THE WITCHER (ZAKLÍNAČ)

THE WITCHER (ZAKLÍNAČ)

Tešíte sa na Zaklínača? Ak áno, máme pre vás rozhovor, ktorý vás určite zaujme.

Interview

Zaklínač, nádejne vyzerajúci RPG titul založený na kvalitnej fantasy ságe od Andrzeja Sapkovského netrpezlivo klope na dvere. Poľský CD Projekt na hre už len dolaďuje posledné detaily (dátum vydania je Q2 2007) a my sme preto s radosťou vyspovedali Lukasza Macha, ktorý nám o pripravovanej bombe porozprával trochu viac.

Ahoj Lukasz, porozprávaj nám prosím niečo o sebe, o CD Projekt RED a vašich predchádzajúcich projektoch.

CD Projekt RED je herné štúdio založené najväčším vydavateľstvom v Poľsku, CD Projektom. V súčasnosti v našom tíme pracuje viac ako 50 zamestnancov, od 2D a 3D grafikov, cez dizajnérov, hudobníkov, až po režisérov. Väčšina z nich má už s hrami skúsenosti z predchádzajúcich poľských projektov. Zaklínač je našim prvým spoločným dielom, ale veríme, že sa nám vstup na scénu podarí.

Prečo ste si ako námet pre svoju hru vybrali práve Zaklínača? Zvažovali ste aj iné alternatívy, alebo ste od začiatku vedeli, ktorým smerom sa budete uberať?

Andrzej Sapkowski vytvoril jeden z najlepších fantasy svetov, ktorý sa odlišuje od všetkého, čo sme mali možnosť vidieť v existujúcich počítačových hrách. Široká ponuka monštier a ďalších postáv, zapeklitá politická situácia, rasové konflikty a hlavne jedinečný hlavný hrdina z gildy zaklínačov nám okamžite vnukli myšlienku, že by sa do tohto univerza dala zasadiť skvelá RPG hra, ktorá by zároveň obohatila žáner o nové prvky :-).

Videli ste rovnomenný poľský film? Čo si o ňom myslíte? Inšpiroval vás nejako?

Mohli by sme túto otázku preskočiť? :-) Ale nie… Rovnako ako fanúšikovia a pravdepodobne aj všetci ostatní, ktorí film videli, si myslíme, že nebol príliš podarený. Jeho zlá produkcia nás teda ani v najmenšom neinšpirovala.

Vráťme sa späť k hre. Opísal by si ju skôr ako akčnú hru s RPG elementami alebo skôr ako RPG kombinované s akciou?

Jednoznačne RPG kombinované s akciou. Hlavnou myšlienkou hry je vyrozprávať príbeh a dovoliť hráčom vžiť sa do cítenia hlavnej postavy. Questy sa dajú splniť rôznymi spôsobmi, čo sa odzrkadľuje v nelineárnom gameplayi. Ako už pravdepodobne viete, questy nie sú navrhované klasickým štýlom, v ktorom existuje dobré a zlé riešenie. Táto skutočnosť pridáva na váhe samotnému rozhodovaniu ako takému. Čo sa týka systému vývoja postavy, ten je založený na schopnostiach a zručnostiach. Zlepšenie niektorých z nich sprevádza aj grafický efekt – ak si upgradujete útočné kombo, je to samozrejme vidieť aj na zaklínačovej technike boja.

Nikdy ale nebudete môcť získať všetky dostupné skilly naraz, preto bude zaujímavé hrať našu hru znova, s pozmenenými charakteristikami. RPG elementom priraďujeme veľkú dôležitosť, na druhej strane ale nechceme, aby to bolo na úkor súbojov. Tie sa budú odohrávať v real-time, nakoľko ich (pre náš projekt) považujeme za vhodnejšie ako turn-based. Súbojový systém vás skrátka zaujme a i napriek tomu, že si bude vyžadovať určitú manuálnu zručnosť, veľmi rýchlo v ňom budete majstri :-).

Svet, v ktorom Geralt žije, je odlišný od tých, ktoré poznáme z inej fantasy literatúry. Vážne (rasové) problémy medzi rasami a hlavný hrdina, ktorý sa nie vždy správa „cool“ sú len dva z mnohých aspektov, ktoré by sme radi videli aj v hre. Dočkáme sa?

Áno, hra je aj v tomto smere spätá s románmi a poviedkami. Príbeh začína päť rokov po udalostiach opísaných v ságe. Svet je temný a krutý, ľudia dominujú ostatný rasám a dávajú im to aj pocítiť. Elfovia sa aspoň partizánskymi prepadmi snažia zachovať nezávislosť, trpaslíci už iba slúžia ako otroci a žijú v tých najhorších štvrtiach ľudských miest. Cesty sú nebezpečné, často môžete naraziť na monštrum, divoké zviera, zbojníkov alebo vyhladovaných roľníkov. Takýto je Geraltov svet. Hlavný hrdina svoje nadprirodzené schopnosti získal tvrdým tréningom a sériou mutácií, ktoré mu kompletne zmenili organizmus, s čím zas majú problémy ľudia. Neexistuje teda skoro nikto, kto by Geralta vítal s otvorenou náručou.

Takže odtrhnuté končatiny lietajúce vzduchom, litre krvi stekajúce na zem a vnútornosti visiace z hrdinovho meča budú na dennom poriadku?

Hra je brutálna, ale v rozumných medziach. Geralt je rodený zabijak so špecializáciou na monštrá a aj keď nikdy nezačína nezmyselný boj, vždy je pripravený rýchlo sa vysporiadať s hocikým, kto sa mu postaví do cesty. Ľahšie sa to chápe, ak sa skúsite na chvíľu vžiť do jeho kože - aký má zmysel riskovať svoj život, ak za to nedostanete poriadne zaplatené? Svoje umenie ovláda Geralt dokonale a je rýchlejší a silnejší než normálni ľudia. Disponuje širokou ponukou útočných pohybov a smrteľných zakončení. Sem-tam sa určite stane, že niekomu bude chýbať ruka či noha, ale to len pre to, aby sa zaklínač uistil, že dotyčný už nebude spôsobovať ďalšie problémy :-).

Je hlavná príbehová línia naviazaná na niektorú zo Sapkowského kníh? Ktoré z ostatných známych postáv budeme môcť v hre stretnúť?

Príbeh síce vychádza z kníh, ale nechceme zmiasť hráčov, ktorý sa s románmi ešte nestretli. Ak knihy poznáte, je to pre vás samozrejme plus, pretože si všimnete rôzne narážky na pôvodné príbehy. Na druhej strane, ak ste nikdy o Sapkowského knihách nepočuli, o nič dôležité neprídete. Kniha dokonca ani nebola publikovaná v anglicky hovoriacich krajinách, takže sme si nemohli dovoliť v tomto smere príliš experimentovať.

Čo nepovinné questy, zbrane a vybavenie?

Bočné questy tvoria zhruba 10 % z hry. Zo zbraní je všeobecne zaklínačom najbližší meč, to ale neznamená, že ničím iným bojovať nedokážu. Hlavný hrdina si bude môcť svoj meč upgradovať a to práve odmenami z bočných questov. Rovnako môžete získať recepty na magické elixíry alebo iné itemy. Medzi bočné úlohy zaraďujeme aj zabíjanie špeciálnych monštier na objednávku. To je vlastne základnom obživy pre každého zaklínača :-). Tieto questy zväčša končia finančnou odmenou.

Na GC ste odprezentovali zaujímavý prvok – rozvetvenú príbehovú líniu. Skús nám prosím o nej napísať viac.

Rozhodli sme sa, že hráč nebude mať na výber medzi klasickou dobrou a zlou cestou, ako splniť tú ktorú úlohu. Morálny postoj si bude musieť zvoliť sám. Videli ste prezentáciu, takže si viete predstaviť, ako to funguje. Voľba hráča nebude dôležitá len z hľadiska ďalšieho vývoja questu, ale aj kvôli pocitu z toho, čo sa práve deje. Subjektivita každého rozhodnutia sa teda odzrkadlí v rozličných dôsledkoch toho, čo robíte. To vplýva na hrateľnosť až do takej miery, že v niektorých momentoch budete viackrát hru loadovať len kvôli tomu, ako sa ďalej príbeh vyvinie, ak pri rozhodovaní zvolíte alternatívnu možnosť. Aj banálna situácia môže mať v budúcnosti nedozierny efekt a práve tým sa podľa nás veľmi približujeme atmosfére kníh.

Ako dlho bude trvať hráčom, kým dokončia hlavnú príbehovú líniu?

Zhruba 40 hodín.

Každá RPG hra je založená na získavaní tzv. experience a následnom zvyšovaní jednotlivých atribútov. Vedeli by ste v brandži nájsť príklad, ku ktorému by ste Zaklínača mohli prirovnať?

Systém použitý v Zaklínačovi umožňuje jedinečný a intuitívny vývoj postavy. Plnením úloh získavate experience, zlepšujete skilly, učíte sa nové techniky boja a magické znamenia. Zrušili sme numerické vyjadrenia skúseností, pokrok Geralta v bojovaní a mágii budete môcť pozorovať bez toho, aby ste museli študovať tabuľky a tony iných údajov. Systém skillov sa podobá stromu, na jednotlivých vetvách sú schopnosti zoskupené podľa typu. Po prejdení na vyšší level, hráč dostane tzv. Talent point, ktorý môže investovať do nového skillu. Existujú 3 typy Talentov, resp. skillov: bronzové (klasické), strieborné (pokročilé), zlaté (elitné). Dohromady bude k dispozícii takmer 250 skillov, čo umožní vytvorenie naozaj jedinečného zaklínača.

Ďalšou zaujímavo vyzerajúcou vlastnosťou Zaklínača je súbojový systém. Máme už teraz začať cvičiť prstoklad, alebo si každý bežný smrteľník bude môcť naplno užiť všetky kombá aj s jedným palcom v nose a s druhým v …? :-)

Nemusíte byť Rachmaninoffovým potomkom a ani si nemusíte kupovať nové progamerské ovládače. Toto nie je hack'n'slash titul, i keď v žiadnom prípade netreba podceňovať dôležitosť súbojov. Nechceme, aby boli príliš jednoduché a nudné, ako v mnohých iných RPG hrách. Dúfame, že sa hráči maximálne sžijú so súbojovým systémom, k čomu nám pomáha aj hlavná špecializácia zaklínačov – meč. Súboje prebiehajú v reálnom čase s možnosťou aktívnej pauzy (ak potrebujete zmeniť bojový štýl alebo uhol pohľadu na scénu).

Vyberiete si nepriateľa, zameriate ho (alebo ju, alebo to :-)); musíte ostať sústredení, pretože v správnom momente je potrebné kliknúť na postavičku protivníka a dokončiť útok. Nie je to zložité, ale budete sa musieť sústrediť. Takýmto spôsobom vytvoríte celú bojovú sekvenciu zakončenú smrtiacim finish útokom. Nesmieme zabudnúť na to, že každý z týchto pohybov je plne vizualizovaný. Technikou motion capture sme nasnímali viac ako 200 animácií dobových šermiarov, takže stále bude na čo pozerať.

K meču bez debát patrí aj mágia, tak to proste vo fantasy hrách chodí. Vieme, že Zaklínač príde s 5 rôznymi typmi mágie. Ako ovplyvnia celkovú hrateľnosť?

V gilde zaklínačov majú pre mágiu pomenovanie “znamenia”. Ako si povedal, v hre nájdete 5 rôznych typov znamení: telekinetické Aard, útočné Igni, ochranné Quen, Axii na ovládanie protivníkov a v neposlednom rade Yrden. Tu je niekoľko typov použitia znamení:

- Aard – odhadzovanie postáv alebo objektov, omračovanie nepriateľov, zhášanie požiarov
- Igni – plamenné útoky, podpaľovanie objektov či nepriateľov a ich zastrašovanie
- Quen – ochranná aura okolo, ktorá vám určite párkrát zachráni zadok :-)
- Axii – niektorých nepriateľov je lepšie kúzlami opantať než s nimi skúšať bojovať
- Yrden – nastavenie neviditeľnej pasce.

Účinnosť všetkých kúzel sa dá zvýšiť, ak budete mať pri ich pripravovaní viac času (pozn.: Lukasz mal zrejme na mysli efekt “čím viac držíš, tým silnejšie vystrelíš”).

Grafika, efekty a animácie z obrázkov a videí vyzerajú úžasne. Aké sú oficiálne hárdverové požiadavky Zaklínača?

HW nároky oznámime čoskoro.

Je jasné, že Zaklínač je dizajnovaný najmä s ohľadom na hru jedného hráča. Neuvažujete ale predsa len o implementovaní multiplayeru?

Keďže naším hlavným zámerom je vyrozprávať príbeh, hra nebude obsahovať žiadne multiplayer módy.

Bude pomocou toolsetu možné dorábať vlastné budovy, zbrane, brnenia alebo dokonca celé nové príbehy?

Vytvorili sme vlastný toolset Djinni, ktorý bude dodávaný s hrou. V ňom si môžete editovať takmer každú položku v hre, ale k zmene niektorých atribútov budete potrebovať 3D modelovací software program a rôzne pluginy. Tiež sa vám zíde aj niekoľko lekcií z programovania. Nové questy sa budú dať vytvárať ľahko, horšie to bude s výrobou napr. nových budov. Jednoduchšie bude zmeniť existujúce podľa vlastných predstáv.

Porozprávajme sa ešte o technológii, na ktorej je hra postavená. Vieme, že používate modifikovaný engine Aurora z dielní BioWare. Ako prebieha spolupráca s týmto známym štúdiom a aký majú oni názor na Zaklínača?

Našim programátorom trvalo pomerne dlho, dokiaľ do hry implementovali všetky zmeny, ktoré si hra vydávaná v roku 2007 vyžadovala, najmä čo sa týka moderných grafických a zvukových efektov. Môžete sa tešiť na kompletne nový DirectX 9 renderer (s podporou normal mappingu, realistickej vody, shaderov, mäkkých tieňov, volumetrickej hmly atď.), nové herné mechanizmy, flóru vytvorenú pomocou SpeedTree, zmenu dennej doby, efekty počasia, realistickú fyziku a širokú ponuku grafických efektov. Asi toto si treba predstaviť pod pojmom modifikovaná Aurora :-).

S programátormi z BioWare sme sa stretli na výstave E3 a boli nadšení z práce, ktorú sme na našej hre odviedli. Dokonca sa vyjadrili, že máme najlepší súbojový systém, aký kedy na platforme PC v žánri RPG videli. A to je myslím vcelku slušné uznanie :-).

Ďakujeme za rozhovor.

Update: Na žiadosť vydavateľa Atari a CD Projekt RED bola z interview odstránená časť, v ktorej sa hovorilo o možnom pokračovaní a addone.


napísal je2ry 23.1.2007
Páči sa mi!
VIDEÁ Z HRY
Zaklínač (The Witcher)
Zaklínač
| ZAKLÍNAČ
[29.10.2007]
Zaklínač
| ZAKLÍNAČ
[19.10.2007]
Zaklínač
| ZAKLÍNAČ
[26.10.2007]
Zaklínač (The Witcher)
Zaklínač
| ZAKLÍNAČ
[26.10.2007]
The Witcher 2 - Gameplay
THE WITCHER (ZAKLÍNAČ)


PC

Vývoj: Atari / CD Projekt / CD Projekt Red
Štýl: RPG / Akcia
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 26. október 2007
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SECTOR MAGAZÍN

pdf

Sector Magazín #117


SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
| Predam tower (0)
Cafte predam herny tower...ma niekto zaujem? Novy...
| Bezdrôtová myš (2)
Zdravím. Práve mi doslúžila moja stará myš Labtec....
| Monitor 144hz uhd 24" (10)
ohai, poradte pls s vyberom, rozhodujem sa zati...
| Double-click na pravom tlacitk... (1)
Dobry den, Chcel by som Vas poziadat o radu, poki...
| Predam/vymenim steam hry z hb (5)
Zdravím, mám dosť hier z Humble monthly pre mňa ne...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk