SHING!

SHING!

8.0

Všeteční ninjovia proti démonom

Občas je fajn len tak niekomu nakopať zadok. A keď už nie v realite, tak aspoň vo videohre. A v koži ninju je to úplne ideálne, alebo rovno štyroch ninjov, ktorých si môžete prepínať. Prípadne si ich rozdelíte s ďalšími tromi hráčmi. A potom už veselo mastíte démonov a kadejakú pliagu, čo sa vám postaví do cesty. To už hovoríme o konkrétnej beat-em-up hre Shing!, ktorá rozhodne stojí za váš čas a peniaze.

Sympatická štvorica má pred sebou putovanie niekoľkými regiónmi, s akciou nabitými kapitolami a rozmanitými prostrediami. Čaká vás pobrežné mesto, tropický les, skalnaté hory, rozbúrená rieka či ľadové pláne. A všade kopa démonov a unikátnych nepriateľov. A, samozrejme, priebežne aj výnimočné súboje s bossmi. Medzi protivníkmi sú malí, ale zákerní mužíčkovia nabití bleskami, ktorí po sebe zanechávajú modré gule a keď ich pozbierate, môžete nakrátko metať strely. Inokedy zostávajú zelené gule, ktoré dopĺňajú zdravie, červené, tie pridávajú zbrani ohnivý efekt, ale aj žlté, biele a fialové, čo zvýšia odolnosť a obranu.

Shing!
Shing! My sa bossov nebojíme, po hlave im naložíme!
My sa bossov nebojíme, po hlave im naložíme!

Shing! Hra obsahuje pár hlavolamov na spestrenie.
Hra obsahuje pár hlavolamov na spestrenie.

Shing! K tomuto nepriateľovi sa dostanem len tak, že mu zničím štít odrazenou strelou.
K tomuto nepriateľovi sa dostanem len tak, že mu zničím štít odrazenou strelou.

Niektorých nepriateľov zdoláte iba pomocou bleskových striel, ktoré rozbijú energetické štíty, čo obklopujú démonov. Môžu to byť pritom aj zbraňou odrazené strely, ktoré pošlete späť na toho, kto ich zoslal. Iní oponenti majú vybrané časti tela pokryté nezdolateľným brnením, ktoré si navyše môžu prehadzovať. Tých zraníte len na nekrytých miestach. Veľkí démoni z vás vymlátia dušu, ak im po niekoľkých sekoch neuhnete z cesty. Starým majstrom sa zas každú chvíľu dobíja ochranný štít, takže sa dlhšie trápite, kým z nich vytrieskate poslednú kvapku krvi. A potom sú tu stromové ženy, ktoré vás dokážu spútať koreňmi rozvetvenými po zemi. A tancujúce démonky, ktoré rotujú ako vrtuľa a vtedy sa im treba pratať z cesty. Ale keď oddychujú a naberajú dych, sú ľahko zraniteľné. K tomu na vás útočia operené potvory zo vzduchu a občas vás dusia jedovaté huby. Je toho dosť, s čím si musíte poradiť.

Rôzne kombinácie spomínaných potvor prinášajú rozmanité komplikácie a náročné súboje, v ktorých treba pohotovo reagovať, sekať a uhýbať, aby ste  všetko ustáli. Na normálnej obťažnosti je to chvíľami poriadne ťažké, a to si môžete zvoliť aj vyššiu náročnosť. Pre väčšinu hráčov je primeraná ľahká obťažnosť, ktorá však tiež nedaruje víťazstvá bez námahy. A keď prídu na rad súboje s bossmi, treba si všímať ich slabiny a čo na nich platí. Jedného oslabíte odrazením oslepujúcich lúčov, pri veľkom stroji treba ničiť jeho časti a rúbať do kabíny. A hoci sa to spočiatku nezdá, zabrať dá aj opica na stožiari, ktorý musíte postupne usekávať silnejšími útokmi, ktoré nabíjate ničením okolitých démonov. A pritom treba uhýbať elektrickým výbojom na palube.

Párkrát postup spestria hlavolamy s usmerňovaním svetelných lúčov, ale skutočne sú zastúpené skôr symbolicky. Možno ich mohlo byť viac, no na druhej strane je pravda, že pri nich hra trochu stráca svoju dynamiku. Okrem toho v úrovniach narazíte aj na vstupy s výzvami a rozhovormi. Oboje je nepovinné a dá sa tam dodatočne dostať aj z menu hry cez záložky challenge a lore, ktoré dopĺňajú odomknuté kapitoly v položke adventure. Výzvy prinášajú špecifické situácie, ktoré musíte uspokojivo vyriešiť. Takže napríklad je cieľom vykonať desať útokov vo vzduchu bez toho, aby ste sa medzi nimi dotkli zeme. Alebo treba pobiť nepriateľov len pomocou protiútokov po vykrytí výpadov. Inokedy vás nesmú ani škrabnúť, inak je úsilie zmarené. Výzvy môžete kedykoľvek skúšať odznova a odomykajú nové skiny. Ďalším spôsobom ako sprístupniť nové kostýmy postáv, je absolvovanie levelu na majstrovskej úrovni, čo je vyjadrené skompletizovaním taoistického symbolu.  A čím viac symbolov, tým viac odomknutých skinov.

Ešte sme si však nepriblížili samotný systém boja, ktorý si zaslúži trochu viac pozornosti. Je totiž dostatočne nápaditý a rozhodne nie bežný. Hru môžete ovládať klávesnicou a myšou, ktorá v takomto type hry skôr prekvapí. Ale nechýba ani voľba s gamepadom. Klávesnicou ovládate predovšetkým pohyb do strán a krátke prebehnutie, pričom postupujete zľava doprava po rolujúcej obrazovke. Ale navyše aj posúvate postavu hore a dolu, čím mení svoju výškovú úroveň v teréne, aby sa vyhla nepriateľským útokom alebo dostala do správnej polohy, keď treba niečo aktivovať či zničiť. Čo je, mimochodom, občas trochu nešikovné, pretože nájsť tú ideálnu pozíciu chvíľu trvá a vyžaduje to jemné ovládanie. A zvyčajne to musíte zvládnuť pod útokom nepriateľov. Pravým tlačidlom myši sa kryjete, ľavým vykonáte akciu, pričom pohybom myši požadovaným smerom určíte, či to bude kombo s výskokom, sek hore, v strednej výške alebo dole. Funguje to veľmi zaujímavo a čoskoro si na tento systém zvyknete. S gamepadom je to viac klasické, zaujímavý je predovšetkým variant klávesnica s myšou.

Pri sólo hraní ovládate jednu postavu, ale kedykoľvek si prepnete inú. Každý ninja má jedinú zbraň a nie sú tu ani permanentné vylepšenia, takže sa hrdinovia nezdokonaľujú. Tu to ale ani nie je potrebné. Game over nastáva vo chvíli, keď zahynú všetci štyria vaši borci. No to sa nestáva často. Priebežne ich totiž doliečujete predmetmi z protivníkov, padlú postavu môžete v ideálnom prípade oživiť inou, aktívnou a po zdolaní prívalu nepriateľov a vyčistení obrazovky vaši nebohí precitnú.

V hre sú aj početné checkpointy, čiže ak predsa zlyhá celá vaša zostava, vrátite sa len o malý úsek späť a navyše sa vaši ninjovia objavia s plným zdravím. Takže to vám postup uľahčí, ale skutočne počítajte s tým, že prebojovať sa na ďalšiu obrazovku je neraz napriek všetkým barličkám poriadna fuška. Ak hráte s kamarátmi v lokálnej kooperácii alebo online s využitím Steam Remote Play a Nvidia Geforce Now, je postup určite jednoduchší a aj zábavnejší. A rýchlejší. Single prejdete celé dobrodružstvo za približne desať hodín s tým, že sa nezdržujete rozhovormi a ešte vám zostanú nejaké nesplnené výzvy. V kooperácii to dáte podstatne skôr, ale určite si to radi zopakujete.

Shing!
Shing! Nepriateľ pred bránami!
Nepriateľ pred bránami!

Shing! A pohodička medzi bojmi. Môžete si vypočuť nejaké banálne rozhovory.
A pohodička medzi bojmi. Môžete si vypočuť nejaké banálne rozhovory.

Shing! Vo dvojici alebo pokojne aj vo štvorici sa to ťahá lepšie.
Vo dvojici alebo pokojne aj vo štvorici sa to ťahá lepšie.

Hra má veľmi príjemnú grafiku a na vytvorenie naozaj pekných úrovní a postavičiek autorom stačil Unity engine, kde to zvládli naozaj dobre. Hudba v orientálnom štýle pekne pasuje a dobre znie aj dabing hlavných protagonistov. Ale hlavne v druhej časti príbehu narazíte na rôzne bugy a zbytočné chyby. Viackrát sa mi stalo, že postava jednoducho prestala bojovať a nereagovala na myš. Pomohlo prepnutie postavy, prípadne zapauzovanie v menu a po chvíli všetko znovu začalo fungovať. V leveli na rieke mi postava prepadávala aj po doskoku na loď do vody.  Keď raz do prúdu spadli nepriatelia, neutopili sa a ani sa mi tam nedali zabiť a musel som použiť reštart pri poslednom chceckpinte. Tieto drobnosti a zdanlivé maličkosti vedia byť v zápale boja veľmi nepríjemné a určite na to treba záplatu.

Shing! je skvostná, i keď nie veľmi rozsiahla zábavka, kde si vychutnáte bitky s nevšedným ovládaním proti originálnym nepriateľom a vo veľmi peknom audiovizuálnom kabáte. Ešte väčšia paráda je to, samozrejme, v multiplayeri. Potešilo by o niečo viac obsahu a na škodu sú zbytočné chybičky a bugy, ktoré miestami trochu znepríjemňujú hrateľnosť. Shing! je však štýlová nádielka, pri ktorej budete s radosťou rozdávať seky a údery.

napísal uni 23.9.2020
8.0
SHING!