DEVIL MAY CRY 3: SPECIAL EDITION

DEVIL MAY CRY 3: SPECIAL EDITION

9.0

Diabol môže plakať už aj na cestách

Recenzia na Switch verziu

Tretí diel série Devil May Cry oslavuje 15 rokov a pri tejto príležitosti vám pripomenie, ako to s jej hlavným hrdinom vyzeralo, keď bol násťročný. A pre skalných fanúšikov to bude krutá pripomienka toho, že už násťroční dávno nie sú. Devil May Cry 3 prichádza vo vyšperkovanej Special Edition na Nintendo Switch. Capcom nám už na túto platformu stihol naservírovať prvý aj druhý diel, no pri DMC3 okrem obyčajného portu priniesol aj nejaký ten obsah navyše. Bezkonkurenčne najnáročnejší a diskutabilne najlepší diel série Devil May Cry na Switchi otestuje, ako ste na tom s reflexmi a trpezlivosťou. Nová platforma však prináša isté výhody.

Keď sa v Capcome po problematickom vývoji druhého dielu dostali do slepej uličky, rozhodli sa dať Dantemu druhú šancu vymaniť sa z príbehového pekla. Tím vedený Hideakim Itsunom dostal šancu vytvoriť vlastný prequel a nielen opravovať chyby po druhej časti. Vrátili Dantemu jeho bezstarostnú povahu a ďalej čerpali inšpiráciu z Božskej komédie. Predstavili Vergila ako Danteho brata a rivala, ktorý sa snaží otvoriť bránu do pekla. Znepriatelení bratia sa musia konfrontovať s ich cieľmi, motiváciou aj bolesťami z minulosti a ich ihriskom bude veža Temen-ni-gru, ktorá pripomína práve kruhy pekla, ako ich opísal Dante Alighieri.

Devil May Cry 3: Special Edition
Devil May Cry 3: Special Edition Aká veľká je vaša hrdosť? Odoláte ľahkej obťažnosti?
Aká veľká je vaša hrdosť? Odoláte ľahkej obťažnosti?

Devil May Cry 3: Special Edition Vďaka kamere vyzerá prostredie úžasne, no navigácia v ňom už je horšia.
Vďaka kamere vyzerá prostredie úžasne, no navigácia v ňom už je horšia.

Devil May Cry 3: Special Edition Množstvo Devil Arms môžete teraz na Switchi vystriedať kedykoľvek.
Množstvo Devil Arms môžete teraz na Switchi vystriedať kedykoľvek.

Hráči, ktorí už DMC 3 hrali, vedia, čo ich približne čaká. Hra vyniká svojou náročnosťou, no o to lepším pocitom zo zvládnutia všetkých komb a ich reťazení do neskutočnej akcie, za ktorú by sa nehanbili ani režiséri akčných filmov. Novinkou na Switchi je však možnosť povoliť z prísnych pravidiel hry a zvoliť si Freestyle režim. Vďaka nemu sa štýl boja a zbrane dajú meniť kedykoľvek počas hry. DMC 3 svojho času predstavila akési špecializácie boja, s ktorými sa viazal aj nový set schopností pre Danteho. Až v štvrtom dieli série však bolo možné ich meniť kedykoľvek a našťastie tvorcom napadlo, že pri vydaní na Switchi by si hráči túto funkciu zaslúžili aj v DMC 3. Štýl sa tradične leveluje podľa frekvencie použitia a schopnosti sa vylepšujú výmenou za orby padnuté z nepriateľov.

Čo sa však nezmenilo je obťažnosť hry, ktorá bola v minulosti kritizovaná a zaplakali pri nej aj naši dvaja recenzenti v predchádzajúcich recenziách DMC3. To, že náročnosť nie je negatívum, sa overilo aj časom a dôkazom je popularita iných hier z podobného žánru. V čase, kedy milióny ľudí dobrovoľne trénujú svoju psychickú aj fyzickú výdrž pri Dark Souls či Bloodborne, je možno až komické, že pred 15 rokmi museli v Capcome skutočne ustúpiť a do Special Edition pridať Easy obťažnosť. Tá je prítomná aj v tejto verzii a tradične sa odomkne, keď budete priveľmi umierať. Ako už fanúšikovia vedia, Easy mód je síce znakom prehry, no netreba sa zaň hanbiť.

Switch verzia tak posunula DMC 3 bližšie k súčasným titulom, no mnohé prekážky stále ostali. Rozsiahle levely so zriedkavými možnosťami uloženia sú pozostatkom éry PS2 s pamäťovými kartami. Našťastie, tento problém rieši funkcionalita Switchu a ponúka vám možnosť kedykoľvek prerušiť a pokračovať vo svojom trápení inokedy. Môžete tak predýchať a psychicky sa pripraviť zdolať náročnú pasáž s životom na minime, žiadnou Vital star na vyliečenie a ďaleko od checkpointu. Okrem desiatok nepriateľov pomenovaných podľa hriechov je v hre množstvo skutočne náročných súbojov s bossmi, ktorí vás však po svojej smrti odmenia novými zbraňami. Skúste preto vydržať a nehodiť svoj Switch o zem.

So Switchom sa otvára aj možnosť hrať DMC 3 na cestách a v hromadnej doprave, vďaka čomu môžete cestujúcich buď ohúriť neuveriteľnými zručnosťami, alebo ich vydesiť záchvatmi zlosti z prehratého súboja s bossom. Devil May Cry bolo odjakživa hlavne o štýle a tretí diel prináša toľko spôsobov boja s Devil Arms a strelnými zbraňami, že v kategórii šialenej zábavy sa na trojku doťahuje až piaty diel. Nunčaky Cerberus a rukavice Beowulfa Capcom oprášil v roku 2019, no DMC 3 nám pripomína aj klenoty ako dvojicu mečov Agni a Rudra a gitaru Nevan. Devil May Cry 3 je akčná komédia v pochmúrnom gotickom prostredí a základom jej úspechu je správny balans náročnej akcie, humoru a temnej atmosféry, ktorý pre mnohých ostal v tejto sérií neprekonaný.

Zápletky v Danteho ságe často nedávajú veľmi zmysel, no DMC 3 je svetlou výnimkou série. Okrem zmysluplného príbehu sa tvorcom podarilo obsadiť perfektnú partiu hercov, ktorí majú na svedomí motion capture aj dabing postáv. Práve oni dodali svojim výkonom postavám väčšiu hĺbku a osobnosť a vďaka nim má hra prestrihové scény, ktoré kvalitou dosahujú celovečerný film. Je len škoda, že všetky akčné scény so vtipnými vsuvkami aj na Switchi pripomínajú svoj vek. Až sa pritom natíska otázka, či by si hra nezaslúžila kompletný remake tak, ako to teraz Capcom robí so sériou Resident Evil

Hra svoj vek ukazuje aj v prípade vtedy populárnych platforming pasáži a logických hádaniek. So Switchom v rukách platforming nie je úplne najhoršia vlastnosť hry, keby však zároveň netrpela syndrómom statickej kamery tiež príznačným pre hry zo začiatku 21. storočia. V tejto edícii je možné v istých pasážach točiť kameru pomocou analógového tlačidla, no v tých najkritickejších je to stále váš nepriateľ číslo 1, ktorý vás núti padať do priepastí. V Temen-ni-gru je možné sa ľahko stratiť, no aj napriek tomu je dizajn levelov a ich estetická stránka natoľko prepracovaná, že sa stala inšpiráciou aj pre iné tituly, ako napríklad God of War.

Devil May Cry 3: Special Edition
Devil May Cry 3: Special Edition DMC 3 má stále najlepší príbeh aj prestrihové scény.
DMC 3 má stále najlepší príbeh aj prestrihové scény.

Devil May Cry 3: Special Edition Co-op režim s Vergilom v Bloody Palace je cenným prídavkom do hry.
Co-op režim s Vergilom v Bloody Palace je cenným prídavkom do hry.

Devil May Cry 3: Special Edition Takto by sme si to vedeli predstaviť aj v príbehovom režime.
Takto by sme si to vedeli predstaviť aj v príbehovom režime.

Special Edition vám po prejdení za Danteho umožní hru rozohrať aj za Vergila a pridáva aj režim Bloody Palace. Máme Vergila a máme Bloody Palace a v Capcome našťastie prešla geniálna myšlienka ich dať dohromady. Na Switchi je Bloody Palace odomknutý už po úvodnej misii a máte v ňom jedinečnú šancu si zahrať v lokálnom kooperatívnom režime. Buď si každý hráč zoberie vlastný ovládač, alebo sa podelíte o dva Joy-Cony a môžete spoločne zabíjať jednu vlnu demónov za druhou. Je to perfektný prídavok do hry, ktorý nám mierne naznačuje, ako by to mohlo vyzerať v sérií v budúcnosti. Ambície ku co-op režimu boli už pred vydaním DMC 5 a aj keď nám producent Matt Walker v rozhovore odpovedal vyhýbavo, je jasné, že v novom dieli mohlo byť aj viac ako len sledovanie ostatných hráčov z diaľky.

S rozhodnutím Capcomu priniesť jednotlivé diely Devil May Cry na Switch osobitne mnohí nesúhlasili. Niektorí za tým videli snahu zarobiť, iní ocenili možnosť v sérií oddeliť zrno od pliev. Pri Devil May Cry 3 však Capcom zjavne potreboval viac času, aby implementoval zopár nápadov, ktoré hru povýšili na nový level. Aj vďaka vydaniu na novej platforme sa ukazuje, že zo všetkých dielov zostarla DMC 3 s najväčšou gráciou. Pre starších fanúšikov to bude nostalgická jazda na platforme, ktorú si zamilovali pre jej praktickosť. Pre mladších či doteraz neznalých hráčov bude verzia na Nintendo Switch nepreskúmaným teritóriom, ktoré možno prekvapí svojou náročnosťou. V oboch prípadoch bude Devil May Cry 3 cenným prídavkom do vašej hernej knižnice.

napísal Tanya 10.3.2020
9.0
8.2