinka a budete chrochtať blahom. Či už sa to týka obranných alebo útočných činností, nahrávok, streľby, smečovania, driblingu, ale aj taktických možností, signálov, clôn a podobne – všetko je spracované na jednotku. Minoritné aktualizácie sa dotkli grafickej vizualizácie presnosti streľby, spracovania trestných hodov a taktiež si nepamätáme, že by v minulých ročníkoch fungoval pri niektorých zvukoch aj reproduktor v ovládači, ako to je v tejto verzii (PS4). Zásadný posun oproti minulým dielom by ste však hľadali zbytočne, ale tu už ani nie je veľmi čo vylepšovať. Možno až s novou generáciou konzol a vylepšeným enginom?

Dôležité je položiť si aj ďalšiu otázku. Čo v prípade, ak MyCareer nie je moja šálka kávy, ale basketbal milujem? Nebojte sa, zo širokej ponuky ostatných módov si vyberie naozaj každý. Niektoré vyžadujú multiplayerové služby, iné si zahráte aj v singleplayer režime. Napríklad MyTeam je offline kartová basketbalová simulácia založená jednak na zápasoch, ale tiež na zbieraní kartičiek s hráčmi a rôznymi bonusmi. Navyše mód vás núti spĺňať rôzne pripravené scenáre, ako napríklad ubrániť sa v poslednej štvrtine alebo dotiahnuť náskok súpera. Tento mód sme chválili už v minulom ročníku a rovnakú, ak nie ešte väčšiu mieru pochvaly, si zaslúži aj v teraz.

Špecialitou tohto roka je MyGM mód, ktorý je ozvláštnený príbehom, kde ako bývalý PRO hráč po ťažkom zranení nastupujete do pozície tímového šéfa. Cieľ v podobe prsteňa pre víťaza NBA sa spočiatku zdá nedosiahnuteľný, no kombináciou draftu, stretégií, trénerov, a ďalších nastavení je aj túto métu možné dosiahnuť. V ponuke módov nechýbajú ani rýchle jednorazové zápasy, streetballové súboje, rozsiahla ponuka multiplayeru, vrátane obľúbeného MyPark, či výučbová univerzita. Pozor, euroligu budete ale v menu hľadať zbytočne, v osemnástke táto možnosť úplne chýba.

Historické, respektíve best of tímy nemôžu chýbať.
Režim MyCareer začína na stretball.
Reálne značky a produkty stretávate na každom kroku.

Grafika, komentár a hudobný sprievod sú štandardne na nadštandardnej úrovni. Staré známe komentátorské mená (Harlan, ONeill, atď.) sprevádza dvojica nováčikov za mikrofónom, ale veteránov na kurtoch. Päťnásobný šampión NBA Kobe Bryant a legenda Kevin Garnett svoje hlasy prepožičali ako hosťujúci analytici. Takmer 50-trackový soundtrack zahŕňa old-schoolový hiphop v podobe Naughty by Nature, Mobb Depp, Outkast, Onyx nové mená v biznise, ako Kendrick Lamar, Drake, Future, ale aj predstaviteľov iných žánrov Rudimental, Scorpions alebo Def Leppard.

Dôvodom pre kúpu novej „en-bí-ejky" už niekoľko sezón nebýva ani tak samotné spracovanie basketbalu, pretože to je na vysokej úrovni a v podstate na trhu ani neexistuje konkurenčná voľba. Zaujímavé je najmä to „okolo“ - ako dopadol režim MyCareer, MyTeam, čo nové v multiplayeri. Tu síce urobilo 2K dva kroky dopredu, no zároveň tri kroky späť. Hlavne MyCareer je svojím „sociálnym“ orientovaním nepodareným experimentom a zbytočne zdržiavajúcou komplikáciou. Keď však MyCareer nehrá pre vás veľkú úlohu a využívate prioritne ostatné ponúkané módy, respektíve. sa zameriavate na šport ako taký, budete s výsledkom určite spokojní.

napísal je2ry 31.10.2017