DETECTIVE PIKACHU RETURNS

DETECTIVE PIKACHU RETURNS

7.0

Decentná detektívka s pokémonmi

Nenápadná séria Detective Pikachu stihla za posledných pár rokov jednu detektívnu hru a nie celkom márnu filmovú adaptáciu, ktorá zarobila Warner Bros. celkom slušné peniažky (až si vravíte, kde je ďalší Pokémon film). Niektorí ani prvú hru na 3DS nezachytili (vyšla v marci 2018, keď už fičal Switch a port sa nekonal), ale bola to slušná detektívka najmä pre mladších hráčov.

Dvojka vychádza v zlatej ére Switchu (aktuálne viac ako 132 miliónov predaných ks) a tá ponúka podobnú hrateľnosť, ale citeľne lepšiu grafiku. Ak si poviete, že to nie je zásadná vec, skúste znova – vďaka veľkému displeju (dupľom na Switch OLED) vyzerá hra oveľa lepšie, prenesie svoju atmosféru a najmä sa na nej veľmi dobre pozerajú dlhšie animácie.

Tým, že Detective Pikachu Returns je dejovo bohatá hra, prestrihové scény servíruje stále. Je tu dlhšie intro, ale aj pri štarte i finiši prípadov sú nastrihané minúty dialógov. A sú slušne režírované, získate dobrý adventúrny pocit. Solídna grafika sa vyplatí aj neskôr pri jednotlivých lokalitách, kde si užijete prostredia i prítomnosť Pokémonov. V tomto smere je to výrazný posun vpred a páči sa mi ako autori doručili svet, kde symbióza ľudí a ich fantasy kamošov hladko funguje – napríklad Pikachu si len tak vykračuje pravidelne do kaviarne.

V centre deja je séria prípadov, ktoré musí rozlúsknuť hlavný hrdina Tim Goodman, syn známeho detektíva, ktorý sa kedysi stratil a stále nie je jasné kde. Najväčším pomocníkom a sčasti mentorom je žltý bleskový borec, ktorý v loveckej šiltovke sype tipy z rukáva ostošesť. Hráčov čaká päť prípadov, pričom každý sa zaoberá inou záhadou – hneď prvý je o šlohnutom diamante z veľkej rezidencie, pričom je čudné, že zámok dverí neporušený, okná otvorené dokorán a sklo vitríny rozrezané napoly. Hm, čo sa mohlo stať?

Tak idete vyšetrovať, kde vás čaká tradičná adventúrna porcia. Nejde ani tak o hľadanie skrytých predmetov, hoci prídu momenty, kedy sa s kurzorom v tvare lupy snažíte prešmejdiť podozrivé miestečka. Viac stopáže venujú autori vypočúvaniu svedkov – je tu dosť postáv, ktorých sa môžete vypytovať na všetko možné: kde boli, koho poznajú, čo vnímajú. Väčšina z nich má po boku aj Pokémonov, takže rýchlo sa budete pýtať na detaily nielen ľudí, ale aj ich. Toto má na starosti Pikachu – tomu síce Tim rozumie, ale iným druhom nie, ale aspoň je obhájená jeho prítomnosť. Pokémoni vydávajú zvuky a opakujú slová, ktoré Pikachu dekóduje do ľudskej reči. Sú to niekedy vtipné dialógy s citoslovcami, hoci po čase sa tento trik trošku zunuje.

Keď už sa dozviete veľa informácií či nájdete dostatočné indície, začína fáza dedukcie. Na tú je vyhradené samostatné menu, kedy sa vám pri určitom predpoklade skladajú stopy – a keď ich je dosť, môžete niečo aj rozlúsknuť. Väčšinou to funguje tak, že stopy sú v podobe obrázkov zoradené a príde jedna z viacerých teórií, čo si môžete zvoliť. Pokiaľ je váš odhad správny, objaví sa pozitívne hodnotenie a prípad pokračuje ďalej. Ak sa pomýlite, prakticky sa nič nedeje, iba je táto cesta preškrtnutá a dostanete ďalší pokus – tento spôsob by nemal odradiť ani mladších hráčov, ktorí môžu občas aj tipovať stopy.

Menu s dedukciami sa počas riešenia prípadu postupne zapĺňa – čím ste ďalej, tým ste bližšie k vyriešeniu prípadu. Scenár hry je napísaný aj pre mladšie publikum, takže zatiaľ čo detský hráč možno ešte tápe, vy už máte jasného podozrivého aj 20 minút vopred. No predsa to funguje, len musíte byť pripravení na ľahšie spracovanie. Ale iste – ak hráte paralelne triler formátu Alan Wake II, budú vám pripadať záhady ako malina.

Rozhodne funguje spolupatričnosť Pokémonov ako obyvateľov tohto sveta. Sú pomocníci, ale niekedy sa nebodaj môžu dostať aj na zoznam podozrivých, či už účelovo alebo bez toho, že by sami tušili, že niekto ich zapojil do zločinu. Už pri prvom prípade nájdete kopu Pokémonov rozličných farieb, veľkostí a mien – ak ste hrali nejaké hry série, veľmi dobre si budete niektorých pamätať a zaujímavý je aj kontext, do ktorého sú vložení. Taký Ducklett či Growlithe pekne zapadnú do deja a to isté platí aj pre postavičky do vedľajších úloh. Áno, okrem vyšetrovania hlavného questu sa tu núkajú aj nepovinné úlohy, kedy hľadáte či spoznávate rozmanité druhy, či cez kvíz (nájdi Pokemóna so super čuchom) alebo pre konkrétnu náplň (ktorý Pokémon by bol dobrý pre malého futbalistu). Tieto drobné úlohy nezaberajú veľa času, ale využívajú lokality, takže nie je márne ich plniť popri vyšetrovaní.

Celkom zábavné sú aj momenty, kedy neovládate iba hrdinu Tima, ale priamo sa chopíte aj Pikachua. Hneď prvý prípad vám umožní osedlať Growlitha a ísť podľa jeho čuchu hľadať strateného Pokémona. Škoda, že takých momentov nemá hra viac, rozhodne by pasovali k rozmanitým možnostiam Pokémonov.

Na druhej strane samotné mesto nie je príliš rozsiahle, čo je sčasti škoda. Nevadí to pri prvom prípade, hoci už tam máte pocit, že sa presúvate medzi piatimi obrazovkami / miestami, ale čím ste ďalej, tým viac dopadá taký pocit klaustrofóbie. Toto je veľká metropola Ryme City, ale nečakajte veľké rozdiely medzi prípadmi, skôr podobné prostredia.

Detective Pikachu Returns plní očakávania menej náročnej detektívky. Tam vnútri čaká dobrý scenár aj fajn hrateľnosť a nejedna záhada ženie aj starého corgoňa, nielen mladšieho hráča vpred. Ešte niekoho nájsť, tu niekoho vyspovedať, tam čosi vyňuchať, až kým nie ste v polovici prípadu. To nie je márne vysvedčenie – a pre mladších hráčov či nebodaj milovníkov Pokémonov to bude fakt dobrý spin-off.

napísal Korec 16.11.2023
7.0
6.6