RESIDENT EVIL 2

RESIDENT EVIL 2

9.0

Staronový vírus opäť prilákal do Raccoon City

Capcom konečne prišiel na to, ako prinavrátiť klasickým hrám ich zašlú slávu a súčasne ich priblížiť aj mladším hráčom. Resident Evil 2 skĺbil tradičnú hrateľnosť príznačnú pre kultovú sériu s moderným ponímaním a spracovaním. Výsledkom je svieži titul, ktorý dokáže nabudiť podobne ako pôvodná hra v roku 1998 a zachováva si jadro hrateľnosti aj jedinečnú atmosféru.

Hra bez zdĺhavého úvodu ponúkne voľbu hlavnej postavy, s ktorou prežijete v najbližších hodinách krušné chvíle. Leon S. Kennedy má nastúpiť ako nováčik na policajnej stanici v Raccoon City a vlastne sa ocitol v nesprávnom čase na nesprávnom mieste. Claire Redfield zas prišla hľadať svojho brata a napokon sa prispôsobuje novým okolnostiam. Ich cesty sa pretnú a na základe vášho výberu budete vnímať udalosti v infikovanom meste z trochu inej perspektívy.

Každopádne sa oplatí po dohraní s jednou postavou pustiť do strašidelného dobrodružstva ešte raz s tou druhou. A ideálne v odomknutom režime 2nd Run, ktorý síce ponúka rovnaké lokality ako štandardný príbeh, ale líšia sa niektoré pasáže a záver. V prvom rade vtedy hra zohľadňuje, že ste ju už raz prešli a tentoraz je pozmenený postup v súlade s tým, čo máte za sebou a s druhou postavou sa udalosti pekne dopĺňajú. Takže napríklad zistíte, čo práve robila Claire, keď Leon opustil policajnú stanicu a podobne. Plus je tu prakticky od začiatku čosi navyše, čo vás pri postupe viac stresuje a núti byť neustále ostražitými. Okrem toho sa odomykajú aj ďalšie súčasti a bonusy, ako sú kostýmy hlavných hrdinov, artworky, modely zbraní, režimy a doplnky.

Resident Evil 2
Resident Evil 2 Pod dáždnikom je najväčšia tma.
Pod dáždnikom je najväčšia tma.

Resident Evil 2 Hru si aj tentoraz ukladáte pri písacom stroji.
Hru si aj tentoraz ukladáte pri písacom stroji.

Resident Evil 2 Inventár si postupne zväčšujete a všetko v ňom sa na niečo hodí.
Inventár si postupne zväčšujete a všetko v ňom sa na niečo hodí.

Určite treba spomenúť voľbu obťažnosti. Najjednoduchší je asistovaný režim, v ktorom vám hra pomáha pri mierení, priebežne dopĺňa život a nepriatelia sú slabší. Taký ten typický Resident Evil zážitok prináša hardcore režim, kde treba okrem húževnatých protivníkov počítať aj s obmedzeniami pri ukladaní hry. To znamená, že sa to dá len pri písacom stroji s použitím atramentových pások, ktoré treba najskôr nájsť. Zlatou strednou cestou je štandardný režim, pri ktorom do stroja nepotrebujete pásku, funguje aj autosave, hra neposkytuje výhody a  nepriatelia sú primerane silní. Vybrať si teda môže naozaj každý na základe svojej zdatnosti a nárokov.

Nováčikovia, ktorí nemajú skúsenosti so sériou Resident Evil, si zrejme budú zvykať na niektoré charakteristické prvky, ktoré v iných hrách nájdete len ojedinele. Ale vďaka ústretovej voľbe náročnosti a prehľadnému postupu by s osvojením nemali mať problém. Veteráni sa prispôsobia okamžite a zaskočiť ich môže jedine to, že všetko je riešené viac intuitívne a pohodlnejšie ako v minulosti. Obzvlášť oceňujeme veľmi praktické používanie myši v PC verzii, s čím si väčšina vývojárov portovaných alebo primárne konzolových hier často nevie dať rady. Tu vám myška skvele pomáha pri väčšine činností - najmä pri mierení na cieľ a zmene kamery, čo je ďalšie veľké plus.

Pri jednej z predošlých Residen Evil hier, ktoré sa dočkali inovovanej verzie, som kritizoval nevhodné pohľady pri automatickom prepínaní kamery a volal po zmene. Mnohí fanúšikovia vykrikovali, že sa to meniť nedá a nemá, pretože už by to nebolo ono a naruší sa nejaká aura hry. Ale nový Resident Evil 2 mi dal za pravdu, že je možné vyriešiť pohľad na dejisko prakticky a bez toho, aby tým produkt nejako utrpel. Takže teraz si môžete kameru ľubovoľne otáčať a už sa nestane, že vás prekvapí zombík len preto, že ste ho kvôli nevhodnému uhlu pohľadu skrátka nevideli. Okrem toho sa takto aj pohodlnejšie prekutávajú objekty a zbierajú užitočné predmety. Tie sú navyše zvýraznené malou ikonou, keď ste dostatočne blízko, takže ich bez problémov nájdete. Ešte viac komfortné je to vďaka výbornej mape, kde sa skvele orientuje podľa značiek a farieb. Napríklad keď sú chodby a miestnosti označené červenou, viete, že tam ešte nájdete niečo použiteľné a dôležité prvky majú pridané symboly. Objavené, ale nepozbierané predmety sú na mapke pekne znázornené - rovnako ako dvere, ku ktorým potrebujete kľúče s rôznymi symbolmi.

Pre hry Resident Evil je charakteristický malý inventár, kam sa zmestí len niekoľko nálezov. Dajú sa však odkladať do priestrannej osobnej truhlice, ktorú nájdete vždy pri písacom stroji na uloženie svojej pozície. Spočiatku si aj tu musíte vystačiť so skromným inventárom, ale postupne si ho zväčšujete zbieraním taštičiek - ľadviniek, ktoré permanentne pridávajú po dva sloty. Áno, stane sa, že sa občas musíte po niečo vrátiť, lebo to už neodnesiete, ale nie je to nič také, čo by vás iritovalo. Už aj preto, že hra je opäť navrhnutá tak, že sa na jednotlivé miesta priebežne vraciate odomknutými skratkami. A navyše s novým predmetom, ktorý vám umožní otvoriť dovtedy neprístupnú miestnosť či trezor (kľúč, kliešte na prestrihnutie reťaze, páka, súčiastka do ovládacieho panela, objavené kódy...). Zbieranie vecí je celkovo intuitívne a hľadanie miesta a spôsobu ich použitia prirodzené.

Vyhľadávanie predmetov je prepojené s hlavolamami a interakciou s prostredím. Napríklad už v demo verzii ste mali možnosť riešiť jednoduché zadania s medailónmi. Rébusy sú vcelku pestré a rôznorodé, nie príliš náročné. Po chvíli by ich mal prelúskať každý. Čaká vás otáčanie valčekov so symbolmi, prepínanie spínačov, aby ste nastavili správnu úroveň energie, aktivovanie tlačidiel alebo objektov v správnom poradí, posúvanie regálov,  hlavolam s rafinovane použitými šachovými figúrkami či nastavovanie amplitúdy.

Postupne sa dostanete k niekoľkým zbraniam. Najčastejšie používate pištole a brokovnicu, ale môžete mať aj plameňomet. Sú to však cenné nálezy a ešte cennejšia je munícia, ktorej je väčšinou nedostatok a vylepšenia výzbroje (tlmič, pažba, zväčšený zásobník...). Náboje sa ale dajú aj vyrábať kombinovaním rôznych druhov strelného prachu. A aj ďalšie predmety sa často môžu a niekedy aj musia kombinovať. Napríklad tu fungujú pre Resident Evil sériu typické rastlinky v kvetináčoch. Na základe farby majú liečivý alebo iný podporný účinok, ktorý je výraznejší pri mixovaní a zmene na prášok. Je to výborná náhrada liečivého spreja, na ktorý narazíte len sporadicky.

Resident Evil 2
Resident Evil 2 Claire je rovnako odvážna ako Leon. Výraznejšie sa však prejavuje.
Claire je rovnako odvážna ako Leon. Výraznejšie sa však prejavuje.

Resident Evil 2 Na týchto tradičné zbrane neplatia, ale neznášajú oheň.
Na týchto tradičné zbrane neplatia, ale neznášajú oheň.

Resident Evil 2 Aj toto je jeden z hlavolamov a zrejme sa rýchlo dovtípite, čo treba urobiť.
Aj toto je jeden z hlavolamov a zrejme sa rýchlo dovtípite, čo treba urobiť.

V inventári sa zhromažďujú aj rôzne naoko banálne predmety, na ktoré skôr či neskôr nájdete využitie. Neraz si ich treba pekne poobzerať a otáčať, aby ste ich otvorili alebo našli skrytý význam. Občas sa dajú spojiť alebo rozobrať a odrazu už máte toľko potrebnú vec, ktorá vám otvorí ďalšiu cestičku. Môžete so sebou zobrať aj dosky, ktorými pribijete okná domu, takže tadiaľ ani neskôr nevlezie neželaný hosť.

Pri prehľadávaní policajnej stanice, podzemného parkoviska, tunela, kanalizácie či laboratória často dochádza k stretnutiu s kreatúrami. Môžete pekne namieriť zbraň a strieľať, ale niekedy je lepšie skúsiť to inak a šetriť muníciu, alebo skrátka nemáte inú možnosť, lebo sú zásobníky prázdne. Zombíci sú pomalí a niekedy sa dá okolo nich pohodlne prebehnúť, prípadne nenápadne pomaly prejsť, no v úzkych chodbách vás občas nepríjemne zdrapnú a začnú hrýzť. Ak však máte v inventári nejaký granát alebo nôž, vaša postava je pripravená na efektný zákrok - nepriateľa bodnete alebo mu do papule napcháte výbušninu, a tak ho od seba odhodíte alebo rovno zneškodníte pekným výbuchom. Ak sa jedná o nôž, treba si ho potom vybrať z rany obete. Natrafíte však aj na väčšie hrozby - rýchle kreatúry lezúce po stenách a strope, mutantov z kanálov a laboratória, príležitostne bossov, na ktorých niekedy platia určité finty, ale možno by ste od nich očakávali viac. Sortiment nepriateľov nie je veľký, ale budete mať pred nimi rešpekt, pretože každý môže predstavovať smrtiacu hrozbu. Nie všetko, čo sa hýbe, je však na odstrel. Občas narazíte aj na priateľské postavy, s ktorými hodíte reč, prípadne vám pomôžu alebo im vy asistujete.

Hra sa pochlapila aj po audiovizuálnej stránke. Dobre sa na ňu pozerá, hoci ste často v tmavých zákutiach osvetľovaných len svitom vašej baterky. V menu nájdete množstvo nastavení grafiky, vrátane odrazov, bloomu a ďalších efektov, takže si ju môžete prispôsobiť podľa vašich preferencií a, samozrejme, aj zostavy. Zahrnuté je aj 4K rozlíšenie a monitory s ultra širokou obrazovkou. Stávalo sa mi, že hra na niektorých miestach samovoľne stmavla, najčastejšie pri skúmaní predmetov alebo pri predelových scénach a sotva som niečo videl. Tento problém však vyriešila aktualizácia grafických ovládačov. Dizajn lokalít a ich spracovanie je na vysokej úrovni, rovnako animácie postáv, početné predelové scény a hudba a ozvučenie s kvalitným dabingom. Praktickú kameru s ľubovoľnou zmenou uhla pohľadu sme už spomínali.

Resident Evil 2
Resident Evil 2 K tomuto vám radšej nič nepoviem, len si vychutnajte ten pohľad.
K tomuto vám radšej nič nepoviem, len si vychutnajte ten pohľad.

Resident Evil 2  Oceníte každú zbraň, každý náboj a vylepšenie.
Oceníte každú zbraň, každý náboj a vylepšenie.

Resident Evil 2 Na otvorenie niektorých dverí potrebujete kľúč, na iné napríklad kliešte.
Na otvorenie niektorých dverí potrebujete kľúč, na iné napríklad kliešte.

Cesta do finále vám pri prvom hraní potrvá približne desať hodín, niekomu možno o čosi menej, inému viac. K tomu si však pripočítajte ďalšie hodiny s druhou postavou, s ktorou môžete rozohrať aj alternatívny dej, a to ešte ani zďaleka nebude všetko a hra postupne prináša ďalšie prekvapenia. A zrejme sa vám len tak skoro nezunuje - už preto, že má pestrú náplň. Hľadanie a používanie predmetov je umne skombinované s riešením hlavolamov a akčnými pasážami, pričom ani jedna zložka nie je na úkor tých ostatných. A to všetko spolu s temným príbehom vytvára harmonický a veľmi zábavný celok.

Resident Evil 2 akoby ani nemal vyše 20 rokov. Omladzovacia kúra mu veľmi prospela a je ako zrelá osobnosť, čo má šarm, eleganciu a hrateľnosť overenú časom, ktorá nestarne a stále ukazuje svoju jedinečnosť. Klasický štýl, charakteristický najmä pre prvé časti série, je nenásilne prispôsobený modernej dobe a stále ponúka niečo unikátne, čo vám ani mnohé súčasné tituly jednoducho nedajú. A práve preto bude mať RE vždy svojich verných fanúšikov, ku ktorým sa aj vďaka takýmto vydareným remakeom budú pridávať ďalší z radov mladších generácií.

napísal uni 25.1.2019
Páči sa mi! (+39)
9.0