Štúdia inštitútu METR zistila, že AI spomaľuje skúsených vývojárov |
Úlohy im trvali o 19% dlhšie.
Nová štúdia výskumného inštitútu METR priniesla nečakané zistenie. Konštatuje, že používanie AI asistentov na programovanie ako Cursor spomalilo skúsených softvérových vývojárov, ktorí pracovali na projektoch, s ktorými boli dobre oboznámení. Vývojári odhadovali, že umelá inteligencia im skráti čas na úlohy až o 24 %, ale výsledky ukázali presný opak, keďže úlohy im trvali v priemere o 19 % dlhšie. Hoci AI navrhla často správne riešenia, experti museli venovať značný čas kontrole a úpravám, čo samozrejme spomalilo ich prácu.
Tento výsledok tak rozbíja všeobecne rozšírenú predstavu o tom, že AI neustále zvyšuje produktivitu vývojárov, čo je tvrdenie často používané pri marketingu takýchto nástrojov. Zaujímavé však pritom je, že aj keď AI prácu spomalila, samotní účastníci štúdie uviedli, že vďaka pomoci bolo kódovanie príjemnejšie, lebo menej zaťažovalo mentálne. Prirovnali to k úprave už existujúceho textu oproti tvorbe od nuly, čo však zároveň podľa inej štúdie môže mať dopad na kognitívne schopnosti a kreativitu.
V prvom rade ide o skúsenosti
Experti ale upozorňujú, že k spomaleniu práce s AI môže dôjsť najmä u skúsených vývojárov v známom prostredí. Výsledky tak môžu byť odlišné pri junioroch alebo pri práci s cudzími základmi, kde štúdie preukázali výrazné zvýšenie produktivity až o 26-39 %. Softvérová firma Atlassian pritom zdôrazňuje, že hoci vývojári vďaka umelej inteligencii ušetria cez 10 hodín týždenne, často tieto úspory vytvárajú iné problémy. Medzi ne patrí napríklad zlá komunikácia tímu, nejasné smerovanie projektu alebo trávenie času hľadaním informácií.
Podľa štúdie teda AI nie je univerzálnym riešením na zvýšenie efektivity vývojárov. Potom teda vzniká otázka, či investície do podobných nástrojov prinášanú očakávaný prínos, ako napríklad v prípade Microsoftu, ktorý v dôsledku integrácie AI prepustil už viac ako 9000 zamestnancov. Skúsení programátori predsa len musia aj k vopred vytvoreným kódom pristupovať opatrne, dôkladne kontrolovať navrhovaný kód a testovať ho.
Celkovo METR štúdia pripomína, že AI môže byť síce výhodou pri odľahčení mentálneho zaťaženia, ale nie vždy zrýchli prácu. Pri zavádzaní takýchto nástrojov preto musia firmy brať do úvahy špecifiká projektov, úrovne skúseností vývojárov aj organizačné procesy.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- RECENZIA: Battlefield 6 91
- Battlefield 6 dostáva recenzie 48
- Sony prinesie PS6 o pár rokov 93
- Battlefield 6 pri vydaní pritiahol len na Steame cez 700 tisíc hráčov 147
- Roboti nás raz nahradia, v BMW už jeden pracuje 5 mesiacov 90
- Assassin's Creed umiestený do času po občianskej vojne bol zrušený 70
- Battlefield 6 ukázal svoje finálne požiadavky, pridal aj Ultra++ nastavenia 77
- DOJMY: Sudden Strike 5 25
- Optimálna cena GTA VI by podľa analytikov bola 69 dolárov 102
- Bol predstavený prvý poster na Minecraft 2 film aj s dátumom premiéry 13 zobraziť viac článkov >