MUTANT MUDDS COLLECTION

MUTANT MUDDS COLLECTION

8.0

Zablatená kolekcia plná zábavy

Prvý raz som hral Mutant Mudds ešte v roku 2012, keď prvá hra zo série vyšla na vtedy ešte pomerne čerstvý handheld Nintendo 3DS. Odvtedy si hra preskákala (aj doslova) prakticky takmer všetkými platformami na trhu a minulý rok sa dočkala vydania na naozaj úspešnom hybride Nintendo Switch. Je však pozoruhodné, že aj keď má hra už 6 rokov a dostala sa na 8 platforiem, doteraz na Sectore nemá svoju recenziu. Keď teda prišla možnosť zrecenzovať ju v rámci limitovanej retail kolekcie Mutant Mudds Collection od Super Rare Games (ktorí podobné hry vydávajú v takýchto edíciách), hneď som po nej skočil. Okrem vylepšenej verzie pôvodnej hry tu totiž nájdete aj ďalšie dve časti v jednom balení.

Aby som bol ale konkrétnejší, kolekcia ponúka trojicu hier od Renegade Kid – Mutant Mudds Deluxe, Mutant Mudds: Super ChallengeMudd Blocks. A ono to vlastne nie je nejaká jednotliata trilógia, ale postupná expanzia úspešného konceptu, ktorý nám priniesla už prvá hra. Všetky tri hry majú spoločné menu, z ktorého si zvolíte, do ktorej sa chcete pustiť. Ku každej z tejto trojice navyše nechýbajú ani online tabuľky. Ak vás niektorá počas hrania omrzí, jednoducho sa v menu preklikáte na začiatok a pustíte si inú. Môžete tak medzi nimi ľubovoľne skákať, chvíľu likvidovať mutantov, hneď nato zas riešiť puzzle.

Začnem ale hrou, ktorá to všetko odštartovala. Mutant Mudds vám predstavuje malého chlapca menom Max, ktorý si pokojne doma sleduje TV, keď tu zrazu na Zem mieri asteroid, ktorý so sebou prináša mimozemskú hrozbu. Niekto sa jej musí postaviť a ako ste si pravdepodobne tipli, je to max, ktorý do rúk berie svoju vodnú pištoľ, na chrbát si nasadil jetpack a vydáva sa do boja proti blatovým mutantom. Je totiž len jeden spôsob, ako sa tejto hrozby zbaviť raz a navždy – Max musí vo všetkých leveloch vyzbierať water sprity, pomocou ktorých dokáže zničiť všetko bahno.

Mutant Mudds Collection
Mutant Mudds Collection Vrstvenie sveta do hrateľnosti prináša nový prvok.
Vrstvenie sveta do hrateľnosti prináša nový prvok.

Mutant Mudds Collection Môžete objavovať skryté levely.
Môžete objavovať skryté levely.

Mutant Mudds Collection Hra poriadne preverí vaše schopnosti.
Hra poriadne preverí vaše schopnosti.

Nie je to len príbeh, ktorý vyzerá ako z dávnych dôb 8-bitov. Rovnaká je totiž aj grafika a hrateľnosť. Mutant Mudds je 2D akčnou plošinovkou v retro štýle, kde ovládate postavičku, ktorá sa musí prestrieľať a preskákať prostredím plným nepriateľov až na koniec, kde čaká vytúžená odmena v podobe postupu ďalej. Hra však do toho pridáva zaujímavý twist. Okrem strieľania a skákania tu tiež zbierate tiež kryštály, ktorých je v každej úrovni 100. To by bol štandard, no v tejto hre sa úrovne skladajú z niekoľkých vrstiev a medzi nimi v konkrétnych bodoch prechádzate.

Ak teda chcete mať poctivo vyzbierané všetko, musíte vedieť správne prechádzať medzi jednotlivými vrstvami herných svetov. Zaujímavo sú pritom spracované aj samotné vrstvy, ktorú sú vždy 3 a veľmi pekne určujú hĺbku sveta, pričom na všetky tri občas narazíte aj súčasne. Stredná vrstva je štandardom zobrazenia, v ktorom hra začína a ktorý poznáte aj z iných obdobných hier. Najbližšia vrstva má veľké postavy a aj objekty. Najvzdialenejšia zas všetko drobné. Kamera sa tomuto presunu prispôsobuje len minimálne a na obrazovke to vyzerá dobre, pričom to zároveň tiež spestruje hrateľnosť.

Čo sa týka hrateľnosti, tá ku klasickému skákaniu a strieľaniu pridáva už len spomínaný jetpack. Jedno tlačenie skoku slúži na vyskočenie. Druhé (a podržanie) vám umožní krátku chvíľku v dosiahnutej výške letieť. To je vec, ktorá sa spočiatku môže javiť len ako niečo nadbytočné, no ako postupne rastie náročnosť hry, budete musieť čoraz viac využívať jetpack a tiež sa naučiť ho čo najlepšie zvládať, aby ste boli vo vzduchu presne tak dlho, ako potrebujete. A presne tam, kde potrebujete. Prekážky sa totiž stávajú náročnejšími, nepriatelia tuhšími a vy musíte využiť nielen svoje zručnosti, ale aj upgrady, ktoré si postupne kúpite u svojej babičky.

Problémom je, že dokážete mať súčasne aktívny len jeden upgrade, takže musíte správne voliť, ktorý sa najlepšie hodí na aktuálny  level. Najskôr si ich ale musíte postupne odomknúť/zakúpiť za nazbierané kryštály. Je tu mnoho momentov, kedy dokážete oceniť silnejšiu zbraň. Jednak jej projektily doletia ďalej, no taktiež aj na silnejších nepriateľov stačí menej striel. Takže upgrade zbrane využijete najmä vtedy, keď vám problém robia nepriatelia. Ak máte problém so skokmi a prekonávaním prekážok, dlhšia výdrž jetpacku padne tiež vhod. Poslednou schopnosťou je Vertical boost, ktorý vašu postavu vystrelí do výšok, ak je vertikálna skladba levelov vašim problémom.

Silnou stránkou Mutant Mudds Deluxe je tiež ponuka obsahu, ktorá je naozaj slušná. Čakajú na vás desiatky štandardných levelov, bonusových úrovní, špeciálnych levelov a nájdete tu aj odomykateľné postavy, či možnosť sprístupniť si všetky 3 upgrady súčasne, čo využijete naozaj najmä v momentoch, kedy už špeciálne levely jednoducho nedávate. Autori pekne zapracovali na pridanej hodnote hry a aj keď už v základe tu nájdete pekných pár hodín hrateľnosti, tieto ďalšie veci sa postarajú o to, aby ste od hry len tak neodišli ešte ďalších pár hodín navyše.

Ak vás Mutant Mudds chytil práve na konci, keď už ste sa trápili s bonusovým obsahom, Mutant Mudds: Super Challenge vám ponúkne už od začiatku ten zážitok, ktorý chcete. Koncept hry je totiž v zásade úplne rovnaký, akurát je poriadne zvýšená obťažnosť. A to až tak, že pri niektorých leveloch sa zapotia aj hráči, ktorí si v minulosti prešli masochistickými pasážami v Super Meat Boyovi. Nepriateľov je tu viac, úrovne sú oveľa zložitejšie, načasovanie musíte mať perfektné a aj skoky si budete počítať s presnosťou na pixel. Sami autori túto hru opisujú slovami, že je tu síce len jeden režim a to je práve Super Challenge.

Mutant Mudds Collection
Mutant Mudds Collection Puzzle titul v kolekcii príjemne spestruje hrateľnosť.
Puzzle titul v kolekcii príjemne spestruje hrateľnosť.

Mutant Mudds Collection Hra vie poriadne potrápiť.
Hra vie poriadne potrápiť.

Mutant Mudds Collection Svetov je tu niekoľko a každý má unikátne prvky.
Svetov je tu niekoľko a každý má unikátne prvky.

Akurát z hľadiska základného obsahu je tu toho menej. Bežných úrovní tu nájdete 40 a tie sú doplnené piatimi súbojmi s bossmi. Aj tu ale veľmi dobre funguje pridaná hodnota, keďže opäť nechýba množstvo vecí, ktoré môžete objaviť, či si odomknúť, či sú to ďalšie postavy, skladby zo soundtracku, alebo čokoľvek iné. Upgrady sú tu dostupné už od úvodu, no musíte si ich nájsť. A kým pre mnohých je práve vysoká náročnosť hry plusom, pre ostatných to bude naozaj obrovská prekážka a niečo, čo skôr od hrania odradí. Záleží teda len na vašom postojí k super náročnej výzve, či budete z kolekcie hrať všetky tri tituly, alebo tento budete obchádzať. Aby hra frustrovala ešte viac, počet smrtí vám počíta a neustále hádže pred oči.

Posledná hra v kolekcii úplne mení koncept. Mudds Blocks totiž puzzle hrou a zároveň drobným príjemným prekvapením. Nie je to bežný match-3 koncept, ale, ale vychádza z neho. Musíte tu spájať bloky rovnakej farby, ktoré postupne do herného poľa padajú. Samotným spájaním sa ich nezbavíte a ani nezískate body, musíte si počkať na bombu a správne ju umiestniť.  Ak totiž herné bloky dosiahnu až vrch poľa, je pre vás koniec. Hra navyše ponúka hneď šesticu režimov, kde je klasický Endless doplnený aj lokálnym multiplayerom v kooperatívnom a aj Verzus režime. Rescue režim do mixu pridáva postavičku umiestnenú v klietke, ktorú musíte vyslobodiť a hra je vďaka tomu náročnejšia. Numbers režim je tiež náročnejší a bloky musíte odpaľovať v konkrétnom poradí. A nakoniec je tu aj bleskový trojminútový režim so základnou hrateľnosťou a časovým limitom.

Mutant Mudds Collection navyše pekne ťaží z retro vizuálu a tiež hudby, takže ak ste vyrastali v tejto ére, vráti vás späť v čase, pričom znie a aj vyzerá veľmi dobre. A aj keď je celá kolekcia možno trošku drahšia (a v retail verzii ju je už dosť náročné zohnať), aj tak tu nájdete desiatky hodín hrateľnosti v rôznych podobách, či je to retro platformovka pre každého, retro platformovka pre tých najskúsenejších (s najpevnejšími nervami), alebo chytľavá puzzle hra.

napísal matus_ace 4.10.2018
8.0
8.5