Recenzia pre PS4 (recenzovaná verzia), PC, Xbox One

pridané disciplíny
viac výziev a zjazdoviek
chýba Slovensko
obmedzený výber olympijských športov
s OH má spoločné menej, ako by ste čakali
krátka a nevýrazná kampaň

Ešte krátko pred E3 v roku 2016 sa nám Ubisoft rozhodol pochváliť novou hrou, ktorou sa rozhodol vyplniť pomerne značnú dieru na trhu. Steep mal po rokoch priniesť medzi bežných hráčov závan poriadne studeného horského vetra, ktorý by virtuálne dostal hráčov nielen do hôr, ale tiež späť na vo videohrách pomaly zabudnuté lyže či snowboard.

U hráčov, samozrejme, Steep vzbudil veľký záujem, najmä preto, že v jednej hre spájal niekoľko rôznych zimných športov a zopár extrémnych prvkov, ako napríklad wingsuit. Okrem toho však lákal na otvorené prostredie so sociálnymi aspektmi, ktoré by mali prepájať hráčov v jednom masívnom svete. Kombinácia týchto prvkov mohla zo Steep spraviť naozaj prémiový titul. Od vydania plnej verzie hry ubehol viac ako rok, no naša recenzia bola skôr plná sklamaní.

Rok je dosť dlhá doba na to, aby tvorcovia dokázali z hry odstrániť rôzne dostatky. Každopádne, autori sa prípadnú repetitívnosť v masívnych Alpách rozhodli hasiť už pár mesiacov po vydaní, a to aktualizáciou s úplne novou lokalitou - Aljaškou. Tá síce nie je až taká masívna ako pôvodné prostredie, no šlo aspoň o nejaké spestrenie hry pre každého jedného hráča dostupné zadarmo. V rámci dodatočného plateného obsahu sa do hry dostalo aj extrémne príslušenstvo, ako napríklad raketové krídla, či rôzne nové výzvy, kostýmy a podobne.

Slovensko by ste tu hľadali márne.
Postupom v kampani sa vám sprístupnia nové športy.
Komentáre športovcov chcú byť spestrením.

Po roku sa však do hry dostáva avizovaná, masívna expanzia, ktorá sa nesie v znamení zimných olympijských hier. Tie v juhokórejskom Pchjongčchangu sa nezadržateľne blížia a práve vďaka tejto expanzii by sme si ich mali aspoň sčasti užiť ešte pred ich zahájením. Rozšírenie s názvom Road to the Olympics prináša do Steep úplne nový kontinent - Áziu, ktorá obsahuje ako kórejskú horu olympijských hier, tak aj japonskú, ktorá je rozdelená na štyri časti - Hakuba, Zao, Daisetsuzan a Sapporo.

Fakt, že Ubisoft má k dispozícii práva na vytvorenie hry s tematikou olympijských hier, je pre Steep veľmi  pozitívny, keďže sa k hre môžu dostať ľudia, ktorí o nej doteraz nevedeli. Každý hráč však musí vopred počítať s tým, že sa tu nedočká veľkej nádielky rôznych športov, ktoré budú súčasťou zimných olympijských hier, ale len tých, ktoré sa vykonávajú na lyžiach, prípadne snowboarde. A aj z nich je dostupný len užší výber.

Konkrétne sa jedná o tieto disciplíny: Big Air, Cross, Downhill, Gian slalom, Halfpipe, Parallel giant slalom, Slalom, Slopestyle a nakoniec deviatku uzatvára Super-G. Ak vám tieto názvy nič nehovoria, veľmi zjednodušene povedané, v Steep nájdete klasický zjazd na čas a na tri spôsoby, slalom, taktiež v troch rôznych verziách, no a nakoniec disciplíny orientované na triky a výšku získaných bodov, s čím sa do hry konečne dostal grind a tým sa rozšírili možnosti pre triky. Osobne som predsa len očakával o niečo väčšiu rozmanitosť športov, aj keď sú, samozrejme, jasne dané limity, v ktorých sa Steep pohybuje. Tak či tak by ale rozhodne nebolo na škodu, ak by licenciu a samotné sociálne prostredie hry autori využili aj na ďalšie tradičné zimné olympijské športy. Najmä v takých prípadoch, v ktorých by si to nevyžadovalo až také veľké množstvo práce navyše.

Steep vás po prvom spustení rozšírenia nenechá zmätene behať po horách s otázkou, kde vlastne nájdete toľko omieľané olympijské hry. Road to the Olympics totiž obsahuje samostatnú príbehovú kampaň s názvom Take the Journey, ktorá vám odhadom zaberie maximálne dve-tri hodiny. Ako už hovorí samotný názov, v príbehu vás autori privedú na celkom zaujímavú cestu olympijského športovca, ktorý sa musí tvrdo prebíjať cez všetky neľahké udalosti dlhotrvajúcich príprav s veľmi náročným cieľom - získať olympijské zlato v troch disciplínach.

Ak ale čakáte nejakú masívne prepracovanú kampaň, v ktorej vezmete svoju postavu na nejaké rozsiahlejšie tréningy, bohužiaľ, na to môžete rovno zabudnúť. Hneď na úvod si musíte zvoliť krajinu, ktorú chcete počas vašej cesty reprezentovať. Prekvapuje, že Slovensko tu jednoducho nenájdete. Celá kampaň je síce vedená formou tréningov, no drvivá väčšina z nich pôsobí veľmi prvoplánovo a veľmi im nepomáhajú ani seriózne pôsobiace rozhovory so skutočnými športovcami. Tí sa vám pokúšajú odovzdať nejaké to posolstvo o priebehu prípravy, čo je dôležité, čo si treba všímať, na čo sa sústrediť a čo treba robiť. Nasleduje tréning s prezentáciou správneho ovládania a šup do hôr. Samotné športy sú pritom spracované veľmi slušne, ovládanie je precízne a pri každej disciplíne musíte byť dostatočne trpezliví na to, aby ste dokázali prísť na všetky finty a siahnuť na prvé miesto.

Keď sa už konečne prebojujete na koniec vašej dlhej cesty, čakajú vás finálne jazdy, v ktorých musíte získať spomínané zlato. Kampaň zavŕšite ich získaním a hurá na voľné jazdenie po kórejskom vrchu - alebo nie? No, bohužiaľ, nie, a toto je značný nedostatok tohto rozšírenia. Po kórejských kopcoch sa totiž môžete prejsť len v dostupných disciplínach, a teda nie je vôbec prístupný pre voľnú jazdu. Toto ale značne vynahradzuje prítomnosť japonských pohorí, ktoré sú dostatočne rozsiahle na to, aby vás so svojimi disciplínami a prostredím dokázali nielen zabaviť niekoľko hodín, no taktiež slušne rozširujú obsah, ktorý Steep ponúka. Môžete sa vydať na preskúmavanie ďalších stoviek kilometrov zjazdoviek, plniť úlohy, prekonávať samého seba, no najmä ostatných hráčov získaným počtom bodov. Všetko toto je super, no tak nejako sa mi do hlavy neustále tlačí otázka, čo s tým, do čerta, majú olympijské hry?

Steep: Road to the Olympics je rozšírenie, ktoré môže dosť značne zavádzať svojím názvom. V jadre prináša celkom slušnú porciu obsahu vo forme nových lokácií či výziev, čo stálych hráčov určite poteší. Každopádne, ak očakávate kvalitné rozšírenie s tematikou olympijských hier, ktoré vlastne majú byť podstatou tejto expanzie, budete pravdepodobne sklamaní. V rámci olympiády vás totiž čaká len chabá kampaň, ktorú dopĺňa deväť statických herných disciplín na novej kórejskej hore, po ktorej sa ani nemôžete voľne prejsť. Škoda.

Stačí jeden pád a môžete ísť odznova.
Sústredenie je kľúčové.
Bugy sú občas celkom vtipné.