TOMB RAIDER RELOADED

TOMB RAIDER RELOADED

4.0

Najhoršia Tomb Raider hra doteraz?

Recenzia na Mobil verziu

Umelá inteligencia v posledných mesiacoch robí obrovský progres a je to vec, o ktorej sme sa rozprávali aj v našom poslednom podcaste. Je zaujímavé sledovať, ako sa veci menia pomaly každý týždeň. Už sa začínajú objavovať informácie, aké povolania nakoniec umelá inteligencia ohrozí. Možno mňa, možno vás, určite ale mnohých. Tam, kde treba byť naozaj kreatívny, však AI nedokáže nahradiť ľudí. Teda minimálne niektorých. Mám totiž dojem, že ak by niekto dal vytvoriť umelej inteligencii hru, dopadla by presne takto – presne ako Tomb Raider Reloaded.

Ak ste sa ešte s týmito novými AI modulmi nehrali, vyskúšajte to. Záleží od toho, s akým modulom pracujete, ale zjednodušene zadáte základné vstupy a čakáte, ako ich AI spracuje na výstupe. Napríklad umelej inteligencii zadáte, že Tomb Raider je hra s hlavnou postavou Larou Croft, kde Lara prekonáva prekážky, bojuje proti nepriateľom, zbiera nejaké tie poklady a vykráda nejaké tie hrobky. AI to spracuje, vygeneruje obsah, ale už sa nevie presvedčiť o tom, či je to aj zábava.

Asi tak už tušíte (a prvou indíciou asi bola známka hore), že hlavným nedostatkom tejto hry je, že nie je zábavné. Ale ono je to ešte horšie. Ona je naozaj ako vytvorená strojom, nemá dušu, nemá niečo originálne, nemá nápady. Dokonca z hry ani nemáte dojem, že má niečo spoločné s touto legendárnou sériou. Áno, je tu Lara a k tomu aj pár ďalších tvárí, ale to tu niekto mohol narýchlo nalepiť aj pred týždňom a predtým to mohla byť úplne iná hra. Hru tak nemožno odporúčať ani tým najviac hardcore fanúšikom série.

Tomb Raider Reloaded

Príbeh tu za veľa nestojí
Tomb Raider Reloaded

V hre nájdete aj veľmi jednoduché hádanky
Tomb Raider Reloaded

Samozrejmosťou sú rôzne výzvy

A čo teda je Reloaded? Mobilná roguelite akcia s kamerou zhora, kde ovládate pohyb hlavnej hrdinky po menších arénach a Lara už sama strieľa po nepriateľoch. Už to samotné nepôsobí zábavne, pritom už v minulosti sme tu mali aj kvalitné mobilné Tomb Raider hry, tak prečo v štúdio Onoma nepokračovali v už overených konceptoch? Prečo to museli takto strašne sprzniť? O príbehu sa tu veľmi ani nedá hovoriť, je tu pár statických obrazoviek a hlasom vás nimi sprevádza Lara, no to je tak všetko. Do hrateľnosti a iných problémoch sa pustím trochu detailnejšie, lebo tam už je čo rozoberať.

Tomb Raider Reloaded v zásade nie je veľmi originálna hra. Pohybom po prste ovládate pohyb Lary po aréne, pričom automaticky strieľa po nepriateľoch, keď stojí. Nedá sa tu tak súčasne pohybovať a strieľať. Výhodou je, že môžete prstom ovládať kdekoľvek, nie iba na jednom mieste. To znamená, že ak si náhodou zavadziate, presuniete prst inam, aby ste videli. Ovládanie je tak jednoduché, aby ho zvládol naozaj každý. Lara tu a tam dokonca robí aj nejaké efektné premety a podobne, ale to všetko robí sama a len v scénach, kde si to hra sama vyžaduje.

Arény nie sú rozsiahle, sú pomerne malé a nepriateľov sú tam občas dosť veľké kopy, takže sa musíte medzi nimi naozaj dobre pohybovať a nájsť si pauzu na streľbu. Okrem nich sú tam však aj rôzne prekážky a pasce. Prekážky jednoducho obídete, pasce si už vyžadujú načasovanie. Sú to napríklad veľké kyvadlové čepele, medzi ktoré musíte dobre prebehnúť, ak sa nechcete zraniť. Takto idete z arény do arény, občas narazíte na nejakého medzibossa, až kým sa nedostanete k finálnemu bossovi danej kapitoly. Kapitol je tu pritom zatiaľ 9 a každá sa líši tematicky a aj nepriateľmi.

Každá kapitola má ešte určité medzistanice, kde si môžete na chvíľku od akcie odpočinúť. Anaya vám ponúkne doplnenie života či iný upgrade. Winston vám ponúkne čaj, čo je vlastne reklama. Ak si ju pozriete, dostanete zase iný upgrade. Je tu aj Von Croy, ktorý vám ponúkne väčší upgrade, ale na oplátku si zoberie z vášho života. Toto vám pomáha prežiť. Rovnako ako levelovanie v rámci vašich runov kapitolami. Každý level ponúkne možnosť odomknúť si upgrade, takže v zásade sa postupne Lara stane poriadne silnou. Môžete si vylepšiť silu alebo rýchlosť zbraní, pridať granáty, míny, neskôr dokážete kradnúť život nepriateľom, schopností je tu naozaj veľa a líšia sa aj elementmi – oheň, ľad, jed, elektrina. Časom si nájdete kombinácie, ktoré vám najviac vyhovujú.

Tieto upgrady ale platia len v danom rune. Zomriete a idete od začiatku. Okrem nich získavate aj zlato a predmety potrebné na trvalé vylepšenia. Tieto veci vám spolu s upgradmi dokážu padať aj z rulety, ktorá vás raz za čas prekvapí počas runu. Sú tu však dva problémy. Ruleta nie je náhodná a aj keď by tak mala pôsobiť, padnú vám vopred pripravené veci, ktoré sú ale vo väčšine prípadov sklamaním. No taktiež má hra problémy so servermi a jeden z dvoch typov ruliet vám dá odmenu, až keď si pozriete reklamu. Počas reklamy však zvykne padnúť, vyhlási chybu a hodí vás späť do základného menu hry. Síce vás hra dokáže vrátiť späť do arény, ale problém je, že táto ruleta býva po bossoch a dostanete ju po súboji. Hra vás ale vráti pred súboj, a tak ho musíte opakovať, ale so stavom života, ktorý vám zostal po súboji.

Dajme teda tomu, že to bol náročný súboj a z 20000 bodov života vám zostalo 800. idete na ruletu v nádeji, že dostanete nejaké drahocenné kryštály na vylepšenia, ale namiesto toho vám hra padne. Tak sa vrátite späť, ale ten boss, ktorý vám zožral takmer celý život, vás teraz zabije už prvým útokom. Okrem toho hra počas runu zvykne aj zamrznúť. Akože na totálku, takže pomôže len vypnúť a zapnúť aplikáciu. Opäť krása, ak sa vám to stane v nevhodný moment. A teraz si predstavte, že si v hre kupujete škatule s drahokamami za reálne peniaze a takto vám komplikuje život.

Tomb Raider Reloaded

V priebehu runu sa viete pekne vylepšiť
Tomb Raider Reloaded

Craftovaním získate lepšie vybavenie
Tomb Raider Reloaded

Dianie na obrazovke môže byť občas neprehľadné

Postupne Lare vylepšujete zbrane, muníciu (sú tu naraz až dva typy, aby toho nebolo málo), batôžtek, oblečenie, masku, talizman a podobne. Každá z týchto vecí vyžaduje vlastné suroviny a predmety samotné sú rozdelené v kategóriách od obyčajných po legendárne. Celé je to veľmi prekombinované, aby ste stále museli čosi vylepšovať, zbierať veci a podobne. Pritom predmety vám okrem vylepšenia základných štatistík môžu dať aj nejaké efekty, väčšiu šancu na kritický zásah napríklad. Takže to sú ďalšie veci, ktoré musíte brať do úvahy.

Takže asi už tušíte, že toto nebude hra, ktorú by ste prešli od začiatku do konca kapitolu za kapitolou. Prvé tri sa ešte tak dajú hrať, odsýpa to príjemne, neustále si odomykáte nové predmety, nové schopnosti a podobne. Zrazu ale nastane veľká zmena a hra sa spomalí. Musíte sa vracať do už prejdených kapitol a dookola ich opakovať. Nastupuje grind, ktorý z vás bude vysávať život. Stále hráte dookola to isté, lebo na vyššie kapitoly jednoducho nemáte. Hra sa to snaží spestriť eventami, ale aj tie sú v zásade to isté, akurát v bledomodrom. Sú tu aj hrobky, ale aj tie sú variáciou na to isté, takže vlastne nič nové.

Už druhý deň hrania tak nastupuje stereotyp a najhoršie na tom je, že nemáme dojem, že by platenie v hre na tomto fakte niečo zmenilo. Hej, dokážete si kúpiť obrovské množstvá kryštálov, ale tie nezrýchlia progres. Stále budete musieť grindovať zdroje na upgrady. Dá sa to hrať aj zadarmo, ale úprimne, počas prime time vysielania našich televízii vidíte menej reklám ako v tejto hre pri snahe hrať zadarmo. Nemôžem to úplne kritizovať, je to relevantný spôsob, ako na hre aspoň čosi zarobiť a pochváliť treba aspoň to, že hra agresívne netlačí do platenia. Na druhú stranu, zábavy sa tu nedočkáte ani v prípade, že niečo zaplatíte.

Tomb Raider Reloaded

Hru stále sprevádzajú chyby

Tomb Raider Reloaded

Na Lare môžete vylepšovať kopu rôznych častí

Tomb Raider Reloaded

Máte chuť na reklamu?

Nie je veľa čisto pozitívnych stránok na tejto hre, takže jedna z mála vecí, ktoré môžem pochváliť, je audiovizuálne spracovanie. Grafika je fajn, je pestrá, aj keď niekedy až príliš. Keď je v aréne veľa silnejších nepriateľov s rôznymi efektmi, vy máte svoje efekty a ešte aj loot sa zbiera až po prejdení arény, dá sa v tom orientovať dosť ťažko. Ale grafika je fajn. Navyše sa hra dobre hýbe aj na slabších telefónoch. Napríklad na Nokii X30 beží hra úplne hladko a to telefón nie je nejaký trhač asfaltu. Hudba nie je práve najpestrejšia, ale ujde a hodí sa ku hre. Dabingu síce nie je veľa, ale k hlasu hlavnej postavy sa vrátila Keeley Hawes (Tomb Raider: Legend, Tomb Raider: Anniversary, Tomb Raider: Underworld, Lara Croft and the Guardian of Light, Lara Croft and the Temple of Osiris). Ak nerátam pokazené servery pri lotérii a mrznutie hry, nejaké výrazné bugy tu nie sú.

Hranie Tomb Raider Reloaded bol ubíjajúci zážitok. Značku mám rád a toto jej robí iba zlé meno. Je to nezábavná a vypočítavá hra, ktorá z vás vysaje život, keď budete mať dobre rozbehnutý run a zamrzne vám. Nebudem klamať, objavili sa aj záblesky zábavy, niektoré súboje s bossmi sú chytľavé a každý deň som sa ku hre niekoľkokrát vrátil. Časom som sa však začal zamýšľať nad tým, čo to neboli skôr prejavy štokholmského syndrómu.

napísal matus_ace 13.2.2023
4.0
TOMB RAIDER RELOADED