NASCAR HEAT 5

NASCAR HEAT 5

5.0

Rovno, stále rovno, mierne doľava, zase rovno

Recenzia na Xbox One verziu

Dobre, obligátny vtip na adresu tejto vetvy motoršportu už máme za sebou a môže sa ísť ďalej. Neviem ako vy, ale aj keď osobne NASCAR jazdeniu nejako neholdujem ako športový fanúšik, tak párkrát za dekádu sa vždy nejako dostanem k niektorej licencovanej NASCAR hre. Prvý raz to bolo okolo roku 2000, keď som si veľmi obľúbil demo niektorej oficiálnej hry v českom GameStare. Na číslo si však už nespomeniem a rovnako ani na to, ktorá presne časť to bola, ale tuším na nej ešte robil Papyrus. Postupne som si ich zahral viac za tých 20 rokov naprieč rôznymi platformami a teraz sa mi do rúk dostala asi tá najlepšia. No pri pohľade na hodnotenie vám asi niečo nesedí.

NASCAR Heat 5 mi jednoducho sadol celý. Bavilo ma jazdenie, bavilo ma ovládanie, bavila ma kariéra a ešte aj hudba, čo je istým spôsobom zázrak, keďže tieto všetky deriváty Nickelbacku fakt nemusím a zväčša z nich mám skôr vyrážky. Tu to ale všetko sadlo a obsahu je naozaj dosť. Fanúšikov NASCARU ale musím upozorniť, že Heat 5 nie je nejakou revolúciou v porovnaní so štvorkou. Oproti nej prináša len menšie zmeny a vylepšenia tu a tam, ktoré však hru ťahajú smerom hore.

Prvá a hlavná vec, ktorú hra robí dosť dobre, je predstavenie športu ako takého. Ono totiž jej hranie nie je nuda, aj keď si myslíte, že NASCAR je len o krúžení na ováloch s miernym točením vľavo. A teraz nemám na mysli fakt, že sú v rámci NASCAR sérií aj iné trate ako ovály. Zoznámi vás s niekoľkými sériami, autami, jazdcami, pravidlami, prípadne nejaký špecifikami. Všetko vie ponúknuť intuitívne, aby ste do toho pohodlne vkĺzli. Zároveň, ak NASCAR poznáte, viete si tu mnoho vecí nastavovať detailnejšie. Bude vám ale chýbať to, že v hre absentuje tá šou, ktorú vám sprostredkuje televízny prenos. Nečakajte tu komentátorov, oficiálnu grafiku, jednoducho nič podobné. To je škoda, takéto licencované hry musia ponúknuť niečo viac. Na Daytone chcete cítiť, že jazdiť tu je niečo výnimočné, no hra v tomto zlyháva.

NASCAR Heat 5
NASCAR Heat 5 K NASCARu patrí ikonický účes
K NASCARu patrí ikonický účes

NASCAR Heat 5 V tej rýchlosti si pri hraní ani nevšimnete fádnejšie trate
V tej rýchlosti si pri hraní ani nevšimnete fádnejšie trate

NASCAR Heat 5 V kariére začínate na prachu a blate
V kariére začínate na prachu a blate

Už však nezlyháva v oblasti obsahu, ktorého tu rozhodne nie je málo. A teraz nemyslím len absolútne čísla áut, jazdcov a tratí, ale hlavne režimy a možnosti hrania. Ťažiskom je samozrejme kariéra, no sú tu aj rýchle preteky, splitscreen multiplayer, bohaté možnosti online multiplayeru a môžete si tiež zakladať vlastné eventy, časti sezóny, či šampionáty. Je teda len na vás, čo vás chytí a s čím sa rozhodnete tráviť čas.

Fanúšikov určite poteší, že v rámci herného obsahu nechýba 20 špeciálnych výziev inšpirovaných reálnymi udalosťami. Môžete tak prežiť niektoré známe súboje, preteky, prípadne sa ocitnete v úlohe jazdca, ktorý má zmeniť reálnu históriu. Možno to neznie tak, že 20 výziev je veľa, ale dokážete sa s nimi zabaviť na slušnú dobu, niektoré vedia aj trochu potrápiť, takže výhru v nich nemáte automaticky istú.

Ako som už ale napísal, ak nehľadáte priamo multiplayerový NASCAR zážitok, tak je ťažiskom kariéra, ktorá je tu pomerne rozsiahla a ťaží zo širokých možností hry. Vytvoríte si svojho vlastného jazdca, samozrejme mu v rámci vzhľadu nasadíte účes „na Jágra“, no a idete na to. Nenastupujete však do najvyššej série, ale predierate sa pekne odspodu. Navyše tu na vás čaká aj možnosť voľby, či si založíte svoj vlastný film, ktorý budete riadiť, alebo sa necháte niekým najať, vďaka čomu vám odpadne mnoho povinností, ak sa ich chcete zbaviť. Toto je vhodné najmä pre tých, ktorých zaujímajú akurát tak preteky a chcú sa k nim dostať čo najrýchlejšie. Kariéra tu nie je nejaký krátkodobý režim. Prejdete si niekoľkými sezónami, čo sa v reálnom čase pretaví do pekných pár večerov. Postupujete vyššie, dostávate lepšie ponuky, prípadne rozširujete svoj vlastný tím a razíte si svoju vlastnú cestu za slávou.

Začínate totiž v Xtreme Dirt Tour a ani tam nemáte miesto úplne isté zo začiatku. Ako nádejný talent si vás však niektoré tímy pozvú na jazdy a aj keď nemajú najvyššie ambície, ich prekonaním si môžete výrazne polepšiť a to nielen v oblasti reputácie, ale aj na výplatnej páske. Aj keď je pravda, že prvú sezónu budete zarábať len drobné, ktoré by vám nevystačili ani len na teplé pivo a studené párky na tribúne. To sa ale postupne zlepšuje a začnete zarábať podstatne viac, aj keď teda závisí aj na vašich výsledkoch.

No a taktiež závisí na tom, či máte vlastný tím, alebo ste len jazdec. Ak tím vlastníte, musíte sa snažiť nielen dosahovať dobré výsledky, ale dohodnúť si aj vhodné sponzorské zmluvy. Jednak musia zodpovedať vašim schopnostiam, no taktiež vám musia slušne zarobiť. Aj keď ale máte vlastný tím, stále vám budú prichádzať ponuky na to, či nechcete niekam prestúpiť. Ako majiteľ tímu najímate mechanikov s rôznymi špecializáciami, trénujete ich, postupne vylepšujete svoje autá (keďže ich môžete mať viac). Nečakajte od toho síce hĺbku napríklad My Team režimu z F1 2020, ale vie to hre pridať na hrateľnosti a aj zaujímavosti. No a ak na to nie ste, jednoducho sa nechajte zamestnať a nič z toho nemusíte riešiť.

Ako som už spomenul, začínate v Xtreme Dirt Tour, čo je špecifická trieda, kde na asfalt môžete zabudnúť. Jazdíte na nespevnenom povrchu na malých ováloch, kde jedno kolo trvá len pár sekúnd. Taktiež autá sú tu dosť špecifické a zatiaľ môžete len snívať o tom, že sadnete za volant napríklad Toyoty Camry na Sonome. Postupom času sa ale budete predierať vyššie, až si cez trucky a Xfinity Series vyjazdíte pozíciu v Cup sérii. Medzitým vás ale čakajú desiatky pretekov, takže absolvujete veľa tréningov, veľa kvalifikácií a aj veľa bojov o čo najlepšie umiestnenia.

NASCAR Heat 5
NASCAR Heat 5 Manažment príjemne rozširuje možnosti kariéry
Manažment príjemne rozširuje možnosti kariéry

NASCAR Heat 5 Sem-tam vás niekto pozve na špeciálny event do vyššej série
Sem-tam vás niekto pozve na špeciálny event do vyššej série

NASCAR Heat 5 Pri dlhých pretekoch musíte dávať pozor na stav auta, nádrže a aj pneumatík
Pri dlhých pretekoch musíte dávať pozor na stav auta, nádrže a aj pneumatík

Celkovo tak NASCAR Heat 5 ponúka štvoricu sérií, ku ktorým patrí aj obrovské množstvo licencií, či už je to 39 autentických tratí, desiatky skutočných pretekárov naprieč týmito sériami, alebo aj autá, ktoré zodpovedajú tomu, s čím sa v danej sérii aj naozaj jazdí. Ponuka áut tak síce nie je nejako zázračne veľká, ale na druhej strane presne zodpovedá realite. Nechýbajú tu tak základní výrobcovia Ford, Chevrolet a Toyota. Ak si zakladáte vlastný tím, môžete si ešte navoliť vlastný vizuál, no nejaký detailnejší editor by hre len prospel.

Heat 5 nemá ambíciu ponúknuť simulačnú verziu NASCARu a skôr sa snaží nájsť si miesto niekde v strede medzi simulátorom a arkádou. Samozrejme je tu ale obrovské množstvo rôznych nastavení a aj asistentov, ktorými môžete herný zážitok prikloniť na jednu alebo druhú stranu. Platí však, že z hry nespravíte úplnú simuláciu, rovnako ako z nej nespravíte ani úplnú arkádu. Jazdí sa tu však veľmi dobre, autori využili aj niektoré prvky, ako napríklad slipstream, ktoré tomu celému dodávajú na autenticite. Ak chcete úplne autentický zážitok, nastavíte si aj reálnu dĺžku pretekov. Čím sú dlhšie, tým väčší dôraz musíte klásť na opotrebovanie pneumatík, poškodenie auta a aj palivo, takže nesmiete zabúdať ani na svoju taktiku v boxoch.

Rovnako si viete v širokom spektre nastaviť aj umelú inteligenciu, ktorá oproti predchodcom už pôsobí živšie, no stále od nej nemôžete očakávať zázrak. Je tak síce v nejakej miere náchylná k tomu, aby stratila kontrolu nad svojim autom, no stále jej jazdenie pôsobí trochu sterilne. Aspoň ale vie využívať celú šírku trate a nie iba jeden pruh, šírku využíva aktívnejšie a občas vie byť aj trošku agresívnejšia. Vonku sú ale racingovky, ktoré s AI odviedli lepšiu prácu. Stále sú tu ale online možnosti, kde sa postavíte proti 39 ďalším jazdcom na trati a toto je niečo, čo žiadna iná racingovka neponúkne. A či už hráte proti živým protivníkom, alebo len proti AI, je to unikátny a aj veľmi dobrý zážitok.

NASCAR Heat 5
NASCAR Heat 5 V oblasti prezentácie by sme čakali veľa viac ako len víťazné donuty
V oblasti prezentácie by sme čakali veľa viac ako len víťazné donuty

NASCAR Heat 5 Autentické preteky sú aj poriadne dlhé
Autentické preteky sú aj poriadne dlhé

NASCAR Heat 5 Nesmiete podceniť ani stratégiu v boxoch
Nesmiete podceniť ani stratégiu v boxoch

O hre som už toho napísal veľa a asi sa teda pýtate, kde je háčik a prečo má pozitívne vnímaná hra tak nízke hodnotenie. Problém je v tom, že sa Heat 5 naozaj len v menšej miere vylepšuje proti predchodcovi. Veľa vecí robí dobre, ale len málo z nich robí skvele. Akoby sa autori uspokojili s tým, že dosiahli nejaké kvality, ale vyššie ísť nechceli, aby budúci rok mohli zase inovovať. Aj tak by to ale bola pekná sedmička. Keby hra nemala jeden „krásny“ bug, ktorý už týždne znepríjemňuje život hráčom po celom svete a prakticky im odpísal kariéru. Ja medzi nich patrím. Hra s takto závažným bugom podľa mňa nemá čo robiť na trhu. Načo tu je vlastne chytľavá kariéra, keď si ju po pár sezónach už nenačítate a hra vám pri každom pokuse celá spadne. Týka sa to hráčov na PC a konzolách a aj keď sme sa mali dočkať opravného patchu, aj po jeho vydaní tu tento problém stále je.

A to je obrovská škoda, lebo ešte aj technicky je na tom hra veľmi fajn. Model áut sú detailné, trate síce fádnejšie, ale v 300km/h rýchlosti si to až tak často nevšímate. Vzhľadom na aktuálny konzolový hardvér hra vyzerá dobre aj v oblasti rôznych efektov, či už sú to častice, alebo rozdielna denná doba. Zvuk tiež nie je najhorší, aj keď je jasne počuť, že vývojári pracujú s výrazne menším rozpočtom ako veľké mená v pretekárskom žánri. Hudba je zvolená vhodne, teda presne sadne k tej predstave o NASCARe a piesne vám nebudú prekážať, aj keď by ste ich mimo hry považovali za neuveriteľne otravné odrhovačky.

Takže je to teda za päť. Čo mi je aj veľmi ľúto, lebo hra ma bavila, kariéru som si užil, no čo z toho, keďže je aktuálne otázne, či sa niekedy ku svojej uloženej pozícii vôbec dostanem. Okrem toho by sme už čakali aj viac výraznejších zmien a vylepšení, väčšie kroky vpred a aj zapracovanie na prezentácii. Urobiť si po trati niekoľko víťazných donutov a zdvihnúť nad hlavu trofej je fajn, ale je to veľmi málo od oficiálne licencovanej hry.

napísal matus_ace 29.7.2020
Páči sa mi! (+2)
5.0