THE TOURYST

THE TOURYST

8.0

Hra o relaxe, ale bez relaxu

Ja viem, že už asi viacerí z vás idú drať klávesnicu na to, aby napísali, prečo recenzujeme hru, ktorá vyšla v roku 2019 a podobne. Máte síce pravdu, ale len sčasti. Teraz vyšla nová zberateľská edícia The Touryst od Super Rare Games v limitovanom náklade a práve toto je verzia, ktorej sa dnes budem venovať. Obsahovo sa síce nelíši, ale v balení nájdete aspoň nejaké pekné fyzické bonusy ako kartičky, nálepky a podobne. Nič veľké, ale do poličky padne pekne. Aká je ale samotná hra, keďže doteraz sme sa jej na Sectore v recenzii ešte nevenovali (a to aj napriek tomu, že už dostala 4 vydania naprieč platformami)?

Musím priznať, že som spravil chybu. Už pred nejakými dvoma rokmi mi viacerí písali, že by som si hru mal vyskúšať, že ma určite bude baviť. Posledné roky je ale taký pracovný pretlak, že nemám čas hrať nič okrem toho, čo recenzujem, prípadne s tým nejako inak pracujem. Ale tu som naozaj mohol spraviť výnimku. The Touryst je totiž príjemná a navyše krátka záležitosť, s ktorou si čas síce užijete, no nebude ho veľa (tak 5 hodín). Aj keď v jednej veci títo „odporúčači“ nemali pravdu. Nie je to relaxačná hra, občas vie pekne frustrovať.

V hre sa z vás stane turista. Ale nie taký atypický, o ktorom rapuje Vec. Ale ani taký, ktorý má v ... na ležadle. Taký iný atypický, ktorý prichádza do exotického raja, aby tam riešil tajuplné záhady, ktoré môžu jeho život obrátiť naruby. Prichádzate do krásneho voxelového sveta, ktorý je zaliaty slnkom a zlatisté pláže obmývajú morské vlny, no to sú malichernosti, na ktoré vy nemáte čas. Už prvé vaše kroky sú sprevádzané tým, že vám chcú okolité postavičky dávať úlohy. V takejto atmosfére sa nedá relaxovať, to musíte sami uznať. Vydávate sa tak preskúmať neďaleký monument a tam hra začína ukazovať svoju pravú tvár.

The Touryst
The Touryst Tu veru relaxovať nebudete
Tu veru relaxovať nebudete

The Touryst Logické hádanky nesmú chýbať
Logické hádanky nesmú chýbať

The Touryst Každý ostrov je svojský
Každý ostrov je svojský

Herný svet nie je len o jednom ostrove. Postupne ich objavíte až osem a každý z nich má svoje tajomstvá. Tie sú pritom prepojené do jednej veľkej záhady, ktorý sa týka toho, aká je vlastne úloha monumentov vo svete. Je ich tu totiž viacero a vy ich musíte preskúmať. Ale pozor, môže to v nich byť poriadne nebezpečné. Sú tam pasce, nepriatelia a prepadliská, kam rozhodne spadnúť nechcete. Teda niežeby to bol nejaký problém, hra vás hneď respawnuje zase hore, ale je to trochu otrava pokúšať sa dookola o skoky ponad priepasťou.

Tá záhada je jedna z najlepších častí hry. Asi jej vyústenie aj vopred očakávate, koniec koncov samotný dizajn monumentov vám niečo napovie, ale aj tak je to príjemná cesta za vyriešením tejto záhady. Sprevádza vás na nej starý turista, ktorý vám tu a tam ponúkne nejakú užitočnú radu, ale celá práca je len a len na vás. Navyše, ak pri hraní budete dávať pozor a budete poctivo zbierať zvitky roztrúsené po ostrovoch, dozviete sa aj niečo nad rámec štandardného konca hry. Hra vás tak odmení za to, ak naozaj poctivo plníte úlohy. Síce sa ku koncu dokážete dopracovať aj bez splnenia všetkého, ale hra má aj spodný limit splnených questov na to, aby vás pustila k finále.

The Touryst úplne nechce zapadnúť do tradičných žánrových škatuliek, ale to nie je zle. Ak by som sa už mal veľmi snažiť hru nejako zaradiť, tak by to bola asi skákačková adventúra. Lebo toho adventúrenia tu nie je málo, ale tiež sa tu dosť skáče. Bohužiaľ len jednu z týchto činností hra naozaj zvláda a možno už tušíte, ktorá to je. Máte síce kontrolu nad kamerou a viete si ju zoomovať aj otáčať, ale nie vždy je to dostupné v celom rozsahu. Sú tu napríklad interiérové pasáže, kde musíte niekam skočiť, ale neviete si kameru nastaviť tak, ako by ste potrebovali. Čo neraz vyústi do hroznej smrti pádom niekam do temnoty. Nepomáha ani to, že neviete ideálne vnímať hĺbku prostredia.

Tie adventúrne prvky sú už podstatne lepšie. 8 ostrovov je posiatych hádankami a aj rôznymi postavičkami. Niekto od vás chce len odporučiť miesto na ideálnu dovolenku, iní zase chce od vás fotografie všetkých monumentov. Nie sú to veľmi komplexné úlohy, ale zabavia. Potom sú tu aj zaujímavejšie, napríklad musíte rozprúdiť zábavu na plážovej diskotéke. Hra takto strieda väčšie a menšie úlohy, pričom je to pomerne pestrý a zábavný mix, aby ste sa nenudili. Pritom nikdy to nie je tak náročné, aby ste sa niekde zasekli, čo určite ocenia mnohí.

Potom tu nájdete aj regulárne hádanky, kde musíte pohnúť hlavou. Sú to klasické priestorové hlavolamy, ale aj niektoré menej tradičné veci. Opäť to ale nie sú náročné veci, aby ste sa s nimi príliš nenatrápili. A ak nie ste úplne na logické pasáže, ale máte radi minihy, nájdete si tu niečo pre seba aj v tejto oblasti. The Touryst totiž ponúka niekoľko vedľajších úloh aj v podobe minihier. Budete sa plaviť na kajaku či ovládať dron na zložitej trati, to všetko na čas. Nájdete tu retro hry inšpirované inými titulmi týchto autorov, ktoré si môžete zahrať v hernej herni. Je tu ale aj surfovanie, kde zase musíte nazbierať čo najvyšší počet bodov a táto disciplína vám vie dať poriadne zabrať.

Nemecké indie štúdio Shin'en Multimedia pre hru vytvorilo svoj vlastný engine a aj samotný vývoj prebiehal trochu netradične, keďže vývojári modely z Magicavoxelu importovali do Maye. Vývoj im trval 3 roky, ale výsledok je veľmi príjemný. Hra vyzerá dobre a pôsobí sviežo. Prostredia sú bohaté na detaily a dokonca ani na Switchi v handheldovom režime si nevšimnete nejaký pokles výkonu hry. Jednoducho beží dobre naprieč platformami. Možno práca s tieňmi by mohla dopadnúť aj lepšie. Na rozdiel od ostatných platforiem sa vám tu dopočítavajú tiene podľa toho, ako sa pohybujete a máte nastavenú kameru. Zvuk je taký, aký vám hrá v hlave pri pozeraní na obrázky okolo. Jednoducho hru pekne dokresľuje, aby mali ostrovy svoju správnu atmosféru. Len dabing postáv tu úplne absentuje.

The Touryst
The Touryst Hĺbka prostredia nie je spracovaná práve najlepšie
Hĺbka prostredia nie je spracovaná práve najlepšie

The Touryst Grafika je naozaj podarená
Grafika je naozaj podarená

The Touryst Svoje miesto to majú aj súboje
Svoje miesto to majú aj súboje

Nie je veľa vecí, ktoré by sa na The Touryst dali kritizovať. Nejaké menšie neduhy tu sú, ale v zásade to nie je nič vážne., je to skôr súčet týchto všetkých drobných nedostatkov, kvôli ktorému si hra nevyslúžila vyššiu známku. Vo chvíľach, keď od vás hra potrebuje presnosť, tak vám ju často kamera a ovládanie nevedia ponúknuť. Z toho môžu prameniť frustrujúce momenty. Taktiež si v hre zarobíte hŕbu peňazí, s ktorými nemáte čo robiť. Otvorený koniec jasne naznačuje možnosť pokračovania, ale tu je to stále len otvorený koniec, ktorý vám nemusí úplne vyhovovať. No a potom je tu aj tá herná dĺžka, ktorá je aj so splnením všetkých úloh len nejakých 5 hodín.

To sú ale veci, ktoré viete zvládnuť. Krátku hernú dĺžku vie vykompenzovať zľava. Tie peniaze sú tu naozaj len na okrasu, ale môžete s nimi stráviť kopu času hraním retro verzie FAST racingovky vo virtuálnej herni. A tá frustrácia? Tu zostáva len prehryznúť tu a tie skákacie pasáže opakovať, kým ich neprejdete. Odmenou vám ale bude príjemná, ale nie relaxačná hra o záhadách a relaxe.

napísal matus_ace 17.11.2022
Páči sa mi! (+2)
8.0