PEAKY BLINDERS: MASTERMIND

PEAKY BLINDERS: MASTERMIND

6.5

Dostaňte sa do mysle Tommyho Shelbyho

Kým skutoční členovia Peaky Blinders mali bližšie k pouličným chuligánom ako k organizovanej zločineckej skupine, Steven Knight nám vo svojom seriáli predstavil omnoho sofistikovanejšiu verziu birminghamských gangstrov. Za ich úspechom stojí najmä geniálna myseľ Thomasa Shelbyho, ktorá na jednej strane bojuje s posttraumatickou stresovou poruchou, no na druhej musí niesť zodpovednosť za rodinný biznis a jednotlivých členov rodiny. Jeho najsilnejšou zbraňou je plánovanie, tiež jeho schopnosť improvizovať v najťažších situáciách a delegovanie úloh ostatným. Aké to je, byť v hlave Tommyho Shelbyho, si teraz môžete vyskúšať v hre Peaky Blinders: Mastermind.

Vývojári zo štúdia FuturLab dostali neľahkú úlohu premeniť Peaky Blinders na hru, no namiesto toho, aby sa uchýlili ku násilnej stránke seriálu, zamerali sa na iné kvality klanu Shelbyovcov. Prívlastok Mastermind odkazuje práve na schopnosť Tommyho Shelbyho vytvárať prepracované plány. Vo vojne s políciou a konkurenciou je generálom Tommy a členovia rodiny sú jeho pešiaci, ktorých potrebuje mať na správnom mieste v správnom čase, aby sa plán vydaril. V hre dostanete možnosť vracať sa v čase aj myslieť dopredu, ako keby sa celý plán ešte len odohrával v Tommyho hlave.

Príbeh Peaky Blinders: Mastermind sa odohráva pred seriálom, krátko po návrate bratov Shelbyovcov z Prvej svetovej vojny do Small Heath, kde sa o rodinný podnik medzičasom starala ženská časť klanu. Pomocníkom im však bol rodinný priateľ Scout McClay. Ide postavu, ktorá sa v seriáli neobjavila a v hre slúži ako zápletka pre Shelbyovcov, aby sa dostali do problémov s ďalšími gangami a políciou. Príbeh neoplýva veľkou dávkou originality a poslúži hlavne fanúšikom seriálu, aby im navodil atmosféru prvej série, v ktorej si rodina špinila ruky zločinom v snahe prežiť a ešte sa nepohrávala s vysokou politikou.

Peaky Blinders: Mastermind
Peaky Blinders: Mastermind Zbieranie hodiniek je bonusová výzva, ktorá vás občas ukráti o drahocenné sekundy
Zbieranie hodiniek je bonusová výzva, ktorá vás občas ukráti o drahocenné sekundy

Peaky Blinders: Mastermind Spoločne je rodina tak rýchla, ako jej najpomalší článok
Spoločne je rodina tak rýchla, ako jej najpomalší článok

Peaky Blinders: Mastermind Tommy má flashbacky a autori hry to zaujímavo zapracovali do jedného levelu
Tommy má flashbacky a autori hry to zaujímavo zapracovali do jedného levelu

Zo začiatku ovládate pár postáv, ktoré sa postupne rozrastú na celkovo šesť členov rodiny, pričom každý z nich má svoje jedinečné schopnosti. V misiách sa nachádzajú rôzne prekážky, s ktorými sa však vie popasovať len jedna či dve postavy. Tommy má schopnosť dočasne ovládať ostatných gangstrov v uliciach. Jeho sestra Ada dokáže odvrátiť pozornosť polície a bratia Arthur a John využijú fyzické zdatnosti na prekonanie bariér a nepriateľov. Kým Tommyho teta Polly otvára zámky a podpláca policajtov, jej syn Finn im vykradne vrecká a dostane sa do ťažko prístupných miest. Navzájom si tak musia pomáhať, aby sa každý mohol posunúť ďalej.

Na to, aby bola každá postava na správnom mieste v správnom čase, musíte sa s ňou vracať v čase, prípadne ho posúvať dopredu. Časová línia v spodnej časti obrazovky ukazuje jednotlivé akcie postáv, ktoré by sa mali v istých momentoch prekrývať. Ada musí byť pri policajtovi v čase, keď je na mieste Arthur, ten otvorí dvere Tommymu, ktorý musí okamžite vojsť, kým sa Ada rozpráva s políciou. Postupne sú vaše úlohy náročnejšie a váš postup spočíva v akcii s jednou postavou, pretočením času a manipuláciou s ďalšou postavou. Vykonané akcie sú akoby nahraté na pásku vašej časovej línie. Ak chcete postavu vytrhnúť z akcie, musíte dlhšie držať tlačidlo pohybu, aby ste zmenili jej smerovanie.

Môžete naraziť na políciu a vrátiť kroky vašej postavy, viete opraviť napáchané chyby, no nesmie sa vám minúť čas. V Peaky Blinders: Mastermind postavy v konečnom dôsledku synchronizovane tancujú a na sekundu presne si pomáhajú. Postupne sa vám bude črtať plán a musíte ich doňho zapojiť. Okrem celkového časového limitu majú postavy aj čiastkové úlohy, ktoré vás nútia sa viac ponáhľať. Ak sa vám na konci minie čas, musíte sa vrátiť a obmedziť otáľanie či obchádzky na minimum. Neraz sa stane, že na dokončenie úlohy vám chýba 5 sekúnd, ktoré budete naháňať presnejšou navigáciou, lepšou synchronizáciou postáv či vynechaním zbierania bonusových hodiniek.

Tvorcovia dokázali vytvoriť mimoriadne prepracované misie, ktoré si vyžadujú, aby na seba postavy v ideálnom prípade nečakali. Najmä ku koncu už ani jedna postava nemá kedy otáľať a jej kroky sú vopred na sekundu plánované, inak celý majstrovský plán zlyhá. Je škoda, že takto intenzívne sú až posledné dve misie z celkovo desiatich. Hra ponúka dva typy obťažnosti, pričom tá ľahšia vám bude ukazovať waypointy, kadiaľ by ste mali vaše postavy poslať. Na vyššej obťažnosti žiadne farebné krúžky na zemi prislúchajúce jednotlivým postavám neuvidíte. Ak si chcete predĺžiť hernú dobu a nebojíte sa výzvy, rovno zvoľte ťažšiu obťažnosť. Pri tej ľahšej viete hru bez väčších problémov prejsť do 10 hodín.

Hranie na základe časových línii sme si mohli vyskúšať aj v iných tituloch, ako Iron DangerJohn Wick Hex. Na rozdiel od nich však Peaky Blidners: Mastermind prináša menej frustrácie z počítania dĺžky akcií a zbytočne častého pretáčania. Práve vďaka tomu, že tvorcovia celé načasovanie misie vymysleli už za vás, iba dopĺňate kúsky skladačky a nesnažíte sa donekonečna opravovať chyby. Levely sú na prvý pohľad rozsiahle, no plánovanie viac ako pár krokov dopredu je zbytočné. Postupne vám plán do seba zapadne behom nasledujúcich sekúnd.  Na druhú stranu, hre chýba istý prvok improvizácie. Nie sú tu alternatívne cesty, vašu mapu si musíte prejsť celú tak, ako to tvorcovia zamýšľali. Kvôli tomu chýba prvok znovuhrateľnosti.

Behom 10 misií uvidíte hlavne špinavé ulice Small Heath predelené rôznymi prekážkami ako bludisko. Peaky Blinders: Mastermind vizuálne možno pripomína skôr mobilné hry, no pre neustále vracanie sa v čase je dôležitá skôr plynulosť hry, optimalizácia a absencia bugov. Všetky tri tieto aspekty hra má. Na jednoduchosti je postavený aj spôsob rozprávania príbehu. Nie sú tu cutscény a príbeh je načrtnutý formou statických obrázkov postáv, ktoré dopĺňa text. Aj napriek vizuálnej jednoduchosti je potrebné grafikov pochváliť za dobre zvládnuté zobrazenie postáv aj s mimikou, ktorá je pre hercov zo seriálu charakteristická. Scénky vyzerajú, ako keby ich vystrihli z filmu a prehnali ich cez filter.

Peaky Blinders: Mastermind
Peaky Blinders: Mastermind Aj bez dabingu sú dialógy dosť slabé
Aj bez dabingu sú dialógy dosť slabé

Peaky Blinders: Mastermind Bez Ady a Polly Tommy nemá šancu prejsť
Bez Ady a Polly Tommy nemá šancu prejsť

Peaky Blinders: Mastermind 3...2...1...Teraz!
3...2...1...Teraz!

Je však veľkým sklamaním, že v hre nemôžete počuť hlas Cilliana Murphyho ani ostatných hercov. Hre chýba dabing a fanúšikom neostáva nič iné, len si pri čítaní dialógov v hlave prehrávať hlasy tak, ako ich poznajú zo seriálu. Po obsahovej stránke dialógy tiež ťahajú za kratší koniec ako celý príbeh. Hra však oplýva skvelým hudobným doprovodom. Ku každej postave tvorcovia pridelili hudobný nástroj, ktorého zvuky gradujú, čím bližšie je k záveru misie. Postavy tak dohromady tvoria symfóniu, ktorú oceníte najmä pri každom dosiahnutom úspechu. V menu si však môžete vypočuť niekoľko chytľavých skladieb v podaní indie kapely Feverist, ktorá pracovala aj na soundtracku v prvej sérii Peaky Blinders.

Naplniť očakávania fanúšikov tak populárnej série, akou je Peaky Blinders, predstavovalo pre FuturLab skutočnú výzvu. Aj keď mnohí by si viac priali hru typu Assassin's Creed: Birmingham, Peaky Blinders: Mastermind dokázalo uchopiť atmosféru seriálu z iného konca. Je len škoda, že hra svoj plný potenciál ukázala až v posledných dvoch misiách, v ktorých spolupracuje celá rodina a skutočne máte pocit, že ste zosnovali plán hodný Tommyho Shelbyho. Vývojári možno trochu podcenili hráčov a väčšina hry vyznieva ako nácvik pred skutočnou akciou. Z Peaky Blinders: Mastermind ostáva pocit, že náš tréning na člena Peaky Blinders ešte nie je hotový.

napísal Tanya 20.8.2020
6.5
7.7