BANISHERS: GHOSTS OF NEW EDEN

BANISHERS: GHOSTS OF NEW EDEN

8.5

Nech žijú duchovia! Alebo radšej nie?

Bojíte sa duchov? Ak áno, v tom prípade Banishers nehrajte. Spirituálnych bytostí je totiž v tejto hre neúrekom a zohrávajú veľmi dôležitú úlohu. Napokon už povolania ústrednej dvojice hovoria za všetko – sú to vyháňači duchov - alebo ak chcete, exorcisti. Ale nie hocijakí a až do určitého kritického okamihu veľmi úspešní. A práve vo chvíli, keď  sa niečo poriadne pokašle, začína príbeh od vývojárov Don’t Nod, ktorí v minulosti zabodovali titulmi Life is Strange či Remember me.

Hra vás zavedie do Severnej Ameriky v roku 1695, na miesto zvané New Eden, ale tam sa to po vašom príchode na nový raj ani náhodou nepodobá. Práve naopak. Sympatickú dvojicu vyháňačov duchov, ktorí sú oveľa viac ako priatelia a svoju prácu berú veľmi vážne, si pravdepodobne obľúbite. O to viac vás zamrzí osud Antey, z ktorej sa napokon stane duch. A keďže sa vyháňači sa riadia heslom „ Život živým, smrť mŕtvym“, Reda, ktorý sa zachránil, ale vlastne aj nebohú družku, s ktorou aj v jej nehmotnej podobe dokáže komunikovať, čaká ťažká dilema. Dodržia zásady svojho neobvyklého povolania, alebo dajú prednosť láske a porušia pravidlá? Ako to napokon skončí, ovplyvnia nielen sľuby, ktoré vy zvolíte a potvrdíte, ale sčasti aj kauzy s duchmi, na ktorých natrafíte na ceste za pomstou a telom Antey.

Ak sa teraz rozčuľujete, prečo prezrádzame, čo sa s Anteou stalo, odpoveď je prostá – bez tohto faktu sa nedá priblížiť náplň a hrateľnosť Banishers. Antea a Red sa totiž počas putovania, v čiastočne otvorenom a sčasti koridorovom svete,  držia pri sebe a musia spolupracovať. Pričom využívajú fyzické možnosti jednej postavy a duchovné tej druhej. Týka sa to vyšetrovania prípadov, ktoré majú priam až ľahkú detektívnu formu, ako aj bojov a prieskumu krajiny. Tieto, možno na prvý pohľad trochu rozporuplné súčasti, sa totiž v hre priamo prelínajú a vytvárajú neobvyklý, ale dobre fungujúci celok.

Banishers: Ghosts of New Eden
Banishers: Ghosts of New Eden Vyháňači duchov sa v úvode ocitnú v kritickej situácii, ktorá ovplyvní ich ďalšie osudy.
Vyháňači duchov sa v úvode ocitnú v kritickej situácii, ktorá ovplyvní ich ďalšie osudy.

Banishers: Ghosts of New Eden Duchárske prípady sú najlepšou súčasťou hry a nájdete ich v každom regióne.
Duchárske prípady sú najlepšou súčasťou hry a nájdete ich v každom regióne.

Banishers: Ghosts of New Eden Exorcizmus je niekedy poriadne drsný.
Exorcizmus je niekedy poriadne drsný.

Začneme bojmi a objavovaním sveta – tým sa hra aj uvedie a povedzme si na rovinu, táto zložka je pomerne obyčajná alebo prinajmenšom veľmi neprekvapí, keď si to porovnáme s inými hrami. Hoci spojenie človeka a ducha je určitým ozvláštnením, ale ani s tým sa nestretávame prvý raz. Primárne ovládate Reda, ale viete sa prepínať na Anteu, ktorá sa inak objavuje a mizne v jeho blízkosti. Komunikujú spolu, vzájomne sa upozorňujú a občas môžete aj zvoliť ich odpovede v krátkych debatách, ktoré väčšinou súvisia s nejakými zisteniami a názormi.

Pri putovaní zbierate rôzne byliny, nerasty, špecifické objekty a zvitky s odkazmi, ktoré väčšinou poblikávajú a upozorní na ne aj krúžok na interakciu. Mnohé predmety sú len na doplnenie informácií, iné využijete a ukladajú sa vám v inventári, niektoré úzko súvisia s úlohami a vyšetrovaním. Red musí často niekam vyšplhať, skákať, prebehnúť po kmeni, čo slúži ako mostík, vliezť do úzkych otvorov, ktoré neraz treba najskôr nájsť, lebo sú skryté alebo zatarasené. Na všetky tieto činnosti stačí jediné tlačidlo a nemusíte sa báť, že pritom spadnete do jamy alebo niečo podobné – hra vás nepustí a nebezpečenstvo spočíva v niečom inom.

Na mnohé miesta sa spočiatku nedá dostať a musíte najskôr získať určité schopnosti alebo doplnky, ktoré vám to dodatočne umožnia. Takže už tušíte, že sa budete aj vracať tam, kde ste už boli, či už dobrovoľne, zo zvedavosti, kvôli dokončeniu vedľajších úloh alebo vás tam nasmeruje hlavný dej. Napríklad oceníte lano, ktoré budete priväzovať na privysoké skaly a neskôr poslúži aj ako skratka. Alebo natrafíte na zavesené veci, povrazy, ktoré niečo držia vo výške, či dvere zablokované doskou, ku ktorým treba nájsť výhľad a prestrelíte ich puškou, ktorú ale spočiatku nemáte. Inokedy vstup zatarasia také silné drevené bariéry, ktoré už Red nepresekne alebo hromadu skál - časom to dokáže všetko rozbúrať jednou zo svojich duchovných schopností Antea.

Na oddych, s dočerpaním limitovaných elixírov, po ktorom ale znovu precitnú nepriatelia v okolí, ako aj vylepšenie výbavy, evolúciu postáv a rýchle cestovanie so značkami na mape, slúžia ohniská. V inventári, na makete postáv, sa zobrazia sloty s výstrojom – oblečenie, šabľa s fakľou, puška, odvar, amulet a doplnky. Do slotov vkladáte patričné veci a môžete ich vymeniť za iné, no hlavne ich pri ohnisku môžete vylepšovať. Treba na to nazbierané byliny a suroviny a upgradovať sa dá postupne na siedmy stupeň. Výbava pritom neposilňuje len Reda, ale aj Anteu. Vývoj otvorí strom schopností, kde postupne pribúdajú nové sekcie s talentmi. Ide pritom o kombinácie schopností pre Reda, s bodmi za zvýšené levely hrdinu, plus duchovné sily Antey, za body získané vyriešením káuz s duchmi. A spravidla si pritom volíte a prepínate buď jednu alebo druhú ponúkanú možnosť pri každej vetve. Takto získate nové útoky, bonusy pri určitých činnostiach, viac odvarov a podobne, ale občas s nejakým kompromisom.

Pri prechádzaní krajinou si môžete prepínať postavy, pričom s Anteou vtedy vnímate aj bežne neviditeľné veci v duchovnej sfére. Okrem iného aj zakryté predmety, ako aj spirituálne portály, ktoré vás po správnom nasmerovaní premiestnia na inak nedostupné miesto v blízkom okolí, napríklad vyvýšené bralo. Zaujímavým doplnkom je vykonávanie rituálov na vybraných miestach. Red pritom použije svoju dýku, ktorou vyryje symboly do zeme a vy musíte vybrať správny rituál, aby sa stal požadovaný úkon. Môže to byť oživenie spomienok na udalosti, čo sa tam odohrali, vyvolanie ducha, s ktorým sa dá komunikovať, alebo nepriateľskej kreatúry, ktorú treba zničiť. Neskôr sa počet rituálov trochu rozšíri, ale obvykle vyžadujú nejaký špecifický predmet (ktorý napríklad patril obeti) a vždy suroviny, o ktoré aj pri zle zvolenom rituáli prídete.

Pri vyvolaní nepriateľskej entity nastáva boj a inak často bojujete aj pri prechádzaní svetom, kde vás väčšinou napadnú prízraky. Tie sa pritom neraz prevtelia do tiel mŕtvych bojovníkov v dosahu, či šeliem. Vy musíte zničiť ich fyzickú formu a potom aj duchovnú. Red sa oháňa šabľou doplnenou fakľou s rýchlym slabším a pomalším, ale silnejším koncentrovaným útokom, môže uzamknúť – locknúť cieľ, použiť úhybný manéver, vykryť útok, doplniť si zdravie odvarom.  A keď sa mu naplní ukazovateľ, dokáže zasadiť silnú ranu s vypudením ducha, ktorá môže slabšie potvory okamžite eliminovať a silnejšie poraní. Čoskoro získa aj pušku, ktorá síce má nelimitovanú muníciu, ale treba ju nabíjať. Je účinná hlavne na strednú vzdialenosť a zasiahnutie bežne nedostupných objektov, napríklad visiacich vo vzduchu. A dá sa udierať pažbou. Vystačíte si s tým, no je veľká škoda, že Redova výzbroj nie je rozmanitejšia. S prihliadnutím na fakľu v jednej ruke, v tej druhej by pokojne mohol vymeniť šabľu za dýku, palcát alebo sekeru.

Banishers: Ghosts of New Eden
Banishers: Ghosts of New Eden Veľký priestor dostali aj plne nahovorené dialógy.
Veľký priestor dostali aj plne nahovorené dialógy.

Banishers: Ghosts of New Eden Kto je vinný v tejto duchárskej kauze? Vy budete sudcom aj vykonávateľom.
Kto je vinný v tejto duchárskej kauze? Vy budete sudcom aj vykonávateľom.

Banishers: Ghosts of New Eden Bojujete zblízka aj streľbou z pušky. Rôzna háveď v sebe ukrýva prízraky.
Bojujete zblízka aj streľbou z pušky. Rôzna háveď v sebe ukrýva prízraky.

Ale pomôcť dokáže aj Antea, ktorú sa naučíte prepínať hocikedy v boji! Používa síce štandardne len údery, ale na duchov sú veľmi účinné, nepriatelia ju nedokážu zabiť, ale v boji spotrebúva spirituálne body. Keď sa minú, zostáva to na Redovi, kým svojou šikovnosťou v bitke nevygeneruje dostatok nových spirituálnych bodov, aby sa zas dalo prepnúť na Anteu. K tomuto všetkému postupne pribúdajú aj nejaké kombá a variácie, hlavne pri vhodnom prepínaní hrdinov. Aj napriek tejto zvláštnosti ale môžu byť boje pre hráča časom pomerne nezáživné, čo je aj v dôsledku malej rozmanitosti zbraní. Ale keď príde rad na bossov, ktorí spravidla majú tri línie života, tam je určité oživenie, lebo treba využívať špecifické taktiky. Niektorí sú pritom zaujímavejší, iní menej.

To najlepšie z hrateľnosti si priblížime nakoniec. Popri akcii doplnenej RPG prvkami je v hre už spomínané vyšetrovanie prípadov, ktoré celej hre dáva ten správny šmrnc. A niekomu by možno aj úplne postačilo i bez bojov. Vyšetrovanie, to sú vlastne duchárske strašidelné príbehy, ktoré sú unikátnou náhradou za bežné úlohy, čo vídame v iných hrách. Niektoré sú nevyhnutné na dokončenie hry, iné nepovinné, ale prinajmenšom prinášajú skúsenosti a body na vývoj Antey. No keďže sú to väčšinou zaujímavé mini story, ktoré napokon tvoria úžasnú, ucelenú príbehovú mozaiku, sú jednoznačne dominantnou zložkou Banishers.

Zvyčajne sa to začína tak klasicky, rozhovormi so živými ľuďmi, ktorých niečo sužuje. Väčšinou sa s nimi rozpráva len Red, lebo Anteu nevidia, ale aj tak pomáha. Tieto osoby niekedy trpia pocitom viny alebo sú vystrašené, lebo  sú prenasledované. A vždy je do toho zapletený nejaký duch. Vašou úlohou je získať čo najviac poznatkov o živých aj mŕtvych, ktorých sa ten ktorý prípad priamo týka. A to voľbami v dialógoch, analyzovaním predmetov, sledovaním stôp. Takto o každom zainteresovanom získate nejaké poznatky, ktoré sa zaznačia ako odkazy s nápovedou.

Banishers: Ghosts of New Eden
Banishers: Ghosts of New Eden Evolúcia so stromami schopností je solídna, ale možno by sa ešte dala trochu dotiahnuť.
Evolúcia so stromami schopností je solídna, ale možno by sa ešte dala trochu dotiahnuť.

Banishers: Ghosts of New Eden Túto bariéru dokáže odstrániť len Antea.
Túto bariéru dokáže odstrániť len Antea.

Banishers: Ghosts of New Eden A toto lano zas vie prestreliť len Red.
A toto lano zas vie prestreliť len Red.

Napokon nastáva konfrontácia, kde pred vami stoja ľudia aj duchovia a vy vyrieknete ortieľ, čím uzatvoríte prípad. Môžete láskavo alebo násilne poslať ducha definitívne preč zo sveta živých. Alebo obviníte niektorého človeka a drsným úkonom z neho vysajete životnú esenciu. Tu pritom nejde o to nájsť jediné správne riešenie. Neraz je ťažké posúdiť krivdu alebo je aj viac vinníkov, ale vy musíte označiť len jediného. Môžete sa pritom riadiť tým, že obetovaním mnohých živých možno v budúcnosti získate späť svoju lásku, hoci to bude v rozpore s vaším svedomím. Alebo sa pokúsite byť čo najviac spravodlivým, čo vám však hra v konečnom dôsledku vlastne nijako nezohľadní. Neprikloníte sa na dobrú či zlú stranu ani nič podobné, nebude to mať vplyv na formovanie vašich postáv, čo je trochu škoda. Pre úplnosť, prípady napokon definitívne zavŕšite splnením menších dodatočných úloh, akýchsi dozvukov, ktoré s nimi súvisia.

Autori avizovali hernú dobu 25-30 hodín, ja som mal vo finále nahraných cez 37 hodín, pričom som dokončili väčšinu, ale nie všetky prípady s duchmi a zostali aj nejaké menšie úlohy. I keď som občas aj poblúdil. Takže celková dĺžka je fajn, ale nečakajte endgame obsah ani nejaký nový režim. Po splnení hlavného cieľa hra definitívne končí a čo ste nestihli, už nedokončíte. Môžete to skúsiť od začiatku s vyššou obťažnosťou – hneď od začiatku ich je dostupných päť.

Grafiku skúste vytiahnuť na čo najvyššie nastavenia, aby to vyzeralo solídne. Môžete pritom využiť NVidia DLSS. Úvodné lokality mi aj tak pripadali vizuálne horšie, no neskôr sa dojem zlepšil. Spracovanie prostredia je celkovo trochu slabšie, navyše sa tam dá občas poblúdiť a môžete byť trochu dezorientovaní. Hoci aj máte navigačné značky a mapu. Navigácia vám však neukazuje konkrétnu cestu, len miesto po vzdušnej čiare, kam často vedie obchádzka rôznymi smermi a práve to bežne pomýli.

Banishers: Ghosts of New Eden
Banishers: Ghosts of New Eden Niektorí bossovia sú zaujímavejší, iní menej, tento je pozoruhodný už svojou veľkosťou.
Niektorí bossovia sú zaujímavejší, iní menej, tento je pozoruhodný už svojou veľkosťou.

Banishers: Ghosts of New Eden Často budete používať rituály na vyvolanie spomienok a duchov, prípadne za iným účelom.
Často budete používať rituály na vyvolanie spomienok a duchov, prípadne za iným účelom.

Banishers: Ghosts of New Eden Sortiment zbraní je minimálny a aj výbava je dosť skromná. Ale aspoň sa dá upgradovať.
Sortiment zbraní je minimálny a aj výbava je dosť skromná. Ale aspoň sa dá upgradovať.

Postavy vnímané z pohľadu tretej osoby, predovšetkým ich tváre pri rozhovoroch a prestrihových scénach, pôsobia oveľa lepšie. Ale občas treba hrdinov dobre napasovať, napríklad aby sa dalo prejsť cez niektoré úžiny alebo niečo zacieliť. No sú tu dobre zapracované detaily, ako je padajúci sneh, ktorý sa Redovi hromadí vo vlasoch a lepí na fúzy – u Antey nie, veď je predsa duch. Alebo dobre vyzerajú odlesky v daždi a kvapky, ktoré vidíte, ako sa vsakujú do Redovho šálu. Dabing je výborný a počujete ho často. Nahovorené sú všetky postavy (a duchovia) v hre, vrátane dialógov. Hudba všetko pekne dopĺňa. Hra bežala pekne plynule a stabilne, bez padania a zasekávania už v novinárskej verzii, ktorú sme mali k dispozícii.

Banishers vie pobaviť pri objavovaní svojho rozsiahleho sveta a v bojoch, ale oveľa výraznejšie zaujme svojimi duchárskymi úlohami a kauzami. Do istej miery vtedy pripomína seriál s Jennifer Love Hewitt – Stratené duše (Ghost Whipserer). Vy totiž komunikujete s duchmi, ste prostredníkom medzi nimi a živými a prinášate vykúpenie a rozhrešenie. Spôsob vedenia týchto káuz a vyšetrovanie zas pripomína detektívne hry so Sherlockom Holmesom. Nosný dej hry by bol vlastne bez duchárskych úloh, ktoré sú pritom väčšinou brané len ako optimálna, ale nie povinná súčasť, iba pomerne obyčajným príbehom o pomste a hľadaní spásy. Výsledný mix je však  pozoruhodný a duchovia – a ich vyháňači - napokon jednoznačne bodujú.

napísal uni 12.2.2024
8.5
7.8