GHOST OF TSUSHIMA DIRECTOR'S CUT

GHOST OF TSUSHIMA DIRECTOR'S CUT

8.5

Krvavá dovolenka v Japonsku

Recenzia na PS5 verziu

Práca recenzenta nie je jednoduchá. To tak máte na stole 3 rôzne hry naraz, k tomu 3 herné headsety a aby to bolo celé veľmi magické, tak máte rozpracované aj 3 interview. Nechcete si už tak teda veľmi nakladať, ale príde pozvánka, ktorej nakoniec musíte kývnuť. Keď už pre nič iné, tak aspoň preto, že cesta na japonský ostrov Cušima je vašou jedinou tohtoročnou dovolenkou. No keď sa k tomu pripočíta aj „fakultatívny výlet“ na ostrov Iki, je ponuka ešte viac lákavá. No a nech to je celé ešte viac symbolické, tak od doručenia kódu po zverejnenie recenzie máte čas len 3 dni. Takémuto časovému stresu sme neradi vystavovaní, ale dobré hry si to zaslúžia a s dobrými hrami aj ten stres nie je taký veľký.

Ghost of Tsushima Director's Cut je už takmer tu, hra vychádza síce až zajtra, no my vám môžeme priniesť hru v dennom predstihu. Je to jedna z najpopulárnejších hier minulého roka, a tak ju asi nemá význam detailnejšie predstavovať, aj tak si ale nemôžem odpustiť drobné historické okienko. Doslova. Píše sa rok 1274 a Japonsko čelí obrovskej mongolskej invázii. Tá dorazila aj na ostrov Cušima, ktorý dobyl Chubilajov bratranec Kotunchán. Vy máte tú smolu, že ste jeden z jeho obyvateľov. Na druhú stranu, voláte sa Jin Sakai, ste potomok známeho rodu a jeden zo samurajov, ktorí ostrov bránia. Na čele armády je váš strýko Lord Šimura a po jeho boku...padnete ako muchy.

Ak ste hru nehrali, prepáčte spoiler, ale dáva zmysel v hre prehrať hneď v úvode, lebo však o čom by boli tie ďalšie desiatky hodín, ak nie o záchrane druhov v zbrani, pomste a prinavrátení ostrova späť Japoncom. V skutočnosti Mongolom inváziu niekoľkokrát prekazil „božský vietor“, ktorý zmietol ich flotilu, no tu sa tým vetrom stanete vy. Budete likvidovať posádky Mongolov, dobývať stratené pevnosti a hlavne zachraňovať obrovské kopy životov. To všetko naprieč 3 aktmi, v ktorých si prejdete všetkým – víťazstvami aj pádmi, zradou aj hnevom, tradíciami aj ich porušovaním. A v závislosti na tom, koľko z hry chcete splniť, vám to zaberie 25 až 60 hodín.

Ghost of Tsushima Director's Cut
Ghost of Tsushima Director's Cut Zažite časť histórie, ktorú asi nepoznáte
Zažite časť histórie, ktorú asi nepoznáte

Ghost of Tsushima Director's Cut Hra hýri farbami
Hra hýri farbami

Ghost of Tsushima Director's Cut Ostrov Iki je typický vodou všade navôkol
Ostrov Iki je typický vodou všade navôkol

Ale to všetko viete, ak ste hrali hru už minulý rok. Director's Cut je tu preto, aby priniesol nielen technické vylepšenia, ale aj nový obsah. A to najmä v podobe novej kampane, respektíve aktu. V ňom sa musí Jin dostať na ostrov Iki, kde má čeliť novej a dosť odlišnej hrozbe, avšak bude sa musieť postaviť aj svojej vlastnej minulosti, čo je podľa mňa ešte zaujímavejší aspekt nového príbehu ako mystická mongolská hrozba trochu pripomínajúca druidov z Assassin’s Creed. Pasáž na ostrove Iki je viac introspektívna a ak ste si v hlavnej kampani obľúbili Jina, tu sa s ním stotožníte ešte viac. akurát chvíľku trvá, kým sa na ostrov Iki dostanete. Vyraziť tam môžete až po objavení oblasti Tojotama v druhom akte – aby ste mali potrebné vybavenie a aj skilly, keďže Iki vám dokáže dať zabrať.

Príbeh základnej hry a vlastne aj nového rozšírenia je veľmi dobrý pre fanúšikov samurajskej tematiky. Vzdáva hold japonskej kultúre a dokonca v ňom (a koniec koncov aj v hre ako takej) neraz badať inšpirácie od asi najznámejšieho japonského režiséra – Akiru Kurosawu. Akurát je občas aj trochu ľahko predvídateľný. Na scéne je postava, pri ktorej už od prvých chvíľ tušíte, že sa asi bude správať trochu inak. Nechýbajú rôzne scenáristické barličky, ktoré ale pôsobia v kontexte hry vtipne, keď vám niekto narieka, že hladuje, vy pritom len počas jednej cesty koňom zlikvidujete dva tábory, v ktorých sú zásoby, ktoré by nakŕmili celý ostrov. Neberte to ako veľkú chybu, takéto veci k podobne veľkolepo štylizovaným hrám a aj filmom koniec koncov patria.

Poďme ale späť výhradne k základnej hre. Nebudem ju rozoberať detailne, no to tu máme našu pôvodnú recenziu, ktorá vám hru naozaj dobre predstaví. Jednotlivé akty veľmi dobre štrukturujú hru, aj keď je pravda, že tempo občas kolíše, až máte niekedy dojem, že robíte trochu redundantné veci. Napríklad niekoho musíte zachrániť viackrát, bojujete proti vlnám a podobne.

Hra je doslova prepchatá obsahom, môžete sledovať len hlavnú dejovú líniu a plniť úlohy, ktoré Jina čo najskôr dovedú do cieľa. Ale rovnako sa môžete ponoriť až do množstva vedľajších činností. Tie veľmi nevybočujú zo štandardov žánru, ale zasadenie a občas aj japonská mystika im dodáva aspoň unikátny nádych. Okrem mnohých vedľajších úloh sú tu totiž aj klasické zberateľské úlohy (napríklad cvrčky, hľadanie líščích nor a podobne) alebo aj výzvy. Napríklad duely s inými bojovníkmi. Ak mi ale niečo z vedľajšieho obsahu naozaj utkvelo, sú to mýtické výzvy. Dedinský rozprávač vám začne rozprávať legendu o niekom bájnom a vy sa môžete stať jej súčasťou. Za to získate ako odmenu napríklad brnenie, zbraň a podobne.

Na ostrove Iki vám ponúkne vlastne presne to isté – čakajú vás hlavné úlohy o dobytí nejakej základne, veľkolepé boje a nakoniec aj duely. Rovnako tu budete hľadať ďalšie maličkosti, stretnete sa s ďalšou bájnou legendou, pomôžete miestnym obyvateľom a tak ďalej. Je trošku škoda, že autori nový ostrov veľmi nevyužili na to, aby priniesli aj niečo naozaj nové v rámci obsahu, takže plníte len variácie toho istého, čo bolo v základnej hre. Ale musím kvitovať aspoň to, že si na Iki môžeme užiť trochu „tombraiderovania“ aj s hľadaním pokladu v skrytej jaskyni.

Kolega Ondrej vo svojej recenzii pôvodnej hry predostrel názor, že autori úplne nevedeli využiť niektoré postavy. V tomto mu musím dať za pravdu a aj keď je pravda, že napríklad Jin je veľmi dobre spracovaným protagonistom a niektoré konflikty dávajú vedľajším postavám možnosť zažiariť, nájdete tu aj mnoho takých, ktoré takpovediac vyšumia do prázdna, čo je škoda. A neplatí to len o základnej hre, podobne je na tom aj Iki expanzia, ktorá je v zásade len o dvoch postavách a ostatné robia len krovie. Antagonistka tu ani veľmi nevynikne. Chápem, že autori tu chceli Jina konfrontovať s niečím iným ako s ďalšou postavou a spravili to dobre, akurát by tejto jednej postave prospelo viac charakterizácie.

Ghost of Tsushima Director's Cut
Ghost of Tsushima Director's Cut Budete čeliť šamanom a aj rôznym víziám
Budete čeliť šamanom a aj rôznym víziám

Ghost of Tsushima Director's Cut Súboje sú stále dynamické, ale teraz precíznejšie
Súboje sú stále dynamické, ale teraz precíznejšie

Ghost of Tsushima Director's Cut V boji to nemusí byť vždy len o čepeli meča
V boji to nemusí byť vždy len o čepeli meča

Je to pravdepodobne dôsledok toho, že expanzia na Iki ostrove nie je veľmi rozsiahla. Ostrov je síce veľký a obsahuje veľa vedľajších úloh rôzneho druhu, takže tam máte čo robiť, ale autori sľubovali dĺžku na úrovni tradičného aktu základnej hry, čo nie je úplne pravda. Možno so všetkými vedľajšími činnosťami sa na tú úroveň aj dostaneme, ale povedal by som, že hlavná príbehová línia je asi polovičná ako hlavné línie v základných aktoch. Ponúka celkovo 8 misií, niektoré aj veľmi krátke. V zásade, ak už ste pôvodnú hru prešli a upgradujete na DC, viete hlavný príbeh na ostrove Iki prejsť za jedno poobedie a potom už len plniť vedľajší obsah.

Director's Cut nie je len o novom obsahu, ale aj o počte rôznych menších vylepšení. Takúto hru sa oplatí hrať v japončine a trochu vás z ponorenia do nej vytrhával fakt, že japonský dabing nesedel na pohyb pier postáv. To už je teraz opravené. Z nejakého záhadného dôvodu je ale táto oprava dostupná len na PS5, čo je strašná hlúposť. Na PS5 sú tiež kratšie loadingy, vylepšené 3D audio vás pekne obklopí svetom a je tu aj podpora DualSense ovládača, aj keď veľmi nevyniká. Spätnú väzbu v triggeroch využíva len ojedinele a haptická odozva mi pripadá len veľmi povrchná a ak si mám voliť medzi jej nasadením v tejto hre a dlhšou výdržou ovládača, radšej si vyberiem výdrž.

Osobne za najväčšie plus v rámci rôznych menších úprav považujem pridanie uzamknutia cieľa - lockovania na nepriateľov v súbojoch. Súbojový systém hry je veľmi slušný, rýchly, jednoduchý, no nebol podľa mňa precízny. Minimálne nie v základnej hre. Aktuálny patch prináša lockovanie, vďaka ktorému dostáva už aj tú precíznosť, keďže neraz bojujete obkolesení nepriateľmi a bez lockovania sa medzi nimi ťažšie cieli, aj keď je pravda, že hra to vyvažuje tým, že zväčša útočí len jeden a ostatní okolo vás postávajú. Ak si navyše v boji potrpíte na vykrývaní útokov, ostrov Iki obsahuje niečo špeciálne pre vás.

Ghost of Tsushima Director's Cut
Ghost of Tsushima Director's Cut Spoznáte nové legendy
Spoznáte nové legendy

Ghost of Tsushima Director's Cut Duely si budete užívať
Duely si budete užívať

Ghost of Tsushima Director's Cut Všetko v hre si môžete vylepšovať a na ostrove Iki pribudne aj nové vybavenie
Všetko v hre si môžete vylepšovať a na ostrove Iki pribudne aj nové vybavenie

Bohužiaľ, aj keď toho autori veľa opravili a vylepšili, stále sú tu aj chyby a bugy, ktorých nie je málo. Nenašiel som nič, čo by priamo kazilo hru, ale rozhodne sú tu veci, ktoré dojem ťahajú dole. Problémy s koňmi v open world hrách sú tradičné a tu nechýbajú. Prelínajúce sa objekty tiež dojem nezlepšujú (noha v skale, dve časti brnenia cez seba a podobne). Občas sa ale vedia zaseknúť aj postavy, čo mi raz pokazilo náladu. Musel som brániť dedinu pred nájazdom Mongolov, v dohľade už nebol žiaden, no úloha sa nezmenila, dynamická akčná hudba hrala, no nikde nikto. Až opodiaľ bol jeden chudák zaseknutý v skale a chvíľu trvalo, kým som ho našiel.

Až na nejaké menšie bugy tu však z technického hľadiska nie je čo vyčítať. Animácie pohybov vyniknú najmä v súbojoch, ale pekne sú spracované aj tváre. Svet ja naozaj  bohatý a čarovný, čo sa týka aj ostrova Iki, ktorý je viac vodnatý, ponúka vysoké útesy a celkovo mi príde viac kopcovitý. Dokonca hre pristane to, že kým v niektorých aspektoch sa autori sústredili na realizmus, v zobrazení sveta často využívajú aj štylizáciu. Svet je tak viac saturovaný, nie úplne realisticky nasvietený alebo vykreslený, ale svedčí mu to. Dabing je kvalitný v oboch jazykoch, hudba naozaj dobre dokresľuje atmosféru a parádne zvýrazňuje najmä záverečný súboj na ostrove Iki, kde sa mi páčila asi najviac z celej hry.

Súčasťou Ghost of Tsushima Director's Cut je aj Legends režim, jeho novinky a vylepšenia sme si však nemohli vyskúšať, keďže v našej verzii nie je aktívny. Ak ste ho nehrali, je to kooperácia so štvoricou rôznych tried, v ktorých koži sa hráči spoločne púšťajú do bojov založených na japonskej mytológii. Je to pomerne jednoduché, rýchle a zábavné. Štvoricu aktuálnych režimov navyše 3. septembra doplní nový režim Rivals. Ponuka hry je tak naozaj bohatá, stále sú tu síce nejaké muchy a niektoré veci už v základnej hre pokrivkávali, no nemožno mi hru neodporúčať. Ak ste základ už hrali a chcete viac, aj keď v kratšom a viac-menej rovnakom, ostrov Iki vás volá. Ak ste ešte hru nehrali, skočte po nej hneď zajtra.

napísal matus_ace 19.8.2021
Páči sa mi! (+4)
8.5