WE ARE FOOTBALL

WE ARE FOOTBALL

6.5

Nová značka od veteránov žánru

Kedysi bola konkurencia na poli športových manažmentových hier slušne silná a navzájom sa firmy posúvali ďalej. Len v takom futbale si konkurencia išla kruto po krku. Championship Manager bola vynikajúca séria, no utrpela odchodom štúdia Sports Interactive, ktoré si založilo novú sériu Football Manager, ktorá je tu dodnes a je stále vysoko kvalitná. Okrem toho tu však boli aj iné menšie či väčšie tituly a jednu dobu skúšala aj EA šťastie v tejto oblasti, keď ešte prinášala sériu FIFA Manager (predtým Total Club Manager).

Práve za niekoľkými hrami v sérii FIFA Manager stálo štúdio Bright Future a v ňom pracoval skúsený nemecký herný dizajnér Gerald Köhler. Ten je teraz späť a spolu s ním aj ďalší veteráni žánru (Rolf Langenberg alebo Dirk Winter), aby sa novým počinom svojho štúdia Winning Streak Games pokúsili rozvíriť pokojné vody žánru, ktorému dominuje Sports Interactive. Ich novinku We Are Football vydáva THQ Nordic, takže sa dá očakávať, že ambície sú vysoké. Keďže známku hore ste asi nedokázali prehliadnuť, asi už tušíte, že zostali tak trochu nenaplnené. Aj napriek tomu je ale We Are Football veľmi zaujímavou hrou.

Köhler je naozaj skúsený dizajnér a jednu vec zjavne vie – nemá zmysel robiť niečo, čo už na trhu je a má haldu fanúšikov. Na prvý pohľad je badať, že hra síce je konkurenciou pre Football Manager, ale nesnaží sa o to isté. Práve naopak, sústredí sa na oblasti, ktoré známa séria možno nerobí. Určite ale robí veci veľmi inak a svojsky. Tak napríklad licencie. Aj keď za hrou stojí veľký vydavateľ, len márne by ste tu hľadali licencované tímy a hráčov. S tým samotným by som možno nemal problém, ale sú na to naviazané dva ďalšie problémy.

We Are Football
We Are Football Mnoho rozhodnutí musíte robiť bleskovo
Mnoho rozhodnutí musíte robiť bleskovo

We Are Football Musíte si dávať pozor na svoje podmienky, aby ste nezostali bez práce
Musíte si dávať pozor na svoje podmienky, aby ste nezostali bez práce

We Are Football Čaká ma derby s Derby
Čaká ma derby s Derby

Prvým je obmedzená databáza. Nie sú tu licencie, hra by pokojne mohla obsahovať celý svet, veď na tom nezáleží, mená sa dajú generovať, tímy sa dajú rýchlo vytvoriť tiež. Ale líg je tu relatívne málo. Najväčšie európske nechýbajú, dokonca siahajú aj do nižších súťaží, ale veľa toho chýba. Napríklad z regiónov okolo nás je tu len najvyššia česká súťaž. V nej nájdete napríklad tímy ako „Grécka Praha“ alebo „Východoeurópska Praha“. Naopak musím pochváliť, že hra obsahuje aj ženský futbal. Síce tiež nelicencovaný a s ešte menším počtom dostupných ligových súťaží, ale je tu a ak chcete nejaký iný zážitok, môžete si vybrať aj trénovanie žien.

Druhý problém je vlastne taká dvojsečná zbraň. Licencie tu síce nie sú, ale hra obsahuje rozsiahly editor, takže si viete vytvoriť ligy aké len chcete. Môžete si tam dať pokojne svoj obecný tím zo 6. ligy a potom kamarátom pri pive vykladať, ako to, že v skutočnosti nehrajú tak dobre ako vo vašej hre. Alebo si tam vytvoríte celú Bundesligu aj so skutočnými hráčmi. To všetko je skvelé, ale tento editor je používateľsky extrémne neprívetivý, neprehľadný a až zbytočne komplikovaný. Navyše ani nie je súčasťou hry, ale je samostatný. Môže to byť veľmi dobrý nástroj, ale bohužiaľ skončí asi tak, že väčšina hráčov bude radšej čakať na to, aby im databázy vytvorilo pár dobrodincov. A to je obrovská škoda.

Vyberiete si mužov/ženy a potom si musíte zvoliť, či si rozbehnete úplne vlastnú kariéru a sami si vyberiete tím, alebo sa necháte niekým najať. Čaká vás však ešte profil vášho manažéra. Tu to nie je len o veku a rozdelení bodov do nejakých ukazovateľov. Hra vás bombarduje otázkami a máte obmedzený čas na odpovede. V závislosti na vašich odpovediach následne hra vytvorí vás profil – ako sa vyznáte vo financiách, v športe, v pravidlách, aká je vaša osobnosť a podobne. Tá následne ovplyvní priebeh hry, keďže v niektorých oblastiach budete silnejší, v iných zase slabší. Navyše tento mechanizmus bleskových odpovedí hra využíva aj neskôr, keď napríklad musíte po zápase bleskovo odpovedať na otázky, ktoré ovplyvnia vzťah s hráčmi, fanúšikmi a podobne. Nie som si istý, či som fanúšikom takejto mechaniky, ale je to niečo iné.

Následne sa priebeh hry líši podľa toho, aký začiatok ste si zvolili. Príjemným prekvapením je, že vám hra automaticky nedaruje úspech, ale fakt si ho musíte zaslúžiť. Po začiatku kariéry som dostal tri nejaké slabšie ponuky zo Španielska, no chcel som niečo lepšie, tak som ich odmietol. A potom čakal, čakal a čakal. No a ponuky nechodili. Musel som tak poriadne skresať svoje nároky a dať jasne najavo, že zoberiem takmer čokoľvek. No a konečne prišla ponuka, tak som radšej hneď kývol na ponuku britského Rotherhamu, v tej dobe predposledného tímu 2. ligy. Nakoniec to však nebola žiadna tragédia aj keď som naskočil až neskôr v sezóne, vytiahol som tím na 13. miesto, do pohodlného stredu tabuľky, ďaleko od pásma zostupu.

Hra ten športový manažment robí inak. Veľa vecí zjednodušuje a nemusíte sa o ne starať. Ale môžete. Napríklad tréningy vášho tímu dokáže rozplánovať na každý deň a v oboch fázach. Ale môžete do toho zasiahnuť a všetko si naplánovať sami. Môžete hráčom po skvelom víťaznom zápase dopriať deň voľna, alebo im aj naložiť tréning navyše. A rovnako to funguje prakticky v každej oblasti. Viete financie delegovať na niekoho iného, alebo si na to posvietiť aj sami. To isté scouting, sponzori a mnoho ďalšieho

Sú tu však aj veci, ktoré sa bez vášho vstupu nezaobídu. Napríklad prestupy. Svojich top hráčov predsa len tak nepustíte, ale chcete ho naopak posilniť o vhodných hráčov. Pri prestupoch alebo aj len podpisoch z mládeže nechýba vyjednávanie, ale je spravené dosť povrchne. Síce môžete vyjednávať o viacerých položkách, ale v zásade máte viacero pokusov, takže môžete dovtedy znižovať sumy, kým bude druhá strana spokojne svietiť nazeleno. Je to skôr taká lajtová verzia vyjednávania a ukazuje, že sa autori chceli zamerať aj na hráčov, ktorí doteraz tomuto žánru neprepadli.

We Are Football
We Are Football Plánovať si môžete aj vlastné schémy útokov
Plánovať si môžete aj vlastné schémy útokov

We Are Football Kalendár môžete nechať na automatiku, alebo si ho aj vyskladať sami
Kalendár môžete nechať na automatiku, alebo si ho aj vyskladať sami

We Are Football Zápasová prezentácia je pomerne fádna
Zápasová prezentácia je pomerne fádna

We Are Football vie byť veľmi casual hra. Tak casual, že ju dokážete snáď až z 90% len tak preklikať a v zásade nerobiť nič okrem striedaní v zápase a nejakých menších vecí. Alebo tam toho naopak preberiete naozaj veľa, zaplníte svoj týždenný kalendár do posledného miesta. Je len na vás, čo všetko chcete v hre riadiť. Napríklad môžete zájsť až do extrémov a naplánovať zhasnutie osvetlenia na štadióne, aby ste súperov vyviedli zo sústredenia. Niečo ako naši hokejisti v Lotyšsku. Môžete vytvárať aj vlastné schémy útokov a mnoho ďalšieho.

Po niekoľkých hodinách som ale začal nadobúdať dojem, že sa tie veci na samotnej hre až tak neprejavujú. Pri Football Manager chcete a aj cítite, že vaše konanie má na hru dopad. Tu nie až tak. Napríklad som hráčom sľuboval po víťazstvách deň voľna, ale jednoducho som im ho manuálne nenastavoval, takže automaticky makali každý deň v týždni. Začali mi síce chodiť správy, že sú hráči nespokojní, ale makali ďalej, ja som sľuboval ďalej a oni ďalej ťahali sériu víťazstiev. Veľa vecí tu pôsobí náhodne a to od takejto hry naozaj nechcete, no nováčikom a menej skúseným hráčom to až tak nemusí prekážať.

Už o niečo väčší dopad na hre má dianie v samotnom zápase. Síce môžete skúšať motivovať hráčov a podobne, no až to tak necítiť. Striedania, menenie taktiky, nastavovanie pressingu a ďalšie aspekty už ale áno. Je však možno škoda, že si to neviete užiť v lepšom zápasovom spracovaní. Hra síce pohodlne beží aj na starších zostavách, ale zápasy sú naozaj spracované len veľmi oklieštene a po ihriskách behajú menovky hráčov s ich kreslenými portrétmi, pričom popis akcie je textový a vyobrazená je len veľmi jednoducho. Viete tu tak síce zažiť pekný obrat alebo štandardky ako z dela, ale veľmi si ich takto nevychutnáte.

We Are Football
We Are Football Vyjednávanie je pomerne jednotvárne a aj jednoduché
Vyjednávanie je pomerne jednotvárne a aj jednoduché

We Are Football Hra mnohými pomôckami osloví aj casual hráčov
Hra mnohými pomôckami osloví aj casual hráčov

We Are Football V prelínajúcich sa obrazovkách editora sa ľahko stratíte
V prelínajúcich sa obrazovkách editora sa ľahko stratíte

Hra však vie vyzerať aj dobre, akurát to nie je priamo v zápasoch. Môžete si pozerať ako exteriéry, tak aj interiéry celého svojho komplexu, teda štadión, tréningové plochy a všetko ostatné. Alebo sa môžete aj sami poprechádzať po svojom klubovom múzeu, ktoré je ukryté v útrobách štadióna. A vtedy vie hra vyzerať aj slušne. Samozrejme, musíte mať aj pekný štadión a nie krivé ihrisko niekde za dedinou.

Ak hra v niečom na celej čiare poráža Football Manager sériu, tak je to v oblasti zvuku. Tam sú len také jemné ruchy zo štadióna, ktoré sa opakujú v slučkách, roky sa nemenia a vlastne si ich pri hraní aj vypínate. Tu je banka použitých zvukov rozsiahla, bohatá. Máte tu nejaké napodobeniny chorálov, pískanie pri kartách a fauloch, jasanie pri góloch. No a okrem toho všetkého hra podporuje aj hudbu. Nie je zázračne dobrá a ani variabilná, ale je tu, spestruje vám tie hodiny strávené v rôznych tabuľkách a nad profilmi hráčov a nie je ani zlá.

Zaujímavým prídavkom pre We Are Football je Hot Seat multiplyer, takže si hru môžete užiť aj dvaja v PvP režime. A ak nemáte niekoho po svojom boku, ale je dostupný online, môžete využiť Remote Play Together funkciu Steamu na takéto „lokálne“ hranie vo dvojici, akurát online. Ako som už písal vyššie, toto a aj niektoré ďalšie prvky, ktoré autori robia inak ako konkurencia, dokážu zaujať. Alebo aspoň osloviť iné publikum. We Are Football nie je zlou hrou, je alternatívou, ktorá možno dokáže osloviť príležitostných hráčov a nájsť nové publikum. Ale sú tu nejaké chyby, ktoré skúsenejší hráči týchto hier len ťažko odpustia. Pôsobí až príliš náhodne a nemáte dojem, že niektoré vaše rozhodnutia majú dopad. A v takejto hre chcete zažiť presný opak.

napísal matus_ace 10.6.2021
6.5
6.9