PRIHLÁS

PROJECT MOTOR RACING

PROJECT MOTOR RACING

5.5

Racing simulácia na engine z Farming Simulatora

Recenzia na PC verziu

Giants Software, ktorý je známy svojou dlhoročnou sériou Farming Simulator, sa tento rok pokúsil o výraznú zmenu smeru. V spolupráci so štúdiom Straight4 Studios nasadili svoj vlastný engine na úplne nový typ projektu. Namiesto traktorov a farmárskej techniky teraz engine poháňa pretekárske špeciály v Project Motor Racing. Výsledkom je netradičné spojenie dvoch herných svetov, kde sa pôvodná technológia používaná pre veľké otvorené prostredia a fyziku strojov presúva do pretekárskeho simulátora.

Štúdio sa tak pokúša zabŕdnuť do žánru skutočných simulácií, kde dlhodobo dominujú tituly, ako Assetto Corsa, iRacing či Automobilista 2, a zároveň mieri aj na konzoly. Project Motor Racing má v tomto priestore viac-menej suplovať odstavenú sériu Project Cars, no minimálne v aktuálnej podobe na ňu nedosiahne. Hra pri vydaní pôsobí nedotiahnuto - vizuálne slabšia, s technickými nedostatkami, nepresným ovládaním a fyzikou, ktorá je pre časť komunity skôr krokom späť. Miestami až prekvapí, že nevyšla najprv v režime Early Access, kde by podobné problémy boli pochopené a hráči by počkali, kým sa odstránia. Prakticky končí veľmi podobne ako Rennsport, ktorý tiež vyšiel tento mesiac, aj keď ten má základ zadarmo.

Od Project Motor Racing môžete čakať rýchle autá naprieč známymi kategóriami, od MX-5 a GT4, až po GT3, GTR či rôzne prototypy, doplnené o niekoľko starších pretekárskych špeciálov. Hra ponúka aj autentické okruhy, ktoré slúžia ako základ pre kariéru, samostatné víkendy aj online jazdenie. Obsahovo ide o bežný mix, ku ktorému sa pridávajú rôzne časovky a úlohové challenge režimy.

Project Motor Racing
Project Motor Racing Project Motor Racing prišiel aby konkuroval simulačným hrám.
Project Motor Racing prišiel aby konkuroval simulačným hrám.


Project Motor Racing Ponúka sériu reálnych okruhov.
Ponúka sériu reálnych okruhov.


Project Motor Racing Nechýba séria vozidiel v niekoľkých triedach.
Nechýba séria vozidiel v niekoľkých triedach.





Kariéra

Kariéra v Project Motor Racing je postavená na správe vlastného tímu. Najskôr si musíte kúpiť auto, následne platiť vstupné poplatky za jednotlivé preteky a vyrovnávať sa aj s nákladmi na opravy. Jazdením a hlavne vyhrávaním získavate kredity, ktoré následne investuje do ďalších sérií a techniky. Hra tak pracuje s jednoduchým ekonomickým modelom, pri ktorom musíte premýšľať nad rizikom, štýlom jazdy a dôsledkami havárií. 

Samotná štruktúra kariéry ponúka voľný výber tried áut, možnosť postupovať cez rôzne šampionáty a jazdiť kompletné race víkendy. Niekde pripomína starší GRID, kde nie je komplexná tímová stratégia, skôr séria pretekov s dôrazom na financovanie, výdrž auta a prechod medzi kategóriami. Je to jednoduchý základ kariéry, s decentnou ponukou aj keď chýba väčšia hĺbka.

Nedotiahnuté sú však oblasti, ktoré by mali robiť základ kariéry - AI súperov je často nepredvídateľná, naráža bez varovania a svojím správaním narúša zmysel pretekania aj financovania. Totiž poškodenie auta zavinené chybou AI hráča zbytočne penalizuje. Čo pri zameraní kariéry na peniaze nie je ideálne. Pridáva sa ale aj nedotiahnutá fyzika, špeciálne pri kolíziách. Výsledkom je kariéra s dobrým základom, ale v stave, ktorý zatiaľ pôsobí skôr ako pracovná verzia a nie ako hotový režim pre plnohodnotný simulátor. K tomu, ak nechcete hrať celú kariéru, sú tu aj singleplayerové race víkendy proti AI, ktoré si nastavíte podľa želania.

Project Motor Racing
Project Motor Racing Čakajte simulačnú hru, ale s nedotiahnutým ovládaním, kolíziami a AI.
Čakajte simulačnú hru, ale s nedotiahnutým ovládaním, kolíziami a AI.


Project Motor Racing Vizuál neoslní.
Vizuál neoslní.


Project Motor Racing Dážď nie je zlý, ale kvapky nie sú dynamické.
Dážď nie je zlý, ale kvapky nie sú dynamické.





Challenge možnosti

Ak chcete súperiť len na čas, hra ponúka aj samostatnú challenge časť. Ide o krátke úlohy zamerané na čistú jazdu, presnosť a konzistentné kolá. Režimy sú v ňom dva - Factory Driver alebo Endurance Hall, ktoré stavajú hráča pred pevne dané podmienky - konkrétnu trať, auto a cieľový čas, pričom výsledky sa zapisujú do online rebríčkov. Je to rýchly spôsob, ako si vyskúšať rôzne kategórie áut bez potreby riešiť náklady, kariéru či manažment tímu.

Pozitívom je okamžitá odozva, buď sa vám čas podarí, alebo nie, čo motivuje skúšať to znova a hľadať optimálne línie. Systém leaderboardov dáva režimu dlhšiu životnosť a pre niektorých hráčov je práve tento typ disciplíny najčistejším spôsobom, ako vyskúšať fyziku hry bez rušivých faktorov (ako AI).

Negatíva však vyplývajú zo stavu hry ako celku. Ak fyzika či ovládanie nie sú úplne vyladené, prejaví sa to práve tu, v režime, kde rozhodujú desatiny sekundy. Narazíte totiž na nekonzistentné správanie pneumatík alebo drobné technické záseky, ktoré v časovkách stoja okamžite celé kolo. K tomu fyzika je nekonzistentná aj medzi autami - k tomu sa ešte dostaneme.

Multiplayer

Multiplayer v Project Motor Racing ponúka ranked aj custom lobby, pričom v ranked režime sa jazdia pevne dané preteky so stanovenými kategóriami áut. Hráči tak môžu zbierať rating, zúčastňovať sa pravidelných eventov a skúšať jazdiť v stabilnejšom prostredí ako proti AI. Custom lobby umožňuje voľné preteky, kde si vyberiete trať, nastavíte pravidlá a aj preteku, či úroveň asistencií. Z hľadiska obsahu ide o štandardnú ponuku, akú od moderných sim pretekov očakávame.

Fungovanie multiplayeru je však tiež nie je ideálne, ako v komplexnosti, tak aj celkovej stabilite. Síce po posledných patchoch sa dá nájsť viac ranked pretekov a spojenie je stabilnejšie, ale stále ešte nie je plne stabilné.  Na problémy môžete naraziť pri pripájaní do zápasov, zamŕzaní lobby a občas nepripravenom serverovom kóde, ktorý spôsobuje lagy či oneskorené reakcie pri štarte. Zároveň systém hostingu je neprehľadný a chýbajú základné funkcie.

Na druhej strane, keď všetko funguje, hráte nerušene s minimálnym lagom. Podobne ako kampaň aj táto časť by si ešte zaslúžila dopracovať a rozšíriť. Hlavne keď práve multiplayer je základom simulačných hier. Aktuálne bude Project Motor Racing konkurovať len ťažko. Určite to budú autori postupne dopracovávať, ale ako som spomínal, mohlo to vyjsť ako Early Access.

Vozidlá a fyzika

Hra aktuálne ponúka viac ako 70 vozidiel rozdelených do viacerých kategórií, od ľahkých MX-5 Cup a GT4, až po rýchlejšie GT3, GTR či náročné prototypy typu LMP, LMDh a Group C. V ponuke sú značky, ako Porsche, Mercedes-AMG, BMW, Acura či Mazda, pričom každá trieda má odlišné správanie aj možnosti nastavenia. Okruhov je 18 s 28 layoutmi, prevažne licencované reálne trate, ako Daytona, Watkins Glen, Laguna Seca, Spa-Francorchamps či Silverstone. Pretekať môžete v rôznych podmienkach - od slnečného počasia až po dážď, zmeny dennej doby či jazdu v odlišných ročných obdobiach, čo má ovplyvňovať priľnavosť a viditeľnosť. Obsahovo je to klasický základ moderných okruhových pretekov.

Fyzika vozidiel v Project Motor Racing však pôsobí nevyrovnane. Niektoré kategórie, najmä ľahšie autá ako MX-5 či GT4, sa správajú prirodzene a jazda s nimi je intuitívna. Pri silnejších triedach - GT3, GTR alebo prototypoch sa výraznejšie ukazujú limity fyziky. Autá často reagujú až príliš prudko, najmä pri brzdení a rýchlych zmenách smeru, a aj malé vstupy môžu viesť k šmykom. K tomu vám pneumatiky nie vždy poskytujú konzistentnú spätnú väzbu.  Fyzika hlavne pri výkonných sériách áut si ešte vyžaduje výraznejšie doladenie.

A samotný kolízny model v Project Motor Racing patrí medzi slabšie stránky hry. Kontakty medzi autami často nepôsobia prirodzene. Aj menší dotyk často vyvolá prehnanú reakciu alebo nečakané odhodenie, niekedy aj vystrelenie auta nad cestu a krútenie vo vzduchu. Keď si k tomu prirátate, že AI  pri brzdných zónach či v nájazdoch do zákrut často neberie hráča do úvahy, vedie to k zbytočným nárazom a reakciám, z ktorých sa nemusíte jednoducho dostať. Poškodenie áut je pritom slabé a nepôsobí presvedčivo, pričom aj väčšie kolízie zostanú bez výraznej vizuálnej odozvy. 

Project Motor Racing
Project Motor Racing Hrať môžete singleplayer a aj multiplayer.
Hrať môžete singleplayer a aj multiplayer.


Project Motor Racing Hra ponúkne kompletné pretekárske víkendy.
Hra ponúkne kompletné pretekárske víkendy.


Project Motor Racing V kariére si musíte všetko kupovať a dávať pozor na kolízie.
V kariére si musíte všetko kupovať a dávať pozor na kolízie.





Grafika

Grafická stránka Project Motor Racing pôsobí skromne a zaostáva za tým, čo naznačovali trailery alebo čo ponúka konkurencia. Použitý GIANTS Engine, pôvodne určený pre Farming Simulator, síce zvláda rozsiahle prostredia, no pri rýchlych okruhoch stráca dych. Nasvietenie je jednoduché, detaily tratí a okolia pôsobia plocho a celkový obraz je často fádny, dážď nevýrazný. Čo však vyniká aspoň na štandardnú úroveň, sú prijateľné modely áut.

Slabiny vizuálu navyše zvýrazňuje výkon, hra je náročná na CPU, trpí nestabilným framerate a pri väčšom počte áut dochádza k trhaniu či prepadu fps. Pri nižších detailoch sa dá dostať k plynulejšej jazde, no celkovo engine pôsobí neoptimalizovane a limituje vizuálny potenciál hry.

Ovládanie je najlepšie hrateľné s volantom, kde force feedback poskytuje decentné informácie o povrchu a trakcii. Síce nie na všetkých volantoch, kde som videl sťažnosti hráčov na zlý force feedback, ale povedal by som, že na Logitechu RS50, na ktorom som to hral, nebol zlý. Možno nie dokonalý, ale dá sa na to zvyknúť, auto precítiť a konzistentne jazdiť, hlavne pri nižších sériách áut, pri vyšších a vysokých rýchlostiach sa to pocit z ovládania rozpadá. Pre zaujímavosť, skúšal som aj nový Rennsport, ktorý tiež nie je dokonalý, ale cítiť, že v early access bol dlhšie a jazda a jej precítenie je lepšie.

Tak či tak, pri volante tak jazda pôsobí najstabilnejšie. Oproti tomu na gamepade je šoférovanie výrazne náročnejšie,  je problém udržať stabilitu a ovládateľnosť v zákrutách. Pri klávesnici ide skôr o doplnkovú možnosť než plnohodnotný spôsob hrania, vhodný len na základné jazdenie. Auto sa udržiava na ceste veľmi ťažko. Môžete si však nastaviť  širokú škálu asistencií,  od plne automatickej prevodovky, brzdových a trakčných pomocníkov, aby ste to ako-tak kompenzovali.

Aspoň zvuková stránka patrí medzi silnejšie prvky Project Motor Racing. Motory majú výrazný zvuk, dobre zachytávajúci výkon a pri rôznych triedach áut pôsobia rozdielne, od ostrých tónov MX-5, až po hlboké prejavy GT a prototypov. Interiérové zvuky sú čisté, prepínanie prevodov pôsobí technicky presvedčivo a pri volante je spätná väzba doplnená aj o dobré akustické signály pneumatiky či podvozku. Slabšie pôsobia niektoré efekty okolia, ktoré sú jednoduchšie a menej dynamické. 

Project Motor Racing
Project Motor Racing Večerné nasvietenie prakticky nie je.
Večerné nasvietenie prakticky nie je.


Project Motor Racing Havárie sú niekedy prehnané a zalietate si.
Havárie sú niekedy prehnané a zalietate si.


Project Motor Racing Prostredie je jednoduché, ale modely áut pekné.
Prostredie je jednoduché, ale modely áut pekné.




Project Motor Racing je zaujímavým pokusom, má ambíciu spojiť ponuku áut, rôzne kategórie, licencované trate, kariéru, multiplayer, výbavu a zvuky do jedného balíka, ale minimálne zatiaľ je všetko nedotiahnuté a potrebuje dopracovať. Základ tam je, ale potenciál nie je naplnený a s tým sa pri veľkej konkurencií v simulačných hrách ťažko hra presadí. Totiž, máte konkurenciu, ktorá ponúka to isté, ale je vo všetkom lepšia. Ešte by hra mohla zaplniť miesto po Project Cars a priblížiť sa k masovejšiemu publiku, ale ťažká ovládateľnosť a slabšia grafika v tomto smere nepomáha. Grafika, fyzika, kolízie, AI, všetko by bolo potrebné ešte doladiť. 

(testované s novým Logitech RS50 8nm volantom, test volantu prinesieme čoskoro)


napísal saver 4.12.2025
Páči sa mi!
5.5
Ohodnotiť
PROJECT MOTOR RACING
+ decentný výber áut a kategórií
+ licencované niektoré známe okruhy
+ kariéra s finančnými mechanikami
+ kvalitné zvuky motorov
+ ranked multiplayer a custom lobby
- veľa vecí nefunguje tak, ako by malo, pôsobí ako Early access
- nevyrovnaná fyzika áut
- AI má problém s brzdením a reakciami
- slabší vizuál a limity enginu
- vysoké nároky a nestabilný výkon
- slabé ovládanie na gamepade a zlé na klávesnici


RECENZIE HRÁČOV
PC
Xbox Series X|S
PS5

Vývoj: GIANTS Software / Straight4 Studios
Štýl: Racing
Dátum vydania: 25. november 2025
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Upgrade pc (5)
ahojte.je rozumne upgrade v tejto dobe z amd 7 580...
|Iem slúchadlá pre competitive ... (5)
Čaute, v poslednej dobe som opäť začal hrávať komp...
|Battlefield6 (17)
Ahojky, fakt ma to zaujíma Mám - MSI Z97 GAMING 5...
|Ms flight simulator 2024 pre x... (14)
Dobrý deň, zvažujem synovi kúpiť na Vianoce Micro...
|Operation flashpoint red river... (8)
ahojte. včera som zakúpil na steam red river,zo st...
|Sector hraje ... (127939)
:diskoška o HRACH, ktore prave hravate, ale aj o t...
|Screenshots (64797)
Vkladajte sem vaše zaujímavé screenshoty z hier. O...
|Čo vas dnes nasr... nahnevalo ... (44670)
Opozitum temy co vas dnes potesilo , takze sem sa ...
|Serialy (17542)
prison break, lost, jericho, battlestar galactica ...
|Sextor kutik: zeny, hry a pod. (28643)
Hravaju zeny hry? A ak ano, musia byt zarucene ska...
|Svet, ukrajina, vojny ... (46543)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2025 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk