DARK ENVOY

DARK ENVOY

6.0

Hrdinská výprava vo svete technológií a mágie

Pri pohľade na Dark Envoy sa zrejme mnohým priaznivcom RPG zbiehajú slinky. Vyzerá to totiž na chutnú porciu zábavy, ktorá je navyše od tvorcov úspešnej hry Tower of Time. Lenže nie všetko je také skvelé, ako sa na prvý pohľad zdá a v tomto prípade tvorcovia podliezli latku, ktorú si nastavili pred niekoľkými rokmi. A nevyhli sa zbytočným chybám.

Začína sa to nádejne, vytváraním nie jednej, ale hneď dvoch postáv. Malakai a Kaela sú súrodenci, ktorí pri sebe stoja bok po boku počas celého dobrodružstva a v boji. Pri editácii im môžete čiastočne upraviť tvár, účes, tetovanie, ale dôležitejšie je povolanie a atribúty. Na výber sú štyri základné povolania, ktoré zodpovedajú príbehu, kde sa konfrontuje mágia s technológiami. Vašou voľbou môže byť bojovník zameraný na meče a iné zbrane nablízko s prípadnou obranou štítom. Alebo to bude ranger, ktorý sa orientuje na pasce a strelné zbrane, optimálne s dvojicou pištolí. Inžinier môže byť dobrý ostreľovač, keďže vie páliť presne z väčšej vzdialenosti a navyše mu asistujú bojové stroje a vežičky. Adept je mág zameraný na elementárne kúzla a vyvolávanie pomocníkov.

Každé z uvedených povolaní ale bude mať po dovŕšení siedmej úrovne postavy možnosť voľby jedného z troch zameraní. Tým sa povolania ešte viac odlíšia a získajú pokročilé schopnosti na základe vybranej špecializácie. Zvoliť si môžete až spomedzi piatich obťažností hry, čiže s náročnosťou by nemal mať problém nikto. Takže úvodné nastavenia sú naozaj fajn.

Dark Envoy
Dark Envoy Mestá sú neveľké, ale je tam dosť NPC postáv a obchodníci.
Mestá sú neveľké, ale je tam dosť NPC postáv a obchodníci.

Dark Envoy Pri postupe vás neraz čakajú voľby a rozhodnutia.
Pri postupe vás neraz čakajú voľby a rozhodnutia.

Dark Envoy Do terénu si vždy vyberáte maximálne štyri postavy.
Do terénu si vždy vyberáte maximálne štyri postavy.

Dej ako taký síce nie je zlý, navyše je plný prestrihových scén, ale nejde až tak veľmi do hĺbky, ako by sa to žiadalo. Jeho súčasťou sú však momenty s určujúcimi voľbami, ktoré do istej miery ovplyvnia ďalšie udalosti. Napríklad sa môžete pobiť s banditami, prípadne sa s nimi dohodnúť na delení koristi po výprave. Alebo rozhodnete o živote či smrti nejakej významnejšej postavy. Rozhovory vás čakajú väčšinou v neveľkých mestách, ktoré tvorí niekoľko uličiek s NPC postavami a obchodníkmi. U predajcov môžete za peniaze alebo výmenou za prebytky získať bežnú výbavu, vzácnejšiu výzbroj a relikvie.

Po odchode z mesta sa zobrazí mapa, na ktorej sú naznačené cieľové miesta hlavných a vedľajších úloh. Okrem toho aj nepovinné bludiská, ktoré slúžia na získanie extra skúseností a koristi, ale keďže sú pomerne nezáživné, časom ich zrejme budete úplne ignorovať. Presun do zvolenej lokality je symbolicky vyznačený líniou na mape a potom sa už ocitnete priamo v danej oblasti. Pritom si vždy vyberáte maximálne štyri postavy, s ktorými to tam preskúmate. Okrem súrodencov to bude ešte niekoľko rôznorodých hrdinov s rozličnými povolaniami a náturou. Väčšinu z nich vám hra len tak pridá do zoznamu v druhom navštívenom meste. Môžu mať svoje individuálne úlohy, ktorým sa viete venovať, ale inak si s nimi nebudujete žiadne hlbšie puto.

Potom sa už ocitnete priamo v teréne, pričom  vždy to bude koridor, väčšinou s úzkymi cestičkami, ktoré sa vetvia na niekoľkých miestach. Môžu to byť interiéry s prirodzene oddelenými chodbami a miestnosťami alebo exteriéry s rôznym prostredím a niekedy obydliami alebo opevneniami. Občas sú lokality doplnené teleportmi, ktoré vás premiestnia do inej časti takto vytvorených bludísk, príležitostne treba použiť prístupovú kartu alebo spínač. Cieľom v oblasti je spravidla niečo nájsť alebo niekoho poraziť v boji, pričom, samozrejme, v koridoroch číhajú rôzni nepriatelia. Teda nepriateľskí vojaci, rozličné kreatúry a podobne. Ale nájdete tam aj truhlice s peknými nálezmi a ložiská s jednorazovými surovinami.

V okolí je rozmiestnených niekoľko pilierov, ktoré slúžia ako waypointy a súčasne sa dá medzi nimi okamžite preniesť celá družina. To je fajn, keď sa napríklad chcete vrátiť k nejakej odbočke a nemusíte naspäť zdĺhavo viesť postavy, ale jednoducho použijete pilier a ste tam. Okrem toho natrafíte aj na fontány, ktoré doliečia vaše postavy, ale majú limitované použitie. Po splnení úlohy v oblasti stačí použiť ikonu na evakuáciu a vrátite sa na mapu krajiny. Len treba počítať s tým, že do opustenej oblasti sa už nedá vrátiť, takže ak ju chcete preskúmať  hoci kvôli koristi, treba to urobiť hneď.

Boje sú najzaujímavejšou zložkou hry. Sú taktické, ale v reálnom čase. To znamená, že každej postave môžete udeľovať pokyny na útok a používanie schopností, pričom čas neustále plynie. Avšak tvorcovia zakomponovali aj skvelé spomalenie času na 12%, kedy sa dajú veľmi pohodlne koordinovať hrdinovia, prakticky krok za krokom. To sa hodí hlavne v situáciách, keď čelíte veľkej presile a na bojisku je často chaos. Vtedy skrátka nestíhate súčasne s kvartetom postáv útočiť aj uhýbať z miest, kde je naznačený výpad alebo ničivá strela nepriateľov a rapídne zníženie tempa je veľká pomoc. Okrem toho ale viete boj aj zapauzovať.

Je škoda, že váš tím nemôžete usporiadať do formácií, ktoré by ste aj prepínali podľa potreby. Je tu ale aspoň možnosť priradenia režimu správania každej postave. Ten môže byť statický, kedy je hrdina plne pod vašou kontrolou a čaká bez pohybu na pokyny. Potom je to agresívny a autonómny – rozdiel je v tom, že v prvom prípade sa postava vrhá do boja a používa základné útoky, v druhom pridáva aj schopnosti. K tomu mám dve pripomienky – určite by sa hodil ešte obranný režim, kedy by hrdina zareagoval na útok a potom sa stiahol späť. No a potom je tu problém s AI, ktorá sa pri agresívnom a autonómnom režime správa hlúpo, postavu nechá bezhlavo útočiť, bez pudu sebazáchovy a zvyčajne ak to nezarazíte a neprevezmete kontrolu, umiera. Našťastie, vaše postavy sa môžu medzi sebou neustále oživovať, kým je aspoň jedna bojaschopná.

Na používanie schopností je potrebná mana a vyžadujú aj čas na regeneráciu. Popri živote, ktorý naplno doliečite len pri fontánach, pomáha postavám aj ochranný štít, ktorý je súčasťou ukazovateľa zdravia. Schopnosti sú rôznorodé a efektívne, podľa povolaní a ich špecializácií. Vite nastavovať pasce, vyvolávať pomocníkov, vykonávať rôzne špecifické útoky, vystreliť salvu a podobne. Ranger má napríklad pekný úhybný manéver, pri ktorom po ňom zostane jedovatá pasca alebo klon. Adept vytvorí ohnivú stenu alebo vrhne mrazivú strelu, inžinier nastaví elektrické pole. V niektorých bojoch sú pritom vaše postavy dočasne ohradené na vymedzenom úseku, pričom nepriateľom prichádzajú istý čas posily. Trvá to dovtedy, kým neeliminujete všetkých v okolí a nezaplní sa ukazovateľ posíl.

Všetci vaši hrdinovia získavajú skúsenosti a levely, a to aj keď ich nezapojíte do bojov. Väčšinu XP pritom získate ako odmenu za splnenie úloh, za porazených nepriateľov je ich menej. Takže sa protivníkom pokojne môžete skúšať vyhnúť, čo sa dá obchádzaním ich zorných polí vyznačených červenou zónou. Za každý level získate dva skúsenostné body na rozvoj základného povolania a ďalšie dva na rozvíjanie špecializácie, keď už ju postavy majú. To je dosť veľa vzhľadom na to, že schopností nie je až tak mnoho. Navyše tých aktívnych môžete mať každý hrdina v slotoch len šesť, vrátane jednej extra, ktorá je na špecialitu. Takže sa mi stalo, že som mal pomerne rýchlo odomknutých niekoľko dobrých útokov, ale  nastaviť na boj som mohol len niektoré z nich. A zostávali mi body, ktoré som nepotreboval, lebo som mohol odomknúť už len doplnky, čo som nepoužíval.

Dark Envoy
Dark Envoy Okultisti nám dali zabrať.
Okultisti nám dali zabrať.

Dark Envoy Schopnosti získavate v ponuke podľa povolania a špecializácie.
Schopnosti získavate v ponuke podľa povolania a špecializácie.

Dark Envoy Výskum pridáva ďalšie výhody a recepty v troch odvetviach.
Výskum pridáva ďalšie výhody a recepty v troch odvetviach.

Inventár je spoločný pre všetky postavy a z neho vyberáte výbavu pre hrdinov, ktorá zahrňuje zbrane, oblečenie a šperky, čo umiestňujete na maketách osôb. Pekným doplnkom je výskum, ktorý má tri vetvy - výroba predmetov, očarovanie vecí a taktika. Na odomykanie jednotlivých prvkov potrebujete výskumné body, ktoré najčastejšie získate z objavených zvitkov. Pri investícii do výroby získate nové recepty, aby ste si sami mohli zhotoviť nový výstroj a zbrane. Podobne je to s vylepšením predmetov očarovaním a vkladaním doplnkov s bonusmi. No keďže sa v hre povaľujú tony koristi s mnohými použiteľnými vecami, ako najrozumnejšie sa javí investovať do taktiky. Tá prináša skvelé permanentné výhody, ako je lepšie identifikovanie nepriateľov, viac života pre hrdinov, možnosť raz v každom bludisku oživiť všetky svoje padlé postavy a podobne.

So všetkým uvedeným by to mohlo stačiť na dobrú, i keď nie špičkovú RPG, ktorá vyčnieva predovšetkým vďaka zaujímavým bojom. Lenže keď sa k tomu pridá hromada chýb, úroveň celého produktu prudko klesá. Je pravdou, že sme kompletnú hru dostali v predstihu a najskôr bola označená ako nižšia verzia, ktorá sa však aktualizovala na verziu 1.01. A aj tak sme tam našli väčšinu pôvodných nedostatkov, na ktoré sme navyše tvorcov aj upozornili zaslaním feedbacku - spätnej väzby. Nepriatelia sa síce správali vcelku rozumne, ale AI hrdinov, ako už bolo spomínané, je dosť biedna. K tomu sa stávalo, že sa v boji pri nejakej činnosti zasekli, napríklad uprostred preskoku a opakovala sa tam dookola animácia pohybu, kým sa okolité postavy nerozostúpili. A vôbec hra mala problém so zhromažďovaním hrdinov na vybraných miestach (napríklad pri dverách), kde si vyslovene vyžadovala, aby boli nablízku všetci. Jednoducho sa tam hodnú chvíľu nevedeli umiestniť tak, aby to hra akceptovala. Otravné.

Priam kritickou chybou je kolabujúci save systém. V pokročilej fáze hry sa mi opakovane stalo, že hra sa jednoducho prestala ukladať a odmietla aj mne použiť túto možnosť. Pritom pri normálnom fungovaní obsahuje autosave, manuálny save aj quick save. V praxi to znamená asi toľko, že keď nastane táto chyba, hra si nijakým spôsobom nezapamätá váš ďalší postup, a to ani keď z nej vyskočíte. Vtedy sa síce zvyčajne porucha odstráni a po nahraní poslednej zachovanej pozície v pohode načíta, ale stratíte tým celý progres od chvíle, čo sa objavila tá chyba. Prvý raz som tak stratil hodinu, neskôr som si už na to dával pozor, tak to bolo menej, ale  častejšie som hru musel reštartovať.

No a potom je tu zlá optimalizácia. Hra chvíľu funguje svižne a bez problémov, potom drasticky poklesne snímkovanie alebo sa dlho načítava, kým sa zas všetko rozbehne. Bežne začnú vypadávať zvuky, nehovoriac o tom, že niekedy postava pri označení prehovorí iným hlasom – napríklad muž ženským. Grafika ako taká je inak dobrá a nastavení v menu dostatok, no bez najmodernejších technológií. Takže žiadne DLSS ani Ray Tracing.

Dark Envoy
Dark Envoy V boji je to neraz poriadna mela, vtedy veľmi pomáha spomalenie času.
V boji je to neraz poriadna mela, vtedy veľmi pomáha spomalenie času.

Dark Envoy V niektorých bitkách sú postavy izolované na ohraničenom úseku.
V niektorých bitkách sú postavy izolované na ohraničenom úseku.

Dark Envoy Atribúty prinášajú na určitých stupňoch bonusy a zvláštnosťou je, že body atribútov môžete neskôr kedykoľvek prehadzovať.
Atribúty prinášajú na určitých stupňoch bonusy a zvláštnosťou je, že body atribútov môžete neskôr kedykoľvek prehadzovať.

Na všetko sa dívate izometrickým pohľadom zhora, ale máte možnosť zoomu a rotácie kamery, aby ste mali dobrý prehľad o okolí. Pri kamere poteší prepnutie režimu sledovania postavy alebo voľný režim. Teda v prvom prípade automatické pozorovanie okolia hrdinov a v druhom si musíte kameru posúvať sami, ak chcete vidieť pred seba a okolo seba. Zvuk, keď funguje, je obstojný, aj dabing, ale počuli sme už aj lepší, hudba je príjemná, pekne dotvára atmosféru.

Aby sme nezabudli, hra sa chváli kooperáciou, s ktorou to ale tiež nie je až také ružové. Najskôr fungovala len v beta režime, ale aktuálne sa ani po oficiálnom vydaní nič nezmenilo. Kooperácia je obmedzená len na pozvanie priateľa s heslom, ktoré mu musíte poslať a zdieľať. A nedá sa len tak pripojiť k náhodnému online hráčovi. Je to nastavené neprakticky a pre väčšinu užívateľov zrejme nepoužiteľné. Toto však už len dotvára celkový obraz o hre, ktorá jednoducho nepôsobí ako dokončená a vyladená. Kvalita a nedorobky zodpovedajú Early Access a produkt určite mal byť aspoň niekoľko mesiacov vo verzii s predbežným prístupom. Respektíve v takomto stave nemal byť vydaný predčasne vôbec. Neznamená to síce, že je hra na zahodenie, ale má ďaleko od toho, aby sme ju považovali za úspešnú a plne uspokojivú. A je to naozaj škoda.

napísal uni 30.10.2023
6.0
n.u