IRON DANGER

IRON DANGER

7.5

Neobyčajný boj, pri ktorom ide o čas

Hry na hrdinov nemajú núdzu o fanúšikov. Tí radi plienia bludiská a zdokonaľujú svoje postavy, s ktorými prežívajú fantastické dobrodružstvá. Niekto uprednostňuje modernejšie RPG, iní inklinujú skôr k tým klasickým, každopádne väčšinou sa pritom uplatní nejaký osvedčený systém hry. Iron Danger však chce ponúknuť diametrálne odlišný postup, pri ktorom sa pohráva s časom.

Kostra tejto hry má štandardné atribúty zaužívanej RPG - solídny príbeh, putovanie krajinou plnou nebezpečenstiev, hrdinov a uplatnenie ich schopností v boji. Niektoré prvky sú výraznejšie, iné menej, ale ako celok to celkom dobre funguje. Hlavnou postavou je dievčina Kipuna, ktorá uniká pred nebezpečenstvom. Za zvláštnych okolností napokon skončí s podivným úlomkom v tele, ktorý ju predurčuje na veľké veci. Kipuna má poslanie, musí nájsť ďalšie úlomky, ktoré so sebou prinášajú veľkú moc a nové schopnosti, ale aj problémy.

Kipuna by všetko sama nezvládla, preto jej pomáha niekoľko priateľov. Zo svojej lode do lesov, podzemných bludísk, chrámov a močarísk, kde sa to hemží kreatúrami a banditami, však vždy zamieri len s jedným, vopred určeným spolubojovníkom. Najskôr je to drsný bradáč Topi, pribudne múdra domorodá liečiteľka, neskôr odvážny lukostrelec - každá postava so špecifickými schopnosťami a výzbrojou.

Iron Danger
Iron Danger Cestujete loďou a na pobreží je to vždy nebezpečné.
Cestujete loďou a na pobreží je to vždy nebezpečné.

Iron Danger Tomuto prerastenému moriakovi sa nechce na pekáč, ale nechá sa vlákať do pasce.
Tomuto prerastenému moriakovi sa nechce na pekáč, ale nechá sa vlákať do pasce.

Iron Danger Ak v boji spravíte chyby, dajú sa napraviť. stačí sa pohrať s časovými osami v spodnej časti obrazovky.
Ak v boji spravíte chyby, dajú sa napraviť. stačí sa pohrať s časovými osami v spodnej časti obrazovky.

Lokality nie sú veľmi rozľahlé, ale zdržia vás tam nepriatelia, pasce aj nejaké hlavolamy. Na otvorenie prechodov treba používať spínače alebo aktivovať svetelné piliere, prípadne treba nájsť iný spôsob, ako sa dá dostať cez roklinu alebo uzatvorené miesto. Do cesty sa postavia hlavne banditi, severania, mechanickí obri a občas nejaké kreatúry a bossovia. Postavy môžu zbierať doplnkové predmety, ktoré použijú na liečenie alebo proti nepriateľom v boji. Sú to väčšinou bylinky, huby, sudy s vodou alebo olejom, granáty.

Nezískate však žiadnu plnohodnotnú korisť, nijaké nové zbrane, brnenie, prstene ani peniaze. Dokonca tu nenájdete ani tradičný inventár a pozbierané veci sa zobrazujú postavám len vo forme ikoniek na lište. Čiže nemôžete meniť, nakupovať a už vôbec nie vyrábať lepšiu výbavu ani odvary. A to je veľká škoda, pretože hráči radi upravujú vzhľad postáv a ich atribúty, no tu môžete iba vylepšovať individuálne bojové schopnosti.

To, o čo tvorcovia ukrátili hráčov pri formovaní postáv, sa pokúsili nahradiť naozaj unikátnym systémom boja a postupom pri zdolávaní prekážok. Posuny času alebo jeho spomalenie sme už videli v rôznych obmenách vo viacerých hrách. Iron danger ale v tomto smere ide oveľa ďalej. Postupuje sa v reálnom čase až do chvíle, kým sa neobjaví nejaká nástraha alebo problém. Potom sa automaticky, prípadne na podnet hráča, spustí ťahový režim s dôležitou časovou líniou. Vlastne sú to väčšinou hneď dve línie - pre každú hráčom ovládanú postavu jedna. A tu to začína byť zaujímavé.

Pred vami sú komplikácie, z ktorých sa často nedá vybŕdnuť len tak, bez prípravy a analýzy situácie. Lenže vaši hrdinovia sú neraz zranení alebo dokonca mŕtvi ešte skôr, ako sa stihnete zorientovať a zistiť, čo je vo veci. Nie, nepoužijete žiadny „loading" ani reštart misie. Stačí, keď sa pohráte s časom a vrátite o jeden alebo hneď niekoľko krokov späť a zmeníte postavám smer pohybu alebo ich činnosti. A potom sa všetko bude vyvíjať inak.

Čas môžete ľubovoľne posúvať dopredu alebo dozadu o celých štrnásť sekvencií, ktoré zodpovedajú tepu srdca. Vykonané aktivity sú doslova neustále nahrávané a vy môžete kedykoľvek a s ľubovoľným počtom pokusov robiť korekcie svojich chýb. Napríklad postavu zabije šíp. Vrátite sa o krok - dva späť a keďže už viete, že o chvíľu poletí smrtiaca strela, s oživenou postavou zmeníte smer alebo urobíte uhýbací manéver. No vzápätí vbehnete do rany nepriateľovi, ktorý vás nepekne zraní. Zopakujete si len krátky okamih predtým a útok vykryjete alebo včas zastanete. No môžete  si zvoliť aj dlhší úsek a znovu sa ocitnete ešte pred vypálenou strelou, na ktorú môžete zareagovať úplne odlišným spôsobom.

V situáciách iba s hlavnou hrdinkou a jedným - dvomi nepriateľmi je to pomerne nenáročné, no už tam treba vhodne taktizovať a plánovať. Čo napríklad urobíte, keď máte možnosť zasiahnuť protivníka pred sebou, ale ak to urobíte, dostanete od druhého ranu do chrbta? Vždy sa nájde viac možností a niekedy sa oplatí vrátiť aj o niekoľko krokov späť a viesť napríklad celý súboj úplne inak. Môže sa zdať, že ste takto nezraniteľní a je to brnkačka. Lenže keď vás ohrozuje väčšia tlupa banditov a ešte k tomu si musíte ustriehnuť dve svoje postavy, zmení sa aj hranie s časom na náročný hlavolam. Musíte si totiž súčasne všímať aktivity niekoľkých nepriateľov a koordinovať dve časové osi vašich hrdinov. To už sa potom neraz ani nedá vyhnúť zraneniam, ale vždy z toho môžete nejako vykľučkovať.

Iron Danger
Iron Danger Tak tu budete upravovať svoje akcie často.
Tak tu budete upravovať svoje akcie často.

Iron Danger Kipuna má čoraz viac schopností, dajú sa vylepšovať a veľmi dobre využiť.
Kipuna má čoraz viac schopností, dajú sa vylepšovať a veľmi dobre využiť.

Iron Danger V hre dobre funguje fyzika, čo vidíte najmä pri šírení ohňa.
V hre dobre funguje fyzika, čo vidíte najmä pri šírení ohňa.

Okrem manipulácie s časovými líniami vám pomôže aj fyzika, využívanie doplnkových predmetov a objektov v okolí. Takže napríklad dokážete zasiahnuť strom, ktorý spadne a niekoho zavalí alebo zahradí cestu. Alebo vystrelíte ohnivú guľu do výbušného suda, či na rozliaty olej, ktorý sa zapáli a zraňuje svojimi plameňmi. Inokedy potiahnete reťaz a na určenom mieste na správne navedený cieľ spadne závažie. Samozrejme, neoceniteľné sú rôzne schopnosti hrdinov.

Kipuna vie použiť meč a má jeden obzvlášť pekný fyzický útok, pri ktorom bodne a odskočí. Vie sa aj rýchlo uhnúť, no hlavne vďaka úlomkom získava nové kúzla. Na začiatku ohnivé, potom ľadové a rôzne iné. Vypáli žeravú strelu, čarami ochromí protivníka, zbrani pridá ohnivý alebo ľadový efekt, spolubojovníkovi dočasne zvýši ochranu. Neskôr lieči a obráti nepriateľov proti sebe. A v niektorých bludiskách môže Kipuna ovládať masívneho robota. Topi má schopnosti orientované na boj so sekerou, liečiteľka je hlavne dobrá podpora, lukostrelec šikovný najmä z diaľky. Po splnení úlohy na aktuálnom mieste nasleduje bilancia a často môžete vylepšiť nejakú schopnosť niektorej postavy, čím sa zvýši jej dosah, ničivý alebo podporný efekt.

Ovládanie je rozumne vyriešené myškou s pomocnými klávesmi. Ľavým tlačidlom myši sa pohybujete, vyberáte činnosti, klikaním meníte polohu na časových líniách. Pri podržaní pravého tlačidla meníte uhol kamery a súčasne slúži ako zoom. Koordinácia vašich postáv v boji spojená so zmenami ich činností je však ťažkopádna.  Dosť neprakticky sa zlaďujú a nastavujú, je to  hotové programovanie s pomerne komplikovanými algoritmami. A hlavne je to zdĺhavé, s častými návratmi v čase pri hľadaní lepších riešení. Určite by sa to dalo urobiť aj prehľadnejšie s jednoduchým nastavením bodov pre obe postavy a zapauzovaním v štýle taktických stratégií.

Iron Danger
Iron Danger Na strane nepriateľov sú aj tieto mechanické kolosy.
Na strane nepriateľov sú aj tieto mechanické kolosy.

Iron Danger V bludisku sú robotickí strážcovia. Kipuna môže občas nejakého ovládať.
V bludisku sú robotickí strážcovia. Kipuna môže občas nejakého ovládať.

Iron Danger Tu bude treba korekcia, inak ma nepriateľ zasiahne.
Tu bude treba korekcia, inak ma nepriateľ zasiahne.

Grafika je celkom pekná, pestrofarebná, na terén a postavy sa pozeráte z ľubovoľného pohľadu z menšej či väčšej vzdialenosti. Mnohé lokality sú pomerne malé, neskôr sa ocitnete aj v trochu rozľahlejších, no nie vyslovene veľkých, ale sú aspoň v rôznych prostrediach a niektoré výhľady a efekty pôsobia štýlovo. Občas je však okolie trochu neprehľadné. Ozvučenie a dabing fajn, podfarbujú to príjemné melódie s tradičnými hudobnými nástrojmi.

Iron Danger má čo ponúknuť a priaznivcov RPG žánru môže osloviť. Rozsahom síce nie je masívny, ale hlavne vďaka taktickým súbojom sa herná dobra natiahne na dlhé hodiny. Manipulácia s časovými osami v boji je pozoruhodná, a tak trochu pripomína prácu vo video editore. Určite má niečo do seba, ale v praxi je dosť ťažkopádna a chvíľami nezáživná. Mnohé situácie si totiž často musíte pretáčať a opakovane nastavovať, aby ste dosiahli uspokojivý výsledok. Príbeh je solídny, i keď lineárny a mohol byť košatejší. Potešili by úpravy postáv, možnosť zmeniť a zbierať výbavu alebo zbrane, no aspoň majú hrdinovia zaujímavé schopnosti. Výsledok je príjemný a zábavný, ale niektoré veci sa dali urobiť šikovnejšie.

napísal uni 25.3.2020
7.5
7.6