KNOWLEDGE IS POWER: DECADES & CHIMPARTY

KNOWLEDGE IS POWER: DECADES & CHIMPARTY

Slušná zábava, žiaľ, nie pre každého

Spoločnosť Sony to len nedávno opäť začala skúšať v oblasti, v ktorej na začiatku minulého desaťročia jednoznačne dominovala. Na PlayStation 2 sa okrem kvalitných veľkých titulov prezentovala slušnou porciou hier určených na zábavu pre viacerých hráčov, ktoré sú ideálne na rôzne párty, ale aj chvíľkový úlet. Príchod kamery EyeToy spolu so sériou hier, v ktorých sme umývali okná či roztáčali taniere, bol len solídnym doplnkom rozbehnutého karaoke v podobe SingStar. Aj keď sa práve SingStar dostal na PS4, išlo len o veľmi slabé dozvuky, ktoré napokon úplne utíchli a celá séria upadla do zabudnutia. Úpadok pri predchádzajúcej generácii a následný nezáujem zo strany Sony nemohol viesť k ničomu inému, a to bola určite škoda.

Každopádne sa vo vedení PlayStation niečo zlomilo a rozhodlo sa pre návrat do tohto žánru. Síce ide o trochu odlišný prístup, ale spoločnosť sa pekne prispôsobila aktuálnej dobe a Sony začalo využívať mobily. Predsa len, ak k vám prídu kamaráti, nemusíte mať hneď šesť ovládačov, nakoľko určite každý z nich má so sebou aspoň jeden schopný smartfón, ktorý dokáže ovládač plne nahradiť. Ide o koncept s názvom PlayLink, ktorý zatiaľ obsahuje do desať hier, vrátane spomínaného SingStar. Ani tento návrat ale nezabránil, aby Sony odstavila vlny hráčov žiadajúcich ďalšiu podporu hry a zmazaniu oficiálnej fanúšikovskej stránky na Facebooku.

No aspoň sa pozornosť zamerala na ďalšie párty hry, medzi ktoré patrí napríklad vedomostná súťaž Knowledge is Power. Tá vyšla ešte minulý rok spolu s vydaním základnej PlayLink kolekcie. Aktuálne rozšírenie PlayLink titulov však prináša pokračovanie Knowledge is Power s podtitulom Decades a zároveň úplne nový párty titul Chimparty

Knowledge is Power: Decades

Párty hry sa síce využívajú len príležitostne, no ak sú kvalitné, je s nimi o to väčšia zábava. Ak ste hrali pôvodnú Knowledge is Power, viete, v čom spočívajú najväčšie kvality hry. Ide o veľmi jednoduchú a zároveň zábavnú vedomostnú hru, ktorá je vytvorená v štýle televíznych vedomostných súťaží, do ktorých sa dostane vybraná hŕstka šťastlivcov v boji o peknú sumu peňazí. Tu, samozrejme, o peniaze nehráte, no odmenou vám môže byť aspoň príjemný pocit, že ste dokázali poraziť vašich kamarátov. Pokračovanie, ktoré sa orientuje na dekády, je postavené na úplne rovnakom základe. Nájdete tu tiež jedenásť kôl, v ktorých sú pre vás pripravené otázky z rôznych oblastí. Tému, ktorej sa budú týkať, si vyberáte spoločne, no a ak sa náhodou s kamarátmi nezhodnete, prichádza rad na náhodný výber.

Dvakrát v priebehu kvízu však prichádzajú rad na zábavné minihry, ktoré veľmi dobre osviežujú iba strohé odpovedanie na otázky. Na rozdiel od pôvodnej verzie, ktorá obsahovala vždy dve rovnaké, Decades ich má v rukáve hneď niekoľko, ktoré sa postupne striedajú. K určitým faktom priraďujete správnu odpoveď, spájaním trojice slov vytvárate názvy filmov či ich dokončujete doplnením správneho písmena. Toto je však len trojica nových minihier, ktorá mi pri písaní recenzie napadla. Jeden z nedostatkov pôvodnej hry tak autori pekne odstránili.

Na druhej strane aj obyčajné odpovedanie na otázky obsahuje aj v pôvodnej verzii oživenie v podobe možností, ktorými viete spraviť spoluhráčom zle - prekryť im odpovede slizom, zamraziť ich či odstrániť niektoré písmená z odpovedí. Aj tieto možnosti autori posunuli v Decades na vyšší level a pridali nielen ďalšie finty, ale aj výhody. V pokračovaní tak viete odpovede zamknúť, hacknúť, rozhádzať písmená, skryť ich pod zips a podobne. Ak však nechcete nikomu robiť napriek, viete využiť aj výhody, ako 50/50, stávky, prípadne dvojnásobný počet bodov pre všetkých.

Všetky tieto zmeny sú pozitívne a z Decades robia ešte atraktívnejšiu párty hru. Dokonca autori optimalizovali niektoré animácie, čím celú hru ešte trochu urýchľujú. Samotné otázky sú taktiež dobre rozložené medzi štyri desaťročia - osemdesiate a deväťdesiate roky, posledného roky minulého a následne súčasného storočia. Na druhej strane je aj napriek viacerým zlepšeniam Decades (aspoň nateraz) menej atraktívny ako jeho predchodca. Pôvodná hra obsahuje naozaj solídnu českú lokalizáciu, ktorá nie je len na povrchnej úrovni. Teda nejde len o obyčajný preklad anglickej verzie hry, ale úplnú lokalizáciu pre náš trh. Samozrejmosťou nebol len český dabing a text, no taktiež aj samotné otázky sa prispôsobovali vybranému jazyku. Bežne ste sa tak mohli naraziť na české filmy alebo interpretov. Pokračovanie v tomto ohľade veľmi stráca, no dúfam, že kompletná lokalizácia časom predsa len dorazí.

Celkové hodnotenie: 7

+ kvalitné rozšírenie pôvodnej hry
+ dobre stavené témy a otázky
+ zábava až pre šiestich ľudí
+ viac bonusových hier a možností ako robiť kamarátom zle

- citeľne chýba česká lokalizácia
- občas by ste chceli odpoveď zmeniť, no nemôžete

Chimparty

Ďalším prírastkom do knižnice PlayLink hier je Chimparty, neprichádza však ako pokračovanie, ale úplne nová hra s novými možnosťami. Pred spustením tohto párty titulu som mal pomerne veľké očakávania, nakoľko z nejakého dôvodu som si spomenul na Crash Bash a podobný štýl som očakával aj od Chimparty. Možno aj preto je môj celkový dojem z hry aj po niekoľkých odohraných kolách skôr chladný. Aj keď pri tomto type hry nie je lokalizácia nejako zásadne nutná, keď sa českej verzie dočkala mobilná aplikácia, očakával som, že ani na PS4 nebude chýbať. Bohužiaľ, opak bol pravdou a hneď zo začiatku som zostal nepríjemne zaskočený. Svoje nádeje som tak vložil priamo do hry.

Chimparty ponúka tri herné režimy, ktoré sa však odlišujú len spôsobom, ktorým jednotlivé minihry budete hrať. Základom je celé dobrodružstvo, ktoré má formu klasickej stolovej hry, v ktorej hádžete kockou a na jednotlivých políčkach vás čakajú napríklad hry, no taktiež vás môže vrátiť o pár krokov naspäť. Ďalšie dva režimy sú zamerané len na samotné úrovne, ktoré vám buď hra náhodne vyberie, alebo si ich poskladáte sami. V aplikácii navyše priamo vidíte, ako dlho hra bude približne trvať. Opičiu párty si môže zahrať maximálne štvorica hráčov, pričom ak vás je menej, tento počet doplní umelá inteligencia. To však považujem za zbytočne a často rušivé, nakoľko sa tým hra zbytočne predlžuje, a zároveň môže byť aj menej prehľadná.

Problém je ale už v samotných minihrách, nakoľko veľká časť z nich pôsobí až priveľmi chaoticky a prekombinovane. Všetky hry sa ovládajú len stlačením jedného tlačidla a zvyšné nutné pohyby robí za vás hra. Buď sa opica húpe z jednej strany na druhú, alebo chodí dopredu a vy napríklad len skáčete. Veľakrát nastávajú momenty, kedy by ste chceli zmeniť smer, no jednoducho vám nezostáva nič iné, len čakať, kým sa postava neotočí. Rovnaké podmienky ale majú všetci hráči, a preto nie ste o nič ukrátení, no samotný dojem z hry prudko klesá. Presne z tohto dôvodu neraz vidíte na obrazovke jeden veľký chaos a požadovanú zábavu hľadáte len ťažko. No možno som mal len prehnané očakávania. Hra vienejaký čas zabaviť a na spestrenie párty môže poslúžiť dobre, no pri pohľade na cenu 20 € by som minimálne počkal na zľavu.

Celkové hodnotenie: 5

+ princíp stolovej hry zaujme
+ možnosť vystavať si vlastnú hru