THE FINALS

THE FINALS

8.5

Big bada boom!

Ojedinele, raz za pár rokov, sa objaví niečo, čo otrasie multiplayerovými vodami. A teraz nemyslím hry ako Squad alebo Hell Let Loose, ktoré sú kvalitné a majú svoju oddanú komunitu. Myslím naozaj poriadne otrasy, ktoré dokážu oslabiť pozíciu aj takého molocha, akým je séria Call of Duty. Tento rok sa to asi podarilo, alebo aspoň sa to tak javí. Vyšla totiž plná verzia multiplayerovky The Finals a ako sa ukazuje, za prvé dva týždne prekonala 10 miliónov hráčov. To je masívne číslo a keďže je hra zadarmo a nechýbajú jej kvality, prakticky to môže byť len začiatok.

Poďme ale najskôr na to, čo The Finals vlastne je. Respektíve čo nie je. Ak si preletíte diskusie nielen u nás, je tam kopa príspevkov od hráčov, ktorí hru nehrali (a pravdepodobne ani nevideli) a tvrdia, že to je blbosť, lebo je to len ďalšia... (tu si doplňte to, čo ste videli vy v príspevkoch vy). Ale nie je to tak. Nie je to Battle royale. Nie je to ani looter shooter. Nie je to ani hero shooter, aj keď toto je žánrová škatuľka, ktorá je The Finals asi najbližšia. Je to jednoducho arénovka, ten najjednoduchší princíp multiplayerových FPS, aký poznáme už dekády. Ale nie je to obyčajná arénovka. Tím skúsených borcov zoskupených v Embark Studios sa postaral o to, aby to bola hra ako žiadna iná na trhu.

Ako som už písal, nie je to hero shooter, ale ak by som to použil ako odrazový mostík, dalo by sa povedať, že to je niečo ako „hero builder“. Nemáte tu postavy so svojimi schopnosťami, vy si tu totiž vytvárate vlastné postavy. Autori priniesli len tri základné archetypy – ľahká, stredná a ťažká. Líšia sa veľkosťou, ale aj rýchlosťou a množstvom života. To sú základné atribúty, ktoré neovplyvníte. Potom je ale už len na vás, ako si postavu vybavíte. A to ako vizuálne, tak aj výzbrojou a výstrojom. Každá trieda postavy má trojicu špeciálnych schopností, kopu zbraní a ešte viac vybavenia. Potom je na vás, aby ste si našli to, čo vám vyhovuje. Respektíve to, čo vyhovuje aktuálnej hernej mete.

Možnosti variability herných buildov sú tu obrovské a časom si nájdete to správne vo všetkých troch triedach, aby ste sa vedeli prispôsobiť potrebám svojho tímu. Ako asi čakáte, všetko, čím si postavu viete vybaviť, zodpovedá danej triede. Teda ak si zoberieme napríklad ťažkú triedu, je zameraná na silu a výdrž, nie až tak na rýchlosť a obratnosť. Tomu zodpovedajú schopnosti, zbrane a výbava. Nenájdete tu tak snajperky, ale zato je tu veľké búracie kladivo, aby ste si vedeli spraviť cestu aj tam, kde nie je. Zo zbraní je tu napríklad plameňomet, ktorý slúži na situácie, keď stojíte proti presile, keďže s touto triedou máte aj šancu vydržať proti dvom hráčom.

The Finals
The Finals Fremont Street je v hre spracovaná parádne
Fremont Street je v hre spracovaná parádne

The Finals Ide tu v prvom aj poslednom rade o prachy
Ide tu v prvom aj poslednom rade o prachy

The Finals Grafika nie je zlá
Grafika nie je zlá

Ľahká trieda je presným opakom. Je rýchla, ale veľmi slabá. Má v zásade len pár bodov života, ale zase vďaka pohyblivosti je takúto postavu ťažšie zasiahnuť. Preto má medzi schopnosťami napríklad neviditeľnosť, ktorá dokáže nepriateľom narobiť kopu šarapaty. Samozrejme, takáto postava nie je úplne neviditeľná, vidíte nejaké vlnenie v priestore, ale stále je to niečo, čo si v zápale boja ťažko všimnete. Má ako strelné zbrane, tak aj napríklad katanu. Tá sa veľmi dobre kombinuje so spomínanou neviditeľnosťou, vďaka čomu dokážete nenápadne zasiahnuť súpera, ktorý nič netuší.

No a medzi nimi je stredná trieda. Možno v porovnaní s týmito dvomi pôsobí nudne, lebo je to v zásade základný FPS archetyp – priemerná mobilita, priemerná výdrž, obyčajné zbrane (samopaly, brokovnice...) a aj pomerne štandardná výbava. Ale zas dokáže spoluhráčov liečiť jednou zo svojich schopností. Alebo dokáže postaviť malú (ale účinnú) obrannú vežu, ktorá sa hodí v momentoch, kedy potrebujete brániť svoju pozíciu. No a potom je to už len o tom, ako si vyskladáte tím trojice postáv. Môžete mať pokojne aj všetky tri postavy rovnakej triedy, ale lepšie by bolo, aby ste sa nejako dopĺňali, čím môžete v boji získať výhodu.

The Finals sa totiž nehrá úplne tradične. V bežných multiplayerovách hrách proti sebe stoja dva tímy a potom je to už len o tom, o čo proti sebe bojujú. The Finals je o bojoch troch či štyroch menších tímov, to už záleží podľa režimu. A ide tu o prachy. Tiež sa to líši v závislosti od režimu. Hra sa delí na rýchle režimy a turnaje. Medzi rýchlymi režimami nájdeme Quick Cash a Bank It. No a potom sú tu ešte turnaje ako jadro hry, ku ktorému sa najskôr musíte dopracovať. Ku casual turnajom sa prebojujete pomerne rýchlo. Ale musíte odohrať desiatky zápasov, kým sa dostanete k Ranked turnajom.

Quick Cash je o trojici trojčlenných tímov, ktoré bojujú o peniaze. Najskôr musíte získať schránku s peniazmi, čo chvíľu trvá. Potom musí jeden z vás zobrať schránku a utekať do trezora, kde ju vycashujete a na váš účet sa tak pripíšu peniaze. Vyhráva tím, ktorý ako prvý získa určitý obnos peňazí, prípadne má najviac na konte v dobe, keď uplynie časový limit. V tomto režime ale všetko tak trochu trvá. Trvá, kým otvoríte schránku. Trvá, kým peniaze odovzdáte. A kým tak robíte, môže vám to ukradnúť iný tím. Takže musíte uvažovať takticky, hrať tímovo a dbať na to, aby ste zbytočne nebojovali (a nestrácali životy), keď nemusíte. Pritom sa postupne menia lokality schránok aj trezorov.

Oproti tomu je Bank It viac casual režim a je pre štvoricu trojčlenných tímov. Tento je o rýchlom hraní, kedy síce tiež otvárate schránky, ale peniaze z nej po chvíli vypadnú a máte ich na sebe. Potom je to už len o tom, aby ste s nimi dobehli k trezoru a tam ich rýchlo vysypali. Celé je to dynamickejšie, akčnejšie a viac tu môžete hrať sami za seba. Už len kvôli tomu, že peniaze padajú aj z hráčov, ktorých zabijete. Takže si môžete niekde počkať na hráča, ktorý v kapse nesie pekných pár tisíc, no a po jednom dobrom výstrele sú vaše. Potom už len stačí dobehnúť a rýchlo vysypať peniaze. Aj tu sa menia polohy jednotlivých bodov.

No a nakoniec turnaje. To je už oblasť, kde by ste mali dokázať svoje schopnosti a už naozaj hrať s tímom, ktorý poznáte a s ktorým sa dopĺňate, inak sa ďaleko nedostanete. Začína osmička tímov a je to klasická vyraďovačka, kde sa postupne z dvoch vetiev spoja víťazi do jednej a potom je to už len o tom, kto je najlepší. Hrá sa tu v štýle Quick Cash, aj keď s istými obmenami. Stále ale musíte doniesť schránku na určité miesto a tam ju chrániť, kým ju nevycashujete. Ale respawnovanie je obmedzené a ak vám súperi zlikvidujú celý tím, o to viac to bolí.

Tu naozaj preveríte svoje schopnosti, musíte si správne zvoliť schopnosti, zbrane a aj vybavenie. Vhod padnú rôzne druhy granátov, míny, štíty a podobne. Dokonca aj penový granát dokáže zabrániť postupujúcim súperom. Ak sa vám bude dariť v Ranked turnajoch, budete sa postupne štverať po rebríčku z bronzových priečok vyššie. Zaujímavosťou je, že aj keď eliminácie tu majú svoj význam, toto je FPS, v ktorej až tak nejde o počet fragov, ktoré máte na konte. A preto je aj vhodnejšia pre starších hráčov, ktorí už možno nemajú také reflexy, ale zase vedia hrať viac takticky a majú rokmi overených spoluhráčov. Môžete byť súčasťou víťazného tímu aj bez toho, aby ste mali na konte 15 eliminácií. Stačí, že dokážete dobre obrániť cashovanie. Prípadne v Bank It ste dostatočne rýchli na to, aby ste získali peniaze a utekali s nimi do cieľa.

Toto je aspekt, ktorý určite nielen mňa na The Finals láka a kvôli nemu si hru stále zapínam. Nemám už na to, aby som trinásťročným deckám deckám rozdával headshoty. Ale s dobrým tímom tu dokážem vyhrávať ako nič. Veľkou mierou sa o to stará zničiteľné prostredie, ktoré prináša nové možnosti postupu a taktiky. Hru môžete hrať hodiny a hodiny a aj tak stále prídete na niečo iné. Je to vlastne akýsi demolačný sandbox. Zničiť môžete steny, stropy, podlahy, jednoducho takmer všetko. Môžete si prebiť cestu stenou, môžete pripraviť pasce pre súperov. Môžete to všetko využiť vo svoj prospech.

The Finals
The Finals Útočiť nemusíte len zbraňami
Útočiť nemusíte len zbraňami

The Finals Hra sa neustále snaží priniesť nejaké spestrenie
Hra sa neustále snaží priniesť nejaké spestrenie

The Finals Žiadna stena, strop ani podlaha vás tu neochráni
Žiadna stena, strop ani podlaha vás tu neochráni

Dajme tomu, že práve potrebujete vysypať pekný balík peňazí, ale trvá to. Pomôžu vám míny alebo aj spoluhráč, ktorý kladivom dokáže ničiť podlahy. Ak prídu súperi ukradnúť vašu schránku v procese cashovania, odpálite pod nimi podlahu, prepadnú sa o poschodie nižšie, schránku môžu zavaliť sutiny a súperi sa k nej ťažšie dostanú. Je len na vás, ako tieto možnosti využijete, ale sú parádne. A niet sa čo čudovať, za hrou stojí stoja bývalí vývojári z DICE (séria Battlefield) a tu chceli možnosti deštrukcie posunúť na novú úroveň, čo sa im aj podarilo. Zvýrazňujú to aj rôzne prvky v prostredí, ktoré viete využívať – rôzne výbušné sudy alebo nádoby a podobne. Stačí ich zobrať do ruky a hodiť po nepriateľoch.

The Finals má v zásade zatiaľ len 3 mapy (Monako, Soul, Las Vegas a štvrtá mieša prvky z týchto troch na štadióne), ale zároveň aj systém ich obmeny, takže pokojne môžete hrať aj 3x po sebe na tej istej mape, ale vždy bude vyzerať inak. Je tu systém modifikátorov, ktorý mení budovy, zasadenie, dennú dobu, počasie a rôzne iné aspekty mapy. Vždy je tu ale výrazná deštrukcia a aj vertikalita. Časom sa to, samozrejme, opozerá, ale zatiaľ to funguje dobre a variabilita je dobrá. Pochváliť musím tiež vernosť máp, kde nájdete napríklad dobre spracovanú Fremont Street alebo variáciu na katedrálu v Monaku. Ak by vám to bolo málo, na mapách prebiehajú aj dynamické eventy, napríklad útok mimozemšťanov, pád meteoritu a podobne. Aj s nimi dokážete pracovať, napríklad dať skákaciu plošinu a odraziť od nej meteorit. Opäť to len ukazuje, že mapy v tejto hre sú vlastne ihrisko a je na vás, ako sa na ňom budete hrať.

Hra vlastne nemá príbeh, nemá ani nijako zvlášť prepracované zasadenie. Máte tu komentátorov, podľa ktorých viete, že ste účastníkmi reality show, kde bojujete o prachy a sponzorov. To je celé. Je to škoda. Overwatch ukázal, že aj multiplayerovky môžu mať zaujímavý a prepracovaný svet, no tu nič také nenájdete. Zameranie je skôr na mladších hráčov, teda skôr štylizáciou, takže vám tu behajú ligotavé postavy v kostýme Elvisa s ružovou zbraňou a podobne. Ale zase o to jednoduchšie si ich počas boja všimnete a je tu dosť kozmetiky na to, aby ste si svoju postavu upravili a vyzerala decentne.

Keďže je hra free to play, peniaze zarába hlavne z mikrotransakcií a battle passov. Poteší, že takto môžete získať výhradne kozmetické veci a následne si všetky zbrane a vybavenie odomykáte hraním. Ide to pomerne rýchlo a pomerne skoro si tak vybavíte všetky tri triedy podľa svojho gusta. Následne si ešte všetko vybavenie levelujete používaním, čím si odomknete nové skiny na zbrane a podobne. Ak nebudete platiť, nebudete mať všetky tie lesklé a farebné veci, ale vizuál postavy si budete vedieť zmeniť a nebudete mať dojem, že v niečom dôležitom zaostávate oproti platiacim hráčom. Vyváženie je tu tak veľmi dobré.

The Finals
The Finals Prispôsobiť si môžete aj drobné detaily
Prispôsobiť si môžete aj drobné detaily

The Finals Každá z troch tried má pestrú ponuku výzbroje aj výstroja
Každá z troch tried má pestrú ponuku výzbroje aj výstroja

The Finals Aktuálne v hre prebiehajú Vianoce, čomu sa prispôsobili aj mapy
Aktuálne v hre prebiehajú Vianoce, čomu sa prispôsobili aj mapy

Grafika by mohla byť aj lepšia. Štylizovaná je trochu ako Fortnite, ďalší náznak zamerania na Gen Z publikum, ale zase nevyzerá to zle. Postavy sú štylizované, ale zbrane, vybavenie a mapy vyzerajú skôr realisticky. Hra sa hlavne skvele hýbe, takže si ju aj na dnes už starších zostavách spustíte v 4K a s vysokým snímkovaním. Prípadne si aktivujete DLSS, aby ste pošetrili niečo z výkonu. Zvuk je veľmi dobrý a hlavne bohatý. Mapy sú plné rôznych zvukov a časom ich začnete využívať vo svoj prospech. Veľmi dobre sa viete orientovať podľa priestorového rozloženia, ktoré je tiež spracované kvalitne.

Online zážitok z hrania The Finals je veľmi solídny, servery fungujú dobre, tickrate sa zdá byť vyšší ako v niektorých konkurenčných hrách. Nejaké lagy alebo iné neduhy som nezažil. Hra vás bude pripájať na blízke servery, takže v Európe ani nebudete mať vysoký ping. Nie je tu síce server browser, ale automatické vyhľadávanie hier odvádza dobrú prácu. Zápasy vám prakticky kedykoľvek nájde hneď. Netrvá to ani minútu, zväčša dokonca len nejakých 10-15 sekúnd a to aj po nedávnom update matchmakingu. Vyváženie zápasov sa tiež zdá byť dobré a dáva k sebe hráčov na podobných úrovniach skillu. Akurát loadingy sú tu z nejakého dôvodu dlhé. A to aj na M.2 NVMe disku.

Nejaké negatíva? Sú tu, niektoré menšie, iné väčšie. Ale v zásade mi najviac prekáža, že hra nemotivuje k experimentovaniu. Odomykanie nového vybavenia nie je také rýchle, aby ste si mohli každý zápas vyskúšať niečo nové a nájsť si najlepší build. Tomu ale rozumiem a podľa mňa je koniec koncov progres nastavený dobre. Horšie je to, že každý jeden režim sa prakticky hneď prehupol do naháňania hernej mety. Nemáte tu režim, kde by ste si mohli len skúšať veci. Ak nechcete byť zbytočne frustrovaní, musíte hrať to, čo funguje. Pripomína mi to tak prvý mesiac po vydaní Overwatch, kedy už hráči zistili najlepšie zostavy aj taktiky, ale Blizzard ešte nereagoval posunom mety. Na istých mapách ste vždy hrali rovnako proti rovnakej zostave súperov. Ak niekto hral inak, prehral. Podobne sa to rysuje aj tu, čo je škoda. Možno nejaký 6v6 casual TDM režim bez peňazí by pomohol. Celkovo časom bude hra potrebovať viac máp a aj viac režimov, nejaké špeciálne eventy a podobne. Vianoce priniesli akurát sneh do máp a vianočnú kozmetiku.

Aj napriek tomu sa ale pri The Finals bavím viac ako pri akejkoľvek inej multiplayerovke snáď za posledných 5 rokov. Je dynamická, explozívna, napínavá, mechanicky perfektne zvládnutá a aj technicky dobre dotiahnutá. Neduhy prítomné pred vydaním sú už preč, zostala zábavná akčná hrateľnosť pre každého, kto má hlad po akcii a deštrukcii. Dokonca aj keď už máte pár krížikov na chrbte a reflexy nie sú to, čo bývali, v hre dokážete niečo uhrať. Možno nie s najlepším K/D, ale zase s prepracovanou obranou, najviac asistenciami, oživeniami alebo jednoducho nejako inak. Hra v malých tímoch motivuje k inému hernému štýlu ako Call of Duty, Battlefield a ďalšie a ponúka zážitok, aký na trhu prakticky nemá páru.

napísal matus_ace 29.12.2023
Páči sa mi! (+3)
8.5