TINYKIN

TINYKIN

8.5

Bádateľ Milo a jeho všestranná rozkošná armáda

Tinykin nám síce v backlogu zapadá prachom už nejakú tú chvíľu, avšak hráčsku pozornosť si tento nenápadný poklad rozhodne stále zaslúži. Inšpiráciu sériou Pikmin, ktorá dominuje v tomto logicko-strategickom žánri už od roku 2001, rozhodne poprie iba ťažko, avšak originálnych nápadov, kreatívnych mechaník a svojskej rozkošnosti má aj tak stále na rozdávanie. Aby som vás na čítanie ešte o niečo viac namotivoval, predstavím vám navyše koncept recenzentskej RÝCHLOVKY, ktorá sa pokúsi zaujať vás ako hráča textom nie dlhším ako tisíc slov. A to zvládne očami prebehnúť už ktokoľvek... Ste pripravení?

Ambiciózny bádateľ Milo stratený v hmyzom svete

Hlboko vo vesmírnom vákuu sa ľudstvo rozhodlo osídliť planétu Aegis, ktorej tvar dolky je veru na zahryznutie. Archeológ Milodane je jedným z jej obyvateľov a zároveň učiteľom nových generácií. Sám vo voľnom čase však pátra po koreňoch svojich predkov a pomocou množstva artefaktov sa rozhodne dopátrať, odkiaľže sa tu ľudstvo vlastne vzalo. Dlhým výskumom identifikuje planétu Zem ako pôvodnú domovinu a o jeden teleport neskôr sa už, aj s jeho nijako nevysvetlenými symptómami náhleho zmenšenia, prechádza po útrobách ľudoprázdneho domu.

Hmyzia spoločnosť na čele s mesiášom Ardwinom je však jedinou živou populáciou, ktorá tento praobyčajný vidiecky domov obýva. Milo sa tak pokúsi zistiť nielen ako sa to stalo, ale aj vyšpekulovať, ako sa vlastne dostane naspäť domov. Inteligentná postaršia moľa menom Ridmi sa tu pre Mila stane akýmsi sprievodcom po kúpeľni, obývačke, chodbe, kuchyni a, samozrejme, niekoľkých ventilačných šachtách. Protagonistu však najprv zavedie do Ardwinovho workshopu, kde táto legenda kedysi pracovala na prekomplikovanom zariadení (rozrezaná propánová bomba s potápačskými okuliarmi), ktoré by ho mohlo dostať domov. Milo sa tak rozhodne s pomocou Ridmiho, hmyzej populácie a nenápadných drobných asistentov zariadenie dokončiť. Preto sa vydáva na lov ďalších absurdných každodenných potrieb zo sveta ľudí a, samozrejme, mu v tom pomôžu rozkošní Tinykini.

Tinykin
Tinykin Noví Tinykini sa vám vždy predstavia rozkošnou animáciou a vysvetlia tak svoju schopnosť
Noví Tinykini sa vám vždy predstavia rozkošnou animáciou a vysvetlia tak svoju schopnosť

Tinykin Bublinková párty sa môže začať!
Bublinková párty sa môže začať!

Tinykin Ardwinov workshop je v podstate akýmsi veľkým to-do zoznamom
Ardwinov workshop je v podstate akýmsi veľkým to-do zoznamom

Armáda poslušných asistentov

V hre stretne Milo päť rôznych odnoží Tinykinov, ktorí sú vlastne akési unikátnymi superschopnosťami obdarené guľôčky. Podľa Ridmina sú iba neorganizovanou skupinou indivíduí, ktorá neustále pobehuje po celom dome, avšak z nejakého dôvodu sa rozhodnú nášho protagonistu nasledovať. Prvými príšerkami sú ružoví Tinykini, ktorí sú extrémne mocní a dokážu tak zdvihnúť aj niekoľkonásobok svojej váhy, no najefektívnejší sú vtedy, keď spolupracujú na prenášaní niečoho väčšieho. Červení sú zase kamikadze entuziasti, ktorí po hodení na špecifické predmety vybuchnú a zamierený cieľ zničia. Zelení tvoria skákaním jeden na druhého organický rebrík a vy sa tak dostanete na miesta, kde by ste ani nečakali, modrí dokážu viesť elektrický prúd, no a poslední žltí zase vytvoria most, po ktorom ľahko prenesiete potrebné predmety.

Tinykini poslušne reagujú na Milove príkazy a on ich tak môže v podstate kedykoľvek zapískaním privolať. Interagovať s nimi však budete primárne ich vrhaním. Každá úloha vždy automaticky zvolí na vašej lište dostupných príšeriek potrebného Tinykina a vám už stačí iba zamieriť a vrhnúť ho. Avšak takí zelení žiadne mierenie nevyžadujú, nakoľko po stlačení tlačidla myši sa začnú automaticky hromadiť pod Milom a doslova ho vynesú kamkoľvek potrebujete. Pri akejkoľvek neaktivite sa spustí navyše idle animácia, počas ktorej Milo aj jeho oddaná armáda pochrapkávajú, kdekoľvek ich ponecháte.

Tinykin
Tinykin Potrebujete poriadny rozhľad? Máte na to celú ochotnú armádu zelených príšeriek!
Potrebujete poriadny rozhľad? Máte na to celú ochotnú armádu zelených príšeriek!

Tinykin Kontakt s vodou odporúča 0 z 10 Milov
Kontakt s vodou odporúča 0 z 10 Milov

Tinykin No pozrite na nich. Nie sú rozkošní? <3
No pozrite na nich. Nie sú rozkošní? <3

Miniatúrna výbava miniatúrneho hrdinu rieši veľké úlohy

Milo môže mať pri sebe neustále peknú hŕbu aj niekoľkých desiatok Tinykinov, ktorí ho v každej miestnosti vždy ochotne nasledujú. Každá úroveň hry vám však vždy predstaví novú miestnosť s novými výzvami a vy si tu zároveň budete musieť nájsť aj novú armádu. V hľadaní nožníc, sitka na čaj či lieviku pomôže Milovi aj jeho osobná výbava, ako je levitujúca bublinka a mydlový skateboard. Na spomínanom mydle môžete brázdiť celým domom o milimeter za sekundu rýchlejšie, avšak najefektívnejšie je práve na hranách akéhokoľvek objektu. Zároveň ho však využijete aj pri presune po visutých lanách, ktoré uľahčia premiestnenie po vertikálne rozmanitých prostrediach. Spomínaná bublinka zase umožní Milovi po výskoku krátkodobo plachtiť vzduchom a za vo svete zozbieraný peľ si budete môcť jej dĺžku trvania aj predĺžiť.

Peľ bude v podobe drobných, žiarivo-zlatých útvarov roztrúsený kade-tade v každej jednej z miestností a vyplní úlohu typického zberateľského materiálu. Avšak okrem spomínaných vylepšení bubliniek si zaň, žiaľ, nič nekúpite. Rozhodne treba spomenúť aj to, ako sa vlastne Milo dostane k Tinykinom. Tí budú roztrúsení vo forme akýchsi skupín želatínových vajíčok alebo ich môžete nájsť uväznených v špecifických, na odpálenie čakajúcich krabiciach. Okrem Tinykinov a peľu budete môcť za pomoc rôznym hmyzím NPC postavám zozbierať aj unikátne predmety zo sveta obrích ľudí a vystaviť si ich následne vo workshopovom múzeu.

Tinykin
Tinykin Celkový progres Milovej výbavy aj získaných Tinykinov som doplnil vďaka zabudnutému vypnutiu hry aj o veľmi nerealistický čas...
Celkový progres Milovej výbavy aj získaných Tinykinov som doplnil vďaka zabudnutému vypnutiu hry aj o veľmi nerealistický čas...

Tinykin Nádherný dizajn úrovní hre ide na výbornú. Určite však odporúčam postup zhora nadol.
Nádherný dizajn úrovní hre ide na výbornú. Určite však odporúčam postup zhora nadol.

Tinykin Zozbierané predmety si môžete kedykoľvek prehliadnuť v múzeu nachádzajúcom sa v Ardwinovom múzeu
Zozbierané predmety si môžete kedykoľvek prehliadnuť v múzeu nachádzajúcom sa v Ardwinovom múzeu

Rozmanitosť neobyčajne obyčajnej domácnosti

Dizajn sveta je nádherný a prvou vecou, ktorú si rozhodne všimnete, je unikátny umelecký štýl. Prepracované a veľmi dobre nadizajnované 3D prostredia každej z úrovní dopĺňajú 2D sprity ich obyvateľov. Milo, Tinykini aj všetok hmyz sa v závislosti od kamery natáčajú a vždy sa na vás pozerajú priamo tvárou. Zo začiatku to môže vyzerať skutočne neprirodzene, avšak za krásnymi „modelmi“ sa vývojári rozhodne chceli pochváliť a za zlé im to nemám. Prostredia sú úžasne nasvietené a každý kúsok prostredia hrá melódiami pokojného domova. Tomu, samozrejme, napomáha aj veľmi vydarený hudobný podmaz, ktorý nie je nijako prevratný, ale celé miniatúrne putovanie veľmi elegantne komplimentuje.

Pohyb Tinykinov vo svete je podobne rozkošný ako ich dizajn a veru ich podivne chutné pazvuky vás tak skoro neomrzia. Či už keď budú nad hlavami držať obálky pre lokálnu poštu, tvoriť vplyvom váhy grimasy produkujúce mosty, šialene sa rehotať pri vedení elektrického prúdu od najbližšej zásuvky, ich unikátny dizajn aj osobnosti si zamilujete. Hra neobsahuje žiadny dabing a jediná reč, ktorou celá populácia rozpráva, je akési piskľavejšie mumlanie, podobné prvým Lego hrám.

Tinykin
Tinykin Zbieranie či prenášanie predmetov, vedenie elektriny, stavanie mostov, odpálenie bariér alebo aj stavanie rebríkov. Toto všetko zvláda vaša armáda.
Zbieranie či prenášanie predmetov, vedenie elektriny, stavanie mostov, odpálenie bariér alebo aj stavanie rebríkov. Toto všetko zvláda vaša armáda.

Tinykin Wohooooo!
Wohooooo!

Tinykin NPCčka žijú vlastné starosťami naplnené životy, pijú sladučký peľ, vyznávajú vlastné božstvá,...
NPCčka žijú vlastné starosťami naplnené životy, pijú sladučký peľ, vyznávajú vlastné božstvá,...

Dokonalá oddychovka

Tinykin je asi najoddychovejšou hrou, akú som za poslednú dobu hral. Jej tempo kĺže rovnako elegantne ako mydlový skejt nášho protagonistu, a teda ak nezbierate úplne všetko, za 3 hodinky to máte hotové. Ak sa však rozhodnete prekutať prach za každou poličkou či vyliezť až po plafón na tú nedosiahnuteľnú trúbku, výrazne sa vám dobrodružstvo predĺži. Hra je akumuláciou všetkých aspektov poriadnej 3D platformovej zberateľskej adventúrky, ktorá v podstate nemá chybu. Určite teda odporúčam nechať sa scvrknúť do tohto skutočne pôvabného sveta a okúsiť tak život priemerného domáceho hmyzu.

napísal Taiven 27.3.2023
8.5
7.7