EA SPORTS FC 24

EA SPORTS FC 24

8.0

Nové meno, nová hrateľnosť, starý obsah

Recenzia na Xbox Series X|S verziu

V športových sériách sme zvyknutí na to, že najväčšie zmeny a novinky prichádzajú pri prechode na nový engine. Futbal od EA ale s novým ročníkom prináša najväčšie zmeny za dlhú dobu aj bez toho. Dočkali sme sa oveľa menšej zmeny – zmeny názvu. FIFA je preč, privítajte EA Sports FC 24. Autori zmenu názvu využili na to, aby do hry priniesli obrovskú zbierku nových technológií, na ktorých už niekoľko rokov potichu pracovali. Z istého pohľadu tak priniesli svoj najlepší futbal vôbec. Existuje tu však ešte druhý pohľad z perspektívy obsahu, kde sa zase vraciame k tomu, čo sme na FIFA hrách kritizovali v minulosti.

Nová hra má ambíciu stať sa virtuálnym futbalom pre každého. Chce byť prístupná, zábavná, bohatá a otvorená všetkým. Má doteraz asi najlepšie spracované tutoriály a tréningy, pričom ale dostala nové možnosti a funkcie, ktoré tiež takto spracovala. Veľmi to zjednodušuje „onboarding“ hlavne nových hráčov, ktorí do hry ľahšie vkĺznu. No a, samozrejme, aj pokročilí hráči v hre nájdu možnosti, ako sa postupne zlepšovať aj mimo ostrých zápasov. Všetko tu je akoby jednoduchšie, priamočiarejšie, prístupnejšie a nie tým zlým spôsobom. Stále je to skvelá záležitosť na párty hranie s kamarátmi a nejakým oroseným, ale ak chce niekto do hry hlbšie preniknúť, aj tu dokáže osloviť.

Čo vás tu ale čaká z pohľadu obsahu? Aj napriek tomu, že je to vlastne začiatok novej série, nenájdete tu novinky v porovnaní s FIFA hrami. Vracajú sa všetky známe režimy a žiaden nový neprichádza, čo je trochu škoda. Práve zahodenie licencie mohla byť príležitosť po rokoch opäť prísť s niečím novým. Vyskúšať nový príbeh, oživiť fintičkami známu FIFA Street alebo jednoducho niečo vyskúšať. Čaká na vás tak rýchly režim Výkop s rôznorodými pravidlami, sezóny, turnaje, kooperačné sezóny, online priateľské zápasy, tréningové režimy, Kluby, Volta futbal, manažérska kariéra, hráčska kariéra a, samozrejme, Ultimate Team.

EA Sports FC 24
EA Sports FC 24 Hra je teraz viac založená na dátach a veľmi to pomáha celkovému dojmu
Hra je teraz viac založená na dátach a veľmi to pomáha celkovému dojmu

EA Sports FC 24 Herné štýly prinášajú variabilitu aj autenticitu
Herné štýly prinášajú variabilitu aj autenticitu

EA Sports FC 24 Prezentácia je prepracovaná a ešte bohatšia
Prezentácia je prepracovaná a ešte bohatšia

Ak ste boli hráčmi FIFA série, toto všetko dôverne poznáte. Našťastie, to ale nie je len kópia toho, čo sme dostávali v minulosti. Keď už vývojári nepriniesli nejaký naozaj nový režim, aspoň zapracovali na zmysluplných vylepšeniach do stávajúcich režimov, ktorým tak pridali na hĺbke. Niektoré sú pritom prekopané viac, inde prišli len menšie zmeny. Nedá sa to všetko nejako jednoducho pokryť pár vetami. Výhodou ale je, že tak budete mať lepší dojem z hry ako takej, kde je nová a vylepšená hrateľnosť doplnená aj vylepšeným a rozšíreným obsahom, aj keď v ňom absentujú nejaké skutočné novinky.

Séria FIFA vždy stála na skvelej prezentácii a vysokých produkčných hodnotách. EA Sports teraz síce prišli o túto miliardovú licenciu, ale ako sa ukazuje, z tejto oblasti to nič neubralo. Taká megalomanská licencia a pritom mala taký malý vplyv na to, čo všetko v hre je a ako to vyzerá. Dokonca je prezentácia ešte lepšie a detailnejšia a úvodné menu je tá posledná vec, ktorá pôsobí stroho (dizajnovo je skôr minimalistické a pripomína staré ročníky ako 09, 10 a podobne). Kdekoľvek ďalej sa ale z neho posuniete, tam to vyzerá skvele. Úvodné prezentácie pred zápasom sú úžasné, až vám bude chýbať, že to takto občas nevyzerá aj pred skutočnými zápasmi. Je tu rozšírené dianie na tribúnach (aj so živším, reaktívnejším a lepším audiom), dostanete sa do šatní, kde sa dianie dynamicky prispôsobuje tomu, ako prebieha zápas. Pozriete sa tiež na komentátorov a podobne.

Veľa z toho sú úplné novinky, ktoré možno neovplyvňujú priamo dianie na ihrisku, ale rozhodne zlepšujú dojem z hry. Pôsobí živšie, autentickejšie a tak nejako si viac užijete, že sa to tu deje. Dvojica ostrieľaných komentátorov dostala nielen výrazne rozšírené dialógy, ale dokonca aj dvoch nových kolegov, ktorých síce budete môcť počuť len v niektorých režimoch, ale tiež to spestrujú. Guy Mowbray a Sue Smith odviedli veľmi dobrú robotu a možno je aj škoda, že ich nebudete môcť počuť mimo Ultimate Team a Kick Off režimov. Zjavne s nimi tvorcovia nepripravili komentár pre viac situácií.

No a potom je tu ešte licencovaný obsah, ktorý tiež nemal nič spoločné s FIFA licenciou, keďže je v hre doteraz najviac licencií. Bohužiaľ tam stále nenájdeme slovenskú ligu, ale je tu viac ako 30 líg, pričom z niektorých krajín je aj viac súťaží. Celkovo je v hre viac ako 19000 futbalistov a futbalistiek vo viac ako 700 tímoch a to je jednoducho skvelé číslo. Z toho ženskému futbalu je tiež venovaný väčší priestor s 1600 hráčkami v 74 tímoch a 6 súťažiach. Nechýbajú ani európske pohárové súťaže, ale nielen tie. A okrem štandardnej edície Ligy majstrov si viete zahrať aj Ligu majstrov žien. Celkovo hra obsahuje drvivú väčšinu prestížnych klubových trofejí, o ktoré môžete virtuálne súťažiť.

No a poďme teda k tým režimom. Asi veľkú časť z vás zaujíma najmä zbieranie virtuálnych futbalových kartičiek v Ultimate Team, ktorý je späť a stále ho môžete hrať sólo, kooperačne alebo online kompetitívne. Ak tento režim nepoznáte, je o zbieraní balíčkov, z ktorých vám padajú hráči a predmety. Hráči sú rozdelení do niekoľkých kvalitatívnych tried podľa štatistík a predmety podľa používania – môžete získať liečenie hráča, podpis zmluvy, nejaký boost a podobne. Cieľom je vyskladať čo najlepší tím a dávať pri tom pozor na ja tímovú chémiu (posty, národnosť, tím...). Pritom je to režim, ktorý je stavaný na to, aby ste tam sypali peniaze, ale dá sa hrať aj bez toho. Dokonca mám pocit, že je teraz Ultimate Team transparentnejší.

Je len na vás, do akých častí sa pustíte, pokojne aj do všetkých. Hráčov môžete získavať z balíčkov, s hráčmi môžete aj obchodovať. A po prvý raz môžete hráčov aj vylepšovať vďaka evolúcii, ktorá je dokonca viackroková. Na evolúciu tu slúži samostatná časť hry, kedy si hráča priradíte do evolúcie a súčasne môžete vylepšovať len jedného. Respektíve len jeden môže byť aktívny. Na evolúciu musíte splniť niekoľko predpísaných výziev a ak sa vám to podarí, hráčove čísla pôjdu hore. Začína to jednoducho, ale čím vyššie chcete ísť, tým sú podmienky náročnejšie, prípadne je ich viac. Ale výhodou je, že takto môžu mať hráči úplne iné „verzie“ toho istého futbalistu. Ultimate Team je tak bohatší, väčší a ponúka nové možnosti. Nie je to len o tom, že si môžete vyskladať zmiešané tímy, ale aj o tom, že na chémiu tímu má vplyv viacero faktorov, niektoré sú aj úplne nové. Napríklad ikony majú vplyv na chémiu.

EA Sports FC 24
EA Sports FC 24 Vyjednávanie zostáva po starom
Vyjednávanie zostáva po starom

EA Sports FC 24 Volta režim sa veľkých zmien nedočkal
Volta režim sa veľkých zmien nedočkal

EA Sports FC 24 Hviezdni hráči hrajú viac podobne k tomu prejavu, ktorý poznáme zo skutočných štadiónov
Hviezdni hráči hrajú viac podobne k tomu prejavu, ktorý poznáme zo skutočných štadiónov

Potom sú tu ešte kariéry, pričom opäť môžete rozbehnúť dve – kariéru trénera a kariéru hráča. Môžete sa pustiť do už vyšliapaných koľají, prípadne si vytvoriť vlastného trénera, vlastného hráča. Možnosti pri customizácii sú dosť široké a je len na vás, kým v hre budete. Alebo môžete zobrať nejakú známu tvár a trochu sa s ňou pohrať. Vždy elegantný Carlo Ancelotti tak zrazu môže chodiť v šortkách a sandáloch, z ktorých trčia biele ponožky. Vyzerá to vtipne, ale prečo nie, táto hra je o vás a o vašich možnostiach aj rozhodnutiach.

Manažérska kariéra sa dočkala niekoľkých menších zmien a vylepšení, ktoré z toho ale robia zábavnejší zážitok, takže nemáte dojem toho, že by sa opakovala len tá istá prevarená kaša z minulých ročníkov. Áno, základný herný zážitok je stále taký istý – lopta je stále guľatá a pravidlá futbalu sa za ten rok nezmenili, takže veľké zmeny asi ani prísť nemôžu. Ale zato vy máte teraz v rukách viac taktických možností a pomôcť si môžete aj personálom, ktorý dokáže tím istým spôsobom boostovať. Základ hry tvorí 7 taktických vízií (Tiki-Taka, Gegenpress, autobus v 16-tke...), no a potom je to o tom, ako s nimi budete pracovať. Môžete si ich upraviť vlastným potrebám, môžete meniť intenzitu, môžete meniť taktiku pre ofenzívu a defenzívu.

Nemusíte odohrať jediný zápas, môžete svoj tím len manažovať. Ale rovnako môže byť na vás úplne všetko – od reportov, cez predzápasovú prípravu, tlačovky, tréningy až po samotné dianie na ihrisku. Nechýba vyjednávanie zmlúv, rozhovory s hráčmi a ani transfery. Tie boli upravené minulý rok a zhruba v rovnakej podobe sú v hre aj teraz. Možno len s nejakými menšími zmenami. Pôsobia ale dobre, aj keď možno časom trochu zdĺhavo a prijal by som možnosť si to odklikať v nejakých tabuľkách, čo by bolo rýchlejšie ako absolvovať so Škriniarom tých niekoľko prestrihových scén. Nie je z toho zrazu Football Manager, ale je to hlbšie, taktickejšie a tiež pestrejšie.

EA Sports FC 24
EA Sports FC 24 V manažérskej kariére musíte vedieť dobre nielen kúpiť, ale aj predať
V manažérskej kariére musíte vedieť dobre nielen kúpiť, ale aj predať

EA Sports FC 24 Je na vás, akým trénerom sa stanete
Je na vás, akým trénerom sa stanete

EA Sports FC 24 V kariére sa nemusíte vôbec venovať hraniu, len riadeniu
V kariére sa nemusíte vôbec venovať hraniu, len riadeniu

Podobne to je aj v kariére hráča, kde sme sa nedočkali nejakej výraznejšej revolúcie, ale len evolúcie, ktorá tomu všetkému dáva o niečo väčší šmrnc, takže to pôsobí viac autenticky a futbalovejšie. Ak si vytvoríte vlastného hráča, chcete ho z lavičky niekde v rezervnom tíme dostať až na futbalový vrchol a po novom vám s tým pomôžu agenti. Tí vám pomôžu s napredovaním, nastavia vám ciele (aby ste vedeli, ako sa v kariére orientovať, aby ste sa dostali do vysnívaného tímu) a budú vám radiť. Pridáva to novú vrstvu hrateľnosti a zároveň to trochu pomáha, keďže dostávate vlastne výzvy a ciele, ktoré máte plniť.

Každým krokom sa vás hráč zlepšuje a teraz to už nie je len o lepších štatistikách a nejakých číslach niekde v tabuľke. Rastom vášho hráča si postupne vyvíjate herné štýly a časom prejdete na základné herné štýly a dokonca aj na špeciálne PlayStyles +. Tieto nové herné štýly sa snažia verne reprezentovať každého hráča a v prípade toho svojho si môžete vytvoriť vlastný herný štýl. Práve tieto štýly sú jednou z najväčších noviniek hry a keď tak na ihrisku vidíte virtuálneho Haalanda, hrá ako skutočný Haaland. Vidíte to na pohybe, spracovaní lopty, držaní tela a podobne. Vývojári pri tvorbe hry využili umelú inteligenciu a volumetrické snímanie dát o pohybe jednotlivých hráčov. Výsledok je vynikajúci. Takto verne sa hráči na digitálnych trávnikoch ešte nikdy nesprávali.

A nie je to len o vylepšenej Hypermotion V technológii, koniec koncov hráčov s PlayStyle + z toho poolu viac ako 19000 nie je až tak veľa. Celkovo hra dostala novú súpravu technológií, ktoré z toho robia zábavnejší a zaujímavejší futbal. Či sú to nové variácie behu v rámci AcceleRATE systému s novými modelmi, alebo aj MIMIC systém verne napodobňujúci pohyb zhruba 1200 hráčov v hre. Alebo aj vylepšená technológia rúk, kde už vidíte aj detailnejšie pohyby dlaní. No a technológia pohybu látky je tiež niekde inde a dresy sa tak verne hýbu aj s hráčmi. Možno si to nikdy nevšimnete. Možno si to porovnáte s predchodcom či konkurenciou a uvidíte drastický rozdiel. Hlavne si ale všimnete, ako verne v hre Haaland zakončuje, ako ekvilibristicky sa pohybuje Vinícius, aký smrtiaci je Mbappé s loptou na nohe.

EA Sports FC 24
EA Sports FC 24 Ženský futbal má opäť o niečo väčšie zastúpenie
Ženský futbal má opäť o niečo väčšie zastúpenie

EA Sports FC 24 Zmenili sa aj štandardné situácie
Zmenili sa aj štandardné situácie

EA Sports FC 24 Hra síce prišla o FIFA značku, ale licencií je tu viac ako kedykoľvek predtým
Hra síce prišla o FIFA značku, ale licencií je tu viac ako kedykoľvek predtým

A vy máte nad týmto všetkým kontrolu. Hra pridala aj niekoľko iných noviniek, ako sú napríklad precízne prihrávky a defenzíva je výrazne vylepšená, takže tu je oveľa viac zblokovaných a zachytených lôpt, k čomu prispeli aj úplne nové animácie a aj herné štýly. Nie sú len o útočníkoch, ale aj o obrancoch. Máte dojem, že lepšie kontrolujete dotyky s loptou, dokonca ich dokážete mať pri spracovaní aj viac tesne po sebe podľa toho, s kým a ako hráte. Síce sa na nový Effort Dribble Touch ťažšie zvyká, ale tiež vám dá v zápasoch do rúk viac možností. Lepšie dokážete brániť, prihrávať a aj strieľať. To všetko vám hra veľmi rada ukazuje v spomalených záberoch a rôznych dátových analýzach.

Tých je tu teraz naozaj veľmi veľa a oceníte ich napríklad pri priamych kopou či iných štandardných situáciách, ktoré boli tiež prepracované a zahrávajú sa trochu inak. Treba si na to chvíľu zvykať, ale postupom času to oceníte (ak autori hru zase behom mesiaca nejako výrazne neprekopú). Povedal by som však, že je toho občas trochu veľa. Hráte vyrovnaný zápas, posledných 15 minút do konca, snažíte sa vedenie strhnúť, ale vyskočí vám live grafika vyčerpania hráčov. Alebo úspešnosti streleckých pokusov a podobne. A zrazu neviete, kde je lopta. Tie dáta sú dôležité a určite ich potrebujete, aby ste vhodne vystriedali. Len by hra s nimi mohla pracovať trochu viac s citom. A keď už som pri tých negatívach, umelá inteligencia bude tiež potrebovať doladiť. Rovnako ako systém na prepínanie hráčov, ktorý je občas o nejakú tú milisekundu pomalší a nerozhodnejší ako by mohol byť.

Je toho naozaj veľa, čo EA Sports FC 24 vylepšuje. Prepracované sú aj kluby, sezóny, z grafického hľadiska je tu nová GTAO technológia vylepšujúca kontrast, tiene a hĺbku obrazu. Výborný je nový soundtrack, kde opäť raz nájdeme skvelé piesne od rôznorodých interpretov (The Rolling Stones, Stormzy, The Blaze, Odesza, Skrillex...). Nejaké tie nedostatky tu sú, ale skvelé vylepšenia to bohato vyvažujú a vďaka nim si užijete najlepší virtuálny futbal za dlhé roky. Akurát je škoda, že to je celé postavené na vylepšeniach. Aj všetky tie nové technológie sú tu len na vylepšenie toho, čo už poznáme. Chceme ale nové režimy, nové zážitky. A to tu nie je.

napísal matus_ace 25.9.2023
8.0
7.7