CITIES VR

CITIES VR

6.5

Virtuálne mesto vašich snov... to nebude

Recenzia na VR verziu

Je dobré, že sa vývojári hier pre virtuálnu realitu neobmedzujú len na akcie z pohľadu prvej osoby, ale skúšajú v tejto sfére uspieť aj s inými žánrami. Potenciál tu totiž je, len ho treba využiť. Fanúšikovia budovateľských stratégií v aktuálnom čase dostali hneď dva kúsky. Teraz sa bližšie pozrieme na Cities VR a porovnáme si to s konkurenciou.

Cities VR sa nepokúša o nejaký príbeh, prosto vám ponúkne niekoľko máp a k nim si môžete zaškrtnúť, či chcete hrať s výukou, denným a nočným režimom, nelimitovanými peniazmi a míľnikmi. Hranie si teda môžete maximálne zjednodušiť a ak si mienite len tak v pokoji užívať, staviate bez pokukovania na bankové konto a všetky nové budovy a súčasti máte odomknuté hneď na začiatku. Ale predsa len je to zábavnejšie, keď sa treba viac snažiť, aby vami budované mesto prosperovalo a novinky dostanete ako odmenu za svoje úsilie. No zaškrtnite si, čo chcete, aj tak to nebude bez práce a určitých komplikácií.

Keď je reč o komplikáciách, prvou z nich môže byť samotné ovládanie. Menu výstavby, ako aj podrobné štatistiky a kompletnú finančnú sekciu, si otvárate na ľavej ruke, no namiesto toho, aby ste si pri výbere pomáhali označovaním pravicou, musíte páčkou vyberať, otáčať  a prepínať položky v niekoľkých kruhových menu iba ľavačkou. Je to dosť ťažkopádne a bežne sa vám ponuka pretočí tak, že omylom vyberiete inú položku. Menu sa navyše automaticky nezatvárajú, keď ich prestanete používať a vždy z nich musíte vyskočiť manuálne von, čo niekedy predstavuje hneď niekoľko krokov späť cez rôzne podskupiny. Do toho sa občas pletie tlačidlo na búranie, ktoré sa aktivuje hneď pod ľavým palcom, a aj preto ho môžete nechtiac stláčať.

Praktické je snáď len pootočenie ľavej ruky, ktoré ukáže základné štatistiky so spokojnosťou, základnými potrebami obyvateľov a finančnými príjmami. Vidíte tam aj ukazovateľ času, ktorý si viete zrýchľovať a spomaľovať pritlačením a podržaním ľavej páčky. K tomu ešte kombináciou oboch ovládačov otáčate a posúvate terén a prepínate si pohľad zblízka a z výšky. Napokon pravým ovládačom umiestňujete zvolené objekty v krajine. Je to celé naozaj dosť ťažkopádne, aj keď  postupne sa na to dá zvyknúť. A ak sa pýtate, ako by sa to teda dalo vyriešiť lepšie, odpoveď ponúka konkurenčný titul Little Cities s vyslovene intuitívnym ovládaním. Väčšinu úkonov tam jednoducho uskutočníte ťukaním prstom pravej ruky a celkovo sú jednotlivé procesy oveľa pohodlnejšie.

Dostávame sa k výstavbe, o ktorú v hre predovšetkým ide. Nech už si vyberiete ktorúkoľvek mapu, plocha určená na zastavanie je veľmi malá. Buď sú to pritesné ostrovy alebo pobrežie väčšej pevniny, kde vás ale hra nepustí veľmi do šírky ani vnútrozemia. Budovy musíte stavať pri cestách rôznej šírky, ktoré môžete napojiť na neďalekú diaľnicu. Pri cestách sa zobrazia štvorcové parcely, kde zvolíte plochy pre rezidenčné (zelené) budovy, kde bývajú ľudia, komerčné (modré) na zabezpečenie základných potrieb a industriálne, teda továrne. Samotné stavby však neumiestňujete, tie sa samovoľne objavujú na určených miestach. Pritom niekedy to môže byť hneď, inokedy zostávajú parcely dlho nevyužité.

Na fungovanie potrebujete dostatok elektriny, ktorú spočiatku získavate z veterných elektrární, od ktorých musíte viesť elektrické stĺpy do zastavaných zón. Dôležitá je aj voda získavaná z oceánu pri pobreží, kde postavíte jednu budovu na čerpanie a druhú na odvádzanie, potrubia a zásobovacie veže. To by malo stačiť, aby ste k ľuďom dostali filtrovanú čistú vodu. Čoskoro sa zvýši počet obyvateľov a dosiahnete prvé míľniky s bonusovými jednorazovými sumami a novými stavbami. Teoreticky by ste už mali mať aj príjmy z daní, ktoré prevyšujú výdavky na prevádzku úžitkových budov. Poplatky od ľudí a podnikov si môžete nastavovať, ale ak to preženiete, spôsobí to nespokojnosť a odliv obyvateľov.

Ak sa napriek opatreniam dostanete do finančných problémov, je tu možnosť zobrať si pôžičky. Prirodzene, s vysokým úrokom a pravidelnými splátkami z vášho účtu. V meste pokračujete výstavbou skládky, kam sa odvážajú nečistoty. Polícia zasahuje na miestach, kde sa objavujú kriminálnici, hasiči, samozrejme, likvidujú požiare, nemocnice sa starajú o zdravie občanov.  Školy rôznych stupňov zabezpečujú vzdelanosť ľudí, čo je základný predpoklad na upgradovanie továrni a podnikov, pričom sa dajú jednotlivo označiť a vidíte ich status.

Myslite aj na cintorín, aby bolo kam odvážať nebohých. Potom prídu na rad parky a doplnkové budovy a môžete zaviesť autobusovú dopravu a neskôr aj lodnú. Škoda, že nie aj leteckú, prípadne železničnú, ale koľajnice by ste už zrejme nemali kam napchať. Aj bez toho budete mať dosť veľký problém, kam to všetko na takej malej ploche popracete. Ale aj radosť, keď to bude klapať a fungovať a ľudia nebudú reptať. Celkovo je systém výstavby uspokojivý, ale tiež nie je práve pohodlný, či už kvôli komplikáciám s terénom, automatickým zakriveniam ciest alebo kolíziám budov a infraštruktúry.

Graficky je na tom hra poslabšie. Povrch krajiny a veci využívajú len základnú farebnú škálu bez jemnejších prechodov a neraz to zafarbenie ani nepôsobí prirodzene. Pri pohľade z výšky to nevyzerá veľmi vábne. Zblízka je to už zaujímavejšie, aj keď hlavne vďaka rozmanitosti objektov – vidíte rôzny dizajn budov, ktoré sa navyše vyvíjajú, rozmanité autá, ľudí v uliciach, dýcha to životom.  Ale kontúry sú neostré a tiene zas neprirodzene zúbkované. Ozvučenie je prijateľné, niektoré hudobné stopy sú obstojné, iné úplne mimo a veľmi sa sem nehodia.

Červivou čerešničkou na trochu nedochutenej torte je mrznutie hry, čo v spojení s absenciou autosave pôsobí v hre veľmi nepríjemne. Dostanete síce upozornenie, že by ste si mali manuálne ukladať progres, ale pri zahĺbení do výstavby na to ľahko zabudnete. Tak sa mi stalo, že po vyše hodine hrania, keď už moje mestečko pekne narástlo a prosperovalo, mi všetko (opäť) zamrzlo a už nebolo návratu.

Možno keby som len pred pár dňami nevyskúšal konkurenčný titul vo VR, nad mnohými vecami by som tu prižmúril oko s tým, že ide o prvé pokusy s hrou tohto druhu vo virtuálnej realite. Ibaže Little Cities od Purple Yonder nastavila latku dosť vysoko a vo väčšine oblastí hravo prekonáva Cities VR. Poskytuje hráčom väčší komfort pri výstavbe, oveľa praktickejšie ovládanie, veľmi pekné audiovizuálne spracovanie, vrátane hudby a celkový zážitok je konzistentnejší. Naproti tomu Cities VR má navrch len v jedinej oblasti, ale podstatnej, ide s manažmentom mesta viac do hĺbky a prináša o niečo viac možností pri výstavbe a riadení sídla. Vďaka tomuto plusu to teda nie je úplne márna hra, ale mohla byť aj oveľa lepšia. Little Cities a Cities VR pritom majú mnoho spoločného, až môžete mať dojem, že dve rôzne firmy dostali to isté zadanie a vychádzali z rovnakého konceptu. Ale tu sa pekne ukazuje, že keď dvaja robia to isté, nie je to vždy to isté.

Cities VR je budovateľská hra, ktorá vychádza z Cities: Skylines a snaží sa pri výstavbe a spravovaní mesta vo virtuálnej realite ísť viac do hĺbky, čo je rozhodne fajn. Ale ťažkopádne ovládanie, slabšia grafika aj hudba, veľmi obmedzený priestor na výstavbu, ktorá je sama osebe nekomfortná a v neposlednom rade technické problémy tomuto pokusu podkopávajú nohy a znižujú jeho hodnotu aj atraktívnosť. V konečnom dôsledku síce Cities VR obstojne pobaví, ale nedosiahne na úspešnejšieho rivala z konkurenčnej dielne.

napísal uni 28.6.2022
6.5
CITIES VR