VAMPIRE: THE MASQUERADE - COTERIES OF NEW YORK

6.5

Hranie sa na upírov s pálčivými rozhodnutiami

Preberiete sa z bezvedomia a prvé, čo vás zasiahne, je neutíchajúci hlad, ktorý však neprichádza len ako kŕče v žalúdku, ale pochádza akoby z celého jadra vášho tela a spôsobuje pálčivú bolesť. Prehovorí na vás neznáma osoba a vy sa inštinktívne vrhnete na jej najbližšiu tepnu. Čo sa to sa vami deje? Je tá osoba v poriadku, alebo ste ju práve zabili? S týmto pocitmi a otázkami sa začína Vampire: The Masquerade - Coteries of New York a behom najbližších hodín sa budete musieť naučiť žiť s tým, že už nie ste viac človek, ale bytosť navždy zaviazaná spoločnosti podobných monštier a nútená dodržiavať jej pravidlá.

Hranie sa na upírov so sebou vždy prináša istú dávku klišé. No ak niekto dokázal vytvoriť fiktívny svet, v ktorom upíri nie sú len gotici s tesákmi, ale funkčná a veľmi inkluzívna skupina tajomných predátorov, tak je to práve World of Darkness a ich séria RPG hier Vampire. S pravidlami Masquerade sa mohli zoznámiť aj hráči videohier v dvoch tituloch s prívlastkom Redemption a Bloodlines. Kým v týchto hrách ste si vyskúšali akčnú stránku v pohľade 3. a 1. osoby, Coteries of New York prináša iný aspekt roleplay. Je to adventúra založená na spoznávaní príbehu prostredníctvom dialógov a ich výber má ovplyvniť osud vašej postavy.

Vampire: The Masquerade - Coteries of New York
Vampire: The Masquerade - Coteries of New York Upíri musia držať krok so spoločnosťou.
Upíri musia držať krok so spoločnosťou.

Vampire: The Masquerade - Coteries of New York Musíte prijať následky svojich činov.
Musíte prijať následky svojich činov.

Vampire: The Masquerade - Coteries of New York Použitie schopností zaručí úspech, no dôsledok často nemá príliš veľkú váhu.
Použitie schopností zaručí úspech, no dôsledok často nemá príliš veľkú váhu.

Kým celý svet čaká na pokračovanie Bloodlines, ktoré svojho času ohúrilo neprekonateľnou atmosférou nočného Los Angeles v tele upíra, poľské štúdio Draw Distance vám chce vyplniť čas krátkou prechádzkou po New Yorku. Príbehová adventúra, ktorá celá stojí a padá na texte, možno pre niekoho znie ako sklamanie, no tento herný žáner svetu Vampire naozaj sedí. Veď práve o tom sú sedenia s priateľmi, pri ktorých postupne vytvárate príbeh a vaše voľby tvarujú osobnosť postavy a jej osud. Textová adventúra má veľmi blízko stolovej hre, no v Coteries of New York sú už dialógové možnosti napísané a stačí si len vybrať. Hra vám dá možnosť zahrať si sa ženu z klanu Ventrue, mladíka z klanu Brujah alebo muža klanu Toreador. Už čoskoro zistíte, čo klany a ich schopnosti znamenajú, keď vás po premene na upíra schmatnú predstavitelia Camarilly, aby vám dali jasne najavo, kto tu skutočne velí.

Muž s dlhými vlasmi ako vystrihnutý z moderných upírskych filmov vám povie, aby ste s ním nasadli do auta, inak spoznáte skutočnú smrť. Čo urobíte? Poslušne nastúpite do nenápadného sedanu, vynadáte mu, alebo ho udriete a budete utekať? Hra vám popri bežnom opise deja a postáv vždy predstaví 3 voľby. Každá z nich dej alebo dialóg či posúva ďalej, nedá sa preto vrátiť k inému typu odpovede. Väčšinou dostanete len jednu šancu položiť istú otázku, prípade vám hra umožní opýtať sa len dve z troch. Je preto dôležité zvažovať, ktorá informácia je pre vás najcennejšia. Či už pri tom budete klásť odpor alebo nie, vašim osudom v tejto hre je spoznať sektu Camarilla a vytvoriť si vlastnú kotériu, teda skupinu potenciálnych spojencov.

Po rýchlom predstavení princípov upírov, ktorí nenápadne žijú medzi ľuďmi, sa vám zobrazí mapa New Yorku s niekoľkými úlohami. Sú to stretnutia s rôznymi predstaviteľmi ostatných klanov, ktorých sa oplatí mať na svojej strane, alebo sú to akési vedľajšie misie, v ktorých sa budete zaoberať problémami vyplývajúcimi z upírstva. Tvorcom sa podarilo namiešať vcelku zaujímavý kokteil rôznych životných príbehov upírov a čiastkových úloh, ktoré preskúmajú oblasti, na ktoré sa pri upírstve často zabúda. Je to napríklad otázka viery, či unikanie pozornosti médií. Ako sa predtým veriaci človek má vysporiadať s tým, že je upír? Ako môžete byť verejne známa osobnosť a pritom sa objavovať 20 aj 30 rokov v nezmenenom stave? Coteries of New York skúma aj napodiv veľmi ľudské témy vo svete monštier.

Hra sa pokúsila doslova aktualizovať problémy upírov žijúcich v súčasnom svete. Upíri na najvyšších priečkach sekty Camarilla sú mocné bytosti vysoko na spoločenskom rebríčku. V súčasnej ére preto už vlastnia aj IT spoločnosti, sociálne kanály, či dokonca nakupujú kryptomeny. Novou hrozbou aj príležitosťou sú sociálne siete a internet. Ako sa vôbec dá kŕmiť v dnešnej ére bezpečnostných kamier na každom rohu? Istou odpoveďou sú schopnosti, pomocou ktorých upíri manipulujú ľuďmi. V tejto hre si ich vyskúšate v podobe špeciálnych dialógových možností, ktoré však využijete iba v prípade, že ste dostatočne sýti. Túžba po krvi sa prejaví aj červenými okrajmi obrazovky, ktoré naznačujú, že nemáte silu používať schopnosti a možno ani odolávať pokušeniu niekoho vycicicať do prázdna.

V Coteries of New York upíri strácajú na romantickosti, no zbavujú sa tak aj tej často prítomnej dávky klišé. Snaha priblížiť upírov k modernej dobe sa však odrazila aj na dizajne postáv. Väčšina z nich akoby sledovala súčasnú nedbalú módu a pôsobia skôr ako excentrickí hipsteri s lesklými očami. Hodnotiť sprievodné ilustrácie postáv a okolia je vec vkusu, no aj pre často sa opakujúce prostredia je silnejšou stránkou hry skôr jej textová časť. Viac ako vizuálna stránka sú zaujímavé charaktery postáv. Každá z nich má zvláštne osobnostné črty alebo kúsky príbehu, ktoré im dodávajú na realistickosti. Ich odpovede v dialógoch sú často nepredvídateľné a budete musieť nad ich slovami viac popremýšľať. Občas sa dokonca zdá, že sa s vami postavy zahrávajú a čakajú vašu reakciu.

Okrem pútavého čítania vás však v hre nič akčné nečaká. V príbehu sú aj súboje, no tie sa držia scenára podľa vašich možností. Väčšinou rozhodujete, kedy vaša postava zaútočí, či to urobí rýchlo a efektívne, alebo potichu s nižším rizikom. Na dramatockosti nepridáva ani hudobná stránka hry. Celkovo je soundtrack zložený z minimalistických skladieb a ambientných zvukov, ktoré vás nemajú rušiť pri čítaní. Je však škoda, že hudba nie je dynamická a nemení sa vzhľadom na situáciu. Pri bojoch by napríklad mohla zintenzívniť napätie, aby rozhodnutia boli akútnejšie a menej premyslené. Namiesto toho je hru možné hrať úplne bez zvuku.

Vampire: The Masquerade - Coteries of New York Keď si hladný, nie si to ty.
Keď si hladný, nie si to ty.

Vampire: The Masquerade - Coteries of New York Ostatné klany sa vám predstavia v podobe potenciálnych spojencov.
Ostatné klany sa vám predstavia v podobe potenciálnych spojencov.

Vampire: The Masquerade - Coteries of New York Toľko stretnutí a tak málo času. S kým vytvoríte kotériu?
Toľko stretnutí a tak málo času. S kým vytvoríte kotériu?

Ak radi čítate trilery, určite poznáte ten pocit, kedy vám nabehnú zimomriavky po tom, ako sa vám pred očami odhalí dôležitý príbehový moment. Coteries of New York tieto momenty má, no hra má jednu veľkú slabinu. Jej príbeh je natoľko pôsobivý iba na jedno prejdenie. Hra vás nabáda, aby ste ju rozohrali znova, pretože ponúka tri postavy a víziu iného osudu, keď budete robiť iné rozhodnutia. Zároveň behom jednej noci môžete absolvovať iba dve stretnutia a počet nocí je obmedzený. Po asi dvoch týždňoch hra začne smerovať do finále a je isté, že nestihnete splniť všetky úlohy a budete si ich musieť nechať na budúce.

Po dvoch prejdeniach zistíte, že príbeh nie je natoľko rozvetvený, ako by mohol byť. Väčšina dialógov nakoniec aj tak dospeje k rovnakému koncu. Hra neskúma neprebádané teritóriá mimo nalinkovaného hlavného deja. Niektoré dialógy po sebe efektívne zametajú akýkoľvek potenciál na rozvíjanie. Často to hra vysvetľuje napríklad tým, že vaša postava si to jednoducho rozmyslela a bude sa držať pôvodného plánu, ktorý ste už raz absolvovali. Kým po dvoch prejdeniach aspoň spoznáte konce všetkých úloh, ich dopad už stráca na váhe, pretože záver hry je veľmi podobný tomu, čo ste už raz videli. Tretie prechádzanie hry je už vyslovene nudné a dá sa pokladať za stratu času. Herná doba je síce len pár hodín, ale je to ako čítať novelu hneď potom, ako ste ju dočítali.

Coteries of New York je síce malým, ale stále cenným prídavkom do Vampire: The Masquerade portfólia. Na prvý pohľad minimalistický žáner textovej adventúry do tohto sveta určite patrí. Je len škoda, že hra nemá takú hĺbku, akú by si zaslúžila. Krátka herná doba a príbeh, ktorý neponúka veľa variácií, robí z tejto hry len menšiu jednohubku pred príchodom Bloodlines 2. Možno po tom, ako sa naplnia naše očakávania po 14 rokoch čakania, by si séria zaslúžila ďalšiu hru v štýle Coteries of New York, ktorá dostane toľko pozornosti ako väčšie tituly pod značkou Vampire.

Vampire: The Masquerade - Coteries of New York Spoznáte aj niekoľko dominánt New Yorku.
Spoznáte aj niekoľko dominánt New Yorku.

Vampire: The Masquerade - Coteries of New York Hra vás čo-to naučí aj o rozsiahlom svete Vampire.