THE WITCHER (ZAKLÍNAČ)

THE WITCHER (ZAKLÍNAČ)

Veľa RPG hier má skvelú grafiku, niektoré sú plné akcie, ale iba zopár z nich má skvelý príbeh.

Dojmy

Veľa RPG hier má skvelú grafiku, niektoré sú plné akcie, ale iba zopár z nich má skvelý príbeh. A jedno RPG má všetko. Nesie názov The Witcher (Zaklínač) a pracuje na ňom poľské štúdio CD Projekt RED. Cieľom autorov je priniesť na trh hru s dynamickou akciou, jednoduchým interfaceom a úchvatným príbehom. Zaklínač má redefinovať žáner RPG. Trochu silné slová od tímu, pre ktorý je The Witcher prvým veľkým projektom. Prezentácia za zatvorenými dverami na tohtoročnej Game Convention, na ktorú som bol mimochodom vtiahnutý samotnými členmi tímu CD Projekt, dokázala, že Zaklínač má veľkú šancu stať sa hitom, aj bez tej redefinície.

Ešte skôr, ako sa pustíme do rozobratia nových poznatkov, povieme si niečo o hre vo všeobecnom duchu. CD Projekt pôvodne staval Zaklínača na vlastnom engine, čo sa po rokovaniach s BioWare zmenilo a získali licenciu na engine Aurora (bežal na ňom Neverwinter Nights). S enginom však nezískali iba mocný nástroj, ale aj meno veľkého hráča na poli RPG hier, ktoré zaručene bude priťahovať mnohých fanúšikov tohto žánru a ktoré sa podpísalo aj pod niekoľko ocenení Zaklínača. Ak si k BioWare prirátate ďalšie veľké meno - Andrzej Sapkowski – zistíte, že cieľ, ktorý si dali autori, je takmer na dosah. Stačí už len vytvoriť fungujúce mechanizmy a hru dostatočne zatraktívniť, aby aspoň trochu vybočovala z radu.

Príbeh hry vychádza z poviedok a románov od rešpektovaného poľského autora fantasy literatúry Andrzeja Sapkowskeho, ktorý sa na vývoji sám podieľal. Ústrednou postavou je hrdina z kníh, zaklínač Geralt z Rivie, známy aj ako Biely Vlk, kvôli jeho bielej hrive a prívesku. Geralt patrí k bratstvu, ktoré zasvätilo svoju existenciu k ochrane ľudí pred netvormi a monštrami. Od malička bol trénovaný na boj so zlom, naučil sa mnohým bojovým umeniam a prešiel niekoľkými mutáciami, ktoré sa podpísali nad jeho víťazstvom nad starnutím a ovládaní mágie, tzv. znamení. Geralt je profesionálny zabijak monštier. Nie je spasiteľ ľudu, ale robí to pre prachy.


The Witcher (Zaklínač)
The Witcher (Zaklínač)
The Witcher (Zaklínač)

Svet, kam je zasadený príbeh Zaklínača je dospelejšie fantasy. Je menej cukrovučké, ako ho poznáme z iných RPG hier. V Severnom kráľovstve, kde majú najväčšie zastúpenie spomedzi všetkých rás ľudia, vládne rasizmus, krutosť a násilie. Zem sa ešte nestihla otriasť z vojny s Nilfgaardskou ríšou a už sa objavuje temné, mrazivé proroctvo. Do boja proti prichádzajúcej „Večnej“ zime povstáva rád Planúcej Ruže a za svoj symbol si volí oheň. Sila rádu rastie z dňa na deň, rovnako ako hlad po moci a počet dávno zabitých monštier hodujúcich voľne v prírode na mŕtvolách.

Neexistuje tu presne definovaná hranica medzi zlom a dobrom. Každý sa stará o seba. Ľudia žijú v neistote a strachu. A práve tu začína nové dobrodružstvo Geralta. Vracia sa do pevnosti Kaer Morhen, kde prešiel niekoľkými skúškami. Skôr než stihne doraziť do cieľa, pevnosť sa zmieta pod útokom neznámych nepriateľov. Presne v tomto momente začína hra. Autori ubezpečujú, že na pochopenie príbehu nie je potrebné poznať knižnú predlohu. Avšak znalci budú spoznávať známe miesta aj postavy. V hre bude okrem hlavného, nosného príbehu, ešte jeden. Týka sa samotného hrdinu a rozpráva o strate pamäte a pátraní po neznámych útočníkoch. V závislosti od rozhodnutí hráča, bude príbeh končiť jedným z troch možných koncov.

Tak, formality máme za sebou, môžeme sa pustiť do rozoberania noviniek a dojmov z prezentácie, ktorú otvoril Bartek (výkonný producent) zasvätením zúčastnených do príbehu premietnutím traileru a making of videa. Obe videá (64/43MB) si môžete stiahnuť z oficiálnej stránky zo sekcie download. Za pozornosť stojí druhé menované, kde hlavný zvukár hovorí o zvukovej stránke a vytváraní zvukov. Taká konzumácia mŕtvol veľkým netvorom v stokách bola vytvorená za pomoci cestovín a lámanie kostí dolovaním ľadu z plastovej formy. Neskôr sme sa presunuli k prvému stojanu, kde bežala hra a pozreli sa na bojový systém a znamenia.

Súboje v Zaklínačovi prebiehajú v reálnom čase, avšak nejedná sa o zbesilý klikfest, ale premyslené zreťazené rozdávanie úderov. Geralt sa oháňa výhradne chladnými zbraňami, pričom každá z nich ponúka tri bojové štýly – silný, rýchly a skupinový. Pri voľbe prvého štýlu dáva Geralt do úderov silu na úkor rýchlosti. Hodí sa pri súbojoch s pomalými a ťažko ozbrojenými nepriateľmi. Druhý menovaný je presným opakom. Hrdina robí rýchle výpady, ale nespôsobuje veľké zranenia. Vhodné pri súbojoch s extrémne rýchlymi protivníkmi, ktorí efektívne vykrývajú pomalé výpady. Pri vysokom počte nepriateľov sa hodí skupinový bojový štýl. Pohyby sú svižné, jedným mávnutím dokáže postava zraniť viacerých protivníkov naraz, avšak spôsobené zranenia nie sú veľké. Každý bojový štýl definuje päť úderov, ktoré si kupujete za experience body. Kombinovaním ich je možné zreťaziť do extra účinných kombo úderov. V hre bude k dispozícii nepreberné množstvo zbraní, ale Geralt má slabosť pre meče. Jeho čepele bude možné vylepšovať artefaktami, runami či mágiou, čím narastú ich vlastnosti.

   

Postave sa počas hry vylepšujú štyri základné charakteristiky: sila, obratnosť, odolnosť a inteligencia. Ďalšie získané skúsenostné body môžete utratiť na pasívne a aktívne schopnosti. Pasívne ovplyvňujú priamo základné charakteristiky a aktívne majú vplyv na súbojové techniky a znamenia. Samotná mágia sa delí na päť základných znamení:

Telekinetické znamenie Aard – umožňuje hrdinovi zraziť na zem tlakovou vlnou nepriateľa, rozbíjať predmety v jeho okolí. Na vyšších úrovniach dokáže vyvaliť dvere.

Ohnivé znamenie Igni – základné ohnivé kúzlo (fireball), s ktorým môžu byť zapálení protivníci alebo prostredie.

Ochranné znamenie Quen – magická bariéra dávajúca postave dostatočný čas na zmenu zbrane a doplnenie života počas súbojov.

Znamenie Aksya – mocné čary, vplývajúce na psychiku nepriateľov. Spôsobuje strach, alebo možno nepriateľa premôcť aj bez boja.

Znamenie Yrden – pozemná pasca na monštrá. Výborný doplnok taktiky pri bojoch.


Znamenia sa počas hry vylepšujú vývojom postavy a jej vlastností. Každé znamenie má päť úrovní. Účinky a silu ovplyvňuje ďalších päť alternatívnych príbuzných parametrov. Počas prezentácie bolo predvedené základné znamenie Aard. Zoslaná tlaková vlna odhadzovala ľahkých nepriateľov ďaleko od hrdinu a okolité predmety (krčahy, sudy) sa účinkom efektne rozpadali. Doplnkom znamení je Geraltova schopnosť vidieť v tme, čo sa v stokách náramne hodilo. Pri použití tejto schopnosti obraz vybledol do čiernobiela. Svetlé plochy sa strácali v bielej žiare a objekty i postavy zahalené do tmy ukazovali svoje siluety ostrými zvýraznenými linkami. Ďalšou zaujímavosťou je detekcia protivníkov za stenami. Nepriateľa prezrádza aj za múrmi vlastná telesná teplota.

The Witcher (Zaklínač)
The Witcher (Zaklínač)
The Witcher (Zaklínač)

Od súbojov a znamení sa prešlo k druhému počítaču, kde bol ukázaný systém questov, rozhovorov a ovplyvňovanie okolia rozhodnutiami. Modelovú situáciu predstavovala úloha, v ktorej má Geralt do mesta vpašovať pod rúškom noci voz plný zbraní. Jediná brána je však pod dozorom dvoch stráží. Priama konfrontácia neprichádza do úvahy. S jedným strážcom by ste si vedeli dať rady, ale druhý by privolal posily a dobrodružstvo by predčasne skončilo.

V Zaklínačovi sa dá každý jeden quest riešiť niekoľkými možnými spôsobmi, pričom platí: čím viac o úlohe viete, tým lepšie pre vás. Môžete bezhlavo vyraziť v ústrety nebezpečnému monštru, za zabitie ktorého je odmena, ale iba z rozhovorov sa dozviete užitočné informácie, ako napr. akou mágiou netvor disponuje, alebo ktorá zbraň spôsobuje najvyšší damage. Ak pri tejto úlohe zapátrate viacej, zistíte, že monštrum je v podstate dieťaťom dedinčana, ktorý ponúka odmenu, zato, že ho zbavíte ohavného výzoru. Takto si môžete zarobiť oveľa viacej zlata, ako sebeckým pobehovaním a ignorovaním NPC postáv. Ale späť k bráne a pašovaniu zbraní.

Po krátkom prieskume narazil Geralt na ožratého bezdomovca. Úplatkom od neho vydoloval potrebné informácie a dozvedel sa, že jeden strážca je skorumpovateľný. Štedrým príspevkom sa môžete zbaviť jedného strážcu a druhého pokojne doraziť. Ďalšie riešenie bolo založené na informácii o banditoch. Táto zberba vás medzi seba neprijme, pokiaľ nebudete mať status darebáka, čo obstará patričný elixír. S uplatenými banditami sa už lepšie bojuje aj proti skupine privolaných vojakov! Ak radšej uprednostňujete diplomatické riešenie situácií, musíte zájsť za miestnou prostitútkou, ktorá zabaví jedného zo stráže. Druhého opijete (Geralt popíja spolu s ním) a cesta pre zbrane bude voľná. Jednotlivé možnosti môžete medzi sebou aj kombinovať. Ak nechcete niesť následky opilosti (prejavujú sa deformovaním a rozmazávaním obrazu), stráž môžete aj zabiť. Rozhodovanie je len a len na vás!


The Witcher (Zaklínač)
The Witcher (Zaklínač)
The Witcher (Zaklínač)

Výborne spracovaná a do detailov premyslená je konzumácia akýchkoľvek elixírov, ktoré si v hre budete môcť z dostupných a nájdených surovín aj sami miešať. Geralt prešiel vo svojom živote niekoľkými mutáciami a vedľajšími účinkami akéhokoľvek elixíru je otrava. Ak ich veľa vypijete, čo je pred súbojom s bossmi samozrejmé, oslepnete, stratíte silu, upadnete do bezvedomia a nakoniec zomriete. Vylepšovanie vlastností postavy elixírmi si preto musíte dopredu rozmyslieť. Dokonca aj doplnenie života zvyšuje hladinu jedu v krvi!!! Vedľajšie účinky sa podobne ako opilosť, mimochodom tiež jed, prejavujú vizuálne, vo forme červených preblikávajúcich fľakov. Na prvý pohľad vyzerajú ako chyby v grafike, ale v závislosti od ich počtu, intenzity a farby, budete vedieť koľko toho Geralt ešte znesie. Tento aspekt má byť vo finálnej verzii vylepšený a je dôkladne testovaný.

Zaklínač sa bude ovládať kompletne myšou s využívaním klávesových skratiek, ale k dispozícii bude aj klasické ovládanie známe zo 3rd person hier (WASD + mouse look). Touto vetou sme sa dostali k technickému spracovaniu, ktoré, nebojím sa to povedať, vyrazilo dych. Počas súbojov sa najkrajšie a veľmi krvavé momenty spomaľovali, aby ste sa mohli pokochať presekávaním hrdiel a odtínaniu údov. Výborne sú spracované sprievodné efekty, ako iskry od mečov, tlakové vlny pri kúzlení alebo odrazy na vodnej hladine či brneniach. V exteriéroch bola predvedená dynamická zmena počasia a dennej doby.

Pri daždi sa zatiahne obloha, najprv spadne zopár kvapiek a potom sa strhne poriadny lejak a nakoniec sa vyjasní. Čo je však na Zaklínačovi najkrajšie, sú tiene. Autori používajú soft shadowing, ale na každý objekt je aplikovaný s inou intenzitou. Zatiaľ čo postavy vrhajú výraznejšie tiene, taký tieň zábradlia si na slnkom zaliatom moste ani nemusíte všimnúť. Spolu s glow efektom vyzerá všetko veľmi realisticky, hlavne ak sa pozeráte na zrýchlený východ slnka. Zaklínač sa okrem vynikajúcej grafiky, či už interiérov, exteriérov alebo bujnej flóry, môže pochváliť aj vernou fyzikou, ktorú ma na starosti Karma engine.

Nech sa už prirovnáva dielo poľského tímu CD Projekt RED k akémukoľvek existujúcemu RPG titulu, Zaklínač hanbu svojmu žánru rozhodne nespraví. Ba čo viac, možno nakoniec dôjde aj k avizovanému redefinovaniu.

Pre mnohých smrteľné nebezpečie, pre niekoho len práca.

   


napísal spacejunker 26.8.2005
Páči sa mi!
VIDEÁ Z HRY
Zaklínač (The Witcher)
Zaklínač
| ZAKLÍNAČ
[29.10.2007]
Zaklínač
| ZAKLÍNAČ
[19.10.2007]
Zaklínač
| ZAKLÍNAČ
[26.10.2007]
Zaklínač (The Witcher)
Zaklínač
| ZAKLÍNAČ
[26.10.2007]
The Witcher 2 - Gameplay
THE WITCHER (ZAKLÍNAČ)


PC

Vývoj: Atari / CD Projekt / CD Projekt Red
Štýl: RPG / Akcia
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 26. október 2007
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SECTOR MAGAZÍN

pdf

Sector Magazín #118


SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
| Wrc 8 rucna brzda (0)
nazdar, zvazujem kupu wrc8 a chcel by som vediet c...
| Stuttering rx 480 8gb (10)
Ahojte, pri vyšších nastaveniach ma trápi stutteri...
| Fallout 4 vr (1)
Nazdar chcel som sa spitat ci neviete kde zozeniem...
| Mad max chyba (10)
Zdravím, chcel by som požiadať o radu. Mám zakúpen...
| Herny pc (2)
Zdravím Chcem si kupit daky PC čo by v pohode uti...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk