RE-LEGION

RE-LEGION

6.0

Hlava kultu v kyberpunkovom meste

1C zásobuje herný trh zaujímavými titulmi, ktorým ale k tomu, aby sa zaradili medzi tie najlepšie, čosi chýba. Nie je to inak ani v prípade Re-Legion - futuristickej stratégie, ktorá je naozaj nápaditá, lenže má určité nedostatky, ktoré celkový dobrý dojem výrazne sťahujú dolu. Každopádne ak chcete originálnu RTS, ste na správnom mieste, len musíte byť dostatočne tolerantní.

O tom, že budúcnosť nebude ružová, nás presviedčajú mnohé hry. Tvrdí to a aj Re-Legion a hlavní protagonisti, ktorí odmietajú pravidlá pokryteckého a stagnujúceho kyberpunkového sveta v područí korporácií. Bežní ľudia živoria a ich existencia je bezvýznamná a zameraná len na naplnenie základných životných potrieb. Elion to chce zmeniť a stane sa iniciátorom rebélie namierenej proti systému. S pomocou priateľov a občanov, ktorých dokáže presvedčiť, aby sa postavili na jeho stranu, sa mu to možno podarí. A vďaka kultu.

Stanete sa teda hlavou kultu a k čomu sa prikloní a ako vás bude vnímať ľud, bude záležať od úvodnej voľby. Každá z troch foriem kultu má trochu inú štruktúru, každopádne na jej čele budete vy a vaši druhovia. A na to, aby ste uspeli, musíte predovšetkým konvertovať občanov, ktorí postávajú alebo pobehujú v uliciach. Môžete ich lanáriť po jednom, alebo použijete schopnosť, ktorá presvedčí hneď niekoľkočlennú skupinku vo vašom dosahu. Takýmto spôsobom zhromažďujete svojich verných, ktorých potom môžete posielať do boja, alebo sa zhromažďujú pri vašej svätyni, o ktorú nesmiete prísť. Treba ju brániť pred robotmi, ktorí majú zabezpečiť mesto, ale aj členmi nepriateľských kultov.

Re-Legion
Re-Legion V jednote je sila...
V jednote je sila...

Re-Legion Konvertovaní civilisti sa zhromažďujú pred svätyňou.
Konvertovaní civilisti sa zhromažďujú pred svätyňou.

Re-Legion Svetelné strely jednotiek vytvárajú vizuálne zaujímavé momenty.
Svetelné strely jednotiek vytvárajú vizuálne zaujímavé momenty.

Nesmiete prísť ani o svojich najoddanejších, teda niekoľkých hrdinov, ktorí sa uplatnia buď v boji, alebo pri podporných aktivitách, lenže keď skoná hociktorý z nich, prehráte misiu. Hlavné postavy, ktoré nesmú umrieť, a treba na ne neustále dávať pozor, sú už v hrách prežitkom a aj v tejto vám len komplikujú život. Najmä v spojení s úbohou umelou inteligenciou - či už vašich prívržencov, alebo nepriateľov. Hrdinovia sa totiž neraz nezmyselne a pokojne aj sami vrhnú proti nepriateľskej presile a, samozrejme, podľahnú.

Chýbajú tu nejaké pokročilé príkazy, vďaka ktorým by sa hrdinovia, ale aj jednotky napríklad nepúšťali do otvorených konfliktov, len bránili. Môžete im jedine zadať, aby stáli tupo na mieste, ale to je všetko. A keď sú v ohrození, na čo vás hra ani neupozorní, môžete použiť pokyn na zdupkanie ku svätyni. Tam to však tiež nemusí byť bezpečné a buďte si  istí, že hrdinovia pobežia cez ulice, ktoré sú zamorené nepriateľmi a nie cez miesta, ktoré ste už vyčistili. Zbytočné úmrtia hrdinov, ktorí sa neraz aj vtedy, keď sa ich snažíte držať v úzadí, nejakým spôsobom zapletú do osudového boja, vám vedia prekaziť aj dobre rozohranú misiu. A keď sa to opakuje, je to až frustrujúce.

Vaša hlavná postava - prorok však padnúť môže a potom si ju za mastnú sumu dokážete oživiť vo forme klonu alebo prevzatím tela jedného z vašich veriacich, čo však ostatní neprijmú s nadšením. Je škoda, že takúto možnosť nemajú aj ostatní hrdinovia, alebo by mohli zostať ich telá na ulici, kým by ste ich nevzkriesili s iným hrdinom. Prípadne by ste ich oslobodili zo zajatia. Určite by to bolo prijateľnejšie a podporilo by to hrateľnosť, ktorá má zaujímavý základ, len dopláca na nedomyslené veci.

V meste môžete ovládnuť vybrané budovy, ktoré potom prinášajú užitočné vylepšenia alebo potrebné zdroje. Tie sú dva - viera a kredity. Stabilný prísun viery zabezpečíte umiestnením postáv, ktoré ste transformovali na uctievačov, do blízkosti chrámu, kde sa potom poslušne modlia. Kredity generujú cryptobanky, s ktorými zas prepojíte hackerov. Okrem toho kredity dostávate za každého občana, ktorého konvertovala váš prorok. A peknú sumu vytrieskate zo špeciálnych postáv, ako je napríklad drogový díler.

S týmito zdrojmi už môžete prikupovať vylepšenia v budovách a transformovať civilistov nielen na uctievačov a hackerov, ale aj bojovníkov. Fanatikov, ktorí bojujú zblízka, dopĺňajú strelci a špecialisti, ktorí sa napríklad dokážu maskovať. A viete vytvárať aj kazateľov, ktorí potom automaticky chodia po uliciach a konvertujú okolitých ľudí namiesto vás. A priebežne pribudne ešte pár ďalších povolaní. Pri postupe potom využívate svojich verných na dobýjanie kľúčových budov a sektorov mesta a musíte poraziť svojich nepriateľov. Občas pritom máte možnosť podrobiť si ich aj bez boja, keď napríklad určitej skupine navrhnete, že jej poskytnete ochranu.

Každopádne treba myslieť aj na obranu svojich vybojovaných pozícií, kam sa valia nepriatelia z niekoľkých strán. Ideálne je použiť schopnosť hackerov na vytvorenie obranných vežičiek, ku ktorým ešte postavíte nejakých strelcov. Je však škoda, že každý hacker môže vytvoriť len jednu vežičku a na každého tiež pripadá jeden dron - a to len vtedy, ak ste si najskôr odomkli patričné schopnosti. Populačný limit vašich veriacich je obmedzený, dá sa však  zvyšovať vylepšeniami v budovách a pomôžu aj dogmy, kde investujete body do rôznych špecialít.

Hra ponúka len kampaň, ktorá je v podstate identická bez ohľadu na váš zvolený kult a potom si v menu môžete znovu zahrať už prejdené misie. Ale zrejme túto príležitosť nevyužijete, samotné ťaženie je totiž dosť nezáživné, v podstate opakujete monotónny postup s dobýjaním sektorov a konvertovaním ľudí. A nedokážu to oživiť ani úlohy, ktoré sa snažia byť rôznorodé, ale v konečnom dôsledku je ich priebeh veľmi podobný a nezaujímavý, bez absencie hlbšej taktiky. Treba sa niekam prebojovať a odtiaľ zas niekam inam - to sa vám rýchlo zunuje.

K tomu vám kladie polená pod nohy ovládanie a užívateľské rozhranie, čo by malo byť intuitívne, ale napriek tomu akosi nespolupracuje. Označiť len samotného hrdinu bez toho, aby bol spolu s ním vybraný aj dav, je neraz babračka a kliknutie na ikonu postavy to zvyčajne nevyrieši. Rovnako sa nedočkáte toho, aby sa hrdina po výbere dostal do popredia kamery. Budovy na vylepšenia otvoríte len tak, že si ich vyhľadáte na mape. A k tomu je tu more chýb. Napríklad úplne zmizne ikona proroka, ktorého potom treba zdĺhavo hľadať s doširoka roztvorenými očami v teréne. Aspoňže sa dá otáčať a približovať terén. Inokedy sa na obrazovke objavili dve ikony rovnakého hrdinu, nedali sa používať dogmy. Chce to záplaty, veľa záplat, ale zatiaľ tu bol len nejaký menší patch, ktorý toho mnoho nevyriešil.

Re-Legion
Re-Legion Ponúknuť ochranu alebo si ich skrátka podriadiť?
Ponúknuť ochranu alebo si ich skrátka podriadiť?

Re-Legion Prorok má veľmi efektívnu schopnosť konvertovať celú skupinu okolostojacich civilistov.
Prorok má veľmi efektívnu schopnosť konvertovať celú skupinu okolostojacich civilistov.

Re-Legion Hackeri stavajú vežičky, ktoré sú výborné na obranu kľúčových miest a budov.
Hackeri stavajú vežičky, ktoré sú výborné na obranu kľúčových miest a budov.

Keď už nie nič iné, aspoň to má slušnú atmosféru a na ulice ladené do výrazných farieb s temným pozadím, sa pohľadom zhora dobre pozerá. Nie je to oslnivé a chýbajú patričné detaily, ale pred vami sa rozprestiera uveriteľné kyberpunkové mesto. Hudba k tomu pasuje, dabing je priemerný, celkovo je audiovizuálne spracovanie prijateľné.

Re-Legion má dobre zvolenú tému i prostredie a autorom nemožno uprieť aj určité dobré nápady, ktoré však nedokázali dostatočne zaujímavo zapracovať do hry. Atraktívny podklad by v rukách zručnejších vývojárov mohol dozrieť do výbornej stratégie, no v danom prevedení akosi vyznieva do prázdna. Kampaň je fádna a nezáživná,  degraduje ju aj umelá inteligencia a hrdinovia, ktorí sú skôr na príťaž ako na úžitok a k tomu chyby a sterilné misie. Celé je to akési nemastné-neslané a výsledok nepresvedčivý. A to je naozaj škoda.

napísal uni 1.3.2019
6.0
RE-LEGION